|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Manetka z potencjometrem 1k |
Autor |
Wiadomość |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 11 Sty, 2012
|
|
|
Nie musisz nic otwierać. Zmierz napięcie między suwakiem a masą w skrajnych położeniach suwaka. Jeśli będziesz miał od zera do około 5V, to możesz spróbować z hallotronem. Typowe podłączenie manetki, to masa, plus 5V i suwak. |
|
|
|
|
rs232
stażysta EV designer
Dołączył: 26 Maj 2010 Posty: 170 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Śro 11 Sty, 2012
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Jestem starym elektronikiem i to znam. Tyle, że w pierwszym przypadku masz dzielnik napięcia, a w drugim regulowany opornik I w pierwszym konieczne są 3 wyprowadzenia, a drugim niekoniecznie. Nawet ta dolna część nie musi być podłączona. |
Zatem Panie elektroniku jak w układzie rezonansowym RC dla aplikacji układu NE555 zmienić wartość wypełnienia PWM za pomocą napiecia tak jak piszesz i wedlug mnie wprowadzasz w blad autora tego watku, ale coż moge sie nie znac, a nadomiar tego producent ukladu NE555 tez może kłamac . |
_________________ Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
|
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 11 Sty, 2012
|
|
|
Nie wiem na jakiej kości jest zrobiony ów układ. Jeśli na 555, to faktycznie hallotron nie spełni wymogów. Dlatego piszę o pomierzeniu napięć.
I tu rzeczywiście potrzebny jest potencjometr i to liniowy. |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 11 Sty, 2012
|
|
|
OK zmierzyłem napięcia i pomiędzy środkową nóżką potencjometru a jedną z zewnętrznych jest 4,5V a na 2 nóżce jest od 0V do 4,5V Teram mam pytani gdyż manetka daje napięcie od 0,8V czy w taki wypadku silnik będzie po puszeniu manetki nadal pracował? i czy uda się wyregulować potencjometrem w układzie tak aby silnik całkowicie się odłączał? |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 36 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 11 Sty, 2012
|
|
|
PRzy mocnym silniku poczujesz że chce jechać - przy słabym przez uzwojenia popłynie prąd generując niewielki moment obrotowy ale raczej siły potrzebne do ruszenia będą zbyt duże niż wydajność mocowa silnika w tym stanie. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 11 Sty, 2012
|
|
|
Postaram się wyregulować tyle ile będę w stanie za pomocą potencjometru w sterowniku i tak zostawię ważne aby rower nie ruszał sam gdyż w przyszłości zamierzam kupić silnik 500w a ten co mam teraz czyli 250w dać na przód. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 11 Sty, 2012
|
|
|
buckowina napisał/a: | OK zmierzyłem napięcia i pomiędzy środkową nóżką potencjometru a jedną z zewnętrznych jest 4,5V a na 2 nóżce jest od 0V do 4,5V Teram mam pytani gdyż manetka daje napięcie od 0,8V czy w taki wypadku silnik będzie po puszeniu manetki nadal pracował? i czy uda się wyregulować potencjometrem w układzie tak aby silnik całkowicie się odłączał? |
To jest typowe napięcie dla hallotronu. Od około 0.8 V do 4,5V
Ja mam takie u siebie przy wszystkich manetkach hallotronowych. Wynika z tego, że nie jest to układ 555, bo zgodnie ze schematem występować powinny tam inne napięcia. Te 0.8V bierze się ze spadku napięcia na złączu w hallotronie.
Ja bym spróbował podłączyć manetkę hallotronową i po prostu sprawdzić czy zadziała. |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 11 Sty, 2012
|
|
|
Działa tylko niestety odwrotnie... tzn. jak puszcze manetkę to silnik ziała tak na 80% prędkości (może mniej) a jak przekręcę do oporu to zwalnia tak do 30% prędkości... Może coś źle podłączyłem? Nie znam typu manetki gdyż oddał mi ją kolega z rozwalonego skuterka chińskiego. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 11 Sty, 2012
|
|
|
Trzeba by się spytać producenta tego sterownika, czy typowe manetki będą z tym działały. Nie wiem co to za manetka kolegi. Może jest uszkodzona. Można to zmienić rozbierając manetkę i zamieniając miejscami magnesy w rączce. Dobrze też było by zmierzyć napięcie sterujące wychodzące z manetki. Przy zamkniętym "gazie" powinno być w okolicach 0.8V a na full ponad 4V. Jeśli jest odwrotnie, to nie jest typowa manetka stosowana powszechnie w chińczykach. |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 11 Sty, 2012
|
|
|
Właśnie przy zamkniętym gazie mam te 0,8V a jak dodam gazu to dochodzi do ok 3,2V (identyczne napięcie dostaje manetka od sterownika) Dziwie się gdyż jak miałem zamontowany potencjometr to jak napięcie wzrastało to silnik przyspieszał a teraz jest odwrotnie... Może potrzeba by zrobić stabilizator 5V, który by podał stabilne napięcie dla manetki? Tylko nie wiem czy nie napięcie z innego źródła nie uszkodzi sterownika. |
|
|
|
|
rs232
stażysta EV designer
Dołączył: 26 Maj 2010 Posty: 170 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Czw 12 Sty, 2012
|
|
|
Uszkodzisz sobie sterownik postepujac w ten sposób, podłacz oscyloskop i zobacz co sie pojawia na bramce tranzystora, nie ma tam już przebiegu PWM tylko jest napięcie - dlatego masz zawęzony zakres regulacji oraz brak stabilności. |
_________________ Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
|
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Czw 12 Sty, 2012
|
|
|
niestety niemam oscyloskopu... w jaki sposob mial by sie uszkodzic sterownik? przeciez zakres napiec jest podobny jak przy potencjometrze. Czy sterownik juz mogl sie uszkodzic czy stanie sie to dopiero podczas dluzszej pracy z tym rozwwiazaniem? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 12 Sty, 2012
|
|
|
Możesz jakoś rozrysować schemat tego modułu? |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Czw 12 Sty, 2012
|
|
|
Chodzi o schemat regulatora? Jeśli tak to niestety niemam dostepu do sciezek gdyz uklad jest przyklejony na stale. Jesli to pomoze to jutro po poludniu moge podac scalaczka jaki siedzi w sterowniku. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 12 Sty, 2012
|
|
|
Też dobrze. Znajdziemy aplikację i będzie wiadomo o co chodzi |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|