ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
E-biker.pl zestawy do konwersji rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Open Source Car
Autor Wiadomość
Flex
[Usunięty]

Wysłany: Sob 28 Paź, 2006   Open Source Car

Witam!

Studiuje produkt design i w ramach tego zapisałem się do grupy która ma zaprojektować miejski pojazd elektryczny.
Niestety nie mam znacznej wiedzy na temat silników elektrycznych i ich zasilania. Mam nadzieję, że znajdę tu trochę pomocy w tych sprawach.

Według założeń miał to być samochód dwuosobowy o promieniu działania 100 -300 km i maks. prędkości 130 km/h.
Te założenia uznałem za nierealne i forsuję idee jednoosobowego samochodu o promieniu działania do 70km i maks. prędkości 45 km/h. Zaletą tej idei jest to, że można stworzyć bardzo lekki pojazd (do 200kg masy własnej), zasilany bateriami o wadze do 30kg. Czyli, można by te baterie, po wyciągnięciu z auta, ładować w domowym zaciszu.
Miałby to być pojazd w cenie około 3tyś euro i bajecznie tani w eksploatacji.

Tu pojawia się jednak dla mnie problem z wyliczeniem podstawowych wartości.

1. silnik elektryczny pobiera konkretną moc (napięcie x natężenie)w czasie działania. Czy to oznacza, że bateria 1600mAh Li-Ion 3,7V pozwoli mi przejechać większy odcinek niż bateria 4500mAh NiMH 1.2V ?
2. Chcę zastosować silnik o mocy 3 – 4 KW. Czy to nie za dużo? Jak obliczyć jaką moc potrzebuję i ile taki silnik spala energii?

Bardzo dziękuję za pomoc i postaram się informować o postępach w projektowaniu.

Tak przy okazji dam link do mało znanego konceptu który ma także ukazać się w wersji elektrycznej. http://www.clever-project.net/
 
 
NocnyPtak
brygadzista
konstruktor-amator



Wiek: 57
Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 229
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 28 Paź, 2006   Re: Open Source Car

Flex napisał/a:

Według założeń miał to być samochód dwuosobowy o promieniu działania 100 -300 km i maks. prędkości 130 km/h.

Jeżeli ma to być samochód MIEJSKI, to prędkość max. 130/h jest bez sensu. Wystarczy 70/h bo i tak po mieście prędzej się nie jeździ (ograniczenie prędkości).
Ja przez jakiś czas sprawdzałem jeżdżąc samochodem, jaka prędkość po mieście jest wystarczająca. Okazało się, że zupełnie wyjątkowo przekraczałem 65 km/h.
Sprawdzałem też, ile dziennie przejeżdżam i wyszło mi, że 100 km to dystans który "z okładem" wystarcza na załatwienie kilku spraw w różnych częściach miasta. To w zasadzie cały dzien "załatwiania" czegoś i jeżdżenia po mieście.
Sądzę więc, że Twoje założenia są bardziej realistyczne i lepiej dopasowane do potrzeb przeciętnego użytkownika.
Mój pojazd ma tylko 20 km zasięgu, a jeździłem nim cały sezon (praca-dom) i sezon zamknąłem z kontem przejechanych ponad 800 km!
Zaoszczędziłem kilkaset złotych na benzynie i kilkaset godzin które spędziłbym w "korkach".
Że już nie wspomnę o satysfakcji :D
_________________
Pozdrawiam
Jakub Waltoś
____________________________
http://nocnyptak.pl
 
 
Flex
[Usunięty]

Wysłany: Sob 28 Paź, 2006   

Jeśli chodzi o v 130km/h to byłaby wykorzystywana na autostradach, które nie są rzadkością w większych miastach. Powstają też pytania, co zrobić w momencie gdy chcemy pojechać nad jezioro które jest nieco dalej, czyli zasięg itp. Itd.
Mam wrażenie, że jednak ludzie chcą stworzyć samochód uniwersalny, kiedy ja jestem za maksymalnym ograniczeniem jego roli a co za tym idzie wagi, bo tylko wtedy mam szanse zastosować rozwiązanie polegające na ładowaniu baterii w domu. To jest moim zdaniem warunek do tego aby ten pojazd odniósł komercyjny sukces.
Oczywiście na sukces ma też wpływ cena, a ta zależy od ilości akumulatorów, kosztów materiałów, czasochłonności produkcji….. dlatego ma być prosto, lekko i modularnie.

A to link to projektu o ktorym mowa http://www.akasol.de/?node=3

Je[/list]
 
 
Flex
[Usunięty]

Wysłany: Sob 28 Paź, 2006   

Jeśli nikt mi nie jest w stanie odpowiedzieć na moje pytania to może chociaż powiecie czy dla silnika którego zużycie wynosi 4kWh/100km potrzebuję 4kW mocy baterii aby przejechać te 100 km
Wiem że to pytanie może się wydawać dla specjalistów debilne ale ja potrzebuję się upewnić czy dobrze liczę.
 
 
Dawid M
[Usunięty]

Wysłany: Sob 28 Paź, 2006   

no tak łatwo nie mozna określic ile silnik zużyje energi na 100 km piszesz że to ma byc do miasta więc tak samo jak spalinowce więcej energi potrzeba a i w akumulatorze nie można powiedzieć że ma 4kWh bo on ma różne pojemności zależne od prądów ładowania a silnik pobiera różne zależy to od tego jakie ma przełożenia a w wieście to by się przydała skrzynia bezstopniowa najlepiej o bardzo dużym zróżnicowaniu przełożeć plus przed tym przekladnia o dwóch biegach by można było po rozpędzeniu jechac te 120km/h tylko jeszcze ile czasdu by to mialo do 100 ????
 
 
Flex
[Usunięty]

Wysłany: Sob 28 Paź, 2006   

Mi się wydaje, że to aby ten pojazd miał Vmax. 120 to jakieś nieporozumienie.
Ja chce zrobić ultra tani pojazd w eksploatacji i także temu ma służyć możliwość rejestrowania go jako motorynki (czy jak to się zwie). W tych warunkach moc 4W jest maksymalna i prędkość 45km/h także. Nie wiem czy ma sens montować w tym wypadku przekładnię jeśli silnik też można odpowiednio wysterować. Zabrzmi to może totalnie almersko ale kiedyś miałem polerkę i ona miała dwa biegi. Nie wiem jak się to fachowo nazywa w każdym razie na pierwszym biegu się rozpędzała i swoje nominalne 3600 obr/min dostawała na 2 biegu. Nie wiem czy można to robic bezstopniowo ale wydaje mi się, że są tylko dwa zakresy.

Jeszcze na temat projektu. Może strona do której dałem link wygląda jakby ludzie z tego projektu wiedzieli wszystko ale prawda jest taka, że moja grupa spotkała się dopiero 2 razy i tak naprawdę to w ogóle nie powinniśmy się zastanawiać nad tak technicznymi zagadnieniami jak to jakiej mocy powinien być silnik, bo od tego są inżynierzy a nie designerzy. Jednak mi się wydaje, że w tej formie samochód nie ma żadnych szans na rynku i tak naprawdę jest tworzony aby konkurować w konkursach dla elektromobili, tylko nikt tego głośno nie mówi. Dlatego chcę mocnymi argumentami przekonać innych że to nie ma sensu. W poniedziałek przychodzi koleś który kieruje tym programem i aby móc z nim rozmawiać muszę już mieć jakieś dane bo inaczej zabije mnie swoją techniczną gadką a dodatkowo jak pewnie się zorientowaliście studiuje w obcym języku i chociażby ten fakt zmusza mnie do posiadania twardych argumentów, których nie trzeba długo tłumaczyć.
 
 
Dawid M
[Usunięty]

Wysłany: Sob 28 Paź, 2006   

no może i tak ale ja i tak dałbym przekladnię bezstopniową :) co do reszty pojazdu to jak miałaby wyglądac konstrukcja???na jakiej zasadzie ma skręcać???? może cos takiego jak to http://www.cree.ch ?????co do aku to może ni-mh plus silnik na 84V?????jeśli silnik miałby przekladnie bezstopniową to by pobierał przy 84V ok 60A przy sprawności silnika 80% więc trzeba by aku minimum 100Ah więc też koszty. Tutaj trzeba przynajmniej trochę miec planów bo nikt nie trafi w to jaki ma być ten pojazd.
 
 
Flex
[Usunięty]

Wysłany: Sob 28 Paź, 2006   

Nie rozumiem co wyjątkowego jest w tym jak skręca cree. Ja myślę bardziej o czymś podobnym jak toyota pm tyle, że na 3 kołach i napędzie na przednie.
Następne co nie rozumiem to dlaczego silnik 5 kW i baterie, które jako NiMH ważyłyby około 100 kg? To kompletnie nie pasuje do tego co napisałem wcześniej.
 
 
GlowaSkrzydlowa
[Usunięty]

Wysłany: Nie 29 Paź, 2006   Miejski samochód

Tego typu projekty pojazdów elektrycznych nie mają drastycznej różnicy ekonomiczności w stosunku do spalinowych. Trzeba brać też koszty wymiany akumów gdy są już po swoich 300 do 400 cyklach. Uważam, że całym pożeraczem tego małego ekonomizmu jest niekorzystny współczynnik masy przewożonego mięsa żywego, do pozostałego balastu tj pojazdu i akumów.
Np dwie osoby to 140 kg. Wątpię czy zrobiło by się wóz na 350 kg z zasobem energetycznym na plątanie się po mieście przez jeden dzień. Współczynnik tu wynosi 140/350 = 0.4.
Ekonomiczne jednoślady jak np Elektrorower Nocnego...co zrobiony z alumu i plastiku ma 30 kg wraz z akumami. Tu wsp. 70/30 = 2.33. Różnicę widać gołym okiem. Tylko tego typu pojazdy będą się opłacać w porównaniu do spalinowych. Nie może nijak być, że 30 kg "ołowiu" będzie popędzać ten balast po mieście przez jeden dzień. Przecież skuterki o masie łącznej np 40 do 50 kg mają na pokładzie "ołowiu" np. 13 kg i popędzą tylko na dystans max 30 do 40 km. I tak że w końcówce będą ledwo ciągły. Nie można zakładać, że 30 kg "ołowiu" będzie w takim przypadku mogło napędzać ten car skutecznie po mieście.
Uważam, że w rozwiązaniu ekonomicznego transportu, należałoby przekonstruować myślenie tych chciwców, którzy żerują na akcyzie paliwowej. To raczej zagadnienie filozoficzno społeczne.
Może być i tak w przyszłości, że gdy mądrzy ludzie dopracują elektryczne pojazdy, a te w konsekwencji spowodują ubytek kasy u chciwców, to zrobią sobie przepisy na akcyzę dla prądu, aby im nie ubyło nic z tego co mieli.
Malejące zasoby ropne za kilkadziesiąt lat, napewno przyczynią się na inne rozwiązania, jak biopaliwa, lub syntetyczne. Albo np. idea znormalizowanych akumów, wymienianych szybko na stacjach akumowych, których byłoby wszędzie pełno, jak obecnie tych paliwowych.
Lub też podmiana samych elektrod w jakichś nowatorskich ogniwach jak tlenowo-cynkowe.
 
 
eP
[Usunięty]

Wysłany: Nie 29 Paź, 2006   

Flex napisał/a:
Nie rozumiem co wyjątkowego jest w tym jak skręca cree. Ja myślę bardziej o czymś podobnym jak toyota pm tyle, że na 3 kołach i napędzie na przednie.
Następne co nie rozumiem to dlaczego silnik 5 kW i baterie, które jako NiMH ważyłyby około 100 kg? To kompletnie nie pasuje do tego co napisałem wcześniej.


Na tym forum nikt nic sensownego Ci nie doradzi, bo tutaj ludzie sie nie zastanawiaja nad ekonomicznoscia i funkcjonalnoscia pojazdu tylko nad tym by mial jak najwieksza moc przy jak najmniejszym koszcie zakupu czesci.
A akumulatory to niech sie w 10 minut rozladuja byle by przez te 10 minut miec radoche z predkosci.

Do napedu takiego lekkiego pojazdu bardzo dobrze nadawalby sie silnik o mocy 1.5-2 kW. Przy wysokiej sprawnosci byc moze udaloby sie zejsc ze zuzyciem energii nawet do 3 kWh /100km.

Co do modularnosci budowy to mialbym spore obiekcje czy to bedzie mialo sens praktyczny. Wydaje mi sie ze o wiele lepszym rozwiazaniem byloby wyspecjalizowanie tego samochodu do warunkow miejskich. Ciekawym wyzwaniem byloby opracowanie sposobu parkowania takiego pojazdu aby nie zajmowal duzo przestrzeni w miescie.
Przy malej masie mozna by sie pokusic o taka konstrukcje ktora mozna by latwo podnosic lub wciagac na linach.
Przykladowo nad ciagami dla pieszych mozna by bylo utworzyc pietrowe miejsca parkingowe ktore by obslugiwala nieduza suwnica. Parkowanie polegaloby na wjechaniu na przygotowana uprzednio mala platforme ktora suwnica wraz z pojazdem wciagalaby na odpowiednia wysokosc i parkowala nad ciagiem pieszym. Pojazd wtedy powinien byc tak zaprojektowany by mial mozliwosc automatycznego blokowania sie na takiej platformie. Z kolei na osiedlach pojazdy mozna by parkowac pietrowo z uzyciem wyciagarki ktora pozwalalaby wciagnac pojazd na pietro po krotkiej stromej ruchomej rampie lub postawic pojazd deba na tylnich kolach by mogl parkowac w pozycji pionowej lub zblizonej do pionowej.
Pojazd moglby byc bardzo niski a lepsza widocznosc moglby zapewniac skladany maszt z kamerka. Zamiast podjezdzac do linii dzielacej pasy ruchu w celu lepszej widocznosci kierowca moglby "zapuscic zurawia" przy pomiocy takiej kamerki na wysiegniku ktory moglby sie szybko schowac w przypadku ruchu pojazdu po sasiednim pasie.
Aby moc wykorzystac tylko niektore z powyzszych rozwiazan pojazd taki powinien byc do tego specjalnie zaprojektowany aby spelnione byly okreslone wymogi mechaniczne oraz by pojazd nie rzucal sie zbytnio w oczy swa odmiennoscia w zlym slowa tego znaczeniu.

pozdrawiam
 
 
Flex
[Usunięty]

Wysłany: Nie 29 Paź, 2006   

Witam eP
Przejrzałem forum i tak szczerze mówiąc to czekałem na Twoją odpowiedź.
Miałem nadzieję, że mi moje wątpliwości wytłumaczysz ale….. no trudno, ja rozumiem, że tłumaczenie tego samego n-ty raz nie daje radochy.
Poddałem się jeśli chodzi o nadzieję, że ktoś to zrobi i dobija mnie tylko fakt, że gdybym was wyzwał od nieuków i podał jakieś wymyślone wzory i teorie to szybciutko byście mi wszystko wyjaśnili…….. z oczywistych przyczyn nie zamierzam jednak tego robić.

Też mi się wydaje, że silnik 2kW dałby sobie radę ale nie potrafie tego poprzeć żadnymi wyliczeniami i za słowo „wydaje mi się” zostałbym po prostu wyśmiany.
Modularność budowy tego pojazdu dotyczy tylko produkcji. Czyli gotowe klocki montowałoby się w pojazd. Żeby uzmysłowić o co mi chodzi to powiem, że np. tak zwane wnętrze najchętniej odlałbym w jednym kawałku i jednym ruchem zamontował w pojeździe.
Jeśli chodzi o parkowanie to miałby się ten pojazd podnosić jak toyota Pm, tyle że działałoby to na innych zasadach. To rozwiązuje także problem widzenia do przodu, bo masz do dyspozycji perspektywę jaką maja rowerzyści.
Odnośnie parkowania nad traktami pieszymi. Nikt na to nie pójdzie bo po pierwsze ta decyzja nie zależy od producenta samochodu, tylko od właściciela budynku lub inwestora budującego go. Po drugie nikt nie pozwoli wieszać 200 kg nad głowami ludzi a jeśli pozwoli to z takimi atestami, że stanie się to z ekonomicznego punktu widzenia bezsensowne. Po trzecie Jeśli jedna winda miałaby obsługiwać ruch/dostępność to momentalnie byłby korek w tym „garażu”. Stawianie pojazdu w pionie uważam za interesujące ale ludzie z którymi o tym rozmawiałem nie są tak entuzjastycznie do tego nastawieni.
 
 
Flex
[Usunięty]

Wysłany: Nie 29 Paź, 2006   

Co powiecie o tych ogniwach? http://www.a123systems.co...6650M1specs.pdf
Czy ma sens budować system zasilania z takich baterii i dodatkowo tradycyjnych ołowiowych, które dawałyby duży prąd w czasie ruszania i tylko w tym czasie (takie akumulatorowe turbo :) )
Jestem też ciekaw czy są podzespoły elektryczne które potrafią przełożyć prąd stały o wysokim napięciu, na prąd stały o niższym napięciu ale większym natężeniu.
 
 
eP
[Usunięty]

Wysłany: Nie 29 Paź, 2006   

Ponizej znajdziesz cos o oporach powietrza i oporach toczenia:
http://www.cyfronet.krakow.pl/rowery/energia.html

Na tym forum gdzies byl link do holenderskiej strony o zuzyciu energii na konkretnym rowerze.

Generalnie opory toczenia rosna z kwadratem predkosci wzgledem powietrza tzn niekoniecznie wzgledem jezdni.
Natomiast opory toczenia sa wzglednie stale i zalezne od masy pojazdu i wspolczynnika tarcia ktory z kolei zalezny jest od takich czynnikow jak srednice kol, cisnienie w oponach itp.

Przykladowo jezeli przy predkosci X opory powietrza sa rowne oporom toczenia to przy predkosci 3X opory toczenia beda okolo9 razy wieksze od oporow toczenia a zapotrzebowanie na moc bedzie 15 krotnie wieksze ( 5 razy wieksze opory (9+1)/(1+1) , 3 razy wieksza predkosc ) poniewaz potrzebna moc = sila oporow * predkosc.

Co do mozliwosci parkowania to podalem to jako przykladowy kierunek w ktorym mozna by ukierunkowac design.
Nawet jezeli gdzies dane rozwiazanie sie nie przyjmie z jakichs wzgledow to byc moze mialo by szanse przyjac sie w innym miejscu. Nawet jezeli by ktos tego nie wykorzystywal to mala masa pojazdu zawsze stanowi pewna pokuse do manipulacji bryla pojazdu - nie jest to tego wtedy potrzebne bardzo ciezkie i wytrzymale urzadzenia.

Co do baterii litowych to one maja lepsza wydajnosc pradowa od akumulatorow kwasowych natomiast "energetyczny dopalacz" mozna zrealizowac na superkondensatorach one tez bardzo dobrze nadaja sie do gromadzenia energii z odzysku przy szyblim hamowaniu silnikiem
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pon 30 Paź, 2006   

http://www.republika.pl/energyfree/ae_bud.htm
tu są obliczenia, które mogą cię zainteresować.
Dla rozeznania możesz wziąć tabele rozładowań aku żelowych, np 12-letnich Haze HZY http://www.solarshop.pl/pub/solarshop/haze-zel.pdf i sprawdzić ile minut przy maksymalnym prądzie pobieranym przez silnik dasz radę pojechać. Oczywiście to wartość mocno przybliżona, bo będą momenty, że prądu będzie pobierane więcej lub mniej, niby problem górnej granicy załatwia zabezpieczenie nadprądowe, ale dla dobrych przyspieszeń warto zostawić zapas powyżej prądu nominalnego silnika. Przeliczenie minut na kilometry to już banał, oczywiście i tak obarczony sporym marginesem błędu. To oczywiście najprostsza i niezbyt dokładna metoda, ale na etapie ogólnych założeń konstrukcyjnych powinna wystarczyć.
Jeśli myślisz pod kątem zastosowań komercyjnych to zrezygnowałbym z ograniczania się do motoroweru. Różnica w prędkości może niezbyt istotna, bo i tak rozsądnie byłoby ustalić prędkość maksymalną na 60-70 km/h, ale z punktu widzenia klienta prędkość i jako takie przyspieszenia to istotna sprawa, jak sądzę nie mniej ważna od kuszacego designu. Myśle że zalety (jazda na kartę motorowerową, brak konieczności przeglądów i niższe OC) tego nie zrekompensują, przynajmniej nie wszystkim.
 
 
Flex
[Usunięty]

Wysłany: Wto 31 Paź, 2006   

Dziękuję wszystkim za pomoc.
Niestety w poniedziałek okazało się, że nie ma raczej mowy o zmianie koncepcji auta i technika pozostanie tak jak jest, zmieni się tylko design karoserii i wnętrza.
W przyszłym semestrze postaram się zrobić jako wolny projekt samochód według mojej koncepcji. Mam pół roku na zgłębianie elektryki i fizyki. Jednak to co zobaczyłem w poniedziałek upewniło mnie, że da się zrobić elektryczny, miejski pojazd z bateriami mieszczącymi się w walizce o wadze do 30 kg.
Jeśli ktoś chciałby się przyłączyć, to czekam na kontakt.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group