ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przewoltowanie .... czy to ma sens?
Autor Wiadomość
Dobraku 
stażysta
elektronik



Pomógł: 1 raz
Wiek: 36
Dołączył: 01 Mar 2012
Posty: 150
Skąd: Bełchatów
Wysłany: Sob 08 Cze, 2013   Przewoltowanie .... czy to ma sens?

Cześć.
Prosił bym was o podzielenie się swoimi spostrzeżeniami odnośnie przewoltowań silników.

Mam teraz dwa rowery 250W i 500W oba BLDC na zniamionowo 36V

Ponieważ poprzedni był na 48V(pomniejszając łańcuszek co 2 cele) wiec na szybko oba rowerki testowałem takim napięciem. Teraz chciał bym zbudować sobie pakiety do obu i nie wiem na jakie napięcie się zdecydować.

Wiem z własnego doświadczenia, że podnoszenie napięcie podnosi prędkość i przyspieszenie. Mi chodzi o inny aspekt - zasięg...

Czy lepiej budować akumulator zbliżony do napięcie znamionowego czy można śmiało zmniejszyć pojemność akumulatora - zmieniając konfigurację ogniw (li-ion 18650) tak by podnieść napięcie.

Przeprowadziłem małe testy oto co wyszło :


ilość ogniw - moc max - predkość max / napięcie znamionowe pakietu - obliczony prąd

Rower 250W
14s - 772W - 36km/h - 51,8V - 14,9A
12s - 680W - 32km/h - 44,4V - 15,3A
10s - 540W - 27km/h - 37,0V - 14,6A

Rower 500W
14s - 1037W - 39km/h - 51,8V - 19,5A
12s - 952W - 33km/h - 44,4V - 21,4A
10s - 822W - 32km/h - 37,0V - 22,2A

Wyniki dla pełnego wychylenia manetki ... testowałem po prostej tylko delikatnie wiało a wiadomo jak wiatr wpływa na dokładności takich badań .

Widać, że dla mniejszych napięci ( zblizonych do znamionowego napięcie silnika prądy płyną wiekszę ) wiadomo P = U x I. Wiekszy prąd wiekszę straty. Znowu większe napięcie to też sie zastnawiam czy nie pójdzie to i tak w temperature ...

Sedno.
Interesuje mnie czy podobne rezultaty otrzymam dla konfiguracji
37,0V - 15Ah
44,4V - 12,5Ah
51,8V - 10,7Ah

Zaznaczam że nie chodzi mi o predkość tylko bardziej zasięg chociaż wiem jak fajnie wpływa napięcie na dynamikę nawet małych silników. Chodzi o kompromis.

Oczywiście mam świadomość , złego wskazywania napięcia czy nie odcinania przez sterownik .. Zakładam że kontrole akumulatora biorę na siebie.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 08 Cze, 2013   

Ależ się namnożyło ostatnio tematów "poprawa zasięgu" :)

Idąc w napięcie kosztem pojemności nie zwiększysz zasięgu, ale go zmniejszysz. Nie dlatego, że rosną straty tylko nie będziesz fizycznie w stanie używać manetki na 50% wychylenia ani przeciwdziałać utrzymywaniu stałej prędkości np pod wiatr czy pod górkę.

Na powolnym silniku (małe napięcie) to sam silnik będzie ograniczał zużycie energii (sam zwalniał pod wiatr i pod górkę). A na szybkim silniku to ty będziesz musieć to zrobić. Ale z powodów psychologicznych - nie da się tego zrobić i zawsze będziesz jechać szybciej lub jechać pod wiatr bardziej.
Coś musi zmniejszać zużycie za ciebie - jakieś urządzenie lub ogranicznik mocy, inaczej zasięg się skróci :)

Tyle z mojego doświadczana :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
kori
[Usunięty]

Wysłany: Nie 09 Cze, 2013   

zobacz ja mam silnik 24v 250W sterownik przerobiony z 36 na 63V i tak zasilam calosc z pakietu 18650 - 15s8p czyli 63V - 20,8Ah . V max 50km/h . zasieg mam prawie o 15km mniej niz przy konfiguracji 36V. Silnik bardziej sie grzeje i sa duze straty ale za to przyspieszenie jest bardzo odczuwalne. Właczanie sie do ruchu nie robi problemu. Myk odkrecasz manetke i juz jestes na jezdni.
Bardziej bezpieczne niz to ze powoli wtaczasz sie i ktos ci w dupsko autem zaladuje
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 09 Cze, 2013   

Te ostre wjazdy z nienacka przed nos są zawsze zagrożeniem, lepsi są zawsze ci wolniej wjeżdżający.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group