ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Konserwacja i użytkowanie silnika BLDC
Autor Wiadomość
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 15 Lip, 2015   Konserwacja i użytkowanie silnika BLDC

Rozpocznijmy dyskusję o konserwacji, nadzorze, zabezpieczaniu i podstawach użytkowania silników BLDC.

Ogólnie to silniki rowerowe są dość bezawaryjne. Ale z punktu widzenia statystyki można wyciągnąć pewne wnioski z obserwacji pewnych powtarzających się scenariuszy.

Silniki bez przekładniowe, zwane potocznie "DD"
- Dbaj o stan simeringów!
To one są przyczyną najczęstszych problemów i awarii. Okresowo smaruj (psikaj) wargi uszczelniaczy, aby nie pracowały na sucho. Wymieniaj simeringi co jakiś czas (minimum raz w sezonie). Nie zauważona nieszczelność spowoduje bardzo szybko uszkodzenie łożysk, a to z kolei spowoduje dalsze problemy jak wyrobienie panewek łożysk, bicie, zatarcia, korozję, uszkodzenia czujników halla (od przepuszczonej wilgoci) itp. Simeringi się wymienia bez rozkręcania silnika - "z zewnątrz". Najczęstrze przyczyny uszkodzeń uszczelniaczy to syf i brud, brak smarowania, uszkodzenia przy otwieraniu silnika, otarcia od kabli, opasek, ostrych krawędzi.
- Okresowo kontroluj stan łożysk. Wymieniaj je nie rzadziej niż co 10k km
- Jeśli otwierałeś silnik - zaklej pokrywę i oś dodatkowym silikonem aby przez te miejsca nie dostała się woda.
- Nie myj silnika myjkami ciśnieniowymi :roll: bo one po 1 myciu potrafią zniszczyć simeringi i wtłoczyć wodę pod wargi powodując awarię.

Najczęstsze usterki silników DD:
- Utracenie szczelności, korozja, grzyb - awaria czujników halla
- Przegrzanie i zwarcia przewodów fazowych - zablokowanie koła
- Przegrzanie - awaria czujników halla

Silniki przekładniowe
- Te silniki są "obsługowe" - należy raz na sezon otworzyć silnik i dokonać inspekcji przekładni. Zastosować nową porcję smaru do przekładni "plastikowych" (to taki specjalny kleisty smar), a nie żadnych litowych smarów, które znikają po 100km...
- Małe silniki przekładniowe najczęściej nie posiadają simeringów, tylko same łożyska - dlatego należy zwracać szczególną uwagę na ich stan.
- Próba wyciągania większej mocy niż 250W znamonowo - z perspektywy czasu spowoduje szybkie zniszczenie przekładni.

Najczęstsze usterki silników przekładniowych:
- Utracenie szczelności, korozja, grzyb - awaria czujników halla
- Uszkodzenie mechanizmu przekładni (wyłamanie zebów trybów) lub wolnobiegu (zakleszczenie i nie wysprzęglanie napędu) - wymienia się cały mechanizm.
----------------------------

Silniki DD są uznawane za bezawaryjne z powodu braku części ruchomych i prawidłowo użytkowane zgodnie "ze sztuką" i zasadami raczej będą działać wiele dziesiątek tysięcy km.

Silniki przekładniowe mają o wiele wyższą awaryjność z uwagi na obecność skomplikowanego mechanizmu przekładni, ale prawidłowo użytkowane oraz konserwowane i nie przeciążane także będą służyć długi czas.

----------------------------

Macie jakieś własne doświadczenia czy uwagi do sposobu konserwacji i użytkowania silników bez szczotkowych?
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 15 Lip, 2015   

Nie jeździć, gdy pada deszcz i zaraz po nim :D
Nie przejeżdżać przez rzekę, czy jezioro po dnie ;)
 
 
2mirko2 
początkujący


Dołączył: 11 Lut 2015
Posty: 31
Skąd: Wawa
Wysłany: Śro 15 Lip, 2015   

W moim 250W przekładniowym się tak stałopo 3 sezonach, że się przeciek zrobił bo się uszczelniacze całkiem wytarły w środku i od wilgoci się zrobiła taka rdzawa pasta i całkiem zepsuła mechanizm. O ile przekładnię planetarna da się kupić, to tą taką wprasowaną dookoła silnika już nie.
_________________
Rydwan 250W, akumulator Litowy własnej budowy 36V 20Ah
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 42
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Śro 15 Lip, 2015   

Rowerów ABSOLUTNIE ale to ABSOLUTNIE nie myjemy żadnymi myjkami ciśnieniowymi :!: :!: :!:
Tyczy się to całych rowerów a nie tylko silników.
_________________
Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Śro 15 Lip, 2015   

Mi w zeszłym roku wyleciały podczas jazdy wszystkie kulki z łożyska a miałem jeszcze z 20km do domu. (silnik mial jakies 2k km) Jechałem bardzo powoli pedałując i silnik zaczał sie bujać trac magnesami o cewki po czym nadawał się już tylko do śmieci.
Wniosek: Potwierdzam że warto dbać o te simeringi a w tych nonamach warto od razu powymieniać łożyska. Nawet te najtańsze dostepne w polsce będą lepsze niż te co czasami chińczycy wkładają.
 
 
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 41
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1740
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 19 Lip, 2015   

MixhaL napisał/a:
Rowerów ABSOLUTNIE ale to ABSOLUTNIE nie myjemy żadnymi myjkami ciśnieniowymi :!: :!: :!:
Tyczy się to całych rowerów a nie tylko silników.


Potwierdzam....z moich doświadczeń zawsze po jakimś czasie od mycia myjką miałem jakieś różne dziwne dźwięki z wszelakich części roweru (szprychy, łożyska zawieszenia, sztyca, przerzutki, mostek, pedały itp :mrgreen: )

P.S - małe pytanko - czy simerningi do 9c starego i nowego typu (na kasetę) są takie same ? gdzie i jakie zakupić simeringi do kaseciaka ?
 
 
daamianr 
początkujący


Wiek: 46
Dołączył: 07 Lip 2014
Posty: 49
Skąd: Bournemouth
Wysłany: Pią 11 Wrz, 2015   

Witam,

Czy moglibyscie polecic jakis smar do silnika przekladniowego?
Czy mozna kupic na stronie NEXUN?

Dziekuje i pozdrawiam
Damian
_________________
Damian
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pią 11 Wrz, 2015   

Ja używam smaru do przegubów samochodowych. Taki z dwusiarczkiem molibdenu. Odporny na wodę, do dużych obciążeń i nie powoduje wzrostu oporów.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group