ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
sprawność silnika 500W
Autor Wiadomość
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Pią 08 Lip, 2016   sprawność silnika 500W

Nie mam w pikaczu informacji o zuzytych Wh/km i nie wiem kiedy jazda na silniku przestaje byc efektywna.
Silnik to trottle 500W 36 V (chyba 10x6), czyli wydaje mi sie ze jazda na zestawie 36V i 14A lub 48V i 10A jest dla niego najbardziej optymalna.

Wyciskam z niego 1500W jednak wtedy zaczyna robic sie cieply a moze nawet goracy obudowa z zewnatrz ma okolo 48 stopni.
Cieplo wydostajace sie z silnika oznacza ze zestaw nie jest sprawny a energia z baterii zamiast napedzac kolo zamienia sie w cieplo.

Mam 5 pytań:
1. Zastanawiam sie jakiego rzedu sa to straty gdy grzeje sie sterownik i silnik. 5-10% czy wiecej ?
2. Kiedy silnik zuzywa najmniej Wh/km ? Pomińmy opory powietrza, ukształtowanie terenu wage rowerzysty i ciśnienie w ogumieniu.
3. Jezeli nie bylo by strat na przesyle pradu to jest jakas roznica w sprawności zasilania zestawem 48V i 10A lub 36V i 14A?
4.Czy to prawda ze silnik 10x6 jest bardziej sprawny niz 7x9 ?
5. Czy ten sterownik jest bardziej sprawny przy 36V czy przy 48V ?
GREENTIME 36V/48V 500W/600W 30Amax BLDC Motor Controller Electric Bike Tricycle Controller Driver
http://s.aliexpress.com/z2Y3iueA
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 08 Lip, 2016   

1. Zależy od obciążenia - im większe obciążeni, tym mniejsza sprawność. Generalnie dla takiego silnika to około 80-85% przy małym obciążeniu, spadając nawet do 50% przy dużym chwilowym obciążeniu. Przy większych silnikach, z większymi magnesami, sprawność jest zazwyczaj wyższa.
2. Wtedy gdy ma małe obciążenie i pracuje przy optymalnych dla niego obrotach.
3. Tak. Przy tej samej prędkości zestaw 36V będzie nieznacznie sprawniejszy.
4. W pewnych specyficznych warunkach tak. Przy sterowaniu przez zwyczajny sterownik blokowy jaki masz ograniczenie prądowe powoduje, że silnik 10x6 jest mniej wysilony, więc jest trochę sprawniejszy. Przy bardziej zaawansowanych sterownikach silnik 7x9 powinien być sprawniejszy.
5. Sprawność sterownika jest podobna, ale jak wyżej - przy niskich prędkościach sprawniejszy będzie sterownik 36V.
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 733
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Pią 08 Lip, 2016   

bartek24m napisał/a:
5. Sprawność sterownika jest podobna, ale jak wyżej - przy niskich prędkościach sprawniejszy będzie sterownik 36V.

A wiadomo w ogóle o jakich wielkościach mówimy? Bo skąd ma się wziąć ta lepsza/gorsza sprawność - rozumiem, że ze strat na przewodach spowodowanych mniejszym prądem przy niższym napięciu?
W każdym razie - gdy się mówi o ewentualnych zyskach, to należy ujmować je ilościowo.
Do czego zmierzam: jeśli kolega bartek24m stoi przed wyborem napięcia zasilania i zastanawia się czy iść w 36V i mieć 3% większą sprawność względem opcji 48V, to jeszcze nie daj Boże, wybierze to pierwsze. I owszem, przejedzie np. 52 km na 36V zamiast 50 na 48V - ale ile straci z frajdy, z możliwości pociśnięcia od czasu do czasu na prostej? Tego nie da się policzyć :smile: ale moim zdaniem te 5 km zasięgu więcej mając możliwość rozpędzenia roweru do 45 km/h jest warte poświęcenia bez dwóch zdań. I w drugą stronę, w życiu bym się nie zgodził, żeby móc pojechać tylko 35 km/h (a nie 45) ale za to na 50 km będę mógł przejechać choćby i te 5 więcej...

Chodzi mi o to, żeby móc świadomie ocenić, co to w praktyce znaczy te bardziej i mniej sprawne. Bo w tym konkretnym przypadku, gdzie jest ten sam napęd na 36V a 48V to tę całą większą sprawność można pominąć.
 
 
wwojciech 
brygadzista
wwojciech


Pomógł: 8 razy
Wiek: 37
Dołączył: 13 Wrz 2011
Posty: 264
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 08 Lip, 2016   


czym mniejsze obciazenie dla znamionowych predkosci obrotowych tym wyzsza sprawnosc, wiec jesli mamy do dyspozycji 7x9 i 10x6 i chcemy pokonac trase z ta sama predkoscia, to wydajniejszy bedzie 7x9-byl o tym temat na endless. roznica jednak jest niewielka, lekko mocniej przypedalowac i po problemie:)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group