ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Sterownik silnika DC 500W 24V
Autor Wiadomość
co_pat
[Usunięty]

Wysłany: Pią 06 Kwi, 2012   Sterownik silnika DC 500W 24V

Witam serdecznie!

Zwracam się do Was z prośbą o pomoc w zaprojektowaniu sterowników dla dwóch silników MY1020ZX 500W 24V. Silniki napędzają pojazd który można zobaczyć tutaj .
Generalnie wykonałem już sterowniki w oparciu o driver HIP4081 i tranzystory IRF1405, ale nie zdały egzaminu.
Aktualnie pracuję nad nową wersją opartą o zupełnie inne drivery TC4432 i pary tranzystorów IRF4905 i IRF1405 gdzie PMOS działają jako klucze, a NMOS są sterowane przez PWM.

Może kilka słów odnośnie wymagań:
- ciągły prąd do 30A z możliwością krótkotrwałych, kontrolowanych przeciążeń
- częsta zmiana kierunku obrotów silnika, ale przy stosunkowo niskim prądzie twornika
- częstotliwość kluczowania do ~3kHz ( w najbliższym czasie testy odnośnie optymalnej częstotliwości)
- sterowanie z mikrokontrolera

Poniżej wstępny schemat:

Brakuje w nim sprzętowego zabezpieczenia przed włączeniem tranzystorów w jednej gałęzi, pracuję nad tym ale też chcę zrealizować sprzętowy dead-time.
Odnośnie tranzystorów, jak dostanę się do laboratorium mam zamiar określić optymalną częstotliwość kluczowania dolnych tranzystorów oraz liczbę tranzystorów połączonych równolegle dla otrzymania przedstawionych parametrów przy niskiej temperaturze elementów.

Aktualnie zatrzymałem się na dwóch problemach.
Pierwszym z nich jest eliminacja zakłóceń. Na schemacie umieszczone są dodatkowe diody FES16, snubber wstępnie dobrany (będzie sprawdzony podczas testów), transile i diody Zenera na bramkach mosfetów. Nie wiem czy to wystarczy, czy może o czymś zapomniałem.
Drugi problem to zasilanie. Pojazd zasilany jest z dwóch akumulatorów żelowych 12V 10Ah połączonych szeregowo. W związku z maksymalnym napięciem bramek tranzystorów wynoszącym 20V postanowiłem to rozwiązać w sposób przedstawiony na schemacie - chodzi o połączenie akumulatorów i zasilanie driverów. Nie mam pewności czy takie rozwiązanie jest poprawne.

Będę wdzięczny za wszelkie uwagi :)
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 06 Kwi, 2012   

Pierwsze co zauważyłem to na schemacie w rogu gdzie masz narysowane akumulatory to zrobiłeś zwarcie na jednym. Możesz spróbować podstawić IRFBA1404 - są wydajniejsze prądowo i mają niższą rezystancję przewodzenia o 1/3 niż Twoje. Powinieneś załączać mostek na tzw. krzyż czyli dla obrotów w lewo pracuje Q1 Q2 oraz Q7 i Q8 a dla kierunku w prawo Q3 i Q4 z Q5 i Q6. Nie załączać gałęziami pionowymi bo będzie coś z cyklu "Światło i Dźwięk"... Do każdego tranzystora lub grupy dorzuć po kondensatorze a bramki podciągnij rezystorami by tranzystory się szybciej przełączały. Teoretycznie dałbyś radę wysterować to z jakiegoś uP kluczując dość szybko. Rozwiązanie Twoje jest jak najbardziej słuszne - np górne tranzystory mostka działają na zasadzie "włącz i zostaw" a dolne zasuwają w PWM'ach - tylko musisz spełnić konieczny warunek - musi być na krzyż mostka...

PS. Widzę że kolega również w Altium rysuje.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Szwed 
stażysta
moturzysta


Wiek: 43
Dołączył: 26 Gru 2010
Posty: 121
Skąd: Opole
Wysłany: Pon 09 Kwi, 2012   

Rozwiązanie z zasilaniem górnych driverów kluczy z górnego akumulatora nie jest chyba najszczęśliwsze. W takim wypadku wejście układu wymaga sterowania napięciem względem 12V a nie masy.
Skoro tylko dolne tranzystory wymagają szybkich przełączeń (PWM), a górne są tylko do zmiany kierunku, to dla tych górnych można zrezygnować z drivera-scalaka i sterować je zwykłymi tranzystorami + rezystor podciągający. Prędkość przełączania nie ma tu znaczenia, ponieważ przełączanie "pod prądem" robią wyłącznie dolne tranzystory.
Wtedy uzyskasz sterowanie wszystkich 4 wejść względem masy (i 2 scalaki mniej).
 
 
co_pat
[Usunięty]

Wysłany: Pią 13 Kwi, 2012   

Nostusek to nie jest zwarcie tylko potencjał masy dla górnego akumulatora.
Co masz dokładniej na myśli mówiąc o dodaniu kondensatora do tranzystorów i rezystorow podciagajacych (przecież są) aby tranzystory sie szybciej przyłączały, bo wogóle nie mam pojecia jak to by miało działać? Sterowanie z uP nie ma racji bytu ze względu na zbyt dużą rezystancje tranzystorów przy niskim Ugs i duze straty mocy z tym zwiazane, a także zbyt mala wydajność pradowa portu uP do szybkiego ładowania bramek tranzystorów.

Szwed sterowanie względem 12V, a nie masy chcę zrobic za pomocą transoptorow przy okazji separacji galwanicznej, tylko niewiem czy takie rozwiazanie odpowiednio wystartuje bramki tranzystorów i nie uszkodzi samego drivera. Odnosnie sterowania górnych tranzystorów wiem, ze wystarczą tranzystory ale mam drivery wiec mogę je wykorzystać. Jaki sposób sterowania wzgledem masy gornych tranzystorów masz na myśli?
 
 
Szwed 
stażysta
moturzysta


Wiek: 43
Dołączył: 26 Gru 2010
Posty: 121
Skąd: Opole
Wysłany: Sob 14 Kwi, 2012   

co_pat napisał/a:
Szwed sterowanie względem 12V, a nie masy chcę zrobic za pomocą transoptorow przy okazji separacji galwanicznej, tylko niewiem czy takie rozwiazanie odpowiednio wystartuje bramki tranzystorów i nie uszkodzi samego drivera.

Narysuj to sprawdzę.
Cytat:
Odnosnie sterowania górnych tranzystorów wiem, ze wystarczą tranzystory ale mam drivery wiec mogę je wykorzystać. Jaki sposób sterowania wzgledem masy gornych tranzystorów masz na myśli?

Miałem na myśli sterowanie zwykłymi tranzystorami zamiast driverów (można zaoszczędzić dwa i przy okazji mieć wejścia na poziomie 0V). Skoro masz drivery i chcesz zastosować transoptory to OK.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group