ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Jaka ładowarka do pakietu 16s3p?
Autor Wiadomość
xokox 
początkujący


Dołączył: 05 Mar 2014
Posty: 6
Skąd: m.st. Warszawa
Wysłany: Śro 05 Mar, 2014   Jaka ładowarka do pakietu 16s3p?

Witam wszystkich. Kompletuje baterie do mojego roweru elektrycznego.
Postanowiłem postawić popularne pakiety:
Turnigy 5000mAh 20C hardcase


Ponieważ zamierzam użytkować silnik przy napięciu około 60v i chcę mieć około 15Ah, wykombinowałem sobie że połączę ogniwa w schemacie 4sp3. Jako że pojedyncze ogniwo samo w sobie składa się z 4 ogniw połączonych szeregowo - to w rezultacie będę miał 16s3p. I tu przechodzimy do sedna mojego pytania, a mianowicie jaką ładowarkę polecacie która by naładowała taki zestaw?

Generalnie rzecz biorąc kryterium jest takie - chciałbym po przyjechaniu z pracy podłączyć ogniwa do ładowarki i następnego dnia je sobie odpiąć i podłączyć do roweru. Totalnie nie uśmiecha mi się przepiane pakietu na 8s6p bo robienie tego codziennie to średnia zabawa. Nie ukrywam że nie zależy mi specjalnie na tym żeby naładować cały pakiet w ciągu 2h, nie obrażę się jak to będzie 4h albo nawet 8h, to ma mniejsze znaczenie, grunt żeby było to w miarę bezobsługowe.

Czy może z należy podejść do tematu z drugiej strony i spróbować znaleźć/zrobić taki zestaw (o ile jest to w ogóle możliwe) który zamieni 16s3p na 8s6p? Tego drugiego rozwiązania wolałbym uniknąć...
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 05 Mar, 2014   

Zdajesz sobie sprawę, że przepięcie pakietu z 16s3p na 8s6p (2x 8s3p) trwa jakieś 5sek i robi tak (przepina w ten czy inny sposób połączone) gigantyczna większość użytkowników tych akumulatorów?

Na prawdę nie ma się co bać, to jest normalna czynność codziennej obsługi bajka.

Wbrew pozorom jest to najtańsze i najmniej kłopotliwe do wdrożenia rozwiązanie ze wszystkich. Bo jak wiesz (lub nie) bez przepinania w ten czy inny sposób akumulatorów nie naładujesz żadną ładowarką. Do tego trzeba specjalny BMS + zasilacz.

Możliwe opcje ładowania:


- ręczne przepinanie (odpowiednie przewody, opisane powyżej)


- na adapter (specjalny adapter osobny do ładowania i do jazdy sam przepina akumulatory podczas wpinania go w gniazdo główne)


- na złącze (akumulatory są fizycznie połączone w 16s, ale dysponując 2 ładowarkami po 8s każda można je ładować wtykając odpowiednio spreparowane złącze w doczepy akumulatorów)


- BMS

Chyba więcej opcji nie ma. A te co wymieniłem w wielu miejscach były opisywane dość dokładnie.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
xokox 
początkujący


Dołączył: 05 Mar 2014
Posty: 6
Skąd: m.st. Warszawa
Wysłany: Śro 05 Mar, 2014   

Cytat:

- ręczne przepinanie (odpowiednie przewody, opisane powyżej)

Hmm, no dobrze, powiedzmy że mnie przekonałeś. Tzn ja nigdy nie miałem tych akumulatorów w ręku, jeżeli to są dosyć łatwe do wypięcia i zapięcia wtyki to myślę że spróbuję.

Cytat:

- na adapter (specjalny adapter osobny do ładowania i do jazdy sam przepina akumulatory podczas wpinania go w gniazdo główne)

No właśnie, czy to jest coś co można kupić gotowe, czy robi się to samemu? Jak bardzo jest to skomplikowane?


Cytat:

- na złącze (akumulatory są fizycznie połączone w 16s, ale dysponując 2 ładowarkami po 8s każda można je ładować wtykając odpowiednio spreparowane złącze w doczepy akumulatorów)

Rozumiem że uproszczonej wersji, zwyczajnie kupuję dwa komplety (ładowarka+zasilacz) i podpinam je do (+) 1szym ogniwie i (-) w 2gim oraz do (+) 3cim ogniwie i (-) w czwartym??
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 06 Mar, 2014   

Nie ma nic gotowego i trzeba to sobie samemu zmajstrować.
Niestety ciężko tłumaczyć wszystko od podstaw za rączkę bo musisz poznać podstawowe podstawy żeby wiedzieć po co się przepina i co to daje, bo inaczej można dużo opisywać, a nic z tego nie będzie.

Ładowanie w systemie na złącze jest moim zdaniem najlepszym sposobem ładowania, ale musisz wiedzieć jak podłączyć to do akumulatora.
Zobacz tutaj:
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1849
1 i 3 (oraz dalsze) post traktują o ładowaniu "na złącze" na konkretnym przykładzie, który podałeś 16s3p, bo na takim pakiecie jeżdżę.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Pon 17 Mar, 2014   

jak ma się sporo kaski to można sobie kupić ładowarkę Pulsar 3 co ba wbudowany balanser do 16 ogniw ale wtedy nie posiada zabezpieczeń znajdujących się w układzie BMS .Tańszą wersja jest BMS na 16 ogniw i ładowarka CCCV dedykowana do 16 cel. Jak ktoś lubi przepinać bez przerwy złączkami (marnej jakości) to może zostać przy takiej koncepcji.
_________________
pozdr
Tomek
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Nie 23 Mar, 2014   

tomson napisał/a:
jak ma się sporo kaski to można sobie kupić ładowarkę Pulsar 3 co ba wbudowany balanser do 16 ogniw ale wtedy nie posiada zabezpieczeń znajdujących się w układzie BMS .Tańszą wersja jest BMS na 16 ogniw i ładowarka CCCV dedykowana do 16 cel. Jak ktoś lubi przepinać bez przerwy złączkami (marnej jakości) to może zostać przy takiej koncepcji.

Sam rozważałem kiedyś (ze 2 lata temu) zakup tej ładowarki . Niestety nic z tego . Pulsar 3 owszem ma możliwość ładowania naraz do 16 ogniw ale jak dokładnie przeczytasz jej dane techniczne a zwłaszcza zakres napięć jej ładowania (do 64V ) to szybko dojdziesz że owszem może do 16s ale Li-po nie naładuje do pełna bo tylko do 4V/1celę . Więc tutaj nawet możliwość wydania sporej kaski nie pomoże .
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Pon 19 Maj, 2014   

Pykacz,

Pulsar obsługuje:
0,5-64V
1-34 NiCd i NiMH; 1-30 NiZn; 1-24 Pb; 1-14 Li-Ion; 1-14 LiPo; 1-16 LiFe;
1-20 LiS*
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Pon 19 Maj, 2014   

rarek napisał/a:
Pykacz,

Pulsar obsługuje:
0,5-64V
1-34 NiCd i NiMH; 1-30 NiZn; 1-24 Pb; 1-14 Li-Ion; 1-14 LiPo; 1-16 LiFe;
1-20 LiS*


No tak ale chodziło o to by obsługiwał 16s Li-Po
 
 
JeromeBaldino 
młodzik
JeromeBaldino



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Kwi 2014
Posty: 73
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 19 Maj, 2014   

IMO dużo taniej i efektywniej będzie zakupić dwa zestawy imax b8 z zasilaczami. Ułamek ceny, tyle, że trzeba sobie polutować złącze min 18 pin. Potem tylko podpinamy kabelek i robimy start na 2 ładowarkach. Mimo to używając LIPO nie warto stosować podejścia "podłączam i zapominam". Na forach pełno jest historyjek o pożarach nawet akumulatorów z balanserami/bmsami i innymi wynalazkami. Ogniwa czasem po prostu mogą zawieść i szkoda mieć przez to spalony dom/mieszkanie. Dlatego sam ładuję rower na balkonie i tylko wtedy gdy mam go mniej więcej na oku. Swoją drogą zastanawiam się czy przy użyciu buzzerów, tranzystora/przekaźnika nie dało by rady zrobić prostego zabezpieczenia przed rozładowaniem :) .
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group