ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Moja koncepcja e-samochodu
Autor Wiadomość
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Wto 26 Wrz, 2006   Moja koncepcja e-samochodu

Tamel robi na zamówienie silniki AC na dowolne napiecie ok 4kW cena 800 zł.
Tu mamy falownik: http://www.allegro.pl/ite...ownik_3_kw.html
Tak sobie myślę....
Najlepiej cztery silniki AC ok. 3kW napedzające bezpośrednio każde koło przez np. półoś od malucha a przód od cinquecento, jak u mnie, ale silniki musza być zamówione 8 klatkowe , o ile sie nie mylę maja wtedy ok 600obr/min przy 50Hz a to juz mozna bezposrednio koła napędzac.
Cztery falowniki ....
3kW przy 50Hz...a przy 100Hz ok 6kW ( o ile falownik pozwoli)..czyli
24kW :)
Żadnych przekładni, zero szczotek..zero oleju, płynu chłodniczego, tylko łożyska w w piastach kół i wałach silników...
Cena 4x800zł = 3200zł silniki , 4x360zł = 1440zł falowniki.....Ale napęd idealny...:)) Razem ok. 5000zł
Jednak trzeba miec jakis pojazd na kołach :)
I co mi tam, zastosowałbym tanie akumulatory 12V/18Ah (np. od condora)
w ilosci do 400V...( Pierwszy przegląd trzeba by jakos przejsc na innym silniku/silnikach....od sztaplarki..4kW wystarczy..aby dojechał..potem juz nie zagladaja pod maskę, o ile wiem

Będe się bardzo cieszył, gdy zaczniecie budowac...chętnie pomogę..np. cos wytoczyc....

Wiesiek
 
 
Użytkownik
[Usunięty]

Wysłany: Wto 26 Wrz, 2006   

chyba 8 biegunowy a nie 8 klatkowy :) nie ma czegos takiego jak silnik 8 klatkowy.

no falowniki fajne ale to tylko falowniki U/f bez funkcji boost i bez autotuningu wiec do napędu auta to raczej marnie to widze, byla w polsce firma wlasnie gdzie miala promocje na falowniki, zawalista promocje, po 400 zl to mieli na kilka kW wektorowe z boostem i autotuningiem. Ciekawe czy te z allegro to w ogóle sinusoidalne sa ?

Jezeli chodzi o to fraze "napęd idealny" to do idealu na tych falwonikach bedzie mu troche brakowac

i nie wiem po co chesz silniki przewijac albo na zamowienie robic ? :) przecierz to bez sensu, kupujesz normalne najzwyklejsze silniki, przy baterii 400 V bedziesz mial ok 240 V napiecia fazowego wiec nie wiem po co Ci tu silniki na zamowienie o jakims specjalnym napieciu ? :)
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Śro 27 Wrz, 2006   

Tak Dawid, masz racje...już troche zaspany jestem...i tak mi sie pomyliły te bieguny;)...i tez uważam, że dac bateriie na 400V i z głowy, gotowe silniki.....Tak tez pod koniec napisałem.....
Można dac ok 30 akumulatorów w szereg 12v/18Ah co da ok 7000Wh i kosztuje ok. 1500 zł..zelówki ( licze po 50 zł sztuka przy tej ilosci..sam kupowałem dwa po 60zł u condora)

Zasypiam..dobranoc

Wiesiek
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Śro 27 Wrz, 2006   

A te falowniki..to tak przykładowo..jak sie dobrze poszuka, przycisnie sprzedawce ze od razu 4 sztuki, to moze troche taniej...
Ale nie wazne, chodzi mi o ideę takiego napedu, bez przekładni, bezpośrednio ale poprzez półosie ( co prawda bedzie problem ze zmieszczeniem sie silników..albo poszerzenie rozstawu osi..lub silniki typu jamnik umieszczone rónolegle do siebie) ... z dobranymi obrotami pasującymi do kół o srednicy ok. 0,5m (maluch) 800rpm przy 0,5m to ok. 75km/h
Niewielkie prądy do każdego silnika, falowniki nie wielkiej mocy.

Pozdrawiam

Wiesiek
 
 
Użytkownik
[Usunięty]

Wysłany: Śro 27 Wrz, 2006   

no ideła ciekawa, sam chcial bym cos z napędem w kolach lub przy kolach problem tylko w tym ze silnik 4 kW 8 biegunowy jest spoooory, brak skrzyni biegów tez bedzie tu ciezko przebolec bo to tylko 16 kW, czyli cale jajco :)

ja to bym widzial raczej tak - 1 silnik 2 biegunowy, 11 kW, waga ok 70 kg w wersji progresywnej i to bezposrednio do skrzyni malucha, chociaz nie lepiej byloby uzyc czewgos innego ? maluch nie ma synchronizacji 1 biegu co moze byc problemem.... potem zasilasz to pradem 0 -100Hz czyli przy 100 Hz bedziemial prawie 6000 obr (jak spaliniak) i moc 22 kW, tutaj niestety trzeba by wziasc silnik na zamowienie na napiecie fazowe 120 V, albo kupic z USA taki silnik albo samemu przelaczyc zezwoje w silniku jezeli jest taka mozliwosc. Uklad posiadal by sporą sprawnosc o wiele lepsza niz napedy na 80V DC. Skrzynie mozna uzywac tylko sporadycznie przy podjazdach i jezdzie po trudnym terenie, po miescie mozna spokojnie wlaczyc 2 -3 bieg i na nim smigac.

jak by tak robic napęd wk olach jak mowisz to aby to mialo jakies zadowalajace osiagi (V max 100 km/h) i jakies wzgledniedobre przyspieszenie i aby silnikisie nie grzaly przy podjazdach no to raczej trzeba by dac po jakies 7 kW/ kolo
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Śro 27 Wrz, 2006   

Dawid R napisał/a:
no ideła ciekawa, sam chcial bym cos z napędem w kolach lub przy kolach problem tylko w tym ze silnik 4 kW 8 biegunowy jest spoooory, brak skrzyni biegów tez bedzie tu ciezko przebolec bo to tylko 16 kW, czyli cale jajco :)
Masz racje, ciężar rośnie gdy biegunów przybywa...
ja to bym widzial raczej tak - 1 silnik 2 biegunowy, 11 kW, waga ok 70 kg w wersji progresywnej i to bezposrednio do skrzyni malucha, chociaz nie lepiej byloby uzyc czewgos innego ? maluch nie ma synchronizacji 1 biegu co moze byc problemem.... potem zasilasz to pradem 0 -100Hz czyli przy 100 Hz bedziemial prawie 6000 obr (jak spaliniak) i moc 22 kW,
Lepiej taki silnik ale 4-biegunowy 6000rpm troche za duzo jak na malucha i pojazd EV , a tak bedzie ok 3000rpm i to pasuje przełożeniami do skrzyni. A co do pierwszego biegu, mysle ze 2-bieg spokojnie wystarczy.
Ale masz rację, jest tyle skrzyń że mozna zastosowac dowolna inna...
tutaj niestety trzeba by wziasc silnik na zamowienie na napiecie fazowe 120 V, albo kupic z USA taki silnik albo samemu przelaczyc zezwoje w silniku jezeli jest taka mozliwosc.
No ale co przeszkadza na 230V, co za róznica, a koszty mniejsze, łatwiej o falowniki, odpadaja koszty cła i transportu z USA. A pojemnosc akumulatorów w Wh i tak bedzie stała dla danego pojazdu. Pomijam sprawę rejestracji..to trzeba jakos obejsc.
Uklad posiadal by sporą sprawnosc o wiele lepsza niz napedy na 80V DC. Skrzynie mozna uzywac tylko sporadycznie przy podjazdach i jezdzie po trudnym terenie, po miescie mozna spokojnie wlaczyc 2 -3 bieg i na nim smigac.

jak by tak robic napęd wk olach jak mowisz to aby to mialo jakies zadowalajace osiagi (V max 100 km/h) i jakies wzgledniedobre przyspieszenie i aby silnikisie nie grzaly przy podjazdach no to raczej trzeba by dac po jakies 7 kW/ kolo

Ja jestem mniej wymagający, a może bardziej realista;) 100km/h to sporo trzeba energii na przepchanie tej masy powietrza;)..Dla mnie max 75-80km/h jest zupełnie idealny. A przyspieszenia malucha to ok. 50s do 100km/h:)...to i w moim pojeżdzie EV wystarczy równiez:)
Ale każdy ma inne potrzeby:)
Chyba fiat500 mial ok 10kW silnik spalinowy, i vmax cos ok 70km/h...i ludzie tym jexdzili..co prawda w dzisiejszym ruchu to zawalidroga....

miłego dnia

Wiesiek
 
 
Użytkownik
[Usunięty]

Wysłany: Śro 27 Wrz, 2006   

ale tu nie chodzi o potrzeby tylko o to aby nie spalic silnika
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Śro 27 Wrz, 2006   

Zgadzam sie z Dawidem, jeden standardowy silnik AC pod skrzynię i pozostaje tylko problem falownika - minimum pracy maksimum satysfakcji. No i dodatkowa rzecz, jak zakombinować przy przeglądzie, ale tu w ostateczności pozostaje rozwiązanie zaproponowane przez Rudzika.
 
 
eP
[Usunięty]

Wysłany: Czw 28 Wrz, 2006   

Dawid R napisał/a:
no ideła ciekawa, sam chcial bym cos z napędem w kolach lub przy kolach problem tylko w tym ze silnik 4 kW 8 biegunowy jest spoooory, brak skrzyni biegów tez bedzie tu ciezko przebolec bo to tylko 16 kW, czyli cale jajco :)

16 kW to juz jest dosyc duza moc do tego potrzebny jest spory zestaw akumulatorow a too juz nie jest tania zabawka.

Gdyby to byly silniki DC to przy 4 sztukach mozna by sie pokusic o synchroniczne ich zasilanie szczegolnie korzystne podczas ruszania. Gdyby zasilane byly napieciem 84V to dawaloby to podobny efekt jak zasilanie jednego silnika napieciem 336/168V przy czym pobor pradu bylby bardziej rownomierny.
Przy czym ja bym wyroznil dwie kategorie pojazdow elektrycznych.
- Lekkie, tanie i ekonomiczne - i tutaj zupelnie wystarczajace bylyby 4 silniki 2 kW ktore i tak chwilowo mozna by nieco przeciazac. Gdyby zejsc jeszce z waga do 2/3 wagi malucha to calkiem dobrze by sobie radzily bez przekladni.
- Druga kategoria to pojazdy o masie okolo tony z bardzo duzym zapasem akumulatorow na dalsze trasy i tutaj widzialbym zastosowanie dla duzych silnikow bezszczotkowych o wysokiej sprawnosci.
Tutaj koszty silnika bylyby juz wysokie wiec raczej w gre w chodzilby jeden lub dwa silniki i przekladnia.


Dawid R napisał/a:

ja to bym widzial raczej tak - 1 silnik 2 biegunowy, 11 kW, waga ok 70 kg w wersji progresywnej i to bezposrednio do skrzyni malucha, chociaz nie lepiej byloby uzyc czewgos innego ? maluch nie ma synchronizacji 1 biegu co moze byc problemem.... potem zasilasz to pradem 0 -100Hz czyli przy 100 Hz bedziemial prawie 6000 obr (jak spaliniak) i moc 22 kW,

Tylko pamietaj jeszcze ze ta moc trzeba z czegos czerpac chyba ze to ma byc pojazd do jazdy na dystansie 400m :wink:

Dawid R napisał/a:

tutaj niestety trzeba by wziasc silnik na zamowienie na napiecie fazowe 120 V, albo kupic z USA taki silnik albo samemu przelaczyc zezwoje w silniku jezeli jest taka mozliwosc. Uklad posiadal by sporą sprawnosc o wiele lepsza niz napedy na 80V DC. Skrzynie mozna uzywac tylko sporadycznie przy podjazdach i jezdzie po trudnym terenie, po miescie mozna spokojnie wlaczyc 2 -3 bieg i na nim smigac.

Co Ci po sporej sprawnosci samego silnika jezeli zajedziesz szybko akumulatory ??
Jedyny plus wysokosprawnego silnika to ze mniej sie grzeje wiec latwiej go przeciazac i ma lepsza pod tym wzgledem charakterystyke.
A jak zapakujesz na niego 300-400kg akumulatorow to i 11 kW nie bedzie wtedy duza moca aby go szybko rozpedzic.

Dawid R napisał/a:

jak by tak robic napęd wk olach jak mowisz to aby to mialo jakies zadowalajace osiagi (V max 100 km/h) i jakies wzgledniedobre przyspieszenie i aby silnikisie nie grzaly przy podjazdach no to raczej trzeba by dac po jakies 7 kW/ kolo

Zalezy jaki pojazd masz na mysli - jezeli 1.5-2 tonowy z 500 kg akumulatorow to zgoda, ale jezeli mailby wazyc 450-550 kg w tym 150 kg akumulatorow to po 2 kW na kolo tez by spokojnie wystarczylo na strome podjazdy.

Generalnie bez sensu jest budowac tani pojazd ktorego ekploatacja duzo kosztuje i wymaga duzej masy akumulatorow by moc zasilac silniki z pelna moca.
I w druga strone to tez raczej jest bez sensu tzn. stosowanie drogiego mocnego silnika i oszczednego z falownikiem do lekkiego pojazdu wielkosci malucha.
Bo oszczednosci na akumulatorach i tak beda nieznaczne chyba ze to ma byc pojazd o duzym zasiegu zasilany drogimi ogniwami.
 
 
grzegorz
[Usunięty]

Wysłany: Czw 28 Wrz, 2006   

Rudzik ty robisz samochód na silnikach prądu stałego.
Te twoje silniki to:
Obcowzbudne??
Szeregowe??
Bocznikowe??
Podaj wszystkie paramerty silnika

Jak obcowzbudne to możesz silniki ładnie rozbiec newet do prędkości dwa razy większej nie podnosząc napięcia wirnika tylko zmniejszając prąd wzbudzenia. Tylko że jak przesadzisz to ci się silnik rozleci.
 
 
Użytkownik
[Usunięty]

Wysłany: Nie 01 Paź, 2006   

rudzik jak by co to na 3000 obr masz silnik 2 biegunowy a nie 4, 2 bieguny to 50 obr na sek przy 50 Hz razy 60 sek = 3000/min minus poslizg bo to silnik asynchroniczny = ok 2800 nominalnie, pisalem o 120 V bo jak bys dawal na 100 Hz aby osiagnac 6000 obr to musialbys 2x podwyzszyc napiecie zasilania w silniku, czyli zwykle sterowanie U/f, aledo samochodu to trzeba by U/f plus wektorowe.


eP - doucz sie lepiej a nie glupoty piszesz, co masz sie douczyc ?

1. Prady rozruchowe
2. Prawo Ohma
3. Zuzycie energii srednie w EV
4. Sterowanie falownikowe

jak sie douczysz to pogadamy :)
 
 
eP
[Usunięty]

Wysłany: Nie 01 Paź, 2006   

Dawid R napisał/a:

...
eP - doucz sie lepiej a nie glupoty piszesz, co masz sie douczyc ?

1. Prady rozruchowe
2. Prawo Ohma
3. Zuzycie energii srednie w EV
4. Sterowanie falownikowe

jak sie douczysz to pogadamy :)


Sam sie doucz nieuku :D
Prawo Lentza.
Poziom indukcji magnesow neodymowych.
Zalety silnikow bezrdzeniowych

Prady rozruchowe w silnikach z magnesami trwalymi.
Stala pradowa silnika.
Straty w miedzi.
Prawo Ohma

a jak sie juz z tym zapoznasz to przeczytaj jeszcze raz te swoje
wypoty o tym ze stosowanie silnych magnesow w silnikach nie pozwala na zmniejszenie ich masy i wzrost mocy przy tych samych obrotach.
Bo to sie do cyrku nadaje Kolego a nie do powaznej dyskusji.


Cytat:
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 282
Skąd: Chełm
Wysłany: Sro Wrz 27, 2006 10:33 am Temat postu: Re: Mam pytanie, jak sie sprawuja e-mobile ??

--------------------------------------------------------------------------------

Eugeniusz napisał:

Przerylem cale forum i nie trafilem na rozwiazanie z maluszkiem pana rudzik6. NIewiem i ile mam wierzyc w http://www.samochodyelektryczne.eu/ Wyglada na zlom bez urazy dla konstruktora Czy ten silnik LEMCO Realnie moze wyciagnac taka moc?


Watpie, to fizycznie nie mozliwe, aby mial taka moc przy tych wymiarach to musialby miec jakies 30 000 obr/ min , moze PAn Zbyszek zapomnial dodac ze wstawil tam przekladnie miedzy silnik a skrzynie biegów. To ze on ma magnesy neodymowe nie ma zadnego znaczenia, sila pola elektromagnetycznego wytwarzanego w zwyklym silniku przez twornik czesto znacznie przekraczza sile pola magnesów neodymowych. Można mowic ze ten silnik ma wieksza spwawnosc bo ma magnesy stale i tu sie zgodze ale tylko o max 2-3 % bo tyle najwiecej produ zasilajacego silnik ciagnie twornik ale czym sa te straty przy pradach 150 - 400 A przy 15 kW to ok 3 kW minimum idzie na straty w kablach i mosfetach sterujacych, probowalem Panu Zbyszkowi (z calym szacunkiem dla jego osoby) wytlumaczyc prawo Ohma ale niestety nie przyjmuje tego do wiadomosci i uwaza ze to wszystko bzdury i tu strat nie ma zadnych,


Pana Zbyszka tez chciales uczyc prawa Ohma bidulku :D
Czytelem niedawno Twoje rewelacje o korzysciach z zastepowania mosfetow przez tranzystory IGBT i bipolarne
ktore wypisywales gdzies w lutym czy marcu. :P

Ale tym belkotem o sprawnosci silnikow z magnesami Nd to juz przeszedles chyba sam siebie :shock:

Masz pojecie jaki moment mialby taki silnik przy pradzie 400A ?
Czy moze studiujesz bajkopisarstwo ? :evil:
 
 
Eugeniusz
[Usunięty]

Wysłany: Nie 01 Paź, 2006   

A tak swoja droga do Rudzik6
Jakie silniki pan Chcial wykozystac do tego projektu. Pytam bo mialem podobne przemyslenia. Czukam czegos sensownego.
 
 
Eugeniusz
[Usunięty]

Wysłany: Nie 01 Paź, 2006   

Do rudzik6 http://www.austinev.org/evalbum/781
Ktos juz zbudowa Pojazd EV z Malucha.

Bedziesz mogl porownac z swoimi osagnieciami.

_____________________
www.iq-area.pl/commersband
 
 
Użytkownik
[Usunięty]

Wysłany: Nie 01 Paź, 2006   

Eugeniusz : fajny maluszek :)

eP: heh :) no comment
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group