ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Silnik BLDC jako prądnica
Autor Wiadomość
wesmar 
stażysta
wesmar


Pomógł: 1 raz
Wiek: 48
Dołączył: 23 Maj 2015
Posty: 114
Skąd: W-wa
Wysłany: Śro 06 Sty, 2016   

bloodyopel napisał/a:
Może nie na temat ale jak ogarnąłeś na nim wiatrak? Fajnie gdybyś taką konstrukcję opisał, coś nowego/innego pojawiłoby się na forum :)

Zrobiłem to samo co ten gość z tym, że łopatki mi wychodzą o 20 cm na zewnątrz (większy moment),
film https://www.youtube.com/w...4&v=mwK1UsaphSM
jego strona http://www.treehugger.com...-duct-tape.html

No może bardziej starannie (sfotografuję to załączę wątek), prostownik mam na schottky, przez co całość jest organicznie bardzo sprawna i działa od najniższych podmuchów
Niestety jeden magnes jest pokruszony :(
Poratujecie?
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Śro 06 Sty, 2016   

Wydaje mi się, że to przerost FORMY nad TREŚCIĄ gdyż bardziej efektywny byłby alternator samochodowy.Tu jedynym istotnym elementem jest wykorzystanie koła rowerowego jako śmigła oklejając odpowiednio szprychy. Silnik BLCD jest znacznie droższy (sam kupowałem alternator na szrocie za 50zł) no i na pewno znacznie mniej wydajny jako prądnica.
 
 
lkuc18 
kierownik


Dołączył: 10 Gru 2013
Posty: 314
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 06 Sty, 2016   

Jak coś to mam o wymiarach 27x13x2, jednakże raczej za małe dla Ciebie.
 
 
wesmar 
stażysta
wesmar


Pomógł: 1 raz
Wiek: 48
Dołączył: 23 Maj 2015
Posty: 114
Skąd: W-wa
Wysłany: Śro 06 Sty, 2016   

Ja te koła skupowałem z rynku po 70 zł, z toprunem, a sprawność jest nieporównywalnie wyższa niż alternatora i napięcie koszystniejsze (wyższe)
Silnik BLDC w pracy prądnicowej jest sprawniejszy od alternatora w całym zakresie obrotów. 95% sprawności > to tu norma, alternator 70% w wąskim obszarze.

W alternatorze masz jeszcze większy spadek na prostowniku (niskie napięcie, duży prąd) realnie ponad 1V na diodzie
Strata na pojedynczej diodzie = prąd diody * spadek napięcia na diodzie (zależny od prądu) * (czas pracy diody / czas okresu)
Jako przykład dla 60A
In: 60A
Un: 2.01V (z noty katalogowej)
Pstrat = 60*2.01*1/3 = 40,2W (na pojedyńczej diodzie)
Straty łączne: 40,2W * 6diod = 241,2W
U mnie przy 24 V i spadku 0,3V na diodzie straty są ułamkowe bo prąd płynie od 1, do 5A.
Przwzwojony alternator to inna bajka, ale rozstaw śmigieł musiałby być 1,5 m by go wykorzystac..



wibi napisał/a:
Wydaje mi się, że to przerost FORMY nad TREŚCIĄ gdyż bardziej efektywny byłby alternator samochodowy.Tu jedynym istotnym elementem jest wykorzystanie koła rowerowego jako śmigła oklejając odpowiednio szprychy. Silnik BLCD jest znacznie droższy (sam kupowałem alternator na szrocie za 50zł) no i na pewno znacznie mniej wydajny jako prądnica.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 54
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 06 Sty, 2016   

W mostku trójfazowym liczymy straty na dwóch diodach, a nie na sześciu. Można w alternatorze wymienić diody na inne. Sprawność całościowa (w dużym zakresie prędkości obrotowej) będzie na korzyść alternatora. Silnik BLDC daje napięcie proporcjonalne do obrotów, dlatego trzeba by stosować przetwornicę.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
wesmar 
stażysta
wesmar


Pomógł: 1 raz
Wiek: 48
Dołączył: 23 Maj 2015
Posty: 114
Skąd: W-wa
Wysłany: Śro 06 Sty, 2016   

gienek333 napisał/a:
W mostku trójfazowym liczymy straty na dwóch diodach, a nie na sześciu. Można w alternatorze wymienić diody na inne. Sprawność całościowa (w dużym zakresie prędkości obrotowej) będzie na korzyść alternatora. Silnik BLDC daje napięcie proporcjonalne do obrotów, dlatego trzeba by stosować przetwornicę.

Dobrze napisałem odnośnie strat - czas pracy diody / czas okresu, nie wiem co masz na myśli na dwóch diodach, na faze? Mniejsza z tym.
Przetwornice się stosuje ze śledzeniem max. punktu mocy MPPT, również po to by korzystać z energii przy najwolniejszych obrotach i nie zatrzymać wiatraka. Dzisiejszy mppt+step-up 250kHz w szerokim zakresie pracuje na 92 % sprawności. Maszyny z magnesami stałymi neodymowymi są najsprawniejsze na dzień dzisiejszy do mocy kilkunastu KW
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 54
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 07 Sty, 2016   

Liczy się spadek na dwóch diodach ponieważ w danej chwili (upraszczając) prąd płynie przez dwie diody- jedną na"+", drugą na "-".
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 07 Sty, 2016   

Zadziwiająco dużo ludzi kupuje silniki rowerowe do wiatraków.
Wszyscy mówią, że mają bardzo dobrą sprawność w pracę w zakresie obrotów spotykanych w wiatrakach pionowych
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 54
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 07 Sty, 2016   

Silniki "rowerowe", są po prostu silnikami "wolnoobrotowymi" i mają dużo biegunów.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group