BMS Aktywny |
Autor |
Wiadomość |
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Sob 14 Lis, 2015
|
|
|
Tylko to 30s jest dla aku LiFePo4 o ile się nie mylę i jest "sztywny" czyli nie da się programować progów zadziałania przynajmniej tak było jak o niego pytałem. No to jeszcze jaka jest jego cena ? Bo trzeba jakoś zapłacić te 50 tranzystorków . |
|
|
|
|
DeeX
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Lut 2012 Posty: 194 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Sob 14 Lis, 2015
|
|
|
Właśnie się zastanawiam czy jest możliwość "mechanicznej" zmiany napięcia pracy poprzez zmianę elementow |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Nie 15 Lis, 2015
|
|
|
Nie wiem czy da się coś podmienić bo podobno ostro zalakowane no i da się coś podmienić w elementach czy tym sterują odpowiednie "procki" z którymi może być problem. |
|
|
|
|
DeeX
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Lut 2012 Posty: 194 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pon 30 Lis, 2015
|
|
|
Zastanawia mnie jedna rzecz.
Zakładam ze bms działa cały czas tzn nie tylko podczas postoju Ale również podczas pobierania energii z pakietu (bo jaki inny sens miało to aktywne przekazywanie energii z mocniejszego ogniwa do słabszego).
Jeśli ciagniemy z 20s dajmy na to 100A ciągłego to wychodzi ze jedno ogniwo daje te 5A.
Bmw stwierdza ze ogniwo nr3 osiągnęło zakładane minimalne napięcie i teraz pozostałe ogniwa przekazują ampery zastępując tamte ogniwo.
Ok to rozumiem. Ale niech mi ktoś powie w jaki sposob?
Tymi cienkimi przewodami które służą do balansowania ogniw czy w jaki inny sposób? |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pon 30 Lis, 2015
|
|
|
Pozostałe ogniwa nie mogą przejąć amperów z tego słabszego bo jak?
Wyjaśnijmy coś: jeżeli mamy połączenie szeregowe 20 cel turnigy po 5Ah to mamy pakiet 84V i 5Ah, jeżeli jakaś cela spadnie poniżej tych ~3V to BMS powinien odłączyć cały akumulator. Aktywny BMS na postoju (na potrzebę sytuacji) "przeleje" energię z cel o wyższym napięciu do tej rozładowanej. Dzięki temu po jakimś czasie może będziesz w stanie zrobić jeszcze kilka kilometrów zanim wszystkie cele padną i nie będzie w ogóle prądu. |
|
|
|
|
DeeX
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Lut 2012 Posty: 194 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pon 30 Lis, 2015
|
|
|
Czyli on działa tylko i wyłącznie w momencie postoju.
Zakładając warunki torowe ze pojazd porusza się nieprzerwanie przez cały czas do momentu wykrycia tych 3v to i tak stanie? |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pon 30 Lis, 2015
|
|
|
Napisałem "na postoju (na potrzebę sytuacji)". Taki BMS działa cały czas, również podczas jazdy. Przy idealnych ogniwach, gdy wszystkie są równe to rower stanie przy 3V na każdym ogniwie z osobna. Jeżeli tylko jedno ogniwo jest słabsze to ono będzie "dopompowywane" przez pozostałe w czasie rzeczywistym ale trzeba uwzględnić, że te prądy balansowania są znacznie mniejsze niż te które pobiera silnik dlatego może nie wydawać się to tak skuteczne.
Trzeba dopisać taki BMS do listy "ToDo" na kiedyś |
|
|
|
|
DeeX
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Lut 2012 Posty: 194 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pon 30 Lis, 2015
|
|
|
Czyli ogniwo jest dopompowywane ale tylko w granicy prądu balansowania. Jeśli dobrze rozumiem to silnik pobiera z ogniwa 5A lecz maksymalny prąd balansowania to 1A więc to aktywne działanie w sumie nic nie daje?
Wpadłem na to pytanie właśnie po grubości przewodów które idą z balanccera do ogniw. |
|
|
|
|
JerzyZ
prezes
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 795 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Pon 30 Lis, 2015
|
|
|
Czyli w baterii siedzi krasnoludek, który obserwuje ogniwa i małym kubełkiem przelewa z silnych do słabych.
Jeżeli nie zaśpi, to będzie miał do czynienia z małymi różnicami, i mały kubełek wystarczy.
Będzie mu łatwiej, jeśli ogniwa są podobne. No bo jeśli jedno będzie do d..., to biedak nie wyrobi! |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 01 Gru, 2015
|
|
|
Bo praw fizyki/elektrotechniki BMS nie zmieni |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Wto 01 Gru, 2015
|
|
|
DeeX napisał/a: | Czyli ogniwo jest dopompowywane ale tylko w granicy prądu balansowania. Jeśli dobrze rozumiem to silnik pobiera z ogniwa 5A lecz maksymalny prąd balansowania to 1A więc to aktywne działanie w sumie nic nie daje?
Wpadłem na to pytanie właśnie po grubości przewodów które idą z balanccera do ogniw. |
Skad ty wziales ten 1A? Jak skladasz baterie to mozesz sobie dobrac kable kazdej grubosci, Moze byc nawet AWG10 na 100A, te kable w BMSach o duzym pradzie balansowania tez sa odpowiednio grubsze. Od kiedy to jestesmy skazani na uzywanie kabli standartowych dolaczonych do pakietow turnigy? Bo rozumiem ze o to ci chodzi.
Jezeli masz jedna cele slabsza i BMS balansuje max pradem 5A a silnik pobiera powiedzmy 15A przez 10min to znaczy ze to slabsze ogniwo "dogoni" napieciem te lepsze po 30min (10min jazdy + 20min postoju). BMS dziala zawsze niezaleznie czy silnik jest wlaczony czy nie. Jezeli slabsza cela ma 50% mniejsza pojemnosc niz pozostale i przy powiedzmy pobieraniu pradu 100A i jezdzie caly czas na maksa przez 15min to taki BMS faktycznie wiele nie da ale jezeli to juz tylko 10% roznicy i robisz sobie od czasu do czasu przerwy (jazda dynamiczna) to masz wtedy te 10% energii wiecej w porownaniu do BMSa pasywnego. Od cala tajemnica |
|
|
|
|
DeeX
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Lut 2012 Posty: 194 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 03 Gru, 2015
|
|
|
Pytanie do publiczności
Bms pasywny rozpoczyna balansowanie dopiero po osiągnięciu progu wyznaczonego dla danej grupy akumulatorów (na przykład dla lipo 4.2V)
Bms aktywny natomiast balansuje tak jak opisał qaz33 od razu po podłączeniu czyli żadnych progów osiągać nie trzeba.
Zastanawiam się więc nad tym ze być może wystarczy tylko zmienić zasilanie samego scalaka zarządzającego bmsem no i w jakiś sposób czy programowo czy "mechanicznie" poprzez zmianę podzespołów zmienić napięcia z lifepo4 na lipo bądź liion.
Panowie jeśli takowym układem będę dysponować to czy mamy na forum jakiegoś elektronika który mógłby zrobić kopię tego układu dla napięć lipo albo liion?
Jeśli żaden producent nie chcę wykonać tego sam to może sami powinniśmy o to zawalczyć no chyba że obywatel towarzysz Tas zaskoczy nas i powie że paczka z aktywnymi bmsami już płynie?
Jeśli jakiś elektronik by się tego podjął to mógłby trzepac kasiorke na tym więc myślę że temat powinien zainteresować niektórych forumowiczów
Barmal? |
|
|
|
|
tas [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 03 Gru, 2015
|
|
|
Nie wiem czy wiesz, ale jeśli ktoś potrafi takie zrobić to nie będzie poruszać tematu na forum.
Buduje takie rozwiązanie sam, zajmie mu to rok ale nikogo nie będzie o nic prosić bo to ma mu dać chleb i zrekompensować setki tysiące godzin pracy. Jedni w piątkowy wieczór idą z kolegami na piwo, inni siadają przy komputerze i 6h stukają program czy robią 20 prototyp.
Ilość osób bezinteresownie dzieląca się realnymi wartościowymi rozwiązaniami jest jednak minimalna, dlatego wszelakie "wspólne robienie" (robieniem, a nie dyskusje i debaty) czegoś jest ciężkie.
Więc cierpliwości, na pewno ktoś już i bez Twojej wskazówki podłapał temat i buduje. A owoce zobaczymy pewnie za rok. |
|
|
|
|
DeeX
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Lut 2012 Posty: 194 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 03 Gru, 2015
|
|
|
I bardzo dobrze że KTOS to już buduje i tak trzymać!
Natomiast ja to potrzebuje już teraz co by nie wydawać niepotrzebnie tysięcy złotych na parę bms'ów które za rok będę musiał zmienić...
Stąd mój pośpiech i kombinowanie |
|
|
|
|
|