BMS Aktywny |
Autor |
Wiadomość |
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015
|
|
|
Zasada jest jeszcze prostsza. Każde ogniwo (segment) ma cewkę. Wszystkie cewki działają ze sobą jak transformatory. Po analizie napięcia na ogniwach przeładowane ogniwo łączone jest przez transformator impulsowo z rozładowanym ogniwem przekazując mu swój nadmiar. I tak w kółko.
Tu masz artykuł na ten temat.
http://elektronikab2b.pl/...iw#.VkYW4XmFNhE |
|
|
|
|
Adam Wysokiński [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015
|
|
|
Jeśli taki aktywny bms pobiera energię z bardziej naładowanych cel i niby można więcej przejechać jak aku ma takie cudo, to musiał by przepuszczać b. duże prądy. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015
|
|
|
Adam Wysokiński napisał/a: | Jeśli taki aktywny bms pobiera energię z bardziej naładowanych cel i niby można więcej przejechać jak aku ma takie cudo, to musiał by przepuszczać b. duże prądy. |
Raczej to w czasie jazdy-rozladowania, nie ma znaczenia. Trudno zakładać aby mocniejsze ogniwo wspomoglo slabsze. Tam jest kluczowanie niskoprądowe. Słaby segment slabym zostanie. Może w czasie postoju z jednego segmentu przemiesci się 50-100 mV, nie sądzę by wiecej. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015
|
|
|
Adam Wysokiński napisał/a: | Jeśli taki aktywny bms pobiera energię z bardziej naładowanych cel i niby można więcej przejechać jak aku ma takie cudo, to musiał by przepuszczać b. duże prądy. |
Przez transformator impulsowo można bez problemu puścić dowolny prąd. Co do możliwości dłuższej jazdy. Jeżeli w pakiecie z BMS'em pasywnym będzie jedno ogniwo zdecydowanie gorszej jakości to ono wyłączy baterię pomimo tego że reszta ogniw będzie w pełni naładowana. Przy aktywnym BMS'ie to wadliwe ogniwo będzie na bieżąco regenerowane tak że bateria wyłączy się dopiero gdy wszystkie ogniwa będą rozładowane. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015
|
|
|
To się w końcu zdecydujcie, każdy ma inne zdanie. |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015
|
|
|
tkoko,
Właśnie nie jesteśmy pewni czy to tak do końca działa. No bo czy przy poborze kilkunastu amperów przez silnik (co najmniej) to czy przepompowanie kilku amperów jest w ogóle możliwe? Jeśli tak to jaką to ma sprawność i "zdąży" dać jakieś korzyści?
Rozumiem, że załączanie tej cewki z każdego ogniwa jest impulsowe na dużej częstotliwości ale co jest uzwojeniem wtórnym (wybacz nie zaglądałem jeszcze do artykułu). |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015
|
|
|
Zwarcie ogniwa cewki z wyższym napięciem powoduje impuls ładujący na cewce ogniwa o niższym napięciu i doładowanie tego ogniwa. Ponieważ działa to na bieżąco i zapewne tylko w przypadku gdy taki rozjazd występuje to te prądy wcale nie musza być takie duże. Ponieważ jest to jak gdyby "przelewanie" nadmiaru prądu z jednego ogniwa do drugiego, i tak jak sądzę tylko wtedy gdy taka konieczność występuje straty jakie tu wystąpią to strata na kluczach włączających i strata na cewce, zapewne taka jak dla transformatorów. BMS "pracuje cały czas" to znaczy dokonuje pomiarów na bieżąco i w razie potrzeby to koryguje. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015
|
|
|
Nadal trudno mi uwierzyć aby w czasie jazdy, silnego obciążenia w względnie tanim BMS przeznaczonym do roweru bylo to możliwe. Jednak elementy wykonawcze przenoszace, kluczujace musialyby być dostosowane do kilkunastu A. Nie wątpię ze takie wynalazki są w konstrukcjach specjalnych ale opisu który by to potwierdzal, nie znam.
Co innego gdy BMS jest w trybie ladowania, 'czuwania' wtedy tak to dziala i prąd kilkudzieciu mA swoje zrobi. Zresztą z przytoczonego wyzej artykulu, też nie ma odniesienia do ladowania/balansowania dużym prądem w czasie silnego obciążenia. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Sob 14 Lis, 2015
|
|
|
Sa rozne sposoby z tego co widzialem, moze byc wiele cewek/kondesatorow albo tylko jedna. Nie wiem ktore rozwiazanie jest lepsze ale to pierwsze wydaje sie prostsze.
WojtekErnest, napewno nie bedzie przekazywac 30A z jednej celi do drugiej bo to by tez szkodzilo baterii. Ale wiekszsc obecnie dstepnych BMSow ma male prady balansowania do 100mA wiec takie 3A to i tak juz jest duzo wiecej. Malo kto wsiada na rower majacy np 20Ah i jedzie non stop zuzywajac 20A przez godzine czasu. Zawsze sa jakies postoje lub jazdy z gorki a wtedy BMS aktywnie pracuje, zreszta jesli nawet nasza jazda trwa tylko godzine to i tak BMS zdazy przepompowac 3Ah do tej slabszej celi jezeli ma taki rozjazd a to juz w mojej opini jest calkiem sporo. Najwieksza jednak zaleta jest wydluzeniezycia takiej baterii gdyz balansowanie pracuje non stop a nie tylko w koncowej fazie ladwania. Przy rownych lipo moze to nie jest potrzebne ale co jesli ktos zbudowal se pakiet z uzywanych li-ionow ze starych laptopow |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 14 Lis, 2015
|
|
|
Wszyscy teoretyzujemy. Trzeba by się przyjrzeć rzeczywistej konstrukcji. Nie widzialem takiej fabrycznej konstrukcji w której prądy balansujace > 0,5 A, zresztą elektronika, cienkie ścieżki, kable i złącza, to wszystko sprawia że raczej to działa skutecznie ale na tyle wolno by byc skutecznym w czasie jazdy. W każdym razie temat interesujący, bo to spory krok do automatyzacji ładowania i co moze nawet ważniejsze, skuteczniejszego powiadamiania użytkownika ze segment X jest słabszy, mimo ze BMS go wyrównał napieciowo i zapalila się przyslowiowa zielona lampka na ladowarce. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 43 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 14 Lis, 2015
|
|
|
Polskie Adapto. Brzmi dumnie. Może kolejny projekt powstanie na forum |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Sob 14 Lis, 2015
|
|
|
WojtekErnest bateria od razu nie będzie miała rozjazdu na poziomie kilkunastu amper. Ponadto o ile sama zasada działania jest dziecinnie prosta to już realizacja tego niekoniecznie o czym świadczy brak takich BMS'ów w sprzedaży a jeżeli już są to drogie (np. od Gaz'a33). Moim zdaniem BMS przez pierwsze kilka cykli ładowania/rozładowania za pomocą jakiegoś układu komputerowego z pamięcią, mierzy każde ogniwo pod względem jego sprawności i następnie na bazie tych pomiarów steruje całością tak by nie wykonywać zbędnych przeładowań. |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 43 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 14 Lis, 2015
|
|
|
tkoko napisał/a: | brak takich BMS'ów w sprzedaży a jeżeli już są to drogie |
Cena nie jest panicznie wygórowana i ja bym się na to zdecydował. Problem jest tylko jeden ale podstawowy - brak wsparcia LiPo, Lion |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Sob 14 Lis, 2015
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | Trzeba by się przyjrzeć rzeczywistej konstrukcji. Nie widzialem takiej fabrycznej konstrukcji w której prądy balansujace > 0,5 A |
Jak chcesz to moge ci zalatwic na testy ta na LiFePO4, balansowanie 6A w piku 3 A ciaglego, zainteresowany? prady rozladowywania sa w wersjach od 60 do 200A i od 16S do 30S napieciowo. |
|
|
|
|
DeeX
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Lut 2012 Posty: 194 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Sob 14 Lis, 2015
|
|
|
Ja chcę ją chce!
Wersje 200A 30s! Jakkolwiek by to nie brzmiało pisze serio |
|
|
|
|
|