ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Konsorcjum GREEN STREAM
Autor Wiadomość
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Czw 20 Lis, 2008   

Straty na akumulatorach wynikają z oporu wewnętrznego, z tego co mi widomo Li,
maja większe opór więc większe straty.
Co innego że są lżejsze, więc dają większy zasięg.

Przykład obliczenia strat:
Liczę straty na akumulatorach Pb.
Szacuje że lekko rozładowany akumulator Trojan ma oporność wewnętrzną około 5 mili om.
14*0,005 = 0,07om, spadek napięcia 200A*0,07om= 14V, Straty = 14V*200A = 2,8kW – sporo.

2,8kW to straty przy 16kW – chwilowe.
Dla 100A – straty ciągłe 700W (też sporo)
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Czw 20 Lis, 2008   

Jest wiele czynników które mają wpływ na wyższość baterii litowych..

mniejsza masa daje większy zasięg z 3 powodów: mniejsze opory toczenia, mniejsze prądy pod górę, mniejsze prądy przy ruszaniu.

Li-po mają około 5-7-10 miliomów w zależności od producenta i stopnia rozładowania. Li-FePO4 mają poniżej 5.. co ciekawe osobiście mam baterie przemysłowe NiMh i NiCd które mają podobny opór wewnętrzny (ale wzrasta on wraz ze stopniem rozładowania, a w litowych spada - w tych co mam do 3.1 a w jednej do 1.115, ale to są małe ogniwa)

Obserwowany spadek napięcia pod obciążeniem jest o wiele mniejszy niż 14V tak przy okazji..
 
 
Arekk
[Usunięty]

Wysłany: Czw 20 Lis, 2008   

Rezystancja takich dużych baterii jest mniejsza i będzie w okolicy 1 mili oma. Niedawno mierzyłem baterie typu AGM (większość ludzi mylnie mówi o nich żelowe) 180Ah i większość miała w okolicy 0,9 mili oma (pomiar miernikiem rezystancji Hioki 3550).
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Czw 20 Lis, 2008   

agmy mają wyjątkowo niski opór wewnętrzny, z tego są znane - współczesna elektronika rozładowuje baterie seriami wysokoprądowych impulsów, dlatego ważny jest niski opór wewnętrzny.. (inaczej bateria nie może dostarczyć wymaganego prądu i urzadzenie pokazuje low battery na pełnej baterii - tak mam przy ogniwach NiMH firmy KAN)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 20 Lis, 2008   

Oprność wewnętrzna aku. to inna sprawa. Te wyliczenia też są złe.
Dane o oporności lipol też są złe.
Najważniejsze, to trzeba porównać charakterystyki obciążeniowe róznych rodzajów akumulatorów.

TROJAN T-105 przy 200A wyda ten prąd przez ok. 0,5 godz., zaś lipol (pojemność 200Ah) wyda 200A przez 1 godz., do tego mniejsza wrażliwość na temperaturę.

Porównywanie wpływu wagi akumulatorów do zasięgu jest złe. Zależność nie jest liniowa, do tego 1400 kg a 1150 kg, to nie jest taka wielka różnica, wpływającza na zasięg (w praktyce jest nieliniowo).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Czw 20 Lis, 2008   

Zbyszek Kopeć napisał/a:

TROJAN T-105 przy 200A wyda ten prąd przez ok. 0,5 godz., zaś lipol (pojemność 200Ah) wyda 200A przez 1 godz., do tego mniejsza wrażliwość na temperaturę.

Dokladnie o to mi chodzilo od poczatku, zle sie wyrazilem, stad to nieporozumienie.
Oczywiscie niezaleznie od ogniwa ten sam samochod w tych samych warunkach, mozemy przyjac, ze pobiera ta sama ilosc pradu.
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Czw 20 Lis, 2008   

Zbyszek Kopeć napisał/a:

Dane o oporności lipol też są złe.



Ze strony producenta.

Cytat:

Porównywanie wpływu wagi akumulatorów do zasięgu jest złe. Zależność nie jest liniowa, do tego 1400 kg a 1150 kg, to nie jest taka wielka różnica, wpływającza na zasięg (w praktyce jest nieliniowo).


Nie mówiłem że jest liniowo...

a zależność jest chyba oczywista, od mniejszej masy jest mniejszy opór toczenia - i mniej energii trzeba, by nadać tej masie przyspieszenie - czy to w płaszczyźnie horyzontalnej (przyspieszanie) czy w wertykalnej (jazda pod górę). co jest źle?
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Czw 20 Lis, 2008   

dane o oporności wewnętrznej są złe bo ta wartość ścisłe zależy od pojemności powiedz mi jak byłoby możliwe z akumulatora wyciągnąć np 1000A gdyby miał on 5 mili omów? niemożliwe bo spadek napięcia na ogniwie musiałby wynieść 5V (prawo Ohma) a ogniwo ma 4,2-3.0V a przecież z ogniwa np 200-300Ah bez problemów i większych strat można takie prądy wyciągać... a co dopiero 10mΩ takie wartości dyskwalifikowałyby zastosowanie tych akumulatorów nawet w rowerze

możliwe że producent podaje np 5mΩ dla ogniwa 1,5Ah dla 3Ah w tym przypadku byłoby ok 2,5mΩ a dla 150Ah to już tylko 0,05mΩ... zależność ta byłaby tak liniowa w przypadku łączenia równoległego małych ogniw w przypadku budowy coraz większych nie musi być już tak idealnie liniowo i nieznacznie może odbiegać w jedną lub drugą stronę ale rzędy wielkości będą takie same

pozdrawiam!
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Pią 21 Lis, 2008   

Liczę na przykładzie z http://www.samochodyelektryczne.neostrada.pl/

Li-Pol dwa rzędy po 22 sztuki.
50A = 85V
150A = 80V

Czyli 5V spadku przy 100A
Straty na akumulatorze (dla 100A) 5*100 = 1kW

Opór całego pakietu akumulatorów 5/100 = 50milioma
Opór jednego akumulatora 5/(100*22)*2= 4,5milioma


Trojany jeden rząd po 14 sztuk

40A = 87V
100A = 85V
Czyli 2V spadku na 60A
Straty na akumulatorze (dla 60A) 2*60 = 120W

Opór całego pakietu akumulatorów 2/60 = 33milioma
Opór jednego akumulatora 2/(60*14) = 2,4 milioma
(w obliczeniach z wczoraj przyjąłem 5 milioma)

Uważam że takie obliczenia są dokładniejsze niż pomiar miernikiem,
Chyba że coś przeoczyłem.
Smoczy w każdym akumulatorze opór rośnie wraz z wyładowaniem , nawet w Li.
(nie wiem skąd wyciągnąłeś takie wnioski)
(Opór rośnie, spada napięcie)
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Pią 21 Lis, 2008   

Cytat:


możliwe że producent podaje np 5mΩ dla ogniwa 1,5Ah dla 3Ah w tym przypadku byłoby ok 2,5mΩ a dla 150Ah to już tylko 0,05mΩ...


Faktycznie, to są małe ogniwa laptopowe..

Cytat:

Smoczy w każdym akumulatorze opór rośnie wraz z wyładowaniem , nawet w Li.
(nie wiem skąd wyciągnąłeś takie wnioski)



znalazłem jakieś testy, wykresy oporności wewnętrznej jako funkcji stopnia rozładowania, też dla małych ogniw. Przy samym zerze oporność rośnie bardzo, ale wczesniej spada. Nie jest to może parabola, ale wyraźnie spada od pełnego naładowania.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 21 Lis, 2008   

Przestańcie wymyślać herezje (bez obrazy), ja często daję 400A i takich rzeczy nie zaobsrewowałem. Takie grzałki by źle się skończyły dla auta w upale, mam termometry z przodu, z tyłu i w środku.
Dane producenta znacznie odbiegają od tych wymyśleń.
Nie można przeczytać jakiejś wzmianki i uogólniać, do tego wszędzie sa charakterystyki prądowo-napięciowe i z nich takie kłopoty by wynikły.

Szkoda czasu na takie analizy.
Zróbcie auto (lepiej czas takich złych przemyśleć poświęcić na konwersję), pomierzcie i wówczas będzie dokładnie wiadomo o co chodzi, porównamy wyniki.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Pią 21 Lis, 2008   

taka prawda jakby na akumulatorach odkładało się kilka kilowatów to można by zrobić z samochodu saunę :) w takim przypadku bez jakiegoś porządnego chłodzenia elektrolit w akumulatorach zacząłby wrzeć i po kilku godzinach byłyby do wyrzucenia a jakoś się to nie dzieje więc to jest dowód na to że coś jest nie tak z tymi liczbami... na prawdę lepiej oprzeć się o charakterystyki rozładowania akumulatora wg nich można wyciągnąć prawidłowe wnioski...

pozdrawiam
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Pią 21 Lis, 2008   

Jadąc spalinowym i wykorzystując 10kW z silnika, przy sprawności 10%, to masz
pod maską do oddania do otoczenia 90kW ciepła, a tu mówimy o 1kW, może 2kW.
I jakoś się nikt nie ugotował.
Te 90kW można jeszcze rozbić na ciepło powstałe na silniku 45kW, ciepło spalin 45kW.
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Pią 21 Lis, 2008   

Zbyszek ma rację, nie ma co gdybać.

Czy mi się wydaje czy baterie Ni-Cd są niekiedy chłodzone cieczą, np. w elektrycznych peugeotach seryjnych?
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 21 Lis, 2008   

Jeszcze dla precyzji.
Akumulatory kwasowe klasyczne TROJAN T-105 komplet ma 84V nominalne. Kilka godzin po wyłączeniu ładowania te akumulatory mają spoczynkowe napięcie ok. 88V. Jak jeżdżę to przez pierwsze kilometry przy 200A na akumulatorach jest 84V (a nie 70V - w/g porzednich złych wyliczeń). Po zdjęciu nogi z gazu - na akumulatorach jest 86V.
Akumulatory litowo-polimerowe 21 szt. szeregowo mają nominalne napięcie 88,2V. Kilka godzin po wyłączeniu ładowania na akumulatorach jest spoczynkowe napięcie 88V. Jak jeżdżę to przez pierwsze kilka kilometrów przy 200A na akumulatorach jest 86V. Po zdjęciu nogi z gazu na akumulatorach jest 87V.
Chyba wnioski są oczywiste.

Dzisiaj znowu w TV (chyba w TELEEXPRESIE) pokazywali te wiatraki na latarniach Ustce; jednak im się opłaciło, chyba mają mądre władze.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group