ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Wto 08 Lip, 2014
Silnik
Autor Wiadomość
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 11 Gru, 2013   Silnik

.........
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Śro 05 Wrz, 2018, w całości zmieniany 7 razy  
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 11 Gru, 2013   

I od razu pokażę wyjątek :)

Na poniższym zdjęciu pokazana jest awaria silnika polegająca tym, że do wnętrza przedostała się woda. Powodem było uszkodzenie i nieszczelność simeringu łożyska. Po 3 miesiącach silnik się zatrzymał. Na zbliżeniu widać czujniki halla. Ich nóżki uległy korozji co spowodowało, że nie pracowały prawidłowo. Jednak test ich nie pozwolił zdiagnozować jakiejkolwiek usterki. Nawet specjalistyczny tester do silników BLDC nie wykazywał awarii czujników.
Niestety po kilku dniach diagnozowania, kiedy WSZYSTKO inne zostało już sprawdzone 20x i to po prostu MUSIAŁ być silnik - po otworzeniu ukazał się taki widok.



Przedstawiam to jako ciekawostkę :)
Wymiana wszystkich czujników rozwiązała problem.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Pon 28 Kwi, 2014, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Gru, 2013   

Dodam, że w przypadku nie działania jednego z hallotronów dobrze jest sprawdzić, czy jest prawidłowo osadzony w miejscu na niego przeznaczonym. Miałem przypadek, że jeden z nich był nieco wysunięty z wycięcia w blachach i silnik nie pracował prawidłowo. Ważny jest też kierunek osadzenia hallotronu. Niektóre osadza się jednakowo, a w niektórych silnikach środkowy jest włożony odwrotnie. Widać to pod lupą z boku po frezach na obudowie. To jest chyba zależne od kąta rozstawu. Inaczej jest dla 120 stopni i inaczej dla 60 stopni, ale nie twierdzę tego na 100%. Może ktoś to potwierdzić?
 
 
daamianr 
młodzik


Wiek: 47
Dołączył: 07 Lip 2014
Posty: 50
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 07 Lip, 2014   

Witam,

Posiadam silnik 36V 800W. Oska sie wyrobila i kilkukrotnie przekrecila powodujac zwarcie. Czujniki Hala ulegly spalenia a instalacja elektryczna wymagala wymiany. Wymienialem czujniki i kable zasiljace. Niestety stracilem przyspieszenie, silnik rozpedza sie do predkosci 56km ale dosc wolno szczegolnie ze startu i pod gorke. Niedziala mo rowniez wspomaganie hamowanie silnikiem -EBS.
Z wlaczonya wtyczka do czujnikow halla czy tez bez dziala tak samo wolno na poczatku.Zmierzylem napiecie tak jak guru TAS opisywal i pojawiaja sie napiecia 4.2V na kazdym z czujniku kolejno i znikna do 0 przy wolnym przekrecaniu.
Myslalem moze ze cos jest z contolerem wiec zmienilem ale bez rezultatu , dalej wolne przyspieszanie i brak wspomaganie hamowaniem.

Czy przyczyna mogze byc zla kolejnosc podlaczenia czujnikow? Jakkies inne sugestie.
Z gory dziekuje i pozdawiam
_________________
Damian
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 07 Lip, 2014   

Kontroler? Nieprawidłowe ustawienie czujników można szybko stwierdzić, bo silnik pracuje głośno i nierówno, albo drgnie i stoi.
 
 
techniawka 
początkujący


Dołączył: 25 Gru 2013
Posty: 25
Skąd: Olsztyn
Wysłany: Śro 23 Lip, 2014   

Polecam urządzenie, które może nam pomóc w diagnostyce nie tylko silnika
http://sklepebike.pl/pl/p...ektrycznych/130
_________________
www.sklepebike.pl
 
 
daamianr 
młodzik


Wiek: 47
Dołączył: 07 Lip 2014
Posty: 50
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 29 Lip, 2014   

Podlaczylem 3 kontrolery po kolei i zaden bez wzgledu czy Hall jest wlaczony czy nie- EABS niedziala i przyspieszenie jest slabe. Rower jezdzi, predkosc max ok ale o szybkim ruszaniu sprzed swiatel jak kiedys moge zapomniec. Elekttryczne hamulce tez niedzialaja. Niemam pojecia gdzie popelnilem blad. Moze guru TAS ma jakis pomysl?
_________________
Damian
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 29 Lip, 2014   

Prawie na pewno halle uszkodzone bo z nimi czy bez nich objaw jest taki jak jazda bez halli.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
radwan 
młodzik


Wiek: 43
Dołączył: 28 Wrz 2012
Posty: 72
Skąd: Polska
Wysłany: Sob 13 Wrz, 2014   Re: Silnik BLDC - diagnostyka i naprawa

Tas odnosnie dziagnostyki hali:

tas napisał/a:

- Źródło zasilania około 5V (np naładowany akumulatorek 18650, 3-4xAA, 3-4xAAA, stary zasilacz od telefonu, tabletu itp) (...)


Podłącz plus do czerwonego przewodu, minus do czarnego przewodu
Dokonaj pomiaru napięcia między czerwonym przewodem PLUS oraz każdym z kolorowych przewodów sygnałowych czujnika - niebieskim, żółtym, zielonym.
Podczas pomiaru BARDZO POWOLI ręką obracaj silnikiem obserwując wskazanie woltomierza (multimetru)

W prawidłowo działającym czujniku napięcie powinno skakać z około 4V <-> 0V skokowo.

Prawidłowe zachowanie czujnika - napięcie skacze między 4V <-> 0.05V (5mV).[/center]


Ja się nie znam tylko wasze porady realizować potrafię :o ,ale napięcie będzie chyba skakać do napięcia jakie przyłożymy do tych 0,05V ?
Właśnie testowałem swoje i po podłączeniu 5,2 skacze 5,2V <-> 0.05V
Dla obytych w temacie to pewnie jesne ,ale dla takich zielonych jak ja już nie.
No chyba ,że mam hale uwalone i w silniku i nowe :???:
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 13 Wrz, 2014   

Tak, skacze od napięcia przyłożonego do około 0 :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
dadro76 
początkujący
Darek


Dołączył: 04 Sty 2015
Posty: 3
Skąd: Zakroczym
Wysłany: Nie 04 Sty, 2015   

Witam wszystkich serdecznie. Jestem na tym forum nowy i mam pytanie dotyczące działania silnika BLDC. Nadmienię tylko że w przeszłości prowadziłem srewis RTV i elektronika nie jest mi obca, choć to bylo już z 10lat temu i wiele żeczy się dotychczas pojawiło nowych.

Jakieś 6 lat temu w rodzinie pojawił się chiński rower elektryczny zasilany 4szt. 12V6Ah PB w szeregu. Silnik BLDC o oznaczeniu BLDC-BD48VDCC48280LY zespolony z piastą koła.
Przez wszystkie te lata codziennie pokonywał okolo 4km nawet w zimę. Garażowany i ładowany w nieogrzewanym garażu co bardzo dawało akumulatorom w kość. Coraz częstsze ładowania i krótsze czasy pracy oraz brak mocy spowodował że w końcu przyszedł dzień w którym postanowiłem zainwestować w nowe akumulatory. Po zakupie nowego zestawu 12v12Ah PB (do głębokiego rozładowania) w identycznych wymiarach po 75zł za sztukę firmy elektropower na Volumenie, zainstalowaniu i ładowaniu okazało się że brak mocy nadal występuje i nic się nie zmieniło, nadal jest problem z podjechaniem pod górkę. Silnik pracuje równo a sterowanie manetką przyśpieszenia nie wykazuje żadnych nieprawidlowości prócz właśnie braku mocy przy wzniesieniach nawet minimalnych. Podmuchy mocnego wiatru powodują wychamowywanie roweru. Pomiary jakich dokonałem podczas obciążenia pod lekką gorkę to pobór około 12A spadek napięcia aku z 52V do 48V Natomiast jazda po płaskim terenie oraz rozpędzanie jest bez zarzutu i prąd około 3-4A. Proszę o poradę jak tu zdiagnozować usterkę. Silnik sterowany jest z modułu który wmontowany jest w środku obudowy radiatora, silnik ma wbudowane halotrony.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 04 Sty, 2015   

Musisz doprecyzować co to znaczy "silnik pracuje nierówno".
Jest dużo różnych usterek, które tym się objawiają, a charakter tej nierównej pracy może wskazać z jaką mamy do czynienia w tym przypadku.

Terkocze, trze coś w nim, szarpie pod obciążeniem, jest głośniejszy przy rozpędzaniu niż po rozpędzeniu, da się go zatrzymać ręką itp itd
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
dadro76 
początkujący
Darek


Dołączył: 04 Sty 2015
Posty: 3
Skąd: Zakroczym
Wysłany: Nie 04 Sty, 2015   

Zacytowałeś coś, czego ja nie nie napisałem, ale ok czasem oczy płatają figla zwłaszcza o tej godzinie.
Silnik nie wydaje z siebie żadnych podejrzanych dźwięków, przy ruszaniu czy przy normalnej jeździe wszystko wydaje się być w porządku. Tylko właśnie przy jeździe z prędkością około 25km/h czyli maksymalnej dla tego rowerka małe wzniesienie czy podmuch wiatru powoduje drastycznie spadek prędkości jazdy i zwiększony pobór prądu około 12A
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 04 Sty, 2015   

No tak, starość nie radość o tej godzinie :)

Czyli przyśpieszenie jest prawidłowe, ale problemy zaczynają się tylko na prędkości maksymalnej?. Na pewno jest to silnik BLDC, ma 8 przewodów?
Cieżko po tych objawach coś zawyrokować, nie ma punktu zaczepienia jakiegoś mocnego.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pon 05 Sty, 2015   

Pobór prądu przy większym obciążeniu powinien być ale drastycznie nie powinna spadać prędkość. Pomimo braku w zasadzie podejżenia uszkodzenia silnika należało by zbadać halle i symetrię uzwojeń. Moze ma przywarte uzwojenie.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group