ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Ładowarka Ultipower (lub inna) i akumulatory żelowe do wózka
Autor Wiadomość
Offka 
początkujący


Dołączyła: 24 Sty 2015
Posty: 11
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Czw 12 Lut, 2015   Ładowarka Ultipower (lub inna) i akumulatory żelowe do wózka

Witam,

Miałam problem z ładowarka do wózka inwalidzkiego.
Opisywałam sprawę w innym wątku, więc tu tylko dodam, że chodziło o to, iż ładowarka zawsze, bez względu na stan naładowania akumulatorów, ładowała je 12 godzin. Nie wskazuje też poziomu naładowania powyżej 80%, mimo że ma do tego przeznaczoną diodę.

Na pewno doładowuje jednak, bo napięcia są prawidłowe (po naładowaniu to ok. 27,2). Akumulatory żelowe oczywiście, 73 Ah (20h).
Ładowarka na gwarancji, ale serwis nie uznał reklamacji, stwierdził, że tak ma być i już.

Zostałam więc zmuszona do używania swojego starego wózka (gdy nowy się ładuje) i musiałam zakupić do niego ładowarkę (stara padła właśnie).
Pojemność akumulatorów w tym wózku to 33 Ah, mają one ok. 2 lat.
Ładowarka to UltiPower 24V 2A/4A/8A. Taka, a nie inna, bo po okresie gwarancji chciałam zastąpić nią ładowarkę do nowego wózka. No i mieć zapasową, jakby całkiem np. padła ta nowa.

Naładowałam starszy wózek, ale nieco niepokoją mnie napięcia.
Ładowarka podczas ładowania pokazała, że napięcie ładowania wynosi nawet 28,8V (czyli chyba prawidłowo), ale po odłączeniu ładowarki na akumulatorach było 26,4V.
W nowym wózku po rozłączeniu ładowarki było też było 26,6V.

Czy to nie za mało, skoro w moim nowym wózku ładowarka, którą reklamowałam, wyciągała ok. 27-27,2 V?

Czy to może szkodzić akumulatorom na dłuższą metę.
Prosze o szybką odpowiedź, od tych, co coś wiedza, bo mogę oddać jeszcze Ultipowera i szukać innej ładowarki.

Myślę o tej np. http://www.akumulatory-ze...ml#.VNzyPS4vvpU

Chyba że ktoś zna ładowarkę np. 24V 12A do żelowych z odpowiednią wtyczką MIC, 2 PIN-ową?
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 12 Lut, 2015   

Jest to normalne zjawisko, że podczas końcowej fazy ładowania aku osiąga nawet do 30V, a po odłączeniu ładowarki spada do 26 z hakiem, a na drugi dzień (bez jazdy) to spadnie poniżej 26V.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Offka 
początkujący


Dołączyła: 24 Sty 2015
Posty: 11
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Czw 12 Lut, 2015   

gienek333 napisał/a:
Jest to normalne zjawisko, że podczas końcowej fazy ładowania aku osiąga nawet do 30V, a po odłączeniu ładowarki spada do 26 z hakiem, a na drugi dzień (bez jazdy) to spadnie poniżej 26V.


A to 26,6V nie jest za mało do akumulatorów w pracy cyklicznej?
Bo gdzieś czytałam, że przy pracy tego typu po odłączeniu od ładowarki powinno być właśnie to 27-27,5V.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 12 Lut, 2015   

Przy pracy cyklicznej akumulatory mogą się ładować nawet (w przypadku dwóch połączonych szeregowo) do 30V. Zależy od producenta akumulatora.
Po osiągnięciu tego napięcia ładowarka powinna się przełączyć w tryb podtrzymania i napięcie spada wtedy do 27,6V (mniej więcej, jako napięcie podtrzymania).
Po fizycznym odłączeniu ładowarki napięcie akumulatora może mieć 13V z małym haczykiem ;)
Twoje 26,6V wydaje się normalne. Nowiutkie akumulatory mogą mieć nieco większe. Zależy to od stanu akumulatorów.
 
 
Offka 
początkujący


Dołączyła: 24 Sty 2015
Posty: 11
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Czw 12 Lut, 2015   

zeeltom napisał/a:
Przy pracy cyklicznej akumulatory mogą się ładować nawet (w przypadku dwóch połączonych szeregowo) do 30V. Zależy od producenta akumulatora.
Po osiągnięciu tego napięcia ładowarka powinna się przełączyć w tryb podtrzymania i napięcie spada wtedy do 27,6V (mniej więcej, jako napięcie podtrzymania).
Po fizycznym odłączeniu ładowarki napięcie akumulatora może mieć 13V z małym haczykiem ;)
Twoje 26,6V wydaje się normalne. Nowiutkie akumulatory mogą mieć nieco większe. Zależy to od stanu akumulatorów.


Czyli to 28,8V przy ładowaniu jest chyba jeszcze do zaakceptowania. Chyba :)
Potem, po jakimś teście (na wyświetlaczu wypisuje ładowarka TEST), jeśli jest wszystko ok, to jest jeszcze godzina (odlicza ta ładowarka od 60 min. do 0).
Wynika z anglojęzycznej instrukcji, że ona wtedy jeszcze coś doładowuje.

Stan akumulatorów tych od 26,6V bardzo dobry, nowe, zakupione z wózkiem w listopadzie.
Ale z tego rozumiem, że nie należy się martwić tym 26,6V i można ładowarkę zostawić.

Tylko jedno mnie jeszcze niepokoi. W instrukcji jest napisane, że należy zostawić ładowarkę na 12 lub 24 godziny (zależnie od temperatury otoczenia) po tym, jak pokaże się koniec na wyświetlaczu, bo ona wtedy jakoś jeszcze doładowuje.
Sprzedawca tłumaczył, że tylko gdy chcemy przechowywać akumulatory i mieć je na full naładowane lub zakonserwować.
Nie ma tego w instrukcji angielskiej (ale dorwałam manual ogólny do Ultipower) i nie wiem, czy sprzedawca uczciwy aby na pewno. Ma rację? Bo twierdzi, że większość ładowarek wieloetapowych ma coś takiego.

PS. Wiem, wiem... marudna ze mnie istota (kobieta ;) , ale sami rozumiecie - o sprawność moich "zastępczych nóg" chodzi ;)
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 12 Lut, 2015   

To się nazywa ładowanie wyrównujące (czasem nazywane konserwującym) polega na naładowaniu do pełna wszystkich cel aku (12), a te które są naładowane delikatnie się grzeją, dlatego to trwa tak długo. W Twoim przypadku raz na miesiąc (ale można co dwa tygodnie, albo dwa miesiące), warto czasem robić, jak jest taka możliwość.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Offka 
początkujący


Dołączyła: 24 Sty 2015
Posty: 11
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Pią 13 Lut, 2015   

gienek333 napisał/a:
To się nazywa ładowanie wyrównujące (czasem nazywane konserwującym) polega na naładowaniu do pełna wszystkich cel aku (12), a te które są naładowane delikatnie się grzeją, dlatego to trwa tak długo. W Twoim przypadku raz na miesiąc (ale można co dwa tygodnie, albo dwa miesiące), warto czasem robić, jak jest taka możliwość.


Z tym odstawieniem wózka może być problem, ale może coś wymyślę.

Z naszej rozmowy jednak taki wniosek, że ładowarka nic złego nie zrobi akumulatorom i nie będę jej musiała odsyłać. :)

PS. Wątku proszę nie zamykać, bo może ktoś coś jeszcze dopisze lub doradzi.
Za to, co już - dziękuję serdecznie. :)
 
 
Offka 
początkujący


Dołączyła: 24 Sty 2015
Posty: 11
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Nie 01 Mar, 2015   

Jeszcze jedno odkrycie. Firma produkująca mój wózek ogólnie dziwnie podaje dane o akumulatorach.
Zajrzeliśmy do nich wiec i okazuję się, że wg karty katalogowej to akumulator Eternity o pojemności 66 Ah (c5) 80 Ah (C20). Wg Meyry, czyli firmy od wózka to 65Ah (c5) 73 Ah (C20).

W karcie katalogowej zaś czytam:
IU Charging (IU ładowania - to rozumiem)
min 15% C5 max 40% C5
U 2,4 V na celę

IUI Charging
min. 15% C5 max. 40% C5
U 2,35V na celę
I 1,5% C5 przez max. 4 godziny

O co chodzi w tym drugim zapisie?

Czy dużym problemem będzie ładowanie tych akumulatorów ładowarką 8A, przy prawidłowym napięciu 14,4V? Czy może to powodować, że akumulatory będą szybciej się rozładowywać, będą niedoładowane lub będą miały krótszy czas życia?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 01 Mar, 2015   

Typowo ładujesz prądem 1/10 pojemności akumulatora, która zazwyczaj jest podawana dla rozładowania prądem 20-to godzinnym. Dla aku 80Ah typowo ładujesz prądem 8A. Jeśli będzie 10A, to się też nic wielkiego nie stanie. Przy mniejszych prądach po prostu dłużej potrwa ładowanie.
Spokojnie, żele są bardziej odporne na błędy ładowania i rozładowania, niż lipo i pochodne ;)
IU oznacza sposób ładowania: najpierw stałym prądem, później stałym napięciem i jest to do pracy cyklicznej.
IUI oznacza jak wyżej, tylko po naładowaniu jest podtrzymywany niewielki prąd doładowujący przy pracy buforowej.
 
 
Offka 
początkujący


Dołączyła: 24 Sty 2015
Posty: 11
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Nie 01 Mar, 2015   

zeeltom napisał/a:
Typowo ładujesz prądem 1/10 pojemności akumulatora, która zazwyczaj jest podawana dla rozładowania prądem 20-to godzinnym. Dla aku 80Ah typowo ładujesz prądem 8A. Jeśli będzie 10A, to się też nic wielkiego nie stanie. Przy mniejszych prądach po prostu dłużej potrwa ładowanie.
Spokojnie, żele są bardziej odporne na błędy ładowania i rozładowania, niż lipo i pochodne ;)
IU oznacza sposób ładowania: najpierw stałym prądem, później stałym napięciem i jest to do pracy cyklicznej.
IUI oznacza jak wyżej, tylko po naładowaniu jest podtrzymywany niewielki prąd doładowujący przy pracy buforowej.


Czyli chyba wszystko jasne.
I tak ta słabsza Ultipower 8A ładuje mi szybciej niż oryginalna 12 A (ta ma ustawiony czas na sztywno, zawsze jest 12 godzin i nie ma nawet wskaźnika, że już jest np. 80%, bo on się nigdy nie zapala, wg serwisu wszystko jest ok z nią oczywiście).
Dziękuję za pomoc. :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group