ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Pytanie o podłączenie (odłączanie) zasilania
Autor Wiadomość
legend 
brygadzista


Dołączył: 09 Kwi 2013
Posty: 240
Skąd: Warszawa
  Wysłany: Pią 18 Paź, 2013   Pytanie o podłączenie (odłączanie) zasilania

Szukam schematu instalacji elektr. do roweru z silnikiem. Niestety ani instrukcja od silnika (silnika+sterownik) ani instrukcja od baterii (bateria+BMS) nie opisuje czy coś ma być pomiędzy (hebel, stacyjka, stycznik, bezpiecznik itp.). Mam silnik 500W i baterię 48V.

Chciałbym mieć możliwość odcięcia zasilania (tak aby przypadkiem nie włączyć silnika podczas przechowywania) oraz jakieś zabezpieczenie w postaci bezpiecznika (sprzedawca napisał: "bezpiecznik pakietowy 63A").

Czy moglibyście coś doradzić? Jak to macie rozwiązane?

Kamil
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 18 Paź, 2013   

Załóż sobie zwykły wyłącznik instalacyjny taki jak się do rozdzielni elektrycznych montuje na szynę - 32A też pewnie by wystarczył aż naddto - teoretycznie licząc 500W / 48V = 10,41A - więc i 25A pewnie wystarczy nawet do przeciążania silnika do 1200W- szukaj takich w klasie C - bardziej odporne na udary prądowe. Wstawiasz go na przewodzie plusowym w szereg pomiędzy baterię a sterownik.

Coś w ten deseń jak tutaj:
http://www.ceneo.pl/2221599
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Perszing1800 
stażysta


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 162
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: Pią 18 Paź, 2013   

Przydał by się do tego jeszcze soft start żeby po kilku włączeniach się nie okazało że styki się skleiły przy ładowaniu kondensatorów w sterowników,mam,używam,nie narzekam i nie zmuszam tylko proponuje :mrgreen:
_________________
Nie popełnia błędów Ten co nic nie robi;)

http://www.ermail.pl/link...CTYlT7Aj2YTjljX
 
 
legend 
brygadzista


Dołączył: 09 Kwi 2013
Posty: 240
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 27 Gru, 2013   

Odświeżam temat bo w końcu udało mi się chyba wszystko skompletować...

Ten bezpiecznik to ma być taki zwykły instalacyjny:
http://allegro.pl/wylaczn...3811731025.html

Czy np. coś takiego się również nadaje (ew. jaką wartość wybrać):
http://allegro.pl/bezpiec...3777524870.html

Rozumiem, że podłączam go na plusie między zespołem zasilającym (bateria+BMS) a napędowym (silnik+sterownik).

Czy między BMSem a akumulatorami również wstawiać jakiś przełącznik?
Odłączać to za każdym razem będzie raczej niewygodnie.

Kamil
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 27 Gru, 2013   

To są bezpieczniki AC. Nie każdy działa prawidłowo przy wysokim (>24V) DC.

No i nie można ich użytkować bez podpiętego pod nimi soft startu, bo inaczej kilka przełączeń i stycznik uszkodzony.

Ale poza tym, śmiało montuj. Działa i chroni bardzo dobrze. Klasyczny bezpiecznik można sobie darować, wystarczy nadprądowy charakterystyki B. Sprawdzone rozwiązanie.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Pon 14 Kwi, 2014, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
legend 
brygadzista


Dołączył: 09 Kwi 2013
Posty: 240
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 30 Gru, 2013   

Mam jeszcze jedno pytanie.

Jak oszacować prąd w tym obwodzie przeciwiskrowym?

Chciałbym dodać jakiś przełącznik dźwigienkowy lub wyłącznik krańcowy do załączania tego obwodu z opornikiem na chwilę przed zamknięciem głównego włącznika, ale nie potrafię oszacować jakie powinien mieć parametry.

Kamil
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 30 Gru, 2013   

Załóż, że przy włączeniu masz prąd zwarcia (ładowanie "pustych" kondensatorów) a prąd jaki chcesz mieć obliczasz z prawa Ohma ;) I=U/R
Jeśli chcesz mieć prąd, powiedzmy 2A, to rezystor dla napięcia 24V powinien mieć R=U/I czyli 24/2 daje nam 12 Ohmów. Tylko trzeba pamiętać o chwilowej mocy wydzielanej na takim oporniku w momencie załączenia, co by go nie sfajczyć ;)
O ile pamiętam, to chłopaki dawali oporniki kilkaset Ohm. Dłużej się ładuje, ale i moce strat są mniejsze.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pon 30 Gru, 2013   

o tym było milion razy... Prąd ustalasz jaki chcesz... Chcesz 0,1 A to policz sobie rezystor na 0,1A i moc jego również , chcesz 1A albo 5A ? - prawo Ohma nie boli... Dla prądu 0,5A przy 48V rezystor musi być ok 96 Ohm (łatwiej kupić 100 Ohm) i o mocy ze 25W ale że to będzie już kawał klocka. Możesz dać sobie kilka rezystorów ceramicznych równolegle (np. 2szt 200 Ohm / 10W) - to i tak ma tylko chwilę pracować więc pewnie się wyrobi...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 30 Gru, 2013   

Dla przykładu rezystor 2kR 3W ładuję kondensatory około 5sek przy 60V
Spokojnie można zastosować 1kR co da około 2-3sek, co jest w zupełności komfortowe. Rezystor, w szczególności jakiś duży ~2kR może być włączony na stałe bez włącznika. Czas między podłączeniem akumulatorów, a przełączeniem włącznika na bezpieczniku uruchamiającym cała instalację to i tak zawsze te 3-5sek, które można spożytkować na wyrównywanie napięcia.

Spadek napięcia na rezystorze 2kR jest tak gigantyczny, że u mnie po wyłączeniu bezpiecznika prąd spoczynkowy wyłączonego sterownika zbija napięcie do 10V. Więc tym bardziej można zostawić rezystor bez własnego przełącznika.

Ja mam tak:


Soft start jest potrzebny tylko podczas włączania. Przy rozpinaniu/wyłączaniu jest bezużyteczny bo nie ma żadnych iskier :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Pon 30 Gru, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pon 30 Gru, 2013   

tas napisał/a:
Przy rozpinaniu/wyłączaniu jest bezużyteczny bo nie ma żadnych iskier :)


No chyba że rozłączasz coś pod obciążeniem ale i tu nie pomoże..
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Pon 30 Gru, 2013   

tas napisał/a:

Spadek napięcia na rezystorze 2kR jest tak gigantyczny, że u mnie po wyłączeniu bezpiecznika prąd spoczynkowy wyłączonego sterownika zbija napięcie do 10V. Więc tym bardziej można zostawić rezystor bez własnego przełącznika.

Ale to oznacza, że rezystor ma zbyt dużą wartość, w związku z czym na przełączniku pozostaje napięcie 50V. Typowe wartości rezystora przeciw iskrowego to ok. 50 do 150 omów.

Zamiast przełącznika nadprądowego, który jest spory i ciężki (ja mam hopla na tym punkcie ;) ) można zastosować bezpiecznik samochodowy oraz jakiś zwykły przełącznik do 30A, a powyżej to raczej układy na FETach.
W dodatku przełączniki nadprądowe na prąd stały są drogie, te na prąd zmienny na pewno działają na przeciążenie, bo jest tam bimetal, ale działanie elektromagnesu przy prądzie zmiennym chyba się różni.
 
 
radwan 
młodzik


Wiek: 43
Dołączył: 28 Wrz 2012
Posty: 72
Skąd: Polska
Wysłany: Pon 14 Kwi, 2014   

tas napisał/a:
Pamiętaj, że to musi być bezpiecznik firmy Legrand albo ostatecznie Fael (w testach tylko Legrand mi działał prawidłowo, Fael czasem działał, czasem nie, a innych producentów w ogóle nie włączały się przy wyższych napięciach dc lub zwierały się na stałe). To są bezpieczniki AC. Nie każdy działa prawidłowo przy wysokim (>24V) DC.
Innych producentów prawdopodobnie nie działają na DC i będziesz mieć niespodziankę w sytuacji awaryjnej ;)

No i nie można ich użytkować bez podpiętego pod nimi soft startu, bo inaczej kilka przełączeń i stycznik uszkodzony.

Ale poza tym, śmiało montuj. Działa i chroni bardzo dobrze. Klasyczny bezpiecznik można sobie darować, wystarczy nadprądowy charakterystyki B. Sparwdzone rozwiązanie.


Czy ktoś z Was testował może ten z oferty nexun?
Działa prawdłowo czy szukać Legranda?
http://nexun.pl/sklep/ele...-softstart.html
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 14 Kwi, 2014   

Testował, działają bardzo dobrze :)
Legrand też działa i Fael i pewnie jeszcze kilka innych (choć większość nie działa), trzeba by poeksperymentować ze zwarciami. To bardzo efektowne eksperymenty :D
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group