|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
rower z UPS |
Autor |
Wiadomość |
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 67 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Śro 06 Cze, 2012
|
|
|
Była kiedyś dyskusja o użytkowaniu akumulatorów szczególnie ołowianych które nie lubią być rozładowywane dużym prądem,a taki występuje przy niskim napięciu zasilającym.Wówczas pojemność takiego aku jest mniejsza ,niżby wynikałoby to z danych producenta.Lepiej stosować wyższe napięcie,straty wtedy są mniejsze a efektywność większa(niższe spadki napięcia ,mniejsze grzanie itd).Korzystajmy umiejętnie z tego żę przepisy dotyczące rowerów EV nie są jeszcze rygorystycznie przestrzegane i nie przeginajmy pały jadąc po ścieżkach z prędkością motorowerów,a policja nie będzie się czepiać ze masz 500W zamiast 250W. |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
Szczygiel
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lut 2006 Posty: 226 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Śro 06 Cze, 2012
|
|
|
@ Norboro
Nie tyle kontrole co autentyczne zainteresowanie moją konstrukcją. Odpowiadałem na pytania kilkakrotnie, nigdy nie dotyczyły one zagadnień prawnych a zawsze konstrukcyjno-technicznych. Spostrzegałem autentyczną życzliwość dla takich rozwiązań. Mało przyjemnym było spotkanie ze strażnikiem miejskim, który w dosyć wulgarny sposób zwrócił mi uwagę abym "ze swoim wynalazkiem" spieprzał z chodnika. Ponieważ nie jestem już małym chłopcem do bicia, uprzejmie jak tylko mogłem zwróciłem mu uwagę, że prócz litery prawa potrzebne są jeszcze do życia ścieżki rowerowe a tych w tym miejscu nie było. Odwrócił się i odszedł.
Nie doświadczony negatywnie wierzę w siłę argumentów zdroworozsądkowych.
Zapewne egzekwowanie prawa zwiększy się w miarę przybywania na drogach rowerów elektrycznych. Ale do tego czasu mamy trochę wolności. |
_________________ Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/ |
|
|
|
|
norboro [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 06 Cze, 2012
|
|
|
Tak jak wynika z waszych sugestii i moich rozważań wydaje mi się, że poszukam zestawu na 48V. Silnik nie musi być raczej (?) za specjalnie mocny. Zasięg jest ważny, bo jakby mi przyszło do głowy dojeżdżać do pracy to mam w jedną stronę 16 km częściowo ze wzniesieniami w tym jeden wiadukt. Teraz się zastanawiam nad jakimś (niedrogim?) sterowaniem bo sterowniki na allegro są w bardzo różnych cenach z czego mało jest na 48V a dużo na 24V i 36V. Może coś takiego kupić:
http://allegro.pl/sterown...2345834073.html
?
Czy jak jest napisane na 500W do zadziała ze słabszym silnikiem? Czy też puści prąd o za dużym natężeniu i silnik szybko się spali? Nie da się jakoś prościej, bez "zaawansowanego" sterownika? Chociaż ostatecznie ten z linku jakoś koszmarnie drogi nie jest .
Można gdzieś wogóle kupić full gotowy zestaw do przeróbki roweru ale nie za 1000 zł z silnikiem BLDC (takie widuję na allegro) tylko jakiś możliwie tani (szczotkowy+rolka itp)? Bo jak samemu coś źle dopasuję to wyjdzie jeszcze drożej potem odkręcać swoje błędy.....
(edit)
Hm, z tego co pisze Notusek w innym wątku na forum wynika, że jeśli "mocnego" sterownika nie można dopasować do niższej mocy to spalimy silnik. |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 06 Cze, 2012
|
|
|
mar56:
Nie masz racji. Moc jest mocą. Dasz większe napięcie i żeby mieć tę samą wagę akumulatorów, to musisz dać mniejszą pojemność amperogodzin, czyli względny prąd na akumulatorach się zwiększy, więc ..........; a jeśli utrzymasz tę samą pojemność, to tak jak by było nadal mniejsze napięcie i byś dał większą pojemność akumulatorów.
Jedynie przy większym prądzie przewody muszą mieć ewentualnie ciut większy przekrój miedzi, ale przy wyższym napięciu trzeba pamiętać o wadze i kosztach grubszej izolacji. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
kremir
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Wrz 2010 Posty: 296
|
Wysłany: Śro 06 Cze, 2012
|
|
|
Zbyszek Kopeć napisał/a: | mar56:
Nie masz racji. Moc jest mocą. Dasz większe napięcie i żeby mieć tę samą wagę akumulatorów, to musisz dać mniejszą pojemność amperogodzin, czyli względny prąd na akumulatorach się zwiększy, więc ..........; a jeśli utrzymasz tę samą pojemność, to tak jak by było nadal mniejsze napięcie i byś dał większą pojemność akumulatorów.
Jedynie przy większym prądzie przewody muszą mieć ewentualnie ciut większy przekrój miedzi, ale przy wyższym napięciu trzeba pamiętać o wadze i kosztach grubszej izolacji. |
mar56 jak sądzę chodziło tylko o to że przy pobieraniu większego prądu z akumulatorów żelowych, ich rzeczywista pojemnośc się zmniejsza co zresztą już miałem okazję stwierdzić doświadczalnie i co widac na wykresach publikowanych przez niektórych producentów akumulatorów. Warto więc rozważyć zarówno napięcie, pojemność jak i wagę akumulatorów by wybrac dla swoich zastosowań "złoty środek". |
_________________ The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard |
|
|
|
|
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 67 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Czw 07 Cze, 2012
|
|
|
Zbyszkowi na potwierdzenie mojej tezy mogę odpowiedzieć doświadczalnie,bo tak się składa że mam 2 podobne rowery,moc ta sama i ta sama pojemność amperogodzin( miałem na myśli energię w Wh) ,efekt jest taki że rower z silnikiem o wyższym napięciu przejeżdża dalej i szybciej.Zbyszek czy zastanowiłeś się ,dlaczego prawie nie ma w sprzedaży silników do EV na 12V, a wystarczyłoby się wtedy ładnie podłączyć jedną 12-stkę? |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
Ostatnio zmieniony przez mar56 Czw 07 Cze, 2012, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Czw 07 Cze, 2012
|
|
|
Przecież to moczywiste, ta sama ilość amperogodzin, a wyższe napięcie, to większa ilość energii, albo takie samo napięcie, a większa ilość amperogodzin, to więcej energii - jednoznaczne, a bezpieczniejsze przy niższym napięciu. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
norboro [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 07 Cze, 2012
|
|
|
Czy może mi ktoś jednoznacznie odpowiedzieć, czy:
1. Jeśli kupię ten sterownik o którym pisałem:
http://allegro.pl/sterown...2345834073.html
to muszę mieć silnik 500W a nie np. 300W?
2. Czy jest jakiś alternatywny (domowy) sposób "dodawania gazu" bez sterownika? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 07 Cze, 2012
|
|
|
Z autopsji wiem, że wyższe napięcie = mniejszy prąd (przy tej samej mocy).
A mniejszy prąd, to większy zasięg. Przynajmniej dla żeli.
@norboro, możesz dać silnik o mniejszej mocy. Jeśli napięcie baterii jest znamionowe, to silnik będzie pracował normalnie. Przecież jeśli silnik jest na 24V i tyle dajesz, to nie ma znaczenia jakiej mocy jest sterownik. Silnik pociągnie tyle, na ile jest obliczony. Możesz pominąć kontroler i podłączyć go bezpośrednio do akumulatorów. Pobierze prąd taki, na jaki został zbudowany i nie ma ty znaczenia moc sterownika. Byle nie był mniejszy, niż moc silnika. |
|
|
|
|
kremir
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Wrz 2010 Posty: 296
|
Wysłany: Czw 07 Cze, 2012
|
|
|
Przy zasilaniu 48V możesz po prostu podłaczać po kolei akumulatory w szereg z silnikiem czyli zasilać silnik najpierw 12V, potem dołaczasz następny i masz 24V itd wtedy będziesz miał namiastkę sterowania obrotami. Sterownik Ci wówczas jak pisał zeeltom nie będzie potrzebny. |
_________________ The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 08 Cze, 2012
|
|
|
W takim przypadku dobrze by było przełączać je w pakiety równoległe 4x12, 2x24 i 1x48 (szeregowo) by uniknąć nierównomiernego rozładowania pojedynczych akumulatorów. |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Pią 08 Cze, 2012
|
|
|
zeeltom napisał/a: | W takim przypadku dobrze by było przełączać je w pakiety równoległe 4x12, 2x24 i 1x48 (szeregowo) by uniknąć nierównomiernego rozładowania pojedynczych akumulatorów. | Przy takich konstrukcjach trzeba zwrócić uwagę na to, aby przełącznik w drodze z jednego położenia do drugiego nie doprowadzał do zwarcia. W obrotowym można np. wykorzystać co drugą pozycję. |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 664 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Sob 09 Cze, 2012
|
|
|
zeeltom napisał/a: | dobrze by było przełączać je w pakiety równoległe 4x12, 2x24 i 1x48 (szeregowo) | Te ostatnie dwie pozycje czyli 24V i 48V to chyba jakimś większym stycznikiem trzeba by wysterować, bo pod pełnym obciążeniem (zwłaszcza przy rozłączaniu) można już spory łuk wygenerować i zwykły przełącznik 'sklei' się na stałe
Z drugiej strony jakby ktoś chciał zrobić to przełączanie akusów zgodnie ze sztuką, czyli żeby w miarę pewnie i bezawaryjnie miało działać przez dłuższy czas, to same części do takiego zestawu będą kosztowały znacznie wiecej niż typowy chiński kontroler do jakiegoś konkretnego silnika.
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 10 Cze, 2012
|
|
|
Tys prowda |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|