|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Sterownik 500W 36V - modyfikacja |
Autor |
Wiadomość |
bizon0707
początkujący
Dołączył: 27 Lip 2013 Posty: 3 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Nie 28 Lip, 2013 Sterownik 500W 36V - modyfikacja
|
|
|
Witam,
ostatnio odkupiłem używany zestaw do konwersji roweru (koło z silnikiem TDM-1W2 36V 500W + sterownik TDK-2W 36V 500W i osprzęt), do tego dokupiłem baterie Lipo Turnigy połączone w pakiet 9S(37.8V po naładowaniu) 4.4Ah. Jest to moje pierwsze spotkanie z rowerem elektrycznym i powiem szczerze, że bardzo mi się spodobał pomysł elektrycznego roweru . Przez 2 tygodnie dojeżdżałem nim do pracy, pokonując dziennie 26km i wyszło, że średnio wykorzystuję 3Ah przy średniej prędkości 26km/h. Między czasie robiłem jeszcze inne pomiary:
- przy ruszaniu pobiera 850W (ruszając manetką i pedałując),
- na prostej drodze bez pedałowania pobiera 240W przy prędkości 26km/h,
- na prostej drodze pedałując pobiera 100W przy prędkości 29km/h,
- pod stromą górkę bez pedałowania pobiera 450w przy prędkości 21km/h.
Po tych pomiarach widać, że przy wspomaganiu silnik nie pobiera wcale tak dużo mocy i ma jeszcze spory zapas. Ciekawi mnie jaką prędkość by się dało osiągnąć po drobnych modyfikacjach sterownika?
Na zdjęciach widać mikrokontroler NEC F9234, wzmacniacz UTC358 i jeszcze jakiś układ xc0608. Myślę, że wystarczyło by zmienić wartości rezystorów by rowerek rozwijał większe prędkości, tylko nie wiem które rezystory są za to odpowiedzialne i tu proszę o pomoc fachowców by rzucili okiem
2013-07-26-554.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 1367 raz(y) 1,71 MB |
2013-07-26-552.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 911 raz(y) 1,67 MB |
|
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 28 Lip, 2013
|
|
|
To se ne da, to se ne vrati!
O ile sterownik nie posiada ograniczenia prędkości (np 2 złączane przewody - obadaj to) to przyśpieszenie silnika poprzez modyfikację sterownika raczej się nie uda
Sterownik może mieć jedynie wpływ na moment obrotowy, czyli możemy zwiększyć prąd sterownika.
Możliwe sposoby zwiększenia prędkości:
- zwiększ napięcie baterii
- wymień silnik na taki o większym stosunku RPM/V
- wyłącz ograniczenie prędkości sterownika (wyprowadzone przewody) |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 28 Lip, 2013
|
|
|
Zawsze mnie zastanawiało czy da się zwiększyć szybkość ingerując w sterownik i modyfikując częstotliwość wirującego pola magnetycznego. Tylko gdzie to jest zaszyte? |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 36 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Nie 28 Lip, 2013
|
|
|
tas napisał/a: | wymień silnik na taki o większym stosunku RPM/V |
Możesz wymienić jakieś konkretne modele? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 28 Lip, 2013
|
|
|
Dla popularnych modeli można odczytać tutaj:
http://www.ebikes.ca/simulator/
Dla niepopularnych i budżetowych trzeba szukać informacji samemu. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
bizon0707
początkujący
Dołączył: 27 Lip 2013 Posty: 3 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Pon 29 Lip, 2013
|
|
|
tas napisał/a: | To se ne da, to se ne vrati!
O ile sterownik nie posiada ograniczenia prędkości (np 2 złączane przewody - obadaj to) to przyśpieszenie silnika poprzez modyfikację sterownika raczej się nie uda
Sterownik może mieć jedynie wpływ na moment obrotowy, czyli możemy zwiększyć prąd sterownika.
Możliwe sposoby zwiększenia prędkości:
- zwiększ napięcie baterii
- wymień silnik na taki o większym stosunku RPM/V
- wyłącz ograniczenie prędkości sterownika (wyprowadzone przewody) |
-Przewody odpowiadające za ograniczenie mam rozłączone( gdy są połączone to wpływają tylko na prędkość wykonywane manetką a przy wspomaganiu nie ograniczają prędkości)
-Nie chciał bym na razie dokupywać kolejnych baterii(zwłaszcza, że ładnie są ukryte w sakwie pod siodełkiem i niestety nie zmieści się już tam nawet paczka zapałek:)
-A co do wymiany silnika to też odpada gdyż ledwie go kupiłem , bardziej bym się skłaniał w jego przeróbkę jak to opisywał użytkownik „kuras999” ,ale to pewnie dopiero jesienią kiedy rowerek będzie mniej użytkowany. http://forum.arbiter.pl/v...ghlight=gwiazda
Więc puki co to chciałbym pogrzebać tylko przy sterowniku zmieniając np. tak jak opisuje zeeltom : modyfikując częstotliwość wirującego pola magnetycznego.
Tylko właśnie jak?? |
|
|
|
|
barmal
Projektant sterownika barmal X2, X4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Lip 2012 Posty: 475 Skąd: ...
|
Wysłany: Pon 29 Lip, 2013
|
|
|
Hej,
przy komutacji blokowej nie jestes w stanie zmienic czestotliwosci pola. Takie czary mary mozna jedynie (jednak tylko w niewielkim zakresie) pocwiczyc z kontrolerem sinusoidalnym z przesunieciem fazy. Efekt bedzie jednak taki, ze wraz ze zwiekszeniem czestotliwosci wzrosnie pobor pradu i to nie proporcjonalnie. Jedynym wyjsciem tutaj byloby zwiekszenie napiecia. No jezeli chcesz sie "grubiej" pobawic to przewinac stojan... |
|
|
|
|
dezmol
stażysta
Dołączył: 19 Lip 2012 Posty: 127
|
Wysłany: Pon 29 Lip, 2013
|
|
|
Można też teoretycznie zrobić lub kupić przetwornicę DC DC np. z 36V na 48V albo nawet na 60 V. Będziesz miał oczywiście trochę strat na przetwornicy i mniejszy przez to zasięg, ale prędkość maksymalna wzrośnie (o ile ten sterownik wytrzyma takie napięcie). |
|
|
|
|
Maciej S.
młodzik
Dołączył: 11 Lip 2012 Posty: 73
|
Wysłany: Pon 29 Lip, 2013
|
|
|
Patrząc na osiągi i zużycie prądu to jestem zaskoczony, że prędkość maks jest około 29km na godzinę z pedałowaniem.
Mój 250W z zasilaniem 7s li-ion czyli max 29,3V a pod obciążeniem w pierwszej fazie jazdy ma jakieś 28V jedzie po płaskim 29..31km z dodatkiem pedałów (bez napinania), koła 26".
Pobór prądu przy starcie maks 15A co daje prawie 400W zużycia.
Pozostałe wskaźniki prądu są podobne.
Też mnie zastanawia, dlaczego nie można zwiększyć częstotliwości wirowania pola magnetycznego? Skoro silnik napędzany jest przez falownik. |
Ostatnio zmieniony przez Maciej S. Pon 29 Lip, 2013, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 29 Lip, 2013
|
|
|
Przecież są różne silniki BLDC do rowerów i przy typowych napięciach i zgodnie z przepisami jedzie się 25 km/h. Ale przy różnych średnicach kół, więc prędkości obrotowe silników z czegoś się biorą. Przy tym samym napięciu jedne kręcą się szybciej inne wolniej. Gdzieś musi być jakiś haczyk Gdzieś jest ustalana na elementach RC prędkość wirowania. Trzeba by pogrzebać w aplikacjach procków sterowników. |
|
|
|
|
barmal
Projektant sterownika barmal X2, X4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Lip 2012 Posty: 475 Skąd: ...
|
Wysłany: Wto 30 Lip, 2013
|
|
|
Cytat: | Przecież są różne silniki BLDC do rowerów i przy typowych napięciach i zgodnie z przepisami jedzie się 25 km/h. Ale przy różnych średnicach kół, więc prędkości obrotowe silników z czegoś się biorą. Przy tym samym napięciu jedne kręcą się szybciej inne wolniej. Gdzieś musi być jakiś haczyk |
Nie jestem specjalistą od silników i chętnie dam się pouczyć ale wydaje mi się, że są poprostu inaczej nawinięte i stąd ta różnica. W jaki sposób chcesz zmienić częstotliwość? W falownikach dla silników indukcyjnych zmienia się f, która jest zależna od trzech czynników (z grubsza...): częstotliwości napięcia, wartości skutecznej napięcia oraz parametrów uzwojenia.
W naszych silnikach mamy sensory, które nam podają jaka jest maksymalna prędkość elektryczna i ne dasz dady tego w kontrolerze zmienić. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 30 Lip, 2013
|
|
|
Nie wiem, nigdy z tym nie walczyłem, aczkolwiek moją ulubioną metodą na testowanie różnych takich jest poślinienie palucha i przejechanie nim po płytce od strony lutowania. Ciekawe efekty nieraz bywają, a sporo usterek udało mi się w ten sposób zlokalizować |
|
|
|
|
barmal
Projektant sterownika barmal X2, X4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Lip 2012 Posty: 475 Skąd: ...
|
Wysłany: Wto 30 Lip, 2013
|
|
|
nieźle...ale przy napięciu coś koło 230V może być "wesoło"
No ale pewnie chodziło Ci o sterowniki do ibajków |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 30 Lip, 2013
|
|
|
Nie tylko |
|
|
|
|
bizon0707
początkujący
Dołączył: 27 Lip 2013 Posty: 3 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Śro 31 Lip, 2013
|
|
|
Maciej S. napisał/a: | Patrząc na osiągi i zużycie prądu to jestem zaskoczony, że prędkość maks jest około 29km na godzinę z pedałowaniem.
Mój 250W z zasilaniem 7s li-ion czyli max 29,3V a pod obciążeniem w pierwszej fazie jazdy ma jakieś 28V jedzie po płaskim 29..31km z dodatkiem pedałów (bez napinania), koła 26".
|
Oj i nie daje mi teraz ta wypowiedz spokoju ponieważ mimo tego ,że mój pakiet ma wyższe napięcie o 8V to prędkości są zbliżone. Patrzałem na elementy w sterowniku jakie napięcie wytrzymają i okazuje się, że kondensatory mam na 63V, tranzystory 75v i tylko przy lm317 zastanawiałem się czy wytrzyma, ale na szczęście na wejściu jest rezystor,który generuje spadek napięcia, więc do prób połączę Bateryjki w pakiet 12s (50,4V) i zobaczę czy zwiększy się w ten sposób prędkość. Jeżeli się nie zwiększy to będzie wiadomo, że sterownik jest w jakiś sposób blokowany. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|