ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Idealny E-Rower
Autor Wiadomość
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Nie 07 Maj, 2006   Idealny E-Rower

Idealny E-Rower

W ostatnim czasie zainteresowałem się tym tematem i oto moje spostrzeżenia:
Te rozwiązania stosuje się w samochodach hybrydowych.

Silnik oczywiście o jak największej sprawności i najlepszym stosunku mocy do masy.
Takie zalety ma silnik trzyfazowy synchroniczny prądu przemiennego (wirnik jest magnesem stałym, a stojan uzwojeniem trójfazowym)
Zwierając piny zasilające silnik np. śrubokrętem, nie jestem w stanie pokręcić wałem silnika 2kW, magnes tez wytwarza tak silne pole, co oznacza że może on pracować także jako prądnica i odzyskiwać energię z hamowania i magazynować ją w akumulatorze.

Regulator prądu dla silnika synchronicznego trzyfazowego:
Płynna regulacja prędkości i momentu silnia, powiązana z sprężeniem zwrotnym z silnikiem, dla zapewnienia optymalnego zużycia energii.
Dwukierunkowy to znaczy z możliwością hamownia silnikiem (prądnicą) i odzyskiem energii, np. podczas jazy z górki.

Akumulator
O jak najlepszym parametrze Wh/kg i Wh/l
Dane mówią same za siebie
Ołowiowy Pb 30-40Wh/kg i 65-85 Wh/l
Niklowo-Kadmowy NiCd 50-60Wh/kg i 60-150 Wh/l
Niklowo-Metaliczno-Wodorkowe NiMH 60-80Wh/kg i 170-230 Wh/l
Litowo-Jonowy Li-Ion 130-150Wh/kg i 230-300 Wh/l
Litowo-Polimerowy Li-polymer 150-2000Wh/kg i 300-400 Wh/l

Przy czym akumulatora Li-polymer, ze względu na koszty i trudności technologiczne nie ma zastosowań trakcyjnych.
Postaram się jeszcze dzisiaj skończyć tabele w której zgromadziłem szersze dane o akumulatorach i bateriach, typu sprawność, trwałość cykli, prądy ładowania, rozładowywania itp.
Za komentarze z góry dziękuje.
 
 
Michał
[Usunięty]

Wysłany: Nie 07 Maj, 2006   

Sory za moją niewiedze ale co to znaczy Wh/kg i Wh/l
 
 
Dawid M
[Usunięty]

Wysłany: Nie 07 Maj, 2006   

Wh\kg czyli wato-godzin na kilogram a tego drugiego to nie znam
 
 
eAndre
[Usunięty]

Wysłany: Nie 07 Maj, 2006   electric-bicycle

Na tej stronie: http://electric-bicycle-experiments.com jest poruszona większośc aspektów dotyczących rowerów elektrycznych. Więc można pewnie wyłowić jakiś ideał. Choć najczęściej to idealne rozwiązanie = realne dzisiaj. A jeśli jeszcze to wszystko działa i nie zawodzi, to jest OK czyli akceptowalne dzisiaj.
 
 
Michał
[Usunięty]

Wysłany: Nie 07 Maj, 2006   

Wh/l to pewnie znaczy wato-godziny na litry
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Wto 09 Maj, 2006   

Michał napisał/a:
Wh/l to pewnie znaczy wato-godziny na litry


Tak, a dokładnie ile można zmieścić Wh w jednym litrze.
 
 
Slawek
[Usunięty]

Wysłany: Wto 09 Maj, 2006   

A tak realnie, to dobrym napędem dla roweru byłby zwykły silnik asynchroniczny prądu przemiennego np. 0,25kW 3x220V, sprawność około 65% (takiej sprawności na silnik 0,25kW prądu stałego nie uzyskamy)
A regulatorem przetwornik częstotliwości, niektóre falowniki np. Omron mają wyprowadzone złącze do przyłączenia napięcia stałego, (nie trzeba ingerować we wnętrze falownika)
Następną zaletą tego rozwiązania jest możliwość hamowania silnikiem z odzyskiem energii, energia ta wyrzucana jest na szynę prądu stałego czyli na akumulator.
Następną zaletą jest duży zbiór parametrów falownika i dostosowanie jego możliwości do potrzeb użytkownika.
Wadą tego rozwiązania jest wysokie napięcie stałe potrzebne do zasilenia falownika około 220V DC (dla falownika zasilanego z 220VAC), dodatkowo falownik ma napięcie minimalne przy którym sygnalizuje błąd i wyłącza silnik (w zależności od typu 160, 180VDC), jest to zabezpieczenie akumulatora przez zbyt niskim wyładowaniem, a z drugiej strony silnik poniżej tego napięcia nie ruszy.
Na rynek amerykański produkowane są co prawda falowniki na napięcie 127VAC (napięcie akumulatorów także około 127VDC), ale wtedy trzeba mieć taki silnik, lub przewinąć mu uzwojenie.
Koszt falownika 0,25kW to 300zł, większy wydatek to akumulatory, a pojemność takiego akumulatora powinna wynosić około 2Ah.
Jak przeprowadzę pierwsze próby to dam znać.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group