 |
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Silnik BLDC jako prądnica |
Autor |
Wiadomość |
wesmar
stażysta wesmar

Pomógł: 1 raz Wiek: 49 Dołączył: 23 Maj 2015 Posty: 114 Skąd: W-wa
|
Wysłany: Śro 06 Sty, 2016
|
|
|
bloodyopel napisał/a: | Może nie na temat ale jak ogarnąłeś na nim wiatrak? Fajnie gdybyś taką konstrukcję opisał, coś nowego/innego pojawiłoby się na forum |
Zrobiłem to samo co ten gość z tym, że łopatki mi wychodzą o 20 cm na zewnątrz (większy moment),
film https://www.youtube.com/w...4&v=mwK1UsaphSM
jego strona http://www.treehugger.com...-duct-tape.html
No może bardziej starannie (sfotografuję to załączę wątek), prostownik mam na schottky, przez co całość jest organicznie bardzo sprawna i działa od najniższych podmuchów
Niestety jeden magnes jest pokruszony
Poratujecie? |
|
|
|
 |
wibi
szef

Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Śro 06 Sty, 2016
|
|
|
Wydaje mi się, że to przerost FORMY nad TREŚCIĄ gdyż bardziej efektywny byłby alternator samochodowy.Tu jedynym istotnym elementem jest wykorzystanie koła rowerowego jako śmigła oklejając odpowiednio szprychy. Silnik BLCD jest znacznie droższy (sam kupowałem alternator na szrocie za 50zł) no i na pewno znacznie mniej wydajny jako prądnica. |
|
|
|
 |
lkuc18
kierownik

Dołączył: 10 Gru 2013 Posty: 314 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 06 Sty, 2016
|
|
|
Jak coś to mam o wymiarach 27x13x2, jednakże raczej za małe dla Ciebie. |
|
|
|
 |
wesmar
stażysta wesmar

Pomógł: 1 raz Wiek: 49 Dołączył: 23 Maj 2015 Posty: 114 Skąd: W-wa
|
Wysłany: Śro 06 Sty, 2016
|
|
|
Ja te koła skupowałem z rynku po 70 zł, z toprunem, a sprawność jest nieporównywalnie wyższa niż alternatora i napięcie koszystniejsze (wyższe)
Silnik BLDC w pracy prądnicowej jest sprawniejszy od alternatora w całym zakresie obrotów. 95% sprawności > to tu norma, alternator 70% w wąskim obszarze.
W alternatorze masz jeszcze większy spadek na prostowniku (niskie napięcie, duży prąd) realnie ponad 1V na diodzie
Strata na pojedynczej diodzie = prąd diody * spadek napięcia na diodzie (zależny od prądu) * (czas pracy diody / czas okresu)
Jako przykład dla 60A
In: 60A
Un: 2.01V (z noty katalogowej)
Pstrat = 60*2.01*1/3 = 40,2W (na pojedyńczej diodzie)
Straty łączne: 40,2W * 6diod = 241,2W
U mnie przy 24 V i spadku 0,3V na diodzie straty są ułamkowe bo prąd płynie od 1, do 5A.
Przwzwojony alternator to inna bajka, ale rozstaw śmigieł musiałby być 1,5 m by go wykorzystac..
wibi napisał/a: | Wydaje mi się, że to przerost FORMY nad TREŚCIĄ gdyż bardziej efektywny byłby alternator samochodowy.Tu jedynym istotnym elementem jest wykorzystanie koła rowerowego jako śmigła oklejając odpowiednio szprychy. Silnik BLCD jest znacznie droższy (sam kupowałem alternator na szrocie za 50zł) no i na pewno znacznie mniej wydajny jako prądnica. |
|
|
|
|
 |
gienek333
szef

Pomógł: 25 razy Wiek: 54 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 06 Sty, 2016
|
|
|
W mostku trójfazowym liczymy straty na dwóch diodach, a nie na sześciu. Można w alternatorze wymienić diody na inne. Sprawność całościowa (w dużym zakresie prędkości obrotowej) będzie na korzyść alternatora. Silnik BLDC daje napięcie proporcjonalne do obrotów, dlatego trzeba by stosować przetwornicę. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
 |
wesmar
stażysta wesmar

Pomógł: 1 raz Wiek: 49 Dołączył: 23 Maj 2015 Posty: 114 Skąd: W-wa
|
Wysłany: Śro 06 Sty, 2016
|
|
|
gienek333 napisał/a: | W mostku trójfazowym liczymy straty na dwóch diodach, a nie na sześciu. Można w alternatorze wymienić diody na inne. Sprawność całościowa (w dużym zakresie prędkości obrotowej) będzie na korzyść alternatora. Silnik BLDC daje napięcie proporcjonalne do obrotów, dlatego trzeba by stosować przetwornicę. |
Dobrze napisałem odnośnie strat - czas pracy diody / czas okresu, nie wiem co masz na myśli na dwóch diodach, na faze? Mniejsza z tym.
Przetwornice się stosuje ze śledzeniem max. punktu mocy MPPT, również po to by korzystać z energii przy najwolniejszych obrotach i nie zatrzymać wiatraka. Dzisiejszy mppt+step-up 250kHz w szerokim zakresie pracuje na 92 % sprawności. Maszyny z magnesami stałymi neodymowymi są najsprawniejsze na dzień dzisiejszy do mocy kilkunastu KW |
|
|
|
 |
gienek333
szef

Pomógł: 25 razy Wiek: 54 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 07 Sty, 2016
|
|
|
Liczy się spadek na dwóch diodach ponieważ w danej chwili (upraszczając) prąd płynie przez dwie diody- jedną na"+", drugą na "-". |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
 |
tas
szef tas

Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 07 Sty, 2016
|
|
|
Zadziwiająco dużo ludzi kupuje silniki rowerowe do wiatraków.
Wszyscy mówią, że mają bardzo dobrą sprawność w pracę w zakresie obrotów spotykanych w wiatrakach pionowych |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
 |
gienek333
szef

Pomógł: 25 razy Wiek: 54 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 07 Sty, 2016
|
|
|
Silniki "rowerowe", są po prostu silnikami "wolnoobrotowymi" i mają dużo biegunów. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|