ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
AC czy DC ?
Autor Wiadomość
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 20 Sie, 2013   

Ciężko rozmawiać, to podaj sprawność tych BLDC przy tych obrotach napędzajacych mniejszy samochód, a ważących tylko ok. 11kg; ja podałem te obroty, które są używane w aucie z silnikiem ZBYKOPTEK.
Wykonaj taki pojazd z tym lub innym bezszczotkowcem i porównujemy efekty oraz inwestycje itp..
Już wiele razy podawałem dość dobre bezszcotkowce, ale jakoś nikt z FORUM nie chce takich z lepszej półki wypróbować do samochodu ich gorszość wychodzi zaraz przy początkowych analizach, a mają i moc, i moment, i nawet wagę tylko 11kg; oczywiście
to jest silnik ENSTROJ MOTOR:
http://www.enstroj.si/
i nawet nie ma szczotek (prawie jak MONOMAGNET).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Wto 20 Sie, 2013   

Bardzo dobre silniki robi firma plettenberg ich ostatnia seria silników lotniczych NOVA.

Silnik o mocy 30KW wazy 5kg, obroty 3.300 1/min, 105 Nm, 120 V, Sprawność 93%

Silnik o mocy 150KW wazy 11,5kg obroty 6.000 1/min, 250 Nm, 350 V Sprawność 95%
_________________
pozdr
Tomek
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 20 Sie, 2013   

No właśnie, podobno dobre, daj linka do tych wszystkich parametrów i do cen oraz do parametrów regulatora i też jego cen.
Oczywiście jak silnik musi mieć chłodzenie wodne w samochodzie i zaraz dużo większą wagę, bo montuje sie obudowę osłonową, to sądzę, że .......
Czy zamontowałeś jednak sobie ten silnik do auta i czy możesz podzielić się efektami ?
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Wto 20 Sie, 2013   

Silnik chłodzony powietrzem to tak się przyjmuje do ok 10A/mm2 a silnik chłodzony cieczą nawet do 25A/mm2
_________________
pozdr
Tomek
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 20 Sie, 2013   

Tego silnika (PLETTENBERG PREDATOR NOVA) nie znałem, dzięki za wiadomość, on jest ciekawy.
Szkoda, że jednak musi mieć chłodzenie wodne komplikujące całą konstrukcję i reszta. Ciekawe jak ceny, może z regulatorem kosztuje poniżej 6.000,-zł ?
I jeszcze kwestia jego charakterystyk, bo same dane z wybranych niektórych punktów pracy, to zbyt mało.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 21 Sie, 2013   

Jednak okazuje się, że cena za sam silnik: "NOVA 30" wynosi 5,070,-EURO plus VAT plus koszty transportu, czyli dobrze ponad dwadzieścia pięć tysięcy złotych brutto plus koszzty zaopatrzenia i gwarancji oraz zysk, do tego trzeba specjalny regulator za ładną kasę.

Jednak nadal zostaję przy swoim zdaniu, że silnik ZBYKOPTEK jest lepszy do autka EV.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 21 Sie, 2013   

Może jest tańszy, ale czy lepszy?
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 21 Sie, 2013   

Zamontuj i potem się wypowiedz.
TIR też jest droższy od wielu aut osobowych, ale lepszości tu nie widzę, chociaż więcej kilogramów przewiezie.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 21 Sie, 2013   

No właśnie... przewiezie więcej kilogramów, a to już coś :P
Jednak jakaś przewaga jest :)
Wiesz dobrze, że ja bawię się w rowerki i inne lekkie pojazdy, a nie w samochody. Sam zrób rower na BLDC DD i na DC z łańcuchem, to sam mi powiesz, jakie są różnice.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Śro 21 Sie, 2013   

odpowiem - BLDC nie wymaa praktycznie konserwacji ani wymiany szczotek. DC na łańcuchu jest głośniejszy, mniej estetyczny , mniej sprawny (straty w przekładni). Owszem BLDC będzie droższy niż DC ale w efekcie odpadnie masa rzeczy które będą wymagały konserwacji okresowej więc w perspektywie czasu i użytkowania - wyjdzie na to samo co konserwowany DC. Po drugie - BLDC jest BEZPIECZNIEJSZY ! Zwłaszcza jak musi pracować wśród akumulatorów. W DC otoczonym akumulatorami pierwsza solidna iskra na szczotkach może spowodować zapłon zgromadzonego w komorze silnikowej wodoru zgromadzonego po ładowaniu akumulatorów. W BLDC nawet iskierki nie będzie.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 21 Sie, 2013   

Zbyszek napisał ,,ja podałem te obroty, które są używane w aucie z silnikiem ZBYKOPTEK", to co najpierw się rozpędzasz na butach i jak jest powyżej tysiąca to wskakujesz i jedziesz dalej? No cóż silniki te to tzw. pm (z magnesami stałymi), i czy są z komutatorem szczotkowym (DC), czy też komutatorem elektronicznym (BLDC) to są bardzo podobne. Moment wytwarzany jest regulowany prądem. F=B×I×L, B- indukcja, I-prąd, L- długość przewodnika. W przypadku silnika PM możemy moment regulować tylko prądem, bo pozostałe parametry są stałe, dlatego takie silniki są dobre do łódek samolotów itp, gdzie nie jest wymagany duży wzrost momentu (duże wzniesienie, przyśpieszenie itp). W przypadku silników z wzbudzaniem elektrycznym możemy dodatkowo regulować parametr ,,B" co pozwala uzyskać większe możliwości regulacyjne silnika. Dodam iż straty w silniku (z grubsza), to I² ×R, gdzie R jest rezystancją uzwojeń silnika, a zwiększając indukcję 2× uzyskujemy ten sam moment o połowę mniejszym prądem (straty mniejsze czterokrotnie). Zwiększanie napięcia zasilania silnika zwiększa jego obroty, a prądu jego moment, ale w obu przypadkach powoduje wzrost mocy, co grozi uszkodzeniem silnika, wszystko trzeba sobie dopasować i policzyć.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 22 Sie, 2013   

Co do bezpieczeństwa dodam, że uszkodzenie tranzystora kontrolera (zwarcie tranzystora wykonawczego) spowoduje podanie pełnego napięcia na silnik DC i rozpędzanie pojazdu do maksymalnej prędkości. W silniku BLDC to nam nie grozi. Silnik po prostu się zatrzyma.
Miałem już takie przypadki i hamowanie na Flinstona obiema nogami by spalić zabezpieczenie i nie wyjechać na ruchliwe skrzyżowanie mające pierwszeństwo.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 22 Sie, 2013   

Dobry kontroler powinien wykrywać takie przypadki i odłączać stycznik główny, a oprócz tego powinien być ,,grzyb".
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group