|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Pytanie o podłączenie (odłączanie) zasilania |
Autor |
Wiadomość |
legend
brygadzista
Dołączył: 09 Kwi 2013 Posty: 240 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 18 Paź, 2013 Pytanie o podłączenie (odłączanie) zasilania
|
|
|
Szukam schematu instalacji elektr. do roweru z silnikiem. Niestety ani instrukcja od silnika (silnika+sterownik) ani instrukcja od baterii (bateria+BMS) nie opisuje czy coś ma być pomiędzy (hebel, stacyjka, stycznik, bezpiecznik itp.). Mam silnik 500W i baterię 48V.
Chciałbym mieć możliwość odcięcia zasilania (tak aby przypadkiem nie włączyć silnika podczas przechowywania) oraz jakieś zabezpieczenie w postaci bezpiecznika (sprzedawca napisał: "bezpiecznik pakietowy 63A").
Czy moglibyście coś doradzić? Jak to macie rozwiązane?
Kamil |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 18 Paź, 2013
|
|
|
Załóż sobie zwykły wyłącznik instalacyjny taki jak się do rozdzielni elektrycznych montuje na szynę - 32A też pewnie by wystarczył aż naddto - teoretycznie licząc 500W / 48V = 10,41A - więc i 25A pewnie wystarczy nawet do przeciążania silnika do 1200W- szukaj takich w klasie C - bardziej odporne na udary prądowe. Wstawiasz go na przewodzie plusowym w szereg pomiędzy baterię a sterownik.
Coś w ten deseń jak tutaj:
http://www.ceneo.pl/2221599 |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
Perszing1800
stażysta
Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 162 Skąd: Jastrzębie-Zdrój
|
Wysłany: Pią 18 Paź, 2013
|
|
|
Przydał by się do tego jeszcze soft start żeby po kilku włączeniach się nie okazało że styki się skleiły przy ładowaniu kondensatorów w sterowników,mam,używam,nie narzekam i nie zmuszam tylko proponuje |
_________________ Nie popełnia błędów Ten co nic nie robi;)
http://www.ermail.pl/link...CTYlT7Aj2YTjljX |
|
|
|
|
legend
brygadzista
Dołączył: 09 Kwi 2013 Posty: 240 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 27 Gru, 2013
|
|
|
Odświeżam temat bo w końcu udało mi się chyba wszystko skompletować...
Ten bezpiecznik to ma być taki zwykły instalacyjny:
http://allegro.pl/wylaczn...3811731025.html
Czy np. coś takiego się również nadaje (ew. jaką wartość wybrać):
http://allegro.pl/bezpiec...3777524870.html
Rozumiem, że podłączam go na plusie między zespołem zasilającym (bateria+BMS) a napędowym (silnik+sterownik).
Czy między BMSem a akumulatorami również wstawiać jakiś przełącznik?
Odłączać to za każdym razem będzie raczej niewygodnie.
Kamil |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 27 Gru, 2013
|
|
|
To są bezpieczniki AC. Nie każdy działa prawidłowo przy wysokim (>24V) DC.
No i nie można ich użytkować bez podpiętego pod nimi soft startu, bo inaczej kilka przełączeń i stycznik uszkodzony.
Ale poza tym, śmiało montuj. Działa i chroni bardzo dobrze. Klasyczny bezpiecznik można sobie darować, wystarczy nadprądowy charakterystyki B. Sprawdzone rozwiązanie. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
Ostatnio zmieniony przez tas Pon 14 Kwi, 2014, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
legend
brygadzista
Dołączył: 09 Kwi 2013 Posty: 240 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 30 Gru, 2013
|
|
|
Mam jeszcze jedno pytanie.
Jak oszacować prąd w tym obwodzie przeciwiskrowym?
Chciałbym dodać jakiś przełącznik dźwigienkowy lub wyłącznik krańcowy do załączania tego obwodu z opornikiem na chwilę przed zamknięciem głównego włącznika, ale nie potrafię oszacować jakie powinien mieć parametry.
Kamil |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 30 Gru, 2013
|
|
|
Załóż, że przy włączeniu masz prąd zwarcia (ładowanie "pustych" kondensatorów) a prąd jaki chcesz mieć obliczasz z prawa Ohma I=U/R
Jeśli chcesz mieć prąd, powiedzmy 2A, to rezystor dla napięcia 24V powinien mieć R=U/I czyli 24/2 daje nam 12 Ohmów. Tylko trzeba pamiętać o chwilowej mocy wydzielanej na takim oporniku w momencie załączenia, co by go nie sfajczyć
O ile pamiętam, to chłopaki dawali oporniki kilkaset Ohm. Dłużej się ładuje, ale i moce strat są mniejsze. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pon 30 Gru, 2013
|
|
|
o tym było milion razy... Prąd ustalasz jaki chcesz... Chcesz 0,1 A to policz sobie rezystor na 0,1A i moc jego również , chcesz 1A albo 5A ? - prawo Ohma nie boli... Dla prądu 0,5A przy 48V rezystor musi być ok 96 Ohm (łatwiej kupić 100 Ohm) i o mocy ze 25W ale że to będzie już kawał klocka. Możesz dać sobie kilka rezystorów ceramicznych równolegle (np. 2szt 200 Ohm / 10W) - to i tak ma tylko chwilę pracować więc pewnie się wyrobi... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pon 30 Gru, 2013
|
|
|
Dla przykładu rezystor 2kR 3W ładuję kondensatory około 5sek przy 60V
Spokojnie można zastosować 1kR co da około 2-3sek, co jest w zupełności komfortowe. Rezystor, w szczególności jakiś duży ~2kR może być włączony na stałe bez włącznika. Czas między podłączeniem akumulatorów, a przełączeniem włącznika na bezpieczniku uruchamiającym cała instalację to i tak zawsze te 3-5sek, które można spożytkować na wyrównywanie napięcia.
Spadek napięcia na rezystorze 2kR jest tak gigantyczny, że u mnie po wyłączeniu bezpiecznika prąd spoczynkowy wyłączonego sterownika zbija napięcie do 10V. Więc tym bardziej można zostawić rezystor bez własnego przełącznika.
Ja mam tak:
Soft start jest potrzebny tylko podczas włączania. Przy rozpinaniu/wyłączaniu jest bezużyteczny bo nie ma żadnych iskier |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
Ostatnio zmieniony przez tas Pon 30 Gru, 2013, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pon 30 Gru, 2013
|
|
|
tas napisał/a: | Przy rozpinaniu/wyłączaniu jest bezużyteczny bo nie ma żadnych iskier |
No chyba że rozłączasz coś pod obciążeniem ale i tu nie pomoże.. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Pon 30 Gru, 2013
|
|
|
tas napisał/a: |
Spadek napięcia na rezystorze 2kR jest tak gigantyczny, że u mnie po wyłączeniu bezpiecznika prąd spoczynkowy wyłączonego sterownika zbija napięcie do 10V. Więc tym bardziej można zostawić rezystor bez własnego przełącznika. |
Ale to oznacza, że rezystor ma zbyt dużą wartość, w związku z czym na przełączniku pozostaje napięcie 50V. Typowe wartości rezystora przeciw iskrowego to ok. 50 do 150 omów.
Zamiast przełącznika nadprądowego, który jest spory i ciężki (ja mam hopla na tym punkcie ) można zastosować bezpiecznik samochodowy oraz jakiś zwykły przełącznik do 30A, a powyżej to raczej układy na FETach.
W dodatku przełączniki nadprądowe na prąd stały są drogie, te na prąd zmienny na pewno działają na przeciążenie, bo jest tam bimetal, ale działanie elektromagnesu przy prądzie zmiennym chyba się różni. |
|
|
|
|
radwan
młodzik
Wiek: 43 Dołączył: 28 Wrz 2012 Posty: 72 Skąd: Polska
|
Wysłany: Pon 14 Kwi, 2014
|
|
|
tas napisał/a: | Pamiętaj, że to musi być bezpiecznik firmy Legrand albo ostatecznie Fael (w testach tylko Legrand mi działał prawidłowo, Fael czasem działał, czasem nie, a innych producentów w ogóle nie włączały się przy wyższych napięciach dc lub zwierały się na stałe). To są bezpieczniki AC. Nie każdy działa prawidłowo przy wysokim (>24V) DC.
Innych producentów prawdopodobnie nie działają na DC i będziesz mieć niespodziankę w sytuacji awaryjnej
No i nie można ich użytkować bez podpiętego pod nimi soft startu, bo inaczej kilka przełączeń i stycznik uszkodzony.
Ale poza tym, śmiało montuj. Działa i chroni bardzo dobrze. Klasyczny bezpiecznik można sobie darować, wystarczy nadprądowy charakterystyki B. Sparwdzone rozwiązanie. |
Czy ktoś z Was testował może ten z oferty nexun?
Działa prawdłowo czy szukać Legranda?
http://nexun.pl/sklep/ele...-softstart.html |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pon 14 Kwi, 2014
|
|
|
Testował, działają bardzo dobrze
Legrand też działa i Fael i pewnie jeszcze kilka innych (choć większość nie działa), trzeba by poeksperymentować ze zwarciami. To bardzo efektowne eksperymenty |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|