ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Bateria 16s3p 15Ah LiPo (60V) - Budowa, ładowanie
Autor Wiadomość
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 22 Maj, 2014   Bateria 16s3p 15Ah LiPo (60V) - Budowa, ładowanie

Edycja 2015: http://ebike.nexun.pl/lipo-jak-zbudowac-baterie/


Ps. Tutaj był kiedyś stary poradnik obejmujący ładowanie akumulatorów "obsługowo". Powyżej pod linkiem jest nowa wersja poradnika obejmująca zupełnie bezobsługowy i automatyczny system. Jest doskonalszy, mniej awaryjny, automatyczny i bezobsługowy.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Czw 03 Wrz, 2015, w całości zmieniany 15 razy  
 
 
Szaczek 
stażysta


Pomógł: 4 razy
Wiek: 41
Dołączył: 06 Kwi 2014
Posty: 165
Skąd: Police
Wysłany: Czw 22 Maj, 2014   

Super wszystko pokazane, czekam na dalszy ciąg poradnika.
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Czw 22 Maj, 2014   

A co tu jeszcze pokazac? Wszystko jest.
Bardzo dobry poradnik, wszystkie moje watpliwosci zostaly wyjasnione. Mozna by jeszcze pokazac ladowanie z bms'em i zlaczem db25.

EDIT Napisalbym jeszcze o przewodach pradowych bo takie na pewno sie przydadza. Ile wazy caly pakiet? 6Kg?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 23 Maj, 2014   

Pakiet waży 6.25kg czyli przy 890Wh daje to około 145Wh/kg :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Patriko 
brygadzista


Pomógł: 4 razy
Wiek: 28
Dołączył: 05 Mar 2014
Posty: 242
Skąd: Słupca
Wysłany: Pią 23 Maj, 2014   

tas, rozumiem że w tym wątku będzie rozwijana myśl pakietu 16S3P, ja zdecydowałem się na układ 12S2P z tych samych pakietów modelarskich.
Wczoraj prześledziłem chyba połowe Twoich postów na tym forum i znalazłem ten tamat:
http://forum.arbiter.pl/v...ighlight=#37442
Sposób ładowania bardzo prosty, jedyny minus to chyba czas ładowania.
Może ten temat też powinien zostać podpięty :?:
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 23 Maj, 2014   

Tamto to koncept jest, sprawdziłem czy działa - działa i tyle. Nie używam tego systemu, nie wiem jak się zachowuje na dłuższą metę no i raczej temat podchodziłby do tematu opisującego wszystkie sposoby ładowania (trochę tego jest).

W tym temacie skupiam się na budowie baterii i podstawowych systemach jej obsługi czyli najprostsze ładowanie i rozładowywanie.

Opisany tutaj sposób jest uniwersalny, tak samo jak używane pakiety. Wedle tych opisów z powodzeniem można zbudować każdą inną baterię o każdej pojemności.
Ja użytkuję 16s3p, stąd taki wybór na poradnik.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
radwan 
młodzik


Wiek: 38
Dołączył: 28 Wrz 2012
Posty: 70
Skąd: Przasnysz
Wysłany: Pią 23 Maj, 2014   

Kolejny super tutorial!

Jedno pytanie dla sprecyzowania:

tas napisał/a:
Aby naładować:
- Wyłączasz bezpiecznik oraz stacyjkę
- Wyjmujesz oba alarmy 8s ze złącz
- Odpinasz obie wtyczki akumulatora od roweru
- Wpinasz akumulator do ładowarki i ładujesz

Aby jechać:
- Odpinasz akumulatory od ładowarki
- Upewniasz się, że bezpiecznik i stacyjka są wyłączone
- Wpinasz akumulatory w rower
- Wpinasz alarmy 8s w odpowiednie złącza
- Włączasz bezpiecznik i jedziesz


Tas w innym temacie napisałeś, że bezpiecznika wyłączać nie trzeba.

http://forum.arbiter.pl/v...ight=soft#40872

Czy te dwa układy czymś się róznią?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 23 Maj, 2014   

Zgadza się, tamten sposób nie wymaga wyłączania bezpiecznika bo akumulatory są wpięte w rower cały czas. Z akumulatora są wyprowadzone odczepy.

Opisywany tutaj sposób to zwykłe i uniwersalne przepinanie szeregowo-równoległe.
Wymaga czynności, które opisałem w pierwszym poście.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
JeromeBaldino 
młodzik



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Kwi 2014
Posty: 73
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 25 Maj, 2014   

Super opis, gdy był tutaj parę tygodni temu to pewnie poszło by mi dużo łatwiej ze swoją instalacją :)
 
 
adrianjs 
początkujący


Dołączył: 22 Lut 2014
Posty: 2
Skąd: Leszno
Wysłany: Pią 30 Maj, 2014   

Witam :-)
Jakim maksymalnym prądem (w amperach) można ładować jedną ładowarką taki pakiet ??
 
 
JeromeBaldino 
młodzik



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Kwi 2014
Posty: 73
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 30 Maj, 2014   

U*I = 150W
U=33,6V (8s przy 4,2V)
I=4,46A

Przy minimalnym napięciu (zakładając 3,3V na cele) 5,69A. Realnie ~4,5A.
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 381
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Pią 30 Maj, 2014   

Ode mnie taka mała uwaga co do bezpiecznika, który został zastosowany: Bezpiecznik (a właściwie wyłącznik nadprądowy) o typowej charakterystyce B wyłącza przy zwarciu 3-5x prąd nominalny! Czyli wywali pod warunkiem wystąpienia zwarcia i prądu ok 150 - 300A! To jest naprawdę olbrzymi prąd. Posiada on również zabezpieczenie termiczne działające tak, że im wyższe przeciążenie, tym szybciej ono zadziała... O ile prąd przekracza ok 1,15-1,4x prądu nominalnego, im zimniej, tym większy prąd może popłynąć, nim wyłącznik zadziała

Innymi słowy ten wyłącznik byłby dobry, gdyby pobierać z pakietu ciągłe blisko 4 kW plus chwilowe przeciążenia!
_________________
No i jest :)
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 30 Maj, 2014   

Zastosowałem taki bezpiecznik i taki polecam, bo niezależnie od uzyskiwanych mocy nie wyłączy się w normalnym użytkowaniu. Jeśli jednak wystąpi sytuacja krytyczna w stylu przetarcia przewodów zasilających, załamania, uszkodzenia czy zwarcia sterownika czy silnika lub pomylenia biegunowości przewodów zasilających sterownik - bezpiecznik wybije niezależnie czy mamy instalację 36V czy 60V i ile amper normalnie z niej pobieramy :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
maro2383 
młodzik



Wiek: 36
Dołączył: 18 Cze 2014
Posty: 81
Skąd: Bytom
Wysłany: Sob 28 Cze, 2014   

Witam :)
Zbieram wiedzę do budowy swojego pierwszego e-bike'a i zastanawia mnie jak odbywa się balansowanie poszczególnych cel w rzędzie pakietów 4s połączonych równolegle. Jak wygląda sprawa jeśli w rzędzie cel numer 1, 2, 3 lub 4 występuje różnica napięć i jak to sprawdzić skoro wszystko jest zlutowane i zaklejone?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 28 Cze, 2014   

Musisz patrzeć na baterię jako całość, a nie składową jej elementów.

Jeśli robisz baterię 16s3p, czyli taką jak opisałem to łącząc równolegle po 3 akumulatory (czyli po 3 cele 5Ah -> 1 celę 15Ah) fizycznie łączysz cele. Dla roweru, ładowarki czy alarmów ta bateria jest 16s1p, przy czym "widzą" cele mające 15ah.

Zatem wystarcza wyprowadzenie z baterii złącz balansujących nadzorujących wszystkie cele na raz. Po wszystkie cele naraz się ładują, wszystkie naraz się wyrównują, wszystkie naraz się rozładowują.

Jeśli nie masz BMSa, to nadzorowanie wygląda tak, że podczas ładowania ładowaczka pokazuje napięcia każdej z cel (każdej z trójek cel połączonych w jedną). Możesz też obserwować wskazania wyświetlacza od alarmów/piszczków lub obserwować diody sygnalizacyjne na tych alarmach.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group