ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Przeróbka Fiata Cinquecento na EV.
Autor Wiadomość
goldhand 
początkujący


Wiek: 46
Dołączył: 08 Lut 2013
Posty: 28
Skąd: Mikołów
Wysłany: Pią 08 Lut, 2013   Przeróbka Fiata Cinquecento na EV.

Witam. Może na początku się przedstawię. Nazywam się Adam Giemza i mieszkam w Mikołowie. Na polecenie Pana Zbyszka Kopeć przedstawiam moje EV. Od pewnego czasu interesuję się samochodami z napędem elektrycznym. Przede wszystkim dlatego , że moje spalinowe samochody stają się coraz droższe w utrzymaniu. Postanowiłem , że coś z tym muszę zrobić i tak zacząłem poszukiwania niewielkiego pojazdu za niewielkie pieniądze nadającego się do przeróbki. Znalazłem kilkunastoletnie cinquecento 700 z zatartym silnikiem. Kosztował mnie 500 zł minus 100 zł za zezłomowane pozostałości po spalinowcu. Nabyłem silnik od pompy olejowej z jakiegoś zachodniego wózka akumulatorowego i sterownik ZAPI 500A. Z pomocą ojca dorobiliśmy przejściówkę aluminiową do skrzyni biegów. Sprzęgło pozostało , stoczyłem tylko koło zamachowe i wyważyłem je, potem nowe sprzęgło i łożysko oporowe, mały remont skrzyni biegów i autko jeździ. Na razie na 24V ale i tak wyciąga prawie 40 km/h. Teraz pracuję nad akumulatorami , sterownikiem ,zadajnikiem prędkości , itd. To tyle tytułem wstępu pomiędzy użytkowników i zwolenników EV.









Ostatnio zmieniony przez goldhand Śro 02 Gru, 2015, w całości zmieniany 5 razy  
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 5 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 349
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Sob 09 Lut, 2013   

Bardzo fajny samochodzik. Napisz jak z kosztami, ile dałeś za ten silnik? Jaka bateria i jaki zasięg?
Skoro na 24V wyciąga 40km/h mimo że silnik jest na 80V to po dołożeniu bateryjek może nawet ładnie się zbierać.
Instalacja 12V z akumulatorem została fabryczna?
 
 
goldhand 
początkujący


Wiek: 46
Dołączył: 08 Lut 2013
Posty: 28
Skąd: Mikołów
Wysłany: Sob 09 Lut, 2013   

Koszty na razie niewielkie , silnik i sterownik łącznie 1900 zł. Aluminiowy adapter do skrzyni około 500 zł , nowe sprzęgło ok 200 zł , trochę gratów do skrzyni biegów i lewarka 100 zł.
Pompa podciśnieniowa do wspomagania hamulców 60 zł , styczniki wył. główny i trochę drobiazgów 300 zł.
Prawdziwe wydatki dopiero do mnie jadą , to akumulatory LiFePo4 200Ah 24 szt. , BMS z wyświetlaczem LCD i ładowarka 4 kW.
Mam nadzieję , że na tym zestawie zasięg będzie do przyjęcia, mażę o 150 km. Zobaczymy czy się uda. Tymczasem zasięg jest beznadziejny, jeżdżę sobie dookoła domu i po mojej wsi. Mam 2 akumulatory żelowe 12V80Ah które ktoś wyrzucił, trochę je wskrzesiłem ale do EV nie nadają się zupełnie. No chyba , że do sklepu we wsi wyskoczyć po sól i jajka tak jak to teraz robimy. No i dzieci i sąsiedzi się cieszą i psy za mną latają żeby zobaczyć co tak cicho ten cienki jeździ.
Co do instalacji , to na razie jest akumulator osobny 12V , ale być może zrobię przetwornicę DC/DC z 80 na 12V. Zobaczę jeszcze.

Mam prośbę o poradę do szanownych forumowiczów. To forum jest moim pierwszym na jakim miałem przyjemność się wypowiadać. Nie jestem pewien , czy właściwie dodaję zdjęcia do opisu. Nie widać ich jak w innych postach , tylko linki do pobrania. Czy to normalne, czy coś źle zrobiłem?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 09 Lut, 2013   

Zdjęcia dodałeś jako załączniki. Pierwsza sprawa, to przy pisaniu posta trzeba wyłączyć blokowanie html, druga sprawa, to najlepiej zdjęcia wysłać gdzieś na serwer i je linkować za pomocą "[img]"
Wyświetlanie załączników jako obrazków wymaga zainstalowania dodatkowego pluginu, który może tylko zainstalować arbiter, ja nie mam dojścia do serwera.
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Sob 09 Lut, 2013   

Hej

Na wstepie gratulacje kolego konwersji i zapalu, teraz troche kryki - nie sadzisz ze inwestycja w pojazd o wartosci 500zl kwoty kilkukrotnie wiekszej to przesada ? Dla mnie wpakowanie 20k PLN w auto o wartosci 500zl to nie ma sensu, tym bardziej ze piszesz o LiFePO4.

Ten silnik który zastoswałeś nie jest dedykowany do pracy ciagłej - jak widze na tabliczce masz S3 - 15%, dla napiecia 24V zapewnie mozna go traktowac jak S1 ale dla napiecia nominalnego 80V juz nie. Albo dodatkowe wymuszone chlodzenie albo mniejsze parametry zasilania musisz stosowac aby go nie uszkodzic.


Co do plusów możliwości tego silnika, jak zmienisz go na wersje z magnesami na stojanie wtedy wyciagniesz z niego wieksza moc, bedziesz mial wieksze obroty przynajmniej o 10% wzgledem tego co masz teraz dla takiej samej mocy. Do tego dla wersji z magnesami iskrzenie na szczotkach jest znacznie mniejsze niz dla bocznikowo-szeregowgo.


Pisales o zadajniku predkosci, ja stosuje pedal gazu z obecnych aut, dzis to zwykly rezystor o wartosci od 1k4 do 2k2 - wymagane jest dostowanie softu w sterowniku lub modul posredniczacy - dla takiej wersji odpada sprawa zabawy z linaki i potencjometrami z widlakow, zajmuja tylko miejsce.

Zostaw sobie akumulator 12V, mozesz dac oczywiscie mniejszy pojemnosci niz w wersji spalinowej + przetwornica z 80V/12V - polecam MenWella sa nie do zdarcia.

PS. jestem z Katowic jak bede mial chwile to sie musimy zgadac, zobaczysz moja maszynke Fiata Brava :) Mój zasięg obecny to 136km na jednym ladowaniu (60V/270Ah - SIAP)
_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
 
 
wiciu_r 
stażysta


Wiek: 52
Dołączył: 10 Sty 2013
Posty: 160
Skąd: Szamotuły
Wysłany: Sob 09 Lut, 2013   

No aż zazdroszczę zapału!!!
Efekt wyśmienity, jak jeszcze uda się zwiększyć zasięg to w ogóle wymiata.
Przyszło mi na myśl, czy na wyposażeniu takiej fury można by dodatkowo zastosować przenośny agregat prądotwórczy. Mamy w firmie takowy Hondy (chyba ze 40kg) generujący 7,5KW trójfazowego. Przy dalszych wyjazdach jakaś godzinka na obiad w przydrożnym barze pozwoliłaby dobić akumulatorki bez stresu z poszukiwaniem gniazdka.
Jakbyś tym cudem kręcił się w moich okolicach to ładowanko masz gratis.
Pozdrawiam
_________________
Im lepsza terenówka - tym dalej trzeba iść po traktor...
 
 
goldhand 
początkujący


Wiek: 46
Dołączył: 08 Lut 2013
Posty: 28
Skąd: Mikołów
Wysłany: Sob 09 Lut, 2013   

Dziękuję za tą krytykę. Krytyka jest wskazana , jak wiadomo prawdziwa cnota jej się nie boi.
Wiem , że pakowanie takich pieniędzy do pojazdu takiego jak cc to nieporozumienie. Prawda jest taka , że nie gustuję wcale w takich pojazdach. Lubię samochody mocne duże i tylnonapędowe. Dlaczego więc wsadzam ten cały majdan w to mini auto? A no dlatego , że docelowo te akumulatory mają jeździć w moim BMW e36. Nie chcę jednak od razu startować do dużego projektu bo jak połamię zęby to będzie szkoda. Chciałbym docelowo coś takiego jak zrobili ludzie z EVWEST:
http://www.youtube.com/watch?v=n4-UDNy9kQI
Poniżej zdjęcie mojej BMki.

http://www.fotosik.pl/pok...283b4a1083.html
Co do silnika to do BMW nie nada się na pewno ani sterownik zresztą. Są jednak ludzie na świecie którzy z powodzeniem wykorzystują te właśnie silniki i to w pojazdach większych od cienkiego. Tutaj VW NEW BETLE:
http://e-vw.blogspot.com/...5&by-date=false
Tutaj Citroen Xara:
http://kwsaki.blogspot.co...5&by-date=false
Wiem , że jeździły na nim nawet dostawcze samochody , gdzieś podziałem link do tego.
Oczywiście gdy już przyjdzie pora na BMW to cienkiego nie skasuję , tylko wsadzę tam jakieś budżetowe akumulatory i najprawdopodobniej sprzedam bo żona ma BMW 528 jeszcze większy od mojego i nie sądzę żeby chciała się przesiąść na cc.
Silnik ten ma fabrycznie wymuszone chłodzenie niezależnym wentylatorem. Posiada też specjalny kołnierz z kanałami do przepływu powietrza chłodzącego. Ma też wbudowane termistory zabezpieczające. Ja jeszcze dodatkowo chcę zastosować mocniejszy wentylator.

Co do tych magnesów w stojanie to wspominał mi już o tym Zbyszek Kopeć , może kiedyś nad tym pomyślę.
Pedał gazu chcę rozwiązać tak: pozostanie oryginał z linką , a na jej końcu gdzie był kiedyś gaźnik potencjometr 5kohm z melexa , już kupiłem , teraz pracuję nad zamocowaniem i dźwignią.

Akumulator w instalacji mam w tej chwili żelowy 26Ah , docelowo jest za mały prawda ,nawet z tą przetwornicą ?
Też miałem ofertę na SIAPa ale ta masa do cienkiego to b.dużo , on ma 400 kg ładowności.
Miło będzie mi poznać Cię osobiście , jak będziesz w okolicy to zapraszam.
Dziękuję wszystkim za uznanie , to pokrzepia. W domu tylko ja w to EV pcham , w pracy też. Ogólnie to wszyscy patrzą na mnie jak na eskimosa w Egipcie. To chyba przez to lobby paliwowe. Jak zakładałem kolektory słoneczne to też tylko przeliczali i przeliczali a teraz narzekają że drogo płacą i pytają skąd ja biorę te rachunki.
Wrzuciłem zdjęcia na fotosik ,muszę jeszcze poczytać o tym dodawaniu zdjęć na forum.

Ostatnio zmieniony przez goldhand Śro 13 Lut, 2013, w całości zmieniany 7 razy  
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Nie 10 Lut, 2013   

W przyszlosci to BMW ktore planujesz to ma byc wersja sport tylko do zabaway i najwazniejsze jest Vmax czy wersja miejsca gdzie liczy sie zasieg ? - bo jezeli sport to dla takiego celu polecam silnik AC lub BLDC (o wysokim rmp tak 20k). Zanim podejmesz ostateczna decyzje zapoznaj sie z charaktertykami mechanicznymi silników, szkoda inwestowac w rozwiazanie kore docelowo nas nie interesuje.
_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
 
 
goldhand 
początkujący


Wiek: 46
Dołączył: 08 Lut 2013
Posty: 28
Skąd: Mikołów
Wysłany: Pon 11 Lut, 2013   

Dziękuję za pomoc w edycji zdjęć. Powoli czaję o co chodzi. Co do planów wobec BMW elektrycznego to odległy temat jeszcze. Ale przeanalizuję te charakterystyki silników AC i BLDC.
Mam pytanie do posiadaczy pojazdów po konwersji. Jak rozwiązane macie sterowanie pompą podciśnieniową do wspomagania hamulców? Posiadam taką z SAABa ale bez żadnego sterowania. Nie może przecież pracować w sposób ciągły. Może jakiś wyłącznik podciśnieniowy?
Tak wygląda ta pompka:


Ostatnio zmieniony przez goldhand Śro 13 Lut, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
z_power 
początkujący


Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 3
Skąd: EL oraz GND
Wysłany: Pon 11 Lut, 2013   

Cześć,

Ja też przerabiam CC, na razie mam dopiero silnik zamontowany w aucie, lada tydzień skończę robić kontroler i może się uda pierwsze metry przebyć ;) Też użyłem silnika z wózka z tym, że ze skrzynią od CC 1,1 (w podłużnym układzie 700-ki silnik wystawałby przed zderzak...)

Co do inwestowania w auto warte 500 zł - ewentualna porażka boli mniej, sukces zaś pozwala np. na przełozenie wypróbowanego kompletu podzespołów do nieco bardziej cywilizowanego pojazdu. Poza tym niewielu traktuje DIY EV jako projekt komercyjny, częściej jest to skarbonka, przynajmniej dopóki nie zacznie się jeździć na codzień.

Powodzenia!
Michał
 
 
rs232 
stażysta
EV designer


Dołączył: 26 Maj 2010
Posty: 170
Skąd: Katowice
Wysłany: Wto 12 Lut, 2013   

Co do pompy u mnie chodzi caly czas po przekreceniu kluczyka, mam pompe z Jagura s-type. Wszystko zalezy od tego jaka pompa, normalnie w aucie spalinowym z pompa mechaniczna caly czas laduje podcisninie do ukladu.
_________________
Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
 
 
Kondziu 
początkujący


Wiek: 46
Dołączył: 19 Paź 2011
Posty: 3
Skąd: Rudniki
Wysłany: Wto 12 Lut, 2013   

Super projekt fajny silnik ja przerobiłem kadetta na silniku ttl tylko ja mam słabszy 11,8kw48v zastanawia mnie tylko czy ten silnik ma jakieś chłodzenie bo nie widze żadnego wentylatora
co do wstawiania magnesów ja już jeden silnik przerobiłem na magnesy też ttl tylko słabszy 7,3kw
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 12 Lut, 2013   

Kondziu:
Pochwal się efektami tej przeróbki na magnesowe bieguny i rozmiarami tych magnesów, parametry, róznica w obrotach od napięcia - może fotki: w obudowie - tulei silnika.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
goldhand 
początkujący


Wiek: 46
Dołączył: 08 Lut 2013
Posty: 28
Skąd: Mikołów
Wysłany: Wto 12 Lut, 2013   

Silnik ma z boku przy szczotkach przyłącze na duży wentylator o średnicy 120mm. To ta aluminiowa skrzynka z tyłu silnika lub z przodu , zależy jak patrzeć. Z kolei z drugiego końca ma specjalne odsadzenie z wielkimi otworami do swobodnego przepływu powietrza chłodzącego. Na razie nie mam zamontowanego tego wentylatora bo nie grzeje się prawie wcale.
Ciekawi mnie ten twój kadet. Jak radzi sobie ten silniczek w takim aucie? Napisz jakieś wrażenia z jazdy, może jakieś fotki posiadasz?
Ta przeróbka silnika też mnie ciekawi bo te magnesy sugerowali mi już wcześniej.
Pozdrawiam forumowiczów.
Na pierwszym zdjęciu widać miejsce do przykręcenia wentylatora.

Tutaj odsadzenie z dużymi kanałami dla przepływu powietrza chłodzącego.
 
 
goldhand 
początkujący


Wiek: 46
Dołączył: 08 Lut 2013
Posty: 28
Skąd: Mikołów
Wysłany: Śro 19 Cze, 2013   Rejestracja EV

Witam , niemal skończyłem przeróbkę samochodu na elektryczny. Proszę o podpowiedź jak mam teraz postępować aby go zarejestrować na elektryka. W tej chwili mam w dowodzie Fiat Cinquecento 700. Znacie jakąś stację diagnostyczną zorientowaną w temacie i rzeczoznawcę?
Pozdrawiam goldhand tel. 507090275
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group