|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Problem z balansowaniem li-pol |
Autor |
Wiadomość |
spj
stażysta
Dołączył: 18 Maj 2011 Posty: 160 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014 Problem z balansowaniem li-pol
|
|
|
Witam,
Jeździłem sobie tamtego sezonu w konfiguracji 16s1p (Turnigy 5000mAh 4s), ładowałem w konfiguracji 8s2p zawsze na programie balansowania. Tego roku dołożyłem 4 nowe lipole, połączyłem je parami stary z nowym i za nic nie można do końca wybalansować cel. Ostatnio balansowałem ponad 12 godzin i napięcia na celach wyglądały następująco (na jednym i drugim pakiecie podobnie) :
3,95/3,95/3,95/3,95/3,99/3,97/4,02/4,10 ( oczywiście program balansowania się nie zakończył).
Ładuję ładowarkami Accucela-8. Nie chcę aby po tym sezonie napięcia całkiem się porozjeżdżały i 8 akumulatorów do kosza.
Za pomoc z góry dziękuje:) |
_________________ Jeżdżę na : EV4 Falcon V2
"Make everything as simple as possible, but not simpler" Albert Einstein |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014
|
|
|
Tak to jest jak się daje stare z nowym... Nowa trzyma a stara słabiej. Widać ewidentnie dwa różne poziomy naładowania - ja swój pakiet jak składałem to Imax-em B6 musiałem podładować każde ogniwo osobno do równego a i tak balansowanie chodziło przez 3 doby zanim się wyrównał... Tylko że ja mam pakiecik kilkadziesiąt AH... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
spj
stażysta
Dołączył: 18 Maj 2011 Posty: 160 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014
|
|
|
Właśnie teraz to wiem, po fakcie (następne doświadczenie), o łączeniu aku nowych ze starymi.
Teraz nie wiem czy kupić 4 nowe akumulatory czy kupić BMS-a (który lepiej będzie balansował ze względu na większy prąd balansowania).
Albo inaczej jeździć na nowym pakiecie 16s1p, a po rozładowaniu przepinać na drugi.
I ładowanie będzie osobno nowych i starych. |
_________________ Jeżdżę na : EV4 Falcon V2
"Make everything as simple as possible, but not simpler" Albert Einstein |
|
|
|
|
kondzio927
prezes WWW.KONDZIO-BIKE.PL
Pomógł: 7 razy Dołączył: 27 Paź 2011 Posty: 554 Skąd: CZĘSTOCHOWA
|
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014
|
|
|
...a spiąć 4stare w 8s2p i 4nowe 8s2p !?
...oraz dokupić drugą ładowaczkę !? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014
|
|
|
spj napisał/a: | ..
Teraz nie wiem czy kupić 4 nowe akumulatory czy kupić BMS-a (który lepiej będzie balansował ze względu na większy prąd balansowania).
|
W mojej ocenie nie masz wyjścia, tzn. kupić nowe. A stare jako rezerwa albo do innego celu..
A doraznie dołądowuj te z najnizszym napieciem pojedyńczo w trybie 1S do poziomu 4,10 4,15 . |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Pią 09 Maj, 2014, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014
|
|
|
A jakbyś je najpierw ręcznie wyrównał do 4.1V lub 4.2V ustawionym LiPo Charge 0.5A?
Nie ma takiej opcji, żeby ładowarka wyrównała ten rozjazd balansując, u Ciebie jest to ponad 10% pojemności aku. Balansowanie prądem 30-40mA nie może się udać. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014
|
|
|
Ja u siebie wrzuciłem na Li-Po Balance , ustawiłem prąd ładujący na minimum i zostawiłem na 3 doby - po 3 dobach ogniwa były równiutkie... Teraz gdy się w koncu zabiorę za założenie ich (po roku !) to balansowanie potrwa chyba z miesiąc - wszystkie ogniwa rozjechane - zostawiłem je na poziomie naładowania 4V równo - jedne mają teraz 3,95 a inne 3,97 - PO PONAD ROKU STANIA!! |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014
|
|
|
Balansowanie to jedno a stan ogniw to drugie. Balansowanie które wyrówna napiecia na max i tak nie zapobiega temu ze wkrótce po starcie rowerem , słabsze ogniwa będa miały pod obciązeniem coraz mniejsze napięcie itd.
Jeśli ogniwa sa AZ TAK NIERÓWNE (3,95/3,95/3,95/3,95/3,99/3,97/4,02/4,10) to balansowanie małymi balancerami nie może się udac.
Najszybciej :
- ladować całośc bez balansowania do osiagniecia max na 1 szym ogniwie
- doładowac w trybie 1S pojedynczo najsłabsze.
Bo inaczej będziesz sie 3 dni zajmował ładowaniem żeby pojeżdzić godzinke
Niestety aby to eksploataować słabe ogniwa muszą być ładowane na max , nowe dobre pozostawić trochę niedoładowane. Wtedy po jeżdzie nie będą tak się różniły.
O automatyzacji procesu raczej w tej sytuacji trudno mówic. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Pią 09 Maj, 2014, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
spj
stażysta
Dołączył: 18 Maj 2011 Posty: 160 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014
|
|
|
Hmm może to też jest wyjście jak pisze Kondzio.
WojtekErnest jest to jakieś wyjście, jednak ostateczne z ostatecznych (kasa).
Tas przed połączeniem balansowałem każdy pakiet 4s z osobna do 4,2V, czy każdą cele jeszcze raz wyrównać osobno teraz do 4,1V? |
_________________ Jeżdżę na : EV4 Falcon V2
"Make everything as simple as possible, but not simpler" Albert Einstein |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014
|
|
|
Tak rozwiązanie @Kondzio jest oczywiste dokąd będa eksploataowane tak rózne pakiety |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
spj
stażysta
Dołączył: 18 Maj 2011 Posty: 160 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | Bo inaczej będziesz sie 3 dni zajmował ładowaniem żeby pojeżdzić godzinke |
No właśnie to jest sedno tematu, rok temu podłączałem do ładowarki i po 3 godzinach już miałem rower gotowy do jazdy, teraz chciałem ulepszyć i powiększyć zasięg, a tak naprawdę to rower stoi w domu pod ładowarkami i z jazdy guzik:(
No nic spróbuje jeszcze je z osobna wyrównać. |
_________________ Jeżdżę na : EV4 Falcon V2
"Make everything as simple as possible, but not simpler" Albert Einstein |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014
|
|
|
Może nie lipole, a żele, ale ostatnio po powrocie moim słonecznikiem z pracy baterie wyraźnie się rozjechały. Mam wtyczkę przeznaczoną do równoległego ich ładowania i podpiąłem to, pod automatyczną ładowarkę z Lidla, niedawno była opisywana gdzieś na forum. Ładowanie w sumie 12V 96Ah trwało prawie dwa dni, ale muszę przyznać, że w końcu się naładowały i wyrównały i na dziś trzymają równo z dokładnością do 0,1V. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014
|
|
|
spj napisał/a: | WojtekErnest napisał/a: | Bo inaczej będziesz sie 3 dni zajmował ładowaniem żeby pojeżdzić godzinke |
No właśnie to jest sedno tematu,...
No nic spróbuje jeszcze je z osobna wyrównać. |
Jesli ładowanie ma byc z balansowaniem to rób to na dwa razy : osobno słabe w trybie 8 S i osobno nowe w trybie 8S. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
rarek
dyrektor
Wiek: 50 Dołączył: 24 Paź 2008 Posty: 476 Skąd: Ozorków
|
Wysłany: Pon 19 Maj, 2014
|
|
|
Nostusek napisał/a: | zostawiłem je na poziomie naładowania 4V równo - jedne mają teraz 3,95 a inne 3,97 - PO PONAD ROKU STANIA!! |
- spodziewaj sie znacznego wzrostu opornosci i spadku pojemności, tak się dzieje przy przechowywaniu ogniw LI-ion > 3,75v |
_________________ 24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|