Pasek zębaty jako klinowy? |
Autor |
Wiadomość |
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Sob 05 Maj, 2012 Pasek zębaty jako klinowy?
|
|
|
witam,
Jestem dumnym właścicielem własnej roboty roweru napędzanego silnikiem 500W /24V przewoltowanym na 36V z napędem rolkowym. Jestem mega zadowolony gdyż prędkość maksymalna wynosi 48km/h. Niestety nie mogę się cieszyć rowerem przez cały rok gdyż przy jakimkolwiek deszczy rower nie rusza nawet z miejsca. Z tego powodu postanowiłem zmienić sposób przeniesienia napędu na paskowy. I tu z powodu sporej mocy silnika obawiam sie czy zwykły klinowy nie będzie się bardzo ślizgał niszcząc całą frajdę z sporego przyspieszenia (podobnie jak rolka). Chciałem do koła zastosować koło pasowe od pralki a do silnika przymocować koło pasowe, zębate gdyż w przypadku nieszasowania zwykłego klinowego kola tu będzie cały poślizg z uwagi na mały kontakt pasa z kołem. I teraz pojawia się moje pytanie Czy są paski zębate, współpracujące z kołami klinowymi? oraz jakie potrzebował bym przełożenie, aby zachować aktualne osiągi? Z chęcią bym to obliczył, ale nie znam obrotów silnika po przewoltowaniu.
Bardzo proszę o pomoc.
Pozdrawiam
Buckowina |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 06 Maj, 2012
|
|
|
Pasek zębaty wymaga koła zębatego. Jestem zwolennikiem pasków zębatych. Wszelkie paski i koła kupisz na stronie CNC. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Nie 06 Maj, 2012
|
|
|
Możesz poszukać koła od pralki średnica min. 300 mm na pasek wieloklinowy, masz silnik przewoltowany to obroty spore są
kółko na silnik musisz dorobić u tokarza ok. 20 - 25 mm średnicy, jak masz sterownik obrotów będzie działać, ostatnio zrobiłem taki napęd ale na 350W i działa, takie koła są w sklepach internetowych i na allegro taniej bo używane,
koła z pralek są z duraluminium - świetne bo lekkie.
Koło na tył musi być lekko odchylone od osi, bo rama przeszkadza, może masz tam u siebie sklep z częściami pralek to pokombinuj, pooglądaj napęd na pasek jest super cichy.
W razie uślizgu paska możesz zatosować rolkę zwiększającą kąt opasania małego koła.
Są też koła wytłaczane z blachy ale są mniej efektowne, chociaż tanie. |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Nie 06 Maj, 2012
|
|
|
@zeeltom
Niestety potrzebuje wykonać jednostopniową przekładnie na pasku a na tej stronie nie znalazłem odpowiednio dużej zębatki.
@mmoto
Czyli dając rolkę zwiększającą kąt opasania małego koła, będę w stanie bez poślizgu ruszyć z pełną mocą? Małe koło prawdopodobnie oddam do tokarza, tylko nie wiem gdzie a niektórzy nie mają lewych gwintowników. Koło pasowe prawdopodobnie wezmę z jakiegoś szrotu, bo nie opłaca się kupować w serwisie pralek, gdyż zapłacę 2x tyle za to, że ktoś z takiego szrotu przyniósł to koło. Zastanawia mnie też fakt odporności takiego przeniesienia napędu na warunki atmosferyczne: czy jak koła się zmoczą to zaczynają się ślizgać? oraz czy błoto wpływa jakoś negatywnie na paski? nie ukrywam, że mam ochotę pośmigać sobie po terenie
EDIT:
Aktualnie na rolce mam przełożenie 1:10 rolka ~66mm a koło ~660mm. więc niema takiej tragedii jak się spodziewałem. Stosując kolo pasowe od pralki musiał bym wytoczyć koło pasowe fi=30mm wydaje mi się, że spora cześć energii będzie tracona na zagięcie się paska na tak ostrym łuku. W takim razie jestem skłonny skorzystać z paska zębatego. Tylko niestety na moim silniku jest lewy gwint i tylko w taki sposób można by zamontować koło. Jak by ktoś był tak miły i wskazał by mi na jakiejś stronie koła i pasek, który będzie spełniał moje wygania to był bym wdzięczny, gdyż jest tak tyle rożnych pasków, ze nie mam pojęcia który będzie dla mnie najodpowiedniejszy oraz najkorzystniejszy cenowo
Co powiecie o TAKIM pasku? Czy da radę do niego dopasować jakieś koło pasowe pasujące do silnika? |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Nie 06 Maj, 2012
|
|
|
Taki pasek będzie się ślizgał na małym kółku, lepszy wieloklinowy ale pewnie też nie przeniesie max. mocy przy starcie bez poślizgu
Pomyśl o takim pasku http://allegro.pl/pasek-w...2285833650.html
Małe koło 30 mm może być z płynnym startem nie powinno być poślizgu, i kółko nie musi mieć gwintu możesz dokręcić nakrętką. |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 683 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Pon 07 Maj, 2012
|
|
|
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem koncepcję, ale chyba trzeba byłoby tak zaplanować (i wyciąć) zęby na tym pasku żeby na małym kółku (napędowym) schodziły się one w pełny klin (takiego gotowca sie nie trafi i trzeba sobie to wyciąć ), swoją drogą ciekawe rozwiązanie i na pewnio skuteczniejsze niż pełny klin; jakby przyciąć zęby od jakiegoś przygotowanego wcześniej (na pdst. rozmiarów zębów tego małego kółka) szablonu to mogło by być najefektywniejszym sposobem przeniesienia t/t napędu, właściwie jedyne straty to te wykorzystane na zagięcie paska na małym kółku - dużemu ze względu na znacznie większą powierzchnię przylegania paska nie powinno to w żaden sposób zaszkodzić.
Jest możliwość dorzucenia z zewnątrz napinacza żeby nie regulować tego zbyt często, więc w miarę bezobsługowa modela przekładni .
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pon 07 Maj, 2012
|
|
|
Będzie się ślizgać i palić mimo wszystko - silnik 500W przewoltowany i pełna moc od startu na 100% palenie gumy na małym kółku. |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Pon 07 Maj, 2012
|
|
|
Chyba nie do końca się zrozumieliśmy:
Myslalem o tym zeby dac pasek zebaty, ktory bedzie sie zazebial z malym kolkiem na silniku, niwelujac poslzg oraz dzialal jako klinowy na duzym kole. Tylko nie moge znalesc paska, ktory bedzie dzialal jako klinowy i zebaty. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Wto 08 Maj, 2012
|
|
|
To takich pasków nie ma,
koncepcja dobra ale chyba niewykonalna - osobiście mam zaczęte kółko pod pasek klinowy zębaty sr. 30 mm, z braku czasu nie mam kiedy skończyć.
Z dwóch części a w środku mają być zęby z epoksydu - ale i tak myślę że z paska polecą wióry. |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Wto 08 Maj, 2012
|
|
|
Narazie postaram sie dopracowac sterowanie a potem jak bede mial cos kasy to zrobie przeniesienie napeu na pasek. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Wto 08 Maj, 2012
|
|
|
ze sterowniem problem znacznie mniejszy wystarczy pasek wieloklinowy |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Wto 08 Maj, 2012
|
|
|
mówiac sterowanie miałem na myśli sterownik PWM + manetka |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Nie 22 Gru, 2013
|
|
|
Wpisz sobie w necie Carbon Drive to jest firma co robi napędy na paskach zębatych do rowerów
Tak wygląda taki pasek zębaty.
Do rowerów miejskich pasek ma szerokość 10mm a do jazdy w teren 12mm
http://s442.photobucket.c...G_4365.jpg.html gość ma pare fotek w galerii. |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Nie 22 Gru, 2013
|
|
|
Tak to się prezentuje w rowerze z wykorzystaniem paska zębatego
I rama musi być dzielona żeby można było pasek założyć |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
|