ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Przyczepka do roweru pod panele słoneczne.
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 23 Paź, 2013   Przyczepka do roweru pod panele słoneczne.

Zasugerowałem się zdjęciem w innym temacie. Z racji posiadania paneli słonecznych chcę przez zimę skonstruować przyczepkę, która zasili rower elektryczny 250W 24V. Typowy silnik tej mocy pobiera około 15A prądu, co dadzą dwa panele 30V 8A połączone równolegle. Wymiar jednego panela, to 100x160cm. Pytanie do forumowiczów: jak byście rozwiązali sposób budowy takiej przyczepki? Waga obu paneli, to około 40 kg. Myślę, że silnik o tej mocy powinien z kierowcą osiągnąć prędkość jakichś 20 km/h przy pełnym nasłonecznieniu. Czy iść w długość, czy w szerokość? Przepisy o rowerach mówią o maksymalnej długości zestawu do 4 metrów, szerokość do 90 cm a powyżej 90 cm, to już jest wózek rowerowy i nie może poruszać się po ścieżkach rowerowych. Czyli co? 2 metry długości i 160 szerokości? Co z resorowaniem? Przyczepka jednoosiowa, czy dwuosiowa? Zakładam, że dołożone będą dwa nieduże akumulatory np. 12V 7Ah, lub 12 Ah do przejazdów przez tunele lub podobne zacienione miejsca.
A może inny sposób?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 23 Paź, 2013   

Ale by był lans, jakby się to udało zrobić :)

Ja może poruszę elektryczną stronę
Z ogniwami wiąże się cała masa niuansów takich jak nieliniowa krzywa prądowo-napięciowa, optymalna praca w punkcie mocy, spadek mocy przy zacienieniu (np przejazd pod drzewami) dlatego żeby to miało ręce i nogi to trzeba to dobrze zaprojektować.
Na pewno trzeba by przetwornicę BOOST + STEP DOWN z ograniczeniem prądu i ustawioną na napięcie np 28V i podłączoną równolegle do akumulatorów i dalej do sterownika. Zasada działania układu zasilania w ładowarkach modelarskich. Tam jest właśnie przetwornica UP/Down.
Dzięki temu mamy moc z paneli niezależnie od ich stopnia nasłonecznienia i napięcia na nich.

coś takiego, ale mocniejsze: http://www.ebay.com/itm/D...=item565bd29cec

Sytuacja 1.
Jedziemy w słońcu. Napięcie na aku i na przetwornicy się stabilizuje. Z ogniw idzie 100% mocy
Sytuacja 2.
Wjeżdżamy w cień. Na ogniwach moc spada, obciążenie przejmuje akumulator.
Sytuacja 3.
Wjeżdżamy ponownie na słońce. Panele się włączają i przetwornica dąży do stanu równowagi przeznaczając 50% mocy na doładowanie aku, a 50% na zasilanie sterownika wspólnie z akumulatorami.

Fajnie, jakby to wózek miał własny napęd. Dać tam zwykły silnik DC jak od skutera z fajną przekładnią. Zrobić rasowego "Pocisia". Potem tylko konkurs na Projekt Biznesplan 2014, potem jakiś Regionalny Konkurs Przedsiębiorczości 2014 i miliony w kieszeni :D

No ja to tak widzę. To się wydaje proste :P
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 24 Paź, 2013   

O elektronice miałem wspomnieć poźniej, ale skoro już temat poruszony, to właśnie o coś takiego mi chodziło. Panele, nawet przy słabym świetle dają mniej więcej 30V, natomiast prąd jest bardzo mały. Przy całkowitym zachmurzeniu, chmury prawie deszczowe, prąd zwarcia na panelu wynosił około 0.4A, więc niewiele. Dla dwóch paneli uzyskało by się jakieś 0.5A ładowania, a to już jest jednak coś. Właśnie zastanawiałem się nad prostym układem, gdzie zachowywał by się on tak, jak opisałeś. Nigdy tego tematu nie przerabiałem i pomoc kogoś, kto to już przetrawiał jest dla mnie bezcenna ;)
Ale elektronika, to później, teraz mechanika, bo z tym będzie najwięcej roboty ;)
Poza przyczepką do głowy przyszły mi jeszcze dwa warianty pojazdu.
1. Cztery koła i dach z paneli (4 szt.) Prosty, złożony z 4 paneli o całkowitym wymiarze 400x160 cm, a pod nim kierowca i cała reszta. Można się pokusić przy tej szerokości o pojazd dwu miejscowy, gdzie ludzie siedzą obok siebie, z tyłu przestrzeń ładunkowa.
Drugi wariant takiego pojazdu, to jeden panel z przodu niżej, coś a'la maska w samochodzie, dwa nad głową i ostatni z tyłu, też coś na zasadzie klapy bagażnika.

2. Pojazd trójkołowy (łatwość napędu na przednie koło) z dwoma panelami nad głową i do tego przyczepka z panelami, ale umieszczonymi dość wysoko, by pod nimi była przestrzeń ładunkowa, coś jak przyczepka z plandeką, gdzie dachem by były panele.

Piszę ciągle o tej przestrzeni ładunkowej, no bo gdzieś to piwo trzeba ulokować ;)
Trzeba by się pokusić o wykonanie tego z aluminium, bo stal będzie sporo ważyła przy takich wymiarach.
A co z drganiami pojazdu? Te panele nie są raczej przystosowane do tego typu pracy?
 
 
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Czw 24 Paź, 2013   

akumulatory jako dodatkowe źródło zasilania ?
Jeżeli połączysz panele pod akumulatory a potem akumulatory pod silnik to nie będzie to działać (jedynie przedłużysz żywotność akumulatorów). Waga wzrośnie niepotrzebnie i wyjdzie wolny pojazd. Ja bym zrezygnował całkiem z akumulatorów. I napędzał rower pedałami w zacienionych miejscach.

Na przyczepce panele chcesz oprzeć o siebie jak pojazdy billboard'owe ? -> /\ czy zrobić 3 metrowy pociąg -> _._
Ja proponuje zrobić rower 3 kołowy i to ustawić obie sztuki na stelażu jedna jako dach drugą oprzeć na na tył (poniżej rzut z profilu oraz link do allegro z silnikiem na tył)
_
...\
.....\
http://allegro.pl/element...3635709328.html
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 24 Paź, 2013   

Rozwiązanie niepoprawne. Tylny panel, przy jeździe pod słońce będzie zacieniony. Tylko dach pozostaje jedynym rozsądnym miejscem.
Akumulatory, to podstawa instalacji solarnych.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 31 Paź, 2013   

Kiedyś planowałem zrobić dach z paneli do melexa. Moim zdaniem pojazd musi mieć aku. Pojazd lekki, a już trójkołowy szczególnie będzie bardzo niestabilny (panele dodatkowo podniosą środek ciężkości), a przy wywrotce może być po panelach. Dla mnie panele miały być bezprzewodową ładowarką, żeby nie ciągać kabli.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 01 Lis, 2013   

Wymiary paneli, które posiadam spowodują duże wymiary podwozia. Szerokość ponad 150 cm, więc o wywrotkę nie będzie jakoś specjalnie łatwo. Mają być umieszczone raczej nisko. Zaczynam się skłaniać do trójkołowca, a nie przyczepki, ale jeszcze pomyślę. Obecnie jestem na etapie kombinowania z elektroniką. Regulatory ładowania są różne. Te lepsze, z wyszukiwaniem punktu największej mocy są trochę drogawe, a te tańsze wymagają konkretnych napięć paneli.
 
 
greg
[Usunięty]

Wysłany: Sob 02 Lis, 2013   

zeeltom napisał/a:
Te lepsze, z wyszukiwaniem punktu największej mocy są trochę drogawe, a te tańsze wymagają konkretnych napięć paneli.

Z tym wyszukiwaniem punktu największej mocy panela (
Maximum power point tracking http://en.wikipedia.org/w..._point_tracking ) z użyciem standardowych dostępnych na rynku sterowników to może być różnie, bo nie są one projektowane pod EV tylko stacjonarne systemy i niektóre mają czas wyszukiwania tego punktu mocy ok. 10 minut,
czyli w tym czasie nasłonecznienie, temperatura może się zmieniać podczas jazdy, więc nie dość że drogie to w czasie jazdy mogą okazać się bezużyteczne....
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 02 Lis, 2013   

Więc z racji ekonomii nie pozostaje nic innego, jak kupić te tańsze, tylko pozostanie mi kwestia dopasowania paneli do napięcia akumulatora i regulatora. Mam dwa panele o napięciu 36V pod obciążeniem i prawie 48V na luzie, ale o prądzie 5A, i sporo paneli o napięciu rzędu 30V i prądzie 8A. Czyli powoli kształtuje się elektronika. Na pewno łączenie równoległe paneli (dodatkowe diody zabezpieczające) i ładowanie PWM.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 14 Gru, 2014   

Czytam teraz sobie ten temat i się uśmiecham pod wąsem :D
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 14 Gru, 2014   

Zapuściłeś wąsy :?:
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 14 Gru, 2014   

Miałem od urodzenia :P
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group