|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
pierwsza konstrukcja "budżetówka" |
Autor |
Wiadomość |
bloodyopel
szef Krystian
Pomógł: 23 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 1175 Skąd: Słupca k.Konina
|
Wysłany: Pon 02 Sty, 2012 pierwsza konstrukcja "budżetówka"
|
|
|
Jako że to mój pierwszy post to witam serdecznie wszystkich i każdego z osobna Od jakiegoś czasu intensywnie zainteresowałem się tematem elektrycznych rowerów. Postanowiłem zastąpić nim auto do dojazdów do pracy. Pierwsza konstrukcja ma być możliwie jak najtańsza i jak najszybciej się zwrócić.
To czego oczekuję:
-prędkość w okolicach 25km/h czyli taka z jaką normalnie jeżdżę
-pokonanie na jednym ładowaniu 25km (droga do i z pracy) lub wielokrotności tej wartości
-myślę że najtaniej i najlepiej będzie przenieść napęd na jednym przełożeniu 7,27 (standardowo 11 i 80 zębów) na przód lub tył.
No i teraz moje wstępne pytania:
Czy montaż w kolarzówce herkules, starszego typu ale solidnej i "lekko jeżdżącej", na kołach 28" ma sens czy poszukać jakiegoś taniego "górala" na mniejszych kołach? Fakt że kolarzówki mi trochę szkoda więc musiałoby być jak najmniej ingerencyjnie.
Ja ważę 85kg + jakiś plecaczek co nie powinno łącznie przekroczyć 90kg. Jakiej mocy silnik powinienem zastosować, coś w okolicach 350w czy więcej?
I także jakie napięcie zasilania, 24 czy 36v? wyższe niby lepsze ale wymaga o jednego aku więcej, przy 24v znowu wyższe prądy.
Czy wystarczyłoby kupić np taki zestaw z allegro: http://allegro.pl/naped-2...1984217359.html (lub zestaw z 250W silnikiem o 25zł tańszy) + 2 akumulatory 14Ah (lub mniejsze?)? Czy da się to taniej lub lepiej w tej cenie zrobić?
Docelowo będę zbierał na silnik zapleciony w koło + aku lepsze niż żelowe ale chcę aby rower na siebie zaczął zarabiać a miesięcznie powinien mi zaoszczędzić około 250-300zł za benzynę na dojazdy do pracy, więc po 2 miesiącach powinno już być na plus
Jestem otwarty na wszelkie sugestie Pozdrawiam! |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 02 Sty, 2012
|
|
|
Przy tak dużych kołach, to będzie za małe przełożenie. Te przełożenie stosuje się dla kół 12 cali. I będzie troczę roboty z dopasowaniem zębatek i ich założeniem na duże koło. Piasta, wolnobieg itp.
Na 25 km/h i zasięg 25 km wystarczą akumulatory 12-14Ah, ale przy 36V, na 24V może być problem z tym zasięgiem. Silnik 250W minimum i dobór odpowiedniego przełożenia. |
|
|
|
|
kremir
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Wrz 2010 Posty: 296
|
Wysłany: Pon 02 Sty, 2012
|
|
|
Nie do końca się zgodzę że takie przełożenie stosuje się do koł 12 cali. Ja zrobiłem skuter elektryczny z kołem napędzanym 20 calowym i własnie z takim układem zębatek (slilnik 500W/36V). Sam waże ok 86kg, do tego 3xżele 12Ah w torbie na ramieniu i skuterek hulał jak ta lala. Nie zamontowałem w nim miernika prędkości, ale poprosiłem syna aby jechał za mną rowerem z prędkościowmierzem i wg jego wskazań przekroczyłem 30 km/h jadąc pod lekką górkę. Więc na większych kołach niż 12 też dobrze pojedzie przy tym przełożeniu.
Do 28 cali to rzeczywiście się raczej nie nada.
Jak chcesz do pracy to może składak z kołami 20"? |
_________________ The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 02 Sty, 2012
|
|
|
Takie przełożenia stosowano w skuterkach 24V 250W i kołach 12 cali. Ty miałeś większe zasilanie mocniejszy silnik, to i koła mogły być większe. Tu kolega pisał o 24V i silniku 250W. |
|
|
|
|
bloodyopel
szef Krystian
Pomógł: 23 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 1175 Skąd: Słupca k.Konina
|
Wysłany: Wto 03 Sty, 2012
|
|
|
No więc jakie inne stosunkowo proste przełożenie byście polecili dla silnika 250/350W? Podałem akurat takie bo byłoby tylko jedno przełożenie i zębatki 80z są ogólnie dostępne |
_________________ Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 03 Sty, 2012
|
|
|
Trochę matematyki i sam wyliczysz. Obwód koła, ilość obrotów na minutę itd.
Może zamiast łańcucha zastosować pasek zębaty? Jest dużo większa możliwość dobrania przełożenia i takie przełożenie cichutko pracuje |
|
|
|
|
pzinek
młodzik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 02 Lis 2010 Posty: 63 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 03 Sty, 2012
|
|
|
Obecnie jestem na etapie kompletowania dokladnie takiego zestawu. Czesc elementow mam z zestawu rolkowego, ktory tez byl z zalozenia budzetowy. Mam silnik 250W / 24V z zebatka 11z, aku zel 24 V , rower 28 cali, zebatke z wolnobiegiem 80z ( ktora nie az tak latwo dostac). Tak jak piszecie moze byc to za slaby do predkosci nominalnej silnika. Ale jak wynika z watku http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=949 sie da. NAjlepiej zapytaj autora watku o szczegoly. Jesli chodzi zwiekszenie/zmniejszenie przelozenia to moza sprobowac zalozyc mniejsza zebatke przy silniku i/lub wieksza przy kole. Np
http://www.cncland.pl/lancuchy-i-kola
http://www.cncland.pl/file/lancuchy-i-kola/F55.pdf
Jest duzy wybor. Jednak ceny sa proporcjonalne do ilosci zebow. Najmnijesza zebatka to cena okolo 10-20 , natomaist najwieksza ~200 . Najmnijesza zebatka to 8 zebow , przelozenie zmnijesza sie (a moze rosnie ) do 1:10.
Probelmem jest tylko pozniej dopasowanie tego. O ile skrecac/ rozkrecac potrafie, to bardzije skomplikowane umiejetnosci slusarskei sa mi obce.
Mam jeszcze poytanie. Jak mialem zestaw rolkowy to nie posiadalem sterownika. Ropedzalem sie zalaczalem obwod i jechal. Pozlizg na kole imitowal sprzeglo. Czy teraz (przynajmnije na poczatku) moge sie obyc bez steronika? Wiem ze moge , tylko czy czegos nie zepsuje, np. czy nie zerwe lacnucha, itp, ... Sterownik planuje w kolejnym etapie.
Cytat: | Może zamiast łańcucha zastosować pasek zębaty? Jest dużo większa możliwość dobrania przełożenia i takie przełożenie cichutko pracuje |
Myslalem nad tym, ale pozniej jest problem z zamontowaniem tego do piasty i silnika. I tanie to nie jest. Tanie sa tylko podzespoly produkowane masowo. |
|
|
|
|
pzinek
młodzik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 02 Lis 2010 Posty: 63 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
|
Jarek-LT
stażysta www.luxtech.com.pl
Pomógł: 2 razy Wiek: 57 Dołączył: 28 Wrz 2011 Posty: 137 Skąd: KOLBERG
|
Wysłany: Wto 03 Sty, 2012
|
|
|
Obwód koła 28cali prawie jest równy obwodowi koła 26 na 2,00calowej oponie i wynosi 2,15m.
W minutę na tym kole przy obrotach koła 250obr/min przejedziesz 537m a przez godzinę x 60 co daje wynik 32,2km/h
Uwzględniając obroty silnika 2600 (przy zębatce 11z.) a obroty koła 250 wychodzi przełożenie 10,4.
Skoro na silniku mamy 11z x 10,4 powinna być zębatka około 110z.
Lepszym rozwiązaniem będzie 9zębów na silniku x 10,4 = około 90z bardziej dostępna.
Uwzględnić należy sprawność + obciążenie = 80% zestawu co daje 26km/h.
Jarek-LT
www.luxtech.com.pl |
|
|
|
|
pzinek
młodzik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 02 Lis 2010 Posty: 63 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
|
bloodyopel
szef Krystian
Pomógł: 23 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 1175 Skąd: Słupca k.Konina
|
Wysłany: Wto 03 Sty, 2012
|
|
|
pomysł podrzucony przez kolegę pzinek bardzo mi podpasował. Mam dostęp do tokarki więc przełożenie mogę dorobić jakie będę chciał muszę tylko rozgryźć jak dokładnie wygląda tam mocowanie tego silnika na płaskowniku, ze zdjęć pewnie da rade wywnioskować. Sposób mało inwazyjny w rower oraz w miarę prosty czyli tak jak chciałem tracę co prawda możliwość wolnobiegu ale chyba to nie będzie aż takim problemem |
_________________ Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY |
|
|
|
|
pzinek
młodzik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 02 Lis 2010 Posty: 63 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 03 Sty, 2012
|
|
|
Chcialem zachowac swoj pomysl do momentu zrobienia , ale skoro jest temat to opisze co planuje zrobic.
Kupilem:
http://magma.sklep.pl/pl/...020zx-nowy.html
http://magma.sklep.pl/pl/...-wolnybieg.html
Kolo z piasta na wolnobieg, czyli kolo tylne pozbawiam nadmiarowych tulejek, umieszczam w przednim widelcu. Jesli brakuje szerokosci, a widelec nie ma amortyzatora to mozna rozgiac. Silnik umieszczam w sposob jak w blogu lub podobnie. Plan jest taki zeby zrobic konstrukcje z plytek perforowanych i katownikow w celu wyeliminowania spawania. Rusztowanie pod silnik planuje polaczyc srubami. Ewentualnie bedzie mnie czekac wiercenie w metalu.
Taki pomysl ma wedlug mnie nastepujace plusy:
1. Tylni naped nozny pozostaje nieruszony, czyli nadal dziala bez zmian.
2. NAped elektryczny jest latwo demontowalny (planuje zachowac stare kolo i w zaleznosci od potrzeby je zamieniac)
3. Obciazenie wynikajace z silnika+zebatka+lancuch przechodzi na przod, bilansuac rozlozenie ciezaru.
4. Mam wolnobieg w ukladzie elektrycznym , dzieki czemu:
a) pedalujac szybciej niz obroty silnika silnika nie powoduje ladowania aku tylko przekazuje energie na kola.
b) po wyczerpaniu bateri silnik mnie nie spowalnia co wynika z punktu a)
5. Nie ingeruje w blotniki ani w bagaznik
6. Nie chalpie blotem
Minusy (ewentualne):
1. Za male przelozenie , przez co silnik bedzie sie grzal za nadto i nie bedzie ciagnal pod gorke
2. Masa roweru na prawa strone.
3. Ewentualny problem z postawieniem roweru w stojaku.
4. Mozliwe ze konstrukcja rusztowania moze nie wytrzymac w szczegolnosci mocowania na sruby zamiast spawania.
Prosze o komentarze i rady. |
|
|
|
|
bloodyopel
szef Krystian
Pomógł: 23 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 1175 Skąd: Słupca k.Konina
|
Wysłany: Wto 03 Sty, 2012
|
|
|
Czyli Kolego tak chcesz przenieść napęd http://www.youtube.com/wa...feature=related ?
Ja chyba jednak zostanę przy kołach pasowych, koszt ich wykonania to dla mnie jedynie koszt materiału (przy okazji, jakie tworzywo się do ich wykonania nada?) a i przełożenie mogę dobrać jakiekolwiek będzie potrzebne. A z tym tylnym kołem aby mieć wolnobieg to też bardzo dobry pomysł tylko u mnie muszę pomierzyć czy wejdzie mi w widełki, nawet po lekkim rozgięciu, gdyż może być z tym problem |
|
|
|
|
kremir
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Wrz 2010 Posty: 296
|
Wysłany: Wto 03 Sty, 2012
|
|
|
Prawie identycznie zrobiłem u siebie z zębatką 80z. Z tym że zamiast podkładek, dla równego położenia głowek śrub, wyciąłem piłą stołową włosową pierścień z ok. 2 mm blachy aluminiowej. Ten pierścień jest połozony na zewnątrz otworów na śruby.
Zaobserwowałem też że rowerowa zębatka wolnobiegu pasuje również rozstawem zębów do otworów mocującyh zębatkę 65 zębową (dla mniejszych kół) więc i tu można ten patent zastosować.
Dodatkowo zrobiłem to na wolnobiegu z piastą torpedo, gdyż miałem w planach wypróbowanie hamulca "elektrycznego" Chciałem bowiem podczas hamowania na moment przełączyć silnik na wsteczne obroty co uruchomiłoby hamulec torpedo. Projekt jednak nie został dokończony gdyż zająłem się nieco inną konstrukcją. Ale może ktoś to wypróbuje? |
_________________ The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard |
|
|
|
|
pzinek
młodzik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 02 Lis 2010 Posty: 63 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 03 Sty, 2012
|
|
|
Czyli Ameryki nie odkrylem. Mam nawet podobny rower
Szkoda ze na tych filmach skupia sie na czesci elektrycznej. Mnie by bardzije interesowala czesc mechaniczna. Jednak z tego co widac to przyspawal mocowanie silnika do ramy, a chcialbym tego uniknac. Dosyc wysoko jest umoeszczony ten silnik. Moze jakos uda sie skrócic lancuch. Szkoda ze nie ma filmików z jazdy.
Myslalem o kolach pasowych ale nie mam jak ich zrobic, kupic , a tym bardziej nie mam pomyslu jak je przymocowac.
Życze powodzenia i czekam na efekt. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|