|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Małe przeróbki związane z manetką. |
Autor |
Wiadomość |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 01 Maj, 2014 Małe przeróbki związane z manetką.
|
|
|
Jedna sprawa, to "miękkie" ruszanie. O ile komuś nie zależy na zrywie, a chce oszczędzić akumulator można między przewód sygnałowy manetki a kontroler wstawić opornik i za nim, od strony kontrolera kondensator elektrolityczny do minusa zasilania (masa). Układ ten spowoduje powolne narastanie napięcia z manetki przy gwałtownym jej odkręceniu na full. Ograniczy to prąd pobierany z akumulatorów. Czas narastania zmieniamy doświadczalnie zmieniając wartość pojemności, opornika, lub obu na raz.
Natomiast zastanawiam się nad jakimś prostym układem tempomatu. Odpada zaciśnięcie mechaniczne manetki Jak zapamiętać przyciskiem określoną prędkość w prosty sposób?
W jednym z kontrolerów wystarczyło nacisnąć przycisk i to już pamiętało. Ponowne jego naciśnięcie, lub zahamowanie klamką wyłączało tę funkcję. Ale to było zaszyte w kontrolerze.
Myślałem o zewnętrznym potencjometrze i przełączaniem przewodu sygnałowego przełącznikiem z manetki na potencjometr, którym ręcznie można by ustawić pożądaną szybkość. A jakieś inne rozwiązania? Taki tempomat, to naprawdę duża wygoda w dłuższych trasach. Tylko trzeba by pomyśleć nad automatycznym wyłączeniem tego, po naciśnięciu klamki hamulca, więc pewnie jakiś przekaźnik, lub podobny układ elektroniczny. Jak tego nie będzie, to puszczenie hamulca ponownie włączy silnik, a to może być niebezpieczne.
Może coś takiego?
W tym rozwiązaniu naciśnięcie przycisku włączy sygnał z potencjometru, a naciśnięcie hamulca go wyłączy. Jeśli zastosuje się przekaźnik 5V, to można to zasilić z przewodów manetki. W sumie potrzeba 5 elementów, to chyba nie jest skomplikowane? |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Czw 01 Maj, 2014
|
|
|
Zobaczyłem zaspany ten schemat i dostałem oczopląsu . Narysowane poprawnie i przekaźnik się zatrzaśnie podając sygnał z potencjometru. Mam dwie uwagi. Na wejściu "hamulcowym" kontrolera jest napięcie, więc tranzystor będzie prawdopodobnie otwarty bez przyciskania włącznika w kółku. Wystarczyło by podawać napięcie na cewkę przekaźnika. Zależy jaki jest rezystor w kontrolerze zasilający to wejście. I jeszcze wydajność prądowa wyjścia 5 V na manetkę. Trzeba by to sprawdzić ale jest na wyjściu 5V rezystor i nie da to wymaganego prądu (nie wiem czy we wszystkich kontrolerach). |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 02 Maj, 2014
|
|
|
Nie otworzy się, kolektor bo nie ma zasilania z plusa. Przycisk dopiero go podaje. Nie sprawdzałem wydajności 5V, trzeba by sprawdzić jakimś przekaźnikiem na 5V. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pią 02 Maj, 2014
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Nie otworzy się, kolektor bo nie ma zasilania z plusa. |
Będzie otwarty ale prąd nie płynie bo nie ma zasilania kolektora |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 02 Maj, 2014
|
|
|
Źle napisałem, fakt Trzeba by tylko sprawdzić, czy to złącze nie spowoduje wyłącznia silnika, jakby co, to trzeba dać jakiś opornik w bazę tranzystora. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pią 02 Maj, 2014
|
|
|
Zrób zwarcie na zasilaniu manetki amperomierzem i będzie wiadomo. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 02 Maj, 2014
|
|
|
Tyz prowda |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|