|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Ogniwa peltiera zamiast chłodnicy w Priusie. |
Autor |
Wiadomość |
rudzik6 [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 09 Paź, 2011 Ogniwa peltiera zamiast chłodnicy w Priusie.
|
|
|
Witam, tak sobie czytałem o stratach energii na pokonanie oporu powietrza. Duże straty są na chłodzenie silnika, klimy i w wypadku Priusa chłodzenie przetwornicy. Gdyby całkowicie zamknąc przepływ powietrza w komorze silnika i uporządkować przepływ pod spodem auta (robiono już taki eksperyment na tym modelu Priusa co mam ja, zysk ok 7%, ja mam już przygotowane ładne panele od Audi). Całkowite zamknięcie przepływu grozi zagotowaniem sie płynów chłodzacych. A gdyby przekierować te płyny do chłodnicy zbudowanej z ogniw peltiera i uzyskiwać prąd do ładowania akumulatora? Nie znam dokładnie tematu, ale chyba kupię jedno ogniwo i poeksperymentuję z gorąca wodą. Zysk byłby ogromny, podobno przepływ powietrza w komorze silnika powoduje ok 20-30% straty energii. A tu jeszcze możemy uzyskać prąd ładowania. Kolejne ogniwa mozna by zamontować na kolektorze wydechowym.
Pozdrawiam
Wiesiek |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Nie 09 Paź, 2011
|
|
|
Wydaje mi się że ogniwo żeby zchlodzic nagrzewa się z drugiej strony.
Dodatkowo żeby to działało to potrzeba energii i to chyba nie mało a na energii najbardziej nam zależy. W sumie to się nie znam za bardzo na tym i dlatego życzę powodzenia w budowie. |
_________________ Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN |
|
|
|
|
rudzik6 [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 09 Paź, 2011
|
|
|
MixhaL napisał/a: | Wydaje mi się że ogniwo żeby zchlodzic nagrzewa się z drugiej strony.
Dodatkowo żeby to działało to potrzeba energii i to chyba nie mało a na energii najbardziej nam zależy. W sumie to się nie znam za bardzo na tym i dlatego życzę powodzenia w budowie. |
Już mi nie zależy na tym aby uzyskiwać prąd (byleby nie zasilać tego modułu, bo byłoby to bez sensu). Tak, chyba z drugiej strony ogniwa byłoby cieplej? Możnaby radiator np. aluminiowy umieścic wzdłuż strug powietrza pod spodem samochodu. Właśnie zakupiłem jeden moduł, jak otrzymam zrobie testy. Najłatwiej z gorąca wodą, czas chłodzenia itp.
Wiesiek |
|
|
|
|
maniakev2
młodzik
Dołączył: 30 Lip 2011 Posty: 78 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 09 Paź, 2011
|
|
|
Najsensowniejsza do tego jest pompa ciepła (mogły by to być heat pipes takie jak w coolerach do proca tam chyba najczęściej stosują aceton ) ma o wiele wyższą sprawność ale jest trudniejsza w budowie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pipe |
|
|
|
|
rudzik6 [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 09 Paź, 2011
|
|
|
maniakev2 napisał/a: | Najsensowniejsza do tego jest pompa ciepła (mogły by to być heat pipes takie jak w coolerach do proca tam chyba najczęściej stosują aceton ) ma o wiele wyższą sprawność ale jest trudniejsza w budowie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pipe |
To tez ciekawe, trudnośc polega też na tym, że mam trzy chłodnice (w zasadzie jedna- skraplacz klimy) |
|
|
|
|
czarodziej
młodzik
Wiek: 55 Dołączył: 14 Maj 2010 Posty: 69 Skąd: Nowa Wieś Ujska
|
Wysłany: Pią 14 Paź, 2011
|
|
|
Ogniwa Peltiera to swego rodzaju pompa cieplna. Pobiera ciepło z jednej strony i przesyła na drugą. Do pracy potrzebuje jednak prądu i to sporego. Zastosowanie jedynie tam gdzie trzeba szybko coś schłodzić, podkrecone komputery, przenośne lodówki. W samochodzie nie wydoli, musiałbyś mieć ich kilkadziesiąt, a i tak bez dużego radiatora by się nie obeszło. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Wto 18 Paź, 2011
|
|
|
rudzik6 napisał/a: | Już mi nie zależy na tym aby uzyskiwać prąd (byleby nie zasilać tego modułu, bo byłoby to bez sensu). |
Wytworzenie prądu z ciepła jak dotąd jest nie wykonalne lub totalnie nieekonomiczne bo sprawność takich urządzeń sięga do max 2%.... czysta fizyka.... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|