ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
BMS Aktywny
Autor Wiadomość
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Sob 14 Lis, 2015   

Tylko to 30s jest dla aku LiFePo4 o ile się nie mylę i jest "sztywny" czyli nie da się programować progów zadziałania przynajmniej tak było jak o niego pytałem. No to jeszcze jaka jest jego cena ? Bo trzeba jakoś zapłacić te 50 tranzystorków . :twisted:
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Sob 14 Lis, 2015   

Właśnie się zastanawiam czy jest możliwość "mechanicznej" zmiany napięcia pracy poprzez zmianę elementow
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Nie 15 Lis, 2015   

Nie wiem czy da się coś podmienić bo podobno ostro zalakowane no i da się coś podmienić w elementach czy tym sterują odpowiednie "procki" z którymi może być problem.
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 30 Lis, 2015   

Zastanawia mnie jedna rzecz.
Zakładam ze bms działa cały czas tzn nie tylko podczas postoju Ale również podczas pobierania energii z pakietu (bo jaki inny sens miało to aktywne przekazywanie energii z mocniejszego ogniwa do słabszego).
Jeśli ciagniemy z 20s dajmy na to 100A ciągłego to wychodzi ze jedno ogniwo daje te 5A.
Bmw stwierdza ze ogniwo nr3 osiągnęło zakładane minimalne napięcie i teraz pozostałe ogniwa przekazują ampery zastępując tamte ogniwo.
Ok to rozumiem. Ale niech mi ktoś powie w jaki sposob?
Tymi cienkimi przewodami które służą do balansowania ogniw czy w jaki inny sposób? :shock:
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Pon 30 Lis, 2015   

Pozostałe ogniwa nie mogą przejąć amperów z tego słabszego bo jak?
Wyjaśnijmy coś: jeżeli mamy połączenie szeregowe 20 cel turnigy po 5Ah to mamy pakiet 84V i 5Ah, jeżeli jakaś cela spadnie poniżej tych ~3V to BMS powinien odłączyć cały akumulator. Aktywny BMS na postoju (na potrzebę sytuacji) "przeleje" energię z cel o wyższym napięciu do tej rozładowanej. Dzięki temu po jakimś czasie może będziesz w stanie zrobić jeszcze kilka kilometrów zanim wszystkie cele padną i nie będzie w ogóle prądu.
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 30 Lis, 2015   

Czyli on działa tylko i wyłącznie w momencie postoju.
Zakładając warunki torowe ze pojazd porusza się nieprzerwanie przez cały czas do momentu wykrycia tych 3v to i tak stanie?
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Pon 30 Lis, 2015   

Napisałem "na postoju (na potrzebę sytuacji)". Taki BMS działa cały czas, również podczas jazdy. Przy idealnych ogniwach, gdy wszystkie są równe to rower stanie przy 3V na każdym ogniwie z osobna. Jeżeli tylko jedno ogniwo jest słabsze to ono będzie "dopompowywane" przez pozostałe w czasie rzeczywistym ale trzeba uwzględnić, że te prądy balansowania są znacznie mniejsze niż te które pobiera silnik dlatego może nie wydawać się to tak skuteczne.
Trzeba dopisać taki BMS do listy "ToDo" na kiedyś :D
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 30 Lis, 2015   

Czyli ogniwo jest dopompowywane ale tylko w granicy prądu balansowania. Jeśli dobrze rozumiem to silnik pobiera z ogniwa 5A lecz maksymalny prąd balansowania to 1A więc to aktywne działanie w sumie nic nie daje?

Wpadłem na to pytanie właśnie po grubości przewodów które idą z balanccera do ogniw.
 
 
JerzyZ 
prezes



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 795
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Pon 30 Lis, 2015   

Czyli w baterii siedzi krasnoludek, który obserwuje ogniwa i małym kubełkiem przelewa z silnych do słabych.
Jeżeli nie zaśpi, to będzie miał do czynienia z małymi różnicami, i mały kubełek wystarczy.
Będzie mu łatwiej, jeśli ogniwa są podobne. No bo jeśli jedno będzie do d..., to biedak nie wyrobi!
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 01 Gru, 2015   

Bo praw fizyki/elektrotechniki BMS nie zmieni :-)
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Wto 01 Gru, 2015   

DeeX napisał/a:
Czyli ogniwo jest dopompowywane ale tylko w granicy prądu balansowania. Jeśli dobrze rozumiem to silnik pobiera z ogniwa 5A lecz maksymalny prąd balansowania to 1A więc to aktywne działanie w sumie nic nie daje?

Wpadłem na to pytanie właśnie po grubości przewodów które idą z balanccera do ogniw.


Skad ty wziales ten 1A? Jak skladasz baterie to mozesz sobie dobrac kable kazdej grubosci, Moze byc nawet AWG10 na 100A, te kable w BMSach o duzym pradzie balansowania tez sa odpowiednio grubsze. Od kiedy to jestesmy skazani na uzywanie kabli standartowych dolaczonych do pakietow turnigy? Bo rozumiem ze o to ci chodzi.

Jezeli masz jedna cele slabsza i BMS balansuje max pradem 5A a silnik pobiera powiedzmy 15A przez 10min to znaczy ze to slabsze ogniwo "dogoni" napieciem te lepsze po 30min (10min jazdy + 20min postoju). BMS dziala zawsze niezaleznie czy silnik jest wlaczony czy nie. Jezeli slabsza cela ma 50% mniejsza pojemnosc niz pozostale i przy powiedzmy pobieraniu pradu 100A i jezdzie caly czas na maksa przez 15min to taki BMS faktycznie wiele nie da ale jezeli to juz tylko 10% roznicy i robisz sobie od czasu do czasu przerwy (jazda dynamiczna) to masz wtedy te 10% energii wiecej w porownaniu do BMSa pasywnego. Od cala tajemnica
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 03 Gru, 2015   

Pytanie do publiczności

Bms pasywny rozpoczyna balansowanie dopiero po osiągnięciu progu wyznaczonego dla danej grupy akumulatorów (na przykład dla lipo 4.2V)

Bms aktywny natomiast balansuje tak jak opisał qaz33 od razu po podłączeniu czyli żadnych progów osiągać nie trzeba.

Zastanawiam się więc nad tym ze być może wystarczy tylko zmienić zasilanie samego scalaka zarządzającego bmsem no i w jakiś sposób czy programowo czy "mechanicznie" poprzez zmianę podzespołów zmienić napięcia z lifepo4 na lipo bądź liion.

Panowie jeśli takowym układem będę dysponować to czy mamy na forum jakiegoś elektronika który mógłby zrobić kopię tego układu dla napięć lipo albo liion?

Jeśli żaden producent nie chcę wykonać tego sam to może sami powinniśmy o to zawalczyć no chyba że obywatel towarzysz Tas zaskoczy nas i powie że paczka z aktywnymi bmsami już płynie?

Jeśli jakiś elektronik by się tego podjął to mógłby trzepac kasiorke na tym więc myślę że temat powinien zainteresować niektórych forumowiczów

Barmal? :grin:
 
 
tas
[Usunięty]

Wysłany: Czw 03 Gru, 2015   

Nie wiem czy wiesz, ale jeśli ktoś potrafi takie zrobić to nie będzie poruszać tematu na forum.
Buduje takie rozwiązanie sam, zajmie mu to rok ale nikogo nie będzie o nic prosić bo to ma mu dać chleb i zrekompensować setki tysiące godzin pracy. Jedni w piątkowy wieczór idą z kolegami na piwo, inni siadają przy komputerze i 6h stukają program czy robią 20 prototyp.
Ilość osób bezinteresownie dzieląca się realnymi wartościowymi rozwiązaniami jest jednak minimalna, dlatego wszelakie "wspólne robienie" (robieniem, a nie dyskusje i debaty) czegoś jest ciężkie.

Więc cierpliwości, na pewno ktoś już i bez Twojej wskazówki podłapał temat i buduje. A owoce zobaczymy pewnie za rok.
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 03 Gru, 2015   

I bardzo dobrze że KTOS to już buduje i tak trzymać! :wink:

Natomiast ja to potrzebuje już teraz co by nie wydawać niepotrzebnie tysięcy złotych na parę bms'ów które za rok będę musiał zmienić...

Stąd mój pośpiech i kombinowanie
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group