ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Pojazd elektryczny - zalożenia-możliwości?
Autor Wiadomość
Vein
[Usunięty]

Wysłany: Sob 09 Wrz, 2006   Pojazd elektryczny - zalożenia-możliwości?

Witam !!!

Widziałem, że Rudzik plannuje samochod elektryczny na 2 silnikach. Kiedys też coś takiego planowałm, lecz jak to zwykle, zabrakło mi kassy :/ . Wracam ponownnie do pomysłu i oto moje założenia:

Pojazd elektryczny, napęd na 2 osie 2x4kw lub na jedną 1x8kw.
Prędkosć nominalna 80-90km/h
zasieg pojazdu 60-80km (dojazd z domu do miasta + dojazd na uczelnie i powrót na jednym zest. akumulatorow)
pojazd dwuosobowy.
Akumulatory kwasowe, najlepiej byłoby żeby byly to trojany, ale cena morduje.
waga pojazdu z zestawem akumulaotorów- do 300 kg (sam waże 100 :P )

I się tak zastanawiałem jak to zrobić :] największym problemem jest sterownik, silniki DC (najtaniej) jakoś da sie zdobyć, nine licze akumulatorów których cena powala na kolana.
Za sterownnik, mozna było by użyć zwykłego sterownika PWM jakie sa sprzedawane na allegro, prądy na jeden silnik są rzedu 200A, więc trzeba byłoby wykorzystać inne tranzystory, np 4 sztuki o wytrzymalości 60A (4 sztuki na jeden silnik),, widizalem takie na allegro w cenie około 10zł/szt.
I na tym kończy się moja innwenncja tworcza :] to wszyskto są plany, a nniestety ogranicza mnie (jak i wszystkich) kasa :/.

Osobiscie wystarczyl by mi motocykl elektryczny ktory spelniłby powyższe wymagania co do prędkośc i i zasięgu, lecz to jest raczej awykonalne, ze wzgledu na mase akumulaotrów których musiałbym użyć.
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Sob 09 Wrz, 2006   Re: Pojazd elektryczny - zalożenia-możliwości?

Vein napisał/a:
Witam !!!

Widziałem, że Rudzik plannuje samochod elektryczny na 2 silnikach. Kiedys też coś takiego planowałm, lecz jak to zwykle, zabrakło mi kassy :/ . Wracam ponownnie do pomysłu i oto moje założenia:

Pojazd elektryczny, napęd na 2 osie 2x4kw lub na jedną 1x8kw.
Prędkosć nominalna 80-90km/h
zasieg pojazdu 60-80km (dojazd z domu do miasta + dojazd na uczelnie i powrót na jednym zest. akumulatorow)

Oj chyba zbyt optymistycznie:)

pojazd dwuosobowy.
Akumulatory kwasowe, najlepiej byłoby żeby byly to trojany, ale cena morduje.

W stosunku do oszczędności w eksploatacji, wymiana raz na 3 lata..cena do przyjęcia. jeszcze zostanie :)

waga pojazdu z zestawem akumulaotorów- do 300 kg (sam waże 100 :P )

I się tak zastanawiałem jak to zrobić :] największym problemem jest sterownik, silniki DC (najtaniej) jakoś da sie zdobyć, nine licze akumulatorów których cena powala na kolana.
Za sterownnik, mozna było by użyć zwykłego sterownika PWM jakie sa sprzedawane na allegro, prądy na jeden silnik są rzedu 200A, więc trzeba byłoby wykorzystać inne tranzystory, np 4 sztuki o wytrzymalości 60A (4 sztuki na jeden silnik),, widizalem takie na allegro w cenie około 10zł/szt.

Podobno trzeba zrobic większy zapas..200A..to sterownik z 600A

I na tym kończy się moja innwenncja tworcza :] to wszyskto są plany, a nniestety ogranicza mnie (jak i wszystkich) kasa :/.

Chciec to móc...trzeba działac, kasa sie znajdzie:) powodzenia

Osobiscie wystarczyl by mi motocykl elektryczny ktory spelniłby powyższe wymagania co do prędkośc i i zasięgu, lecz to jest raczej awykonalne, ze wzgledu na mase akumulaotrów których musiałbym użyć.


A ja dzisiaj juz zdobyłem dwie skrzynie biegów od malucha , za obie zapłaciłem 100zł. Sporo czyszczenia, dobrze że sasiad ma myjke cisnieniową. W międzyczasie poprawiam swoja tokarkę i wiertarke kolumnową...Wszystko byłoby fajnie, gdyby zona nie zapedzała do innej roboty i gdyby nie trzebaby chodzic do pracy...
Ale niedługo, długie zimowe wieczory :)

Wiesiek

PS. Kurcze, a skuterek znowu spadł na dalszy plan..a juz wszystko gotowe, prawie
 
 
Vein
[Usunięty]

Wysłany: Nie 10 Wrz, 2006   

tak chyba zony mają, że odciągają od roboty :P jam jeszcze iedoświadczony w tej materii, ale moze to i dobrze :P
Piszesz, że założenia na wyrost ? to dalczego pan Zbigninew, jeżdżąc swoimi pojazdami (toyota) potrafil zrobić 170km na jednym ładowaniu ? i to bez dodatkowego zestawu akumulatorow. hmm. Mam nadzieje, że twój pojazd nabierze krztaltów i wyruuszy na polskie drogi :D Co do sterownika, to i tak wzialem "na wyrost" bo silnik nominnalnie by pobieral 160A, można zastosować zabezpieczenia by niei pobierał wiięcej niż te 200A
 
 
eP
[Usunięty]

Wysłany: Pon 11 Wrz, 2006   

Vein napisał/a:
tak chyba zony mają, że odciągają od roboty :P jam jeszcze iedoświadczony w tej materii, ale moze to i dobrze :P
Piszesz, że założenia na wyrost ? to dalczego pan Zbigninew, jeżdżąc swoimi pojazdami (toyota) potrafil zrobić 170km na jednym ładowaniu ? i to bez dodatkowego zestawu akumulatorow. hmm. Mam nadzieje, że twój pojazd nabierze krztaltów i wyruuszy na polskie drogi :D Co do sterownika, to i tak wzialem "na wyrost" bo silnik nominnalnie by pobieral 160A, można zastosować zabezpieczenia by niei pobierał wiięcej niż te 200A


Nie rozumiesz podstawowych rzeczy.
Sterownik na 200A to jego prad maks. przy odpowiednim chlodzeniu chwile pociagnie a moze nawet i dluzej.
Jednak bedzie sie przy tym grzal niemilosiernie.
Dlatego aby straty w sterowniku przy tak olbrztmich pradach byly akceptowalne sterownik musialby byc przystosowany do pracy ze znacznie wyzszymi pradami niz 200A.

2. Akumulatory kwasowe duzo waza..
Pan Zbigniew gdy zaladowal sobie pol tony tego do bagaznika i jechal powoli po plaskim to mogl taki dystans osiagnac.

Dla lekkiego pojazdu taki dystans lub nawet jego polowa nie sa do osiagniecia na aku kwasowych z tej prostej przyczny ze znacznie rosnie waga pojazdu z kierowca do masy aku czyli ich energii. A dodatkowo lekki pojazd bedzie bardziej odczuwal opory powietrza, wiec ekonomiczna jazdanim bedzie musiala sie ograniczac do wolniejszych predkosci.

Aby pojazd posiadal odpowiednia sztywnosc jego rama musi wazyc 60-80 kg jezeli wykonana jest ze stali. Po dolozeniu kol silnika(ow) i przekladni masa wzrosnie do 120-150 kg, wiec na akumulatory duzo miejsca juz nie zostanie.

Im mniejszy bedzie zapas aku do mocy silnika tym szybciej bedzie sie on wyczerpywal i zuzywal i tym szybciej pojazd bedzie mial coraz mniejszy zasieg.
Podobny wplyw bedzie miala obnizona sprawnosc silnika w przypadku obciazania go zbyt duzym momentem, oraz straty w przewodach i sterowniku.

Silnik musi byc tak dobrany aby mogl pracowac wydajnie w szerokim zakresie predkosci i tutaj pojawia sie problem przelozen. Oszczednosci na silniku - stosowanie ciezkich mechanicznych skrzyni biegow - to nizsza sprawnosc i wieksza masa pojazdu.

Jezel pojazd ma sluzyc do regularnej jazdy to takie oszczednosci przypomna Ci slusznosc starego porzekadla ze to co tanie to drogie.
 
 
eP
[Usunięty]

Wysłany: Śro 04 Paź, 2006   

Silnik znaleziony przez kol. Maruche tutaj:
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?p=2247#2247
nadawalby sie dobrze do szybkiego hamowania z odzyskiem przy jezdzie miejskiej.

Przykladowo pojazd o masie 800kg hamujac z predkosci 20m/s do 5m/s wytraca 150 kJ energii.
Przyjmujac ze hamowanie takie odbywaloby sie na dystansie 80m pojazd by tracil przez opory okolo 30 kJ a pozostale 120kJ mogloby byc odzyskiwane z 75-80% sprawnoscia przez duzy silnik i superkondensatory. W ciagu 6 sekund bateria 24 sztuk
http://www.eeproductcente...cleID=164300055
moglaby przyjac 90-96kJ energii ladujac sie pradem 360-250 A przez 6-cio fazowa przetwornice.
Silnik w tym czasie dostarczalby od 160A do 400A przy napieciu obnizajacym sie z 110V do ok. 30V.
Bateria 24 superkondensatorow mialaby rezerwe pojemnosci ok 30Wh w stanie 50% rozladowania.
Przy pelnym naladowaniu pozwalalaby zasilac silnik dodatkowym pradem 80A przy napieciu 90V przez 15 sekund.
Dzieki temu prad pobierany z akumulatorow nie przekraczalby zwykle wartosci 50-60A w czasie korzystania z tego mocnego silnika.
Do utrzymywania predkosci 50-60km/h wystarczalyby 2 silniki po 2kW napedzajace przednie kola.
Przy 16 aku Trojana 180Ah i wadze 450kg taki pojazd powinien miec zasieg do 200 km przy predkosci podroznej 70 km/h. Przy zastosowaniu aku litowych zasieg powinien wzrosnac nawet o 1/5 do 240 km.
A dla nizszych predkosci jeszcze bardziej.

Samochod moglby powstawac etapami.
1 etap. naped na przednie kola 2 silniki 48V i 8 akumulatorow Trojana do zasilania - masa calkowita z akumulatorami ok. 500 kg. - pojazd wolnobiezny
Ewentualnie zastosowanie do wspomagania przy ruszaniu np. napedu hydraulicznego lub pneumatycznego wtedy jednak rosnie masa.

2 etap. dolozenie dyfra, sprzegla, 2-biegowej skrzyni, duzego silnika, baterii supercaps i nastepnych 8 aku Trojana lub wymiana na ogniwa litowe
- masa okolo 800 kg lub 500kg przy aku litowych.
- przekwalifikowanie na pelnoprawny elektryczny.

To sa chyba o wiele bardziej realistyczne zalozenia i raczej do zaakceptowania jezeli ostatecznie mozna by otrzymac pojazd w pelni funkcjonalny i to z napedem na obie osie.
 
 
Maxio0
[Usunięty]

Wysłany: Śro 04 Paź, 2006   

kolego Ep najpierw spróbuj cokolwiek skonstruować, zmaterializować swoje wyidealizowane teorie, a później dopiero coś napisz na temat tego co skonstruowałeś, bo pomału Twoje wypowiedzi na forum stają się nudne i monotonne i co najważniejsze niczego nowego, konstruktywnego nie wnoszą....
 
 
eP
[Usunięty]

Wysłany: Śro 04 Paź, 2006   

Maxio0 napisał/a:
kolego Ep najpierw spróbuj cokolwiek skonstruować, zmaterializować swoje wyidealizowane teorie, a później dopiero coś napisz na temat tego co skonstruowałeś, bo pomału Twoje wypowiedzi na forum stają się nudne i monotonne i co najważniejsze niczego nowego, konstruktywnego nie wnoszą....


A co twoje wnosza ?
Szczegolnie do tego watku ?? :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group