ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Budowa silnika BLDC
Autor Wiadomość
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Śro 23 Lut, 2011   

Stojan został uzwojony w takiej konfiguracji



20 biegunów na wirniku i 24 żłobki na stojanie

1500 obr przy 4 ogniwach LiFe to nie są wysokie obroty stojan połączony w gwiazdę.

Sterowałem też z regulatora rowerowego ale przy napięciu 36V pobierał na biegu jałowym 16A.
Trochę słabe te magnesy ale była dobra cena i segmentowe i na temperaturę 200°C.
Magnesy powinny być dłuższe od stojana ale nie chciałem robić sobie dodatkowej roboty z wybijaniem stojana i zmniejszać ilość blach w pakiecie stojana.Zaskoki od magnesów praktycznie niewyczuwalne.Żeby był na wyższe napięcie przydało by się przynajmniej 2X więcej zwoi w cewce.Obecnie uzwojenie ma przekrój 1.9mm2

Zmierzyłem indukcyjność uzwojenia to wyszła 60µH trochę mało.
Przełączyłem już na połączenie szeregowe drutów w uzwojeniu to indukcyjność wyszła 220µH.Zobaczę jak się zmienią prądy na biegu jałowym i obroty przy tych samych napięciach.

I wyszło że w połączeniu w gwiazdę na 36V pobiera 3.46A

Podłączałem pod regulator modelarski na 4 celach w połączeniu w gwiazdę to nie chciał chodzić a w trójkącie działa ok

napięcie 13.36V prąd biegu jałowego 3.85A i obroty 1290obr .Przy hamowaniu ręką prąd wzrastał do 12A ale obroty niewiele spadały
_________________
pozdr
Tomek
 
 
Jacek Gabrysiew
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Lut, 2011   

Czesc!
No i wszystko jest ok
Zwieksz jeszcze ilosc zwoi to spadnie ci prad biegu jalowego i co za tym idzie spadna tez obroty i masz juz silnik ok
Uzywales reg. rowerowego bez halotronow czy jakiego ?
Ja aby skrucic szerokosc stojana wyrywalem poszczegolne blachy stojana ,az do uzyskania odpowiedniej grubosci i w ten sposob dopasujesz sobie jego szerokosc do magnesow
Jesli chodzi o nawiniecie to i tak dalej masz niewykorzystany jeden zab i dalej to LRK, czli nawiniecie co drugi zab
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pią 25 Lut, 2011   

To nie ma być silnik do roweru tylko ewentualnie do łódki a tam chyba jest coś koło 1000- 1500obr
Podłączałem do modelarskiego SPIN66 to w gwieździe pracował mi na podwójnym drucie a na jednym nie chciał ruszyć tylko zakręcił delikatnie ze 2 obroty i regulator się wyłączał a działa w połączeniu w trójkąt.
Rowerowy mam bezczujnikowy ale na 36V.
Jak widzę na pracę ma też wpływ indukcyjność uzwojeń silnika.

Zmierzyłem obroty to przy zasilaniu z 36V silnik ma 2130obr.
silnik dostanie nowe uzwojenie drutem 2 x0.8mm to może uda się wcisnąć ze 20zwoi a potem ewentualnie połączę na jeden drut i będzie 40 w cewce to już ciut generator.
Mierzyłem to jako gen przy 842obr na wyjściu napięcie miało po mostku 14.3V

silniczek po modyfikacji uzwojenia
weszło 20 zwoi drutem 2x0.8mm
Cztery cewki na fazę



Prąd biegu jałowego przy zasilaniu z 36V w gwiazdę ok 2.3A
_________________
pozdr
Tomek
 
 
jw3417
początkujący


Dołączył: 24 Kwi 2011
Posty: 47
Wysłany: Śro 04 Maj, 2011   

Witam

próbuje zrobić własny silnik BLDC wykonałem już prowizorkę wirnika i stojana do prób.
Ostatnio zmieniony przez jw3417 Czw 29 Gru, 2011, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
jw3417
początkujący


Dołączył: 24 Kwi 2011
Posty: 47
Wysłany: Wto 31 Maj, 2011   

witam

Zrobiłem parę testów na moim silniku

napięcie z AKU 36v drut 4 X 0,8 fi
gwiazda jałowe 0,7A obroty 990/min
trójkąt jałowe 1,5 A obroty 1620/min

napięcie z AKU 48V ten sam stojan i wirnik sterownik też od kolegi TOMSONA 48V /50A
gwiazda jałowe 1,2A obroty 1320/min
trójkąt jałowe 2,4A obroty 2240/min

ustawiłem obroty na 800/min silnik pod nogę i kombinerkami zaciskałem za ośkę opiłki sypały się z ośki nie mogłem go zatrzymać prąd wachał się około 20A

jak myślicie wyciągne z niego 2KW przy pełnych obrotach tj 2240 obr/min
co o tym sądzi
 
 
jw3417
początkujący


Dołączył: 24 Kwi 2011
Posty: 47
Wysłany: Pon 25 Lip, 2011   

http://rowery.free.ngo.pl/rozne/moc.htm KALKULATOR MOCY

moc potrzebna do rozpędzenia danej masy do rządanej prędkości uwzględnia prędkość wiatru i wzniesienie terenu .

co o tym sądzicie ile w tym prawdy jest
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 26 Lip, 2011   

Moje dane się mniej więcej zgadzają z wyliczeniami.
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Wto 05 Cze, 2012   

Temat widzę już nieco zapomniany, ale może ktoś z Was potwierdzi, ze w podobny sposób nawijacie te swoje silniki BLDC?
To jest przykład przewijania silnika BLDC od napędu płyty z CD-ROM (podobny jest w DVD-ROM).
Są z czujnikami Halla (analogowymi -liniowymi prawdopodobnie).
Chodzi mi nie tyle o ilość zwojów, czy par biegunów stojana (tutaj 9) i rotor ma chyba 18 par magnesów w tym silniczku,
a o podstawową sprawę sposób (kolejnosć i ułożenie kolejnych zwojów drutu w jednej fazie) nawijania zwojów na zębach jednej fazy tego 3fazowego silnika w układzie z gwiazdą.

Czy według Was w taki sposób są nawinięte te silniki BLDC np. GoldenMotor 36V 500W?
Chcę teoretycznie się upewnić czy strategie sterowania unipolarnego BLDC opisywane w wielu podręcznikach mają szansę zadziałać, jeśli uda mi się wyprowadzić dodatkowy 4y przewód ze środka gwiazdy...
Do tego niezbędne są szcegóły budowy i sposób nawijania takich silników rowerowych.
Wygląda na to że tak chyba powinno być, bo inaczej przy sterowaniu bipolarnym i zasilaniu 2óch faz na raz w mostku H nie byłoby przeciwnych biegunów magnetycznych, ale takich samych na tej samej fazy. Spotkałem kilka dziwnych schematów uzwojeń silników BLDC bipolarnych w układzie gwiazdy w kilku materiałach powielane, które przez niedbalstwo chyba zawierały błedne rysunki uzwojeń jednej fazy i połaczeń z innymi biegunami tej samej fazy. Stąd pytanie jak to jest wtych rowerowych BLDC coby nie było niespodzianek po podłączeniu własnego sterownika.
ten powyżej zamieszczony był przez modelarza, więc skoro samolot latał tak nawinięty to chyba jest OK i tak powinno być w tych rowerowych BLDC.
Pozdr.
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Czw 07 Cze, 2012   

tu masz kalkulator do nawijania stojana zależnie od ilości zębów stojana i liości biegunów w wirniku

http://www.powerditto.de/Kombinationstabelle.html
_________________
pozdr
Tomek
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Czw 07 Cze, 2012   

Chodzi mi tylko o to póki co czy w tych rowerowych BLDC cewki są nawijane każda w tą samą stronę, w sensie że gdy podłączę każdą z nich z osobna i dam napięcie dodatnie pomiędzy środek wszystkich faz (łączenia) a wybraną fazę, to kierunek magnetyczny (biegun) będzie taki sam we wszystkich cewkach tej samej fazy i zgodny z kierunkiem pozostałych faz podłączonych z osobna;
a jak dwie fazy podłączę to oczywiście wtedy powinno być tak że jedna faza ma takie same bieguny magnetyczne, ale cewki drugiej mają odwrotny biegun?
Chyba tak jest-na pewno wtedy jak nawinie się ten CD-ROM BLDC w sposób pokazany na rysunku-ale chciałbym się upewnić czy tak jest też w tych rowerowych BLDC...

Dzięki za kalkulator-tyle że angielski jest bardziej zrozumiały dla mnie niż niemiecki ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group