|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
hallotrony, rodzaje zastosowanie. |
Autor |
Wiadomość |
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1333 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 19 Lut, 2016 hallotrony, rodzaje zastosowanie.
|
|
|
Postanowiłem, że dobrze byłoby zdobyć trochę wiedzy w dziedzinie hallotronów, jest o tym niewiele.
Więc znalazłem 3 rodzaje hallotronów:
unipolarne
bipolarne
oraz lathing
i teraz nie do końca wiem o co chodzi.
Robiąc testy hall w silniku gdy przyłożę magnes neodymowy jedną stroną i go odciągne przepuszcza do momentu przyłożenia go drugą stroną. W takim razie jeden biegun nadaje sygnał, a drugi kasuje. W związku z tym w naszych silnikach jakie mamy hallotrony?
W moim silniku są hallotrony hal502A charakterystyka podłączenia latching i teraz nie ogarniam o co biega i czy można to zastąpić dowolnym z konfiguracją lathing po napięciu wejściowym o parametrach poprzedniego, czy moge to też bipolarnym zastąpić?
Muszą być spełnione 2 warunki napięcie działania od minimum 4 do 7V (na kostce jest 5,1V) oraz temperatury min. 150st. czy coś jeszcze trzeba wiedzieć o tym? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 19 Lut, 2016
|
|
|
Ja je dzielę na dwa rodzaje: liniowy i przełączający.
W liniowym napięcie wyjściowe zmienia się liniowo w zależności od pola magnetycznego. Bez pola dają połowę napięcia.
W przełączającym, nie ma stanu pośredniego, tylko jest zero, lub full.
To, czy jest to zapadka, czy tylko przerzutnik nie ma dla silnika znaczenia. W silnikach masz hallotrony przełączające, a w manetkach liniowe. W silniku powinny działać każde, poza liniowymi.
Tak mi się wydaje |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pią 19 Lut, 2016
|
|
|
Z tego co ja wiem to mamy trzy rodzaje hallotronów, ale trochę inaczej nazwanych:
-analogowe, wartość napięcia wyjściowego płynnie zmienia się między minimalnym napięciem a maksymalnym (zależnie ściśle od danego hallotronu),
-cyfrowe, ich napięcie zmienia się skokowo od potencjału bliskiemu zero do napięcia maksymalnego (w przybliżeniu, oczywiście; również zależne od danego czujnika)
-cyfrowe z zatrzaskiem, ich napięcie zmienia się jak w cyfrowych z tym, że po odjęciu pola magnetycznego utrzymuje się stan poprzedni, żeby taki czujnik "przestawić" trzeba przyłożyć pole magnetyczne o przeciwnym zwrocie i ten stan utrzyma się do następnej zmiany i tak dalej; to jest ten rodzaj "latching" (ang. latch-zatrzask).
Wszystkie poszczególne typy mają swoje wady i zalety i dobiera się je do określonego zastosowania.
Moim zdaniem możesz zastąpić swoje hallotrony innymi jak nie z zatrzaskiem to chociaż cyfrowe, analogowe może też by się nadały ale możliwe, że sterownik nie ogarnął by takiego "pływania" odczytów. Trzeba by spróbować. |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1333 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 19 Lut, 2016
|
|
|
czyli wychodzi na to, że w silnikach mamy halle latch - z zatrzaskiem, bo pamiętają poprzedni stan. Moje mają 2 stany 0 i 1, bo to już mierzyłem.
Czyli w tym układzie do silników najlepsze (najbardziej precyzyjne) są te z zatrzaskiem
czyli latch. W bionxie mam hall 502A Uz = 4-30V I=25mA temp max = 150st.
To by się zgadzało, bo termiki monetuje 130-140 st.
No bo cyfrowy jak jest podzielony na skok pewnie od 0-9 to raczej się nie nadaje do silnika. Analogowy prędzej...
Ja myślałem, że te unipolarne działają na wykrywanie przeszkody i odbijają sygnał od metalu np. jak w samochodzie czujnik wału korbowego, ale widzę, że się mylę.
analogowe pewnie są w manetkach, bo regulacja jest bardzo płynna.
dzięki wszystkim, teraz wiem jakie halle do silnika mam kupić |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 19 Lut, 2016
|
|
|
Z tym zatrzaskiem bym się tak nie rozpędzał, bo nie ma znaczenia czy to zatrzask, czy tylko zmiana zero-jedynkowa. Magnes przechodząc nad jednym i drugim będzie działał tak samo, bo magnesy są ułożone na przemian jeśli chodzi o pola magnetyczne.
Cyfrowy nie działa schodkowo, tylko zmienia stan z 0-1 przy pojawieniu się określonego pola magnetycznego i stan z 1-0 po ustaniu działania pola, lub jego zmiany na przeciwne.
Przerzutnik będzie pamiętał stan ostatniego działania pola po jego odjęciu.
Takie jest moje zdanie
Sugeruję się tym, że po rozebraniu silnika i testach hallotronów żaden nie przewodzi. |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1333 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 19 Lut, 2016
|
|
|
znalazłem takie zdjęcie:
z tego wynika, że bipolar nie różni się od zatrzaskowego, więc te halle na pewno są zamienne ze sobą. Oba działają na N / S.
ciekawe jaka jest różnica i na czym polega ten zatrzask? |
_________________ Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie
Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com
TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10% |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Pią 19 Lut, 2016
|
|
|
hall unipolarny przełącza 0 1 0 (lub 0 -1 0)
hall bipolarny przełącza napięcie względem 0 (masy) np. -1V do +1V
te hale nie są zamienne w załączniku masz halle
_Hall TLE 4905l.pdf
|
Pobierz Plik ściągnięto 509 raz(y) 104,17 KB |
|
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1333 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 19 Lut, 2016
|
|
|
znaczy jak masz hall unipolarny to domyślnie na wyjściu sygnałowym ma stan 0 jak zobaczy oddziaływanie elektromagnetyczne zmienia stan na 1 (wysoki)
mnie chodzi o różnicę bipolatny i z zatrzaskiem, czyli latch - one widzę, że działają na tej samej zasadzie (i są zamienne) ?
oczywiście bipolarny z unipolarnym nie są zamienne - to oczywiste.
biorąc pod uwagę unipolarny będzie reagował na każde przyłożenie magnesu, a bipolarny jak raz przyłożysz magnes odpowiednią stroną to się załączy, po odłożeniu magnesu będzie trzymał do czasu zmiany jego polaryzacji i ponownego przytknięcia do halla. |
Ostatnio zmieniony przez glebor Pią 19 Lut, 2016, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pią 19 Lut, 2016
|
|
|
Bazując na tym tekście mam inne zdanie:
http://mikrokontroler.pl/...m-poborze-pradu
Halotrony unipolarne to analogowe czyli napięcie na wyjściu przy kręceniu silnikiem będzie idealną (w przybliżeniu) sinusoidą od minusa do plusa zasilania z połową przebiegu w połowie napięcia zasilania.
Halotrony cyfrowe (bipolarne) Zmieniają tylko stan w zależności od zwrotu pola magnetycznego, przy braku pola na wyjściu będzie stan nieustalony (chyba, że datasheet mówi inaczej).
Halotrony z zatrzaskiem tym się różnią od bipolarnych, że nie występuje stan nieustalony. Przy braku pola magnetycznego stan wystawiany jest równy poprzedniemu dla danego zwrotu pola, czyli jeżeli był przyłożony biegun N to będzie wartość 1 a przy S wartość 0. Jeżeli po N odejmiemy w ogóle pole magnetyczne to cały czas będzie utrzymywać się stan 1. Oczywiście wartości wzięte z czapy, w praktyce może być dokładnie odwrotnie. Zwróćcie na to uwagę w karcie katalogowej (datasheet). |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1333 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 19 Lut, 2016
|
|
|
nie widzę tutaj sinusoidy:
https://www.youtube.com/watch?v=oN6rJRgbdV0
unipolarne to wg tego filmu jednak bistabilne czyli maja 2 stany 0 i 1. |
_________________ Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie
Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com
TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10% |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1333 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 19 Lut, 2016
|
|
|
z tego co piszesz wynika, że jak mam wirnik i wyjmę go z silnika z hallem lautch i źle włożę wirnik, to 2 halle mogą pracować razem, jeżeli jeden pamięta dany stan, chyba, żeby to się resetowało w raz z odjęciem napięcia. Muszę jutro pomierzyć bo te zatrzaskowe gdzieś leżą w warsztacie. w takim razie czeka mnie pomiar silników, w których wymieniałem hale. Czyba, że hall z zatrzaskiem zmienia stan wyłącznie pod napięciem - byłoby fajnie, bo gwarantuje to brak przypadkowego załączenia. Średnio jeszcze to ogarniam |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 19 Lut, 2016
|
|
|
Unipolar przełącza stan przy tym samym polu magnetycznym, bipolar zmienia stan po uzyskaniu przeciwnego pola magnetycznego. (zatrzask pamięta stan ostatnio przyłożonego pola, bez zatrzasku wraca do stanu podstawowego po usunięciu pola). Nie jakieś -1V i 1V.
Dla silnika BLDC jest to bez różnicy, bo pola magnetyczne (magnesy) są naprzemiennie ułożone na obwodzie.
Może być każdy hallotron, byle nie liniowy. |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1333 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 19 Lut, 2016
|
|
|
to super teraz już wszystko wiem dzięki zeeltom
przy okazji jak temat w dziale silników to nurtuje mnie jeszcze jedna rzecz.
Otwierając silnik można wrzucić tam termostat bimetaliczny na 130-140st.
i nie wiem jaki lepszy NC, czy NO
dla niewtajemniczonych: NC ma zamknięte styki i rozwiera po osiągnięciu temperatury, NO na odwrót.
Myślę sobie tak: mając silnik, kostki od hallotronów są zawsze 6 pin, i jeden pin jest wolny.
myślałem o zastosowaniu termostatów NO i wykorzystanie jednego przewodu do zasilania hallotronów, dać go na nóżkę termostatu i wyprowadzić jeden kabel z silnika podłączając go pod wejście klamki hamulcowej.
Wiadomo, że ja dla siebie wolałbym NO i dać piszczek albo diodę mrugającą informującą o temperaturze. Natomiast robiąc jakiś zestaw na sprzedaż wolałbym zablokować kupującemu możliwość dalszej jazdy po przegrzaniu silnika, bo potem będą reklamacje, że spalone itp, tym bardziej jak ktoś się kompletnie nie zna i poluje w mocny zestaw na tanim silniku...
Zmierzając do sedna sprawy, orientujecie się czy sygnał z hallotronów jest wystarczający na zamknięcie obwodu klamek hamulcowych?
jest też druga opcja - montaż temostatu NC i podłączenie go szeregowo ze stacyjką w ebajku + dioda led równolegle z termostatem. Po osiągnięciu temperatury się zaświeci i odetnie stacyjkę,
chyba, że w sterownikch bldc jest pin do zabezpieczeń termicznych o którym jeszcze nie wiem |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pią 19 Lut, 2016
|
|
|
zeeltom,
O.o Szukając dalej pod hasłem "halotron unipolarny" znalazłem taki temat na elektrodzie:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1061053.html
Wykonywane są w wersji omnipolarnej (reagują na dowolną polaryzację pola magnetycznego) , unipolarnej (reagują tylko na określoną polaryzację pola magnetycznego) oraz bipolarnej (wyłączenie następuje przeciwnym biegunem pola magnetycznego niż włączenie).
To wszystko wyjaśnia, mi również. Dzięki za wyprowadzenie z błędu! |
|
|
|
|
przenikanie
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Gru 2013 Posty: 392 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 19 Lut, 2016
|
|
|
Podpinanie cienkiego przewodu od czujnika termicznego NC w szereg ze stacyjką to średni pomysł. Na stacyjce "wiszą" często dodatkowe odbiorniki prądu. Poza tym jeden ze styków czujnika NC musiałby być podpięty do + zasilania, a w kostkach przy silniku taka opcja napięciowa nie występuje, więc trzeba prowadzić 2 dodatkowe przewody. Już lepiej połączyć czujnik termiczny NO z minusem (taki przewód w kostce silnika występuje - zasilanie halli) i sterować można wówczas minusem dowolny element sygnalizacyjny (led, buzzer) albo przekaźnik ze stykami NC odcinający np. prąd od stacyjki. |
_________________ Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|