ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Nostusek
Sob 07 Gru, 2013
EKONAPĘDY......:-)
Autor Wiadomość
eP
[Usunięty]

Wysłany: Wto 17 Kwi, 2007   

Maxio0 napisał/a:
Pobór prądu przy podniesionym kole (vmax) - 900mA


To by sie mniej wiecej zgadzalo z tym co mozna odczytac z wykresow dla tego silnika. Choc znaczenie praktyczne poboru w tym punkcie pracy nie jest duze - jedynie z gorek mozna rozwijac v zblizona do vmax.

Duzo wieksze znaczenie znaczenie (przynajmniej dla mnie) mialby pobor na biegu jalowym przy v=15km/h, czyli mojej predkosci podroznej po plaskim terenie.

A z jeszcze innej beczki to mam pytanie czy taki silnik moglby pracowac z przekladnia planetarna ?
Z jedna z takich przykladowo:
http://superkids.stores.y...geasforcue.html
 
 
Maxio0
[Usunięty]

Wysłany: Wto 17 Kwi, 2007   

Po zmianie amperomierza na dobry dzis rano testowałem ponownie pobór prądu. I okazało się że do utrzymania prędkości silnik pobierał prąd o natężeniu :
15km/h - ok 2A
25km/h - ok 4-6A (w zależności od wiatru) - przy tych prędkościach dużo większe oddziaływanie na pobór prądu mają opory powietrza

Dzis zauważyłem interesujące zjawisko : otóż elektronika ekonapędów ogranicza zasadniczo natężenie do 20A, z tym że wraz ze wzrostem prędkości maleje rózwież natężenie prądu pobieranego z aku!!!!(w zakresie prędkości 0-25km/h układ ogranicza do 20A, natomiast powyżej tej prędkości (przy manetce cały czas do oporu) zaczyna maleć!!!). Czyżby było to elektroniczne ograniczenie pprzyspieszenia w górnym zakresie prędkości??? Byłoby to logiczne ponieważ gdyby przyspieszenie utrzymało się na takim poziomie co w niższym zakresie prędkości to istna śmierć!!!!
Zjawisko to jest swietnie widoczne na jednym z filmików które nakręciłem. Niebawem je opublikuję....

Pozdrawiam
 
 
eP
[Usunięty]

Wysłany: Wto 17 Kwi, 2007   

Maxio0 napisał/a:

Dzis zauważyłem interesujące zjawisko : otóż elektronika ekonapędów ogranicza zasadniczo natężenie do 20A, z tym że wraz ze wzrostem prędkości maleje rózwież natężenie prądu pobieranego z aku!!!!(w zakresie prędkości 0-25km/h układ ogranicza do 20A, natomiast powyżej tej prędkości (przy manetce cały czas do oporu) zaczyna maleć!!!). Czyżby było to elektroniczne ograniczenie pprzyspieszenia w górnym zakresie prędkości??? Byłoby to logiczne ponieważ gdyby przyspieszenie utrzymało się na takim poziomie co w niższym zakresie prędkości to istna śmierć!!!!
Zjawisko to jest swietnie widoczne na jednym z filmików które nakręciłem. Niebawem je opublikuję....


Bardziej to wyglada na ograniczenie pradu przez rezystancje wewnetrzna silnika.
Przy wysokich predkosciach w uzwojeniach silnika indukuje sie napiecie bliskie napieciu zasilania.
A przy stosunkowo malej roznicy tych napiec nie da sie do silnika wpuscic wiecej pradu.
Po prostu aby jedzil szybko z wiekszym momentem (np. pod gorke) trzeba by go zasilac wyzszym napieciem co zapewne jest mozliwe po usprawnieniu kontrolera :wink:

Natomiast co do tych 2A dla 15km/h to tym bardziej mnie to niepokoi w kontekcie jego 0.9A na jalowych obrotach.
Tym bardziej jestem ciekaw ile pobiera na jalowych ale przy 15 km/h.
 
 
Przepioor 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Wiek: 63
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 125
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 17 Kwi, 2007   

To jest tabelka ze strony Crystalyte, hmmm.... nie wiem, na ile wiarygodna :roll:

408 Motor 48 Volt Characteristic
A N.m r/min W
4 2.93 439.6 134.882
5 3.86 429.7 173.693
6 4.64 422.1 205.099
7 5.66 412.3 244.376
8 6.65 401.9 279.878
9 7.5 394.1 309.526
10 8.59 382.9 344.436
11 9.65 373.3 377.238
12 10.69 364.3 407.818
13 11.65 352.5 430.046
14 12.25 346.8 444.882
15 13.51 334.9 473.806

Remark:
Test Voltage : 48 Voltage
Unload r/min : 471.5 r/min

Pozdrawiam
Jacek
 
 
eP
[Usunięty]

Wysłany: Wto 17 Kwi, 2007   

:arrow: Przepioor

Dzieki.
Choc bardziej praktyczna bylaby tabelka, a raczej kilka tabelek dla zasilania z 48V i dla roznych wspolczynnikow wypelnienia PWM.
Bo ta tabelka odnosi sie do zasilania na 100% z 48V, a przeciez nie caly czas sie jezdzi z manetka odrecona na maksa (nomen omen :) ).

Pozdrawiam
 
 
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 936
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 18 Kwi, 2007   

Maxio, kiedy wrzucisz zdjecia na strone EV?
 
 
Przepioor 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Wiek: 63
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 125
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 18 Kwi, 2007   

No właśnie! Zdjęcia, opis i obiecane filmiki! Czekamy niecierpliwie... :lol:
 
 
Maxio0
[Usunięty]

Wysłany: Śro 18 Kwi, 2007   

Własnie co wróciłem z pracy więc za chwile postaram sie wrzucić foty i filmiki :)
 
 
Maxio0
[Usunięty]

Wysłany: Czw 19 Kwi, 2007   

Fotki dostępne już w naszej galerii :)
 
 
Maxio0
[Usunięty]

Wysłany: Nie 22 Kwi, 2007   

Dziś zrobiłem długodystansowy test zasięgu. Założenia :

- Ciśnienie w oponach podwyższone do 5atm
- Jazda z prędkością dowolną, mieszczącą się w poborze prądu do 2A (chwilowo 20A)
- Ruszanie z miejsca tylko za pomocą pedałów
- Na pokładzie 4 aku 12V/12Ah
- Jazda do końca (do momentu az kontroler odetnie zasilanie - nap odcięcia 44V)
Cały test przebiegł dwuetapowo : najpierw była trasa za miastem (70% całej trasy), a następnie jazda po mieście (30% całej trasy)...

Wyniki testu :

Dystans przejechany : 89,5km

Prędkość średnia na całej trasie : 16,48km/h

Prędkość minimalna : 13km/h

Prędkość max. mieszcząca się w pob. prądu 2A na płaskim odc. : 22km/h

Prędkość max. mieszcząca się w pob. prądu 2A z górki : 37km/h


Wyniki oceńcie sami, dla mnie to bomba :-)
Nie sądziłem że tyle uda się przejechać przy całkiem przyzwoitej prędkości.
Całą wyprawę udokumentowałem zdjęciami i filmikami które niebawem opublikuję..

Pozdrawiam
 
 
Przepioor 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Wiek: 63
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 125
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 22 Kwi, 2007   

Dla mnie też REWELACJA! Już bym dawno kupił, ale "Ekonapedy" mają przejściowe pustki w magazynach - dostawa silników będzie dopiero w końcu maja... :cry:
Pozdrawiam
Jacek
 
 
eP
[Usunięty]

Wysłany: Nie 22 Kwi, 2007   

Maxio0 napisał/a:

Wyniki oceńcie sami, dla mnie to bomba :-)
Nie sądziłem że tyle uda się przejechać przy całkiem przyzwoitej prędkości.


A ja Kolego sądziłem że tyle uda się przejechać :D :D
Z 4 aku 12Ah w czasie 5 godzin mogles wyciagnac okolo 500-550 Wh, co daje srednia moc w okolicy 100W.

Tak wiec na plaskim terenie dosyc dobrze by sobie radzil hub 200 watowy.
Natomiast do pokonywania ostrych gorek wystarczalby naped o duzym przelozeniu na tylne kolo z wolnobiegiem z silnikiem 200-300 W.

Taki zestaw bylby z pewnoscia bardziej wydajny w kazdym wymagajacym terenie a do tego sporo tanszy.

Pozdrawiam
 
 
Maxio0
[Usunięty]

Wysłany: Nie 22 Kwi, 2007   

Wydaje mi sie ze czegos nie rozumiesz kolego eP, 90km przejechałem maxymalnie oszczedzając energię. Nijak to się ma do normalnej jazdy. Jadąc w ten sposób ciężko jest mówić o jeździe....to męczarnia...

Natrafisz na pierwszą lepszą górkę i leżysz..... nie dość że moc tego napędu(tak jak piszesz 200W) w niczym ci nie pomoże to jeszcze zaszkodzi - bo na twoich nogach spoczywa ciężar roweru, silnika i aku.....

propozycja oferowana przez ekonapedy jest optymalna pod każdym względem, wagi oraz mocy. Mialem sytuacje na drodze gdzie 1kW szło w asfalt i to bylo malo (porządna góra).

Im wiecej mocy tym lepiej. Jak już wczesniej pisałem nie musisz wykorzystywać jej w całości, czego dowodzi mój test.... A w razie czego nie musisz pchać sprzęta pod górę jak ci sie skonczą możliwości w małym śmiesznym motorku 200W i w Twoich nogach.....

Zamiast siedziec przy kompie proponuje posadzić tyłek na elektryka i zobaczyc jak to wszystko wygląda w praktyce....... Bo to co ty wypisujesz jest mocno wyidealizowane...... zakładasz że 200W ci wystarczy..... ciekawe do czego..... zawieje mocniej wiatr i po temacie...... jak jechałem bez jakiegokolwiek wiatru 20km/h to silnik pobierał poniżej 2A, gdy wiatr mocniej zawiał z przeciwka to prąd rósł nawet do 6A!!!!

Tym postem kończę z Tobą jakiekolwiek dyskusje......
 
 
NocnyPtak
brygadzista
konstruktor-amator



Wiek: 61
Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 229
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 22 Kwi, 2007   

Maxio0 napisał/a:
Tym postem kończę z Tobą jakiekolwiek dyskusje......

No i kolejny, który obraził się na eP :evil: choć tym razem, to już kompletnie nie mam pojęcia dlaczego :shock:
eP jest jaki jest - sporo marudzi, sprowadza na ziemię, niweczy pomysły (plany, koncepcje i zamierzenia) - zwłaszcza te mniej realne :idea: ale też wiele się od niego można dowiedzieć i sporo ciekawych informacji posiada. A przy tym (nie wytykając nikomu z kolegów obecnych na forum) zachowuje kulturę dyskusji nawet jeśli prezentuje poglądy niewygodne dla oponenta!
Ja mam wrażenie, że większość z kolegów, którzy się obrazili na eP, przed włączeniem komputera (a już na pewno przed napisaniem postu na forum) powinna profilaktycznie łyknąć jakiś środek uspokajający :P
_________________
Pozdrawiam
Jakub Waltoś
____________________________
http://nocnyptak.pl
 
 
eP
[Usunięty]

Wysłany: Pon 23 Kwi, 2007   

Maxio0 napisał/a:
Wydaje mi sie ze czegos nie rozumiesz kolego eP, 90km przejechałem maxymalnie oszczedzając energię. Nijak to się ma do normalnej jazdy. Jadąc w ten sposób ciężko jest mówić o jeździe....to męczarnia...

To moze Kolego opisz dokladniej co rozumiesz pod pojeciem normalnej jazdy.

Bo dla mnie jazda ze srednia predkoscia 16.5 km/h nie jest zadna meczarnia i to bez zadnego wspomagania. A gdy jezdze po gorkach i predkosc mi spada do 4.5 km/h to wtedy moge powiedziec ze jest to dla mnie znaczny wysilek, ale bynajmniej nie meczarnia - zawsze moge sie przeciez zatrzymac na chwile obnizyc puls i pojechac dalej.
Na takich nieco wymagajacych trasach moja srednia jest w okolicach 13-14 km/h i nie poczulem sie nigdy znudzony na trasie. Zawsze trzeba miec oczy dookola glowy i uwazac na rozne niespodzianki na drodze zwlaszcza gdy jedzie sie nia po raz pierwszy lub nie jechalo sie nia przez kilka tygodni.

Maxio0 napisał/a:

Natrafisz na pierwszą lepszą górkę i leżysz..... nie dość że moc tego napędu(tak jak piszesz 200W) w niczym ci nie pomoże to jeszcze zaszkodzi - bo na twoich nogach spoczywa ciężar roweru, silnika i aku.....

Dokladnie jest tak Kolego jak piszesz !! :D :D
Bardzo mnie to cieszy ze zgadzamy sie niemal pod kazdym wzgledem :lol:

Zauwaz ze ja jednak nie proponowalem jazdy 200 watowym hubem po gorkach czy chocby wzniesieniach, a zwyczajnie po plaskim terenie - choc wcale niekoniecznie po plaskim jak stol ( precyzujac: powiedzmy do 2% nachylenia ).

Zauwaz ze Ty ze swoim 600 watowym hubem na 10% wzniesieniu jeszcze mozesz sie posuwac tyle ze z bardzo mizerna sprawnoscia.
Z tego wykresu wychodzi ze dla masy 120 kg potrzebujesz okolo 42 Nm momentu napedowego na 26'' kolach i to przy dobrym stanie nawierzchni. Co ogranicza Ci sprawnosc do ponizej 40% a predkosc do okolo 9 km/h (o ile nie masz przeciwnego wiatru).
Polykasz przy tym okolo 1 kW mocy, co wykancza twoj zestaw 4 aku w okolo 18 minut.
Na podstawie tego
Kod:
Here's the stats for a standard e-bike 12v-12ah sla battery. (constant current)

36 amps = 9 minutes run time to D.B (Dead Battery).
24 amps = 14 minutes to D.B
12 amps = 35 minutes to D.B
7 amps = 70 minutes to D.B
5 amps = 120 minutes to D.B.
lub chocby tego
Kod:
Czasy rozładowania do napięcia 10,5V z pełnego naładowania dla prądu:
8,65A - 10godzin
10,6A- 8godzin
15,7A - 5godzin
23,7A - 3godziny
32,3A - 2godziny
52,1A - 1godzina
79,4A - 30 minut
98,3A - 20minut
111A - 15minut
129A - 10minut
154A - 5minut
180A - 1minuta

z tego wniosek, ze pojemnośc akumulatora silnie zalezy od poboru pradu..ale to wiadomo:)



Maxio0 napisał/a:

propozycja oferowana przez ekonapedy jest optymalna pod każdym względem, wagi oraz mocy.

Postaram Ci sie wyjasnic ze jednak jestes w bledzie.

Maxio0 napisał/a:

Mialem sytuacje na drodze gdzie 1kW szło w asfalt i to bylo malo (porządna góra).

JAk najbardziej zgadzam sie z Toba :) :D

Maxio0 napisał/a:

Im wiecej mocy tym lepiej.

I tutaj jest rzecz ktorej Kolego nie rozumiesz.
To nie moc jest wazna do jazdy po gorkach i wzniesieniach tylko moment napedowy.

Czasem mniej mocy potrafi zdzialac duzo wiecej niz wiecej mocy puszczonej w asfalt i powietrze. :)

Przykladowo gdyby do jazdy po gorkach uzywac 300 watowego silnika o wysokim przelozeniu ktory przy predkosci 1.5 m/s pracowalby z 70% sprawnoscia to na tym samym zestawie aku moglbys jechac pod 10% gorke przez 1.5 godziny zamiast 18 minut i zajechalbys 3 razy dalej tj. 8.1 km zamiast 2.7 km na swoim mocnym hubie bez przekladni.

Maxio0 napisał/a:

Jak już wczesniej pisałem nie musisz wykorzystywać jej w całości, czego dowodzi mój test.... A w razie czego nie musisz pchać sprzęta pod górę jak ci sie skonczą możliwości w małym śmiesznym motorku 200W i w Twoich nogach.....

Ja wolalbym smieszny motorek z przodu bez przekladni i jeszcze smieszniejszy z tylu (wysokoobrotowy tzn 2-3 tys. rpm) z odpowiednia przekladnia np okolo 50:1 - 2 stopniowa.

I chetnie bym sobie popatrzyl co bedziesz robil z tym swoim ciezkim hubem jak po 18 minutach wyczerpia Ci sie aku i to wcale nie pod jakas bardzo stroma gore :lol: :lol: .

Maxio0 napisał/a:

Zamiast siedziec przy kompie proponuje posadzić tyłek na elektryka i zobaczyc jak to wszystko wygląda w praktyce....... Bo to co ty wypisujesz jest mocno wyidealizowane...... zakładasz że 200W ci wystarczy..... ciekawe do czego..... zawieje mocniej wiatr i po temacie...... jak jechałem bez jakiegokolwiek wiatru 20km/h to silnik pobierał poniżej 2A, gdy wiatr mocniej zawiał z przeciwka to prąd rósł nawet do 6A!!!!

Szczegolnie jestem ciekaw co bys wtedy poczal z tymi swoimi 16kg aku i 6 kg huba po gore jezeli wiatr na plaskim ktory o 4A zwieksza pobor pradu jest dla Ciebie takim wielkim problemem.

Dla mojego 200 watowego huba zadnym problemem by nie byl, bo brakujace 100 czy 150W to z nudow moglbym sobie pedalami dokrecic.
Ciekawi mnie za to bardzo ile Ty moglbys pomoc swojemu monstru (w wykanczaniu aku kwasowych) pod 10% gorke ?
Bo dodatkowych 100 czy 150W to wtedy twoj hub prawie nie zauwazy. Po prostu podniesie Ci sie znacznie predkosc, troche sprawnosc, ale w dalszym ciagu ten hub bedzie zarl twoje aku az zezre je w 18 minut.
Jedynie zasieg ci wzrosnie proporcjonalnie do wzrostu predkosci.
Ale to raczej mala pociecha gdy po 18 minutach bedziesz musial ladowac swoje aku przez kilka nastepnych godzin by miec znowu z nich jakis pozytek.

Wniosek - dla myslacych - nasuwa sie oczywisty: zamiast ladowac kase w monstrualnie wielkiego huba i jeszcze bardziej drogiego ( o ile nie buduje sie go wlasnymi srodkami ), lepiej zastosowac tani silniczek z dobra przekladnia a zaoszczedzone pieniadze zainwestowac w wydajne i trwale ogniwa dajace odpowiednio duzo mocy do potrzeb naszego silnika/silnikow.

Chyba ze zamierzamy jezdzic tylko po plaskim, to wtedy aku kwasowe sprawdzaja sie znakomicie z niemal kazdym silnikiem ( pomijajac moze nieudane przerobki z pradozernych alternatorow), co Kolego udalo ci sie powyzej bardzo ladnie udokumentowac :lol:

Jezeli natomiast poruszasz sie w terenie podgorskim (pagorkowaty) nawet nie gorzystym to z latwoscia mozesz trafic na takie drogi na ktorych twoj drogocenny hub bedzie rownie bezradny jak i ten maly oraz tani.
Bo drog nikt nie projektowal pod katem poruszania sie po nich rowerami z napedem elektrycznym (bezposrednim).

Majac taniego lekkiego huba i lekkie baterie na pokladzie na niewielkich kilku procentowych wzniesieniach ja sobie bez problemu poradze krecac samemu. Natomiast ostrzejsze gorki stana sie tylko nieco wiekszym wyzwaniem niz dla zwyklego lekkiego roweru bez wspomagania.
A Ty ze swoim ciezkim hubem w kole i jeszcze ciezszym zestawem aku bedziesz juz ledwo zipal na malych wzniesieniach jak te wieksze wykoncza ci aku, albo bedziesz po prostu musial pod te wieksze (i to wcale nie tak znowu wielkie bo ledwie 10%) go pchac zeby oszczedzic energie na wspomaganie na reszcie trasy.

Za ponad 1000 pln zainwestowanych w rower mozna by czegos bardziej uniwersalnego i przydatnego oczekiwac.

Pozdrawiam
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group