ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Rower elektryczny raty 0% sklep E-biker.pl

Poprzedni temat «» Następny temat
Rower elektryczny ze wspomaganiem do turystyki górskiej
Autor Wiadomość
borsuk 
prezes



Pomógł: 17 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 564
Skąd: Sudety
Wysłany: Wto 26 Lip, 2016   Rower elektryczny ze wspomaganiem do turystyki górskiej

Dla kogo wspomaganie?
Dla tych, którzy lubią jeździć na rowerze, a nie są w stanie wjechać na jakąś górę lub dojechać do bardzo odległego miejsca na nizinach. Przyczyną może być wiek (podeszły albo zbyt młody ;) ), choroba, brak treningu itp. Na pewno nie dla wszystkich, część rowerzystów żadnego wspomagania nie potrzebuje, inni nie znoszą wysiłku fizycznego i dla nich są motorowery, również z napędem elektrycznym, nierzadko o mocy wielu kilowatów.
Ja mam problemy ze zdrowiem, a rower jest dla mnie ulubionym sposobem spędzania wolnego czasu. Kiedy przeniosłem się kilka lat temu w góry wspomaganie stało się koniecznością.

Przystosowałem nowy rower do turystyki górskiej. Przeznaczony jest on do jazdy ze wspomaganiem silnikiem w terenie pagórkowatym i górskim. Jest to modyfikacja konstrukcji opisanej tu
Głównie chodziło mi o zmianę ramy, która umożliwi zamocowanie baterii centralnie. Takie zamocowanie jest znacznie lepsze dla jazdy terenowej. Pozostawiłem też możliwość zamocowania drugiej baterii na bagażniku, co znacznie zwiększa zasięg. Zamierzam z niej korzystać przy długich przebiegach, głównie szosowych. Obie baterie są wymienne, gdyż mieszkam w bloku i rower muszę wnosić na piętra, poza tym czasem jeżdżę bez baterii.
Przystosowany rower to Merida Juliet 6.2 uzupełniona o napęd korbowy (Mid Drive) produkcji chińskiej Bafang BBS01 wersja 36V 350W 18A.
Napęd korbowy czyli silnik centralny najlepiej sprawdza się w górach, gdyż silnik napędza koło z wykorzystaniem tylnej przerzutki, a nie bezpośrednio jak w silnikach typu hub.

Rower wyposażony jest w tarczę 42 zęby Alcedoitalia (zamiast oryginalnej Bafanga 46T) oraz kasetę 7-rzędową Shimano CS-HG200 11-32T. Zębatka 11 została przełożona ze starej kasety.
Musiałem się ograniczyć do 7 rzędów, gdyż 8 rzędów nie chciało współpracować z tarczą 42T.
Oryginalne klamki i manetki Juliet zostały zastąpione przez klamki Bafanga i manetkę Shimano Tourney SL TX-30. Przerzutka tył to Shimano Acera. Pozostawiłem przerzutkę przednią, która służy tylko do zabezpieczenia łańcucha przed spadaniem.
Montaż jest bardzo prosty i nie miałem z nim żadnych problemów: demontujemy pedały i korby, następnie suport 68 mm, i w jego miejsce zakładamy BBS01.
BBS01 zakupiłem w r. 2014 tu
a jego parametry na stronie producenta (nowszy model) tutaj
System wspomagania jest sterowany mikroprocesorem.
Wyposażony jest w czujnik prędkości z magnesem, który montujemy na tylnym kole oraz układ sterujący z wyświetlaczem i manetką.
Liczbę poziomów wspomagania można ustawić programowo od 3 do 9, co 1. Poziom 0 to wyłączony system wspomagania PAS (Pedal Assist System). Jeżeli ustawimy sobie cztery poziomy wspomagania to na poziomie 1 będziemy mieli maksymalnie ok. 25% mocy, na drugim 50% , na 3 będzie 75%, na 4 100% czyli ok. 350W. Jeżeli chcemy wykorzystać moc szczytową trzeba posłużyć się manetką. Maksymalnie udało mi się wycisnąć ok. 650W. Przy zastosowanych przełożeniach praktycznie z manetki musiałem korzystać przy nachyleniu terenu większym od ok. 12%-14% na terenowej kamienistej drodze.
Maksymalną szybkość wspomagania można ustawić od 25 do 40 km/h. Oczywiście zależy ona od zastosowanych trybów i tarczy.

Na kierownicy zamontowałem wyświetlacz zmodyfikowanego przeze mnie watomierza HK-010, wersja I2C, (tu opis ) oraz rowerowy GPS Holux 260pro.


Bateria centralna została zmontowana przeze mnie w obudowie zakupionej wraz z koszykiem od kolegi z forum.

Zastosowałem ogniwa Samsung INR18650-25R (zakupione od arka_areckiego z forum) w układzie 10S5P lutowane własnym sposobem przy użyciu kabla głośnikowego płaskiego Maximus.

Kabel ten łatwo wyciągnąć z izolacji, można dostać dwa rodzaje – o przekroju 1,5 mm2 oraz 2,5 mm2. Jest elastyczny i bardzo łatwo się lutuje, polecam do lutowania ogniw w koszykach.
Ogniwa przygotowałem do lutowania drapiąc elektrody końcem prostokątnego iglaka, przemywając spirytusem i cynując. Do lutowania użyłem stacji lutowniczej o mocy 50W ustawionej na 400 st. C, czas lutowania krótszy od 2 sekund.

Następnie przygotowałem odpowiednie odcinki kabla owijając je tinolem.

Później przylutowałem je do ogniw. Tinol nasącza kabel i luty są bardzo mocne. Kabel można łatwo wyginać w dowolnym kierunku.

Bateria ta ma służyć do jazdy w terenie i w związku z tym została solidniej przymocowana do ramy w porównaniu do mocowania fabrycznego.

Zastosowałem cztery śruby mocujące zamiast dwóch. Zrobiłem dwa dodatkowe otwory w części metalowej (radiator) podstawki baterii i przykręciłem ją do otworów w ramie, oraz dodatkowo zastosowałem dwa paski do mocowania bidonu ELITE VIP
( link )
Jako amortyzujące dystansy wykorzystałem odboje ścienne (akurat takie miałem :) ).
W pojemniku podstawki (teoretycznie na kontroler) umieściłem bezpiecznik samochodowy 30A, ponieważ nie zmieścił się w baterii. Uważam, że bateria oprócz BMSa zawsze powinna być zabezpieczona bezpiecznikiem topikowym. Wartość bezpiecznika dobieramy jako pośrednią między maks. poborem prądu przez kontroler a zabezpieczeniem zwarciowym BMSa, w tym przypadku dla kontrolera to 18A, dla BMS 40A, czyli bezpiecznik powinien być 25-30A.

Do budowy baterii tylnej wykorzystałem obudowę zakupionej w r. 2011 wraz z bagażnikiem gotowej baterii Headway 10S5P na ogniwach 22650M (kiedy ją kupowałem w Chinach nie miałem jeszcze większego pojęcia o ogniwach). Demontaż tej baterii okazał się trudny, była bardzo solidnie sklejona, całość zaizolowana laminatem następnie przyklejona do aluminiowej obudowy żywicą epoksydową, w dodatku nie chciałem uszkodzić laminatu.

Starą zawartość zastąpiłem dwoma pakietami ogniw Sanyo NCR18650GA w sumie 10S8P. Ogniwa te zostały sklejone i solidnie zgrzane wg mojego projektu przez kolegę atomka1000 z forum (POLECAM!). Gdyby użyć koszyków taka ilość ogniw nie zmieściłaby się w obudowie.
Wbrew obiegowym opiniom jestem zdania, że klejenie ogniw zapewnia bardziej równomierny rozkład temperatury w baterii w porównaniu do baterii w koszyku, natomiast jest bardziej pracochłonne i mniej odporne na uszkodzenia izolacji, ponieważ ogniwa stykają się ze sobą.

W skrzynce na kontroler mieszczącej się na bagażniku (BBS01 zawiera wbudowany kontroler) umieściłem przełącznik 35A 28V PP-45M firmy Teneo do przełączania zasilania z baterii centralnej na tylną. Oprócz tego skrzynka zawiera przerobiony watomierz HK-010 wraz z ogniwem zasilającym i wyłącznikiem.

Waga roweru z napędem, mocowaniem baterii, bagażnikiem i sakwą wynosi 21,0 kg.
Bateria centralna waży 3,0 kg, a bateria tylna 5,4 kg.
Moja waga to ostatnio 75 kg.
Dlaczego sakwy? Jeżdżę sam w odludne tereny, bocznymi drogami i ścieżkami, zawsze staram się odkrywać jakieś nowe drogi i muszę liczyć tylko na siebie. Zabieram komplet narzędzi, rękawice robocze, zapasową dętkę i łatki, pompkę, litr picia, jakieś żarcie, kurtkę od deszczu i coś cieplejszego.

Gdzie można takim rowerem dojechać? Najwyżej udało mi się z Jeleniej Góry do schroniska Odrodzenie nad Przełęczą Karkonoską. Suma podjazdów wg mojego GPSa wyniosła 1105 m. Końcową część profilu tej trasy można zobaczyć
tutaj
A to moje zdjęcia z Przełęczy Karkonoskiej, jeszcze z poprzednią wersją roweru:


Do moich celów, czyli wspomagania na podjazdach, napęd Bafang BBS wydaje się bardzo dobrym rozwiązaniem.
Na zakończenie kilka zdjęć z ostatniej mojej wycieczki w dniu 22.07.2016 w okolicach Płoszczyny, Łysej Góry i Czernicy.

_________________
Moje rowery: BBS02B, BBS01, hub 250W.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 72 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3241
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 26 Lip, 2016   

Brawo, fajny opis i praktyczne wskazowki jak zrobić podwójny akumulator aby rower pozostal rowerem a jednocześnie mial możliwość używania demontowalnych akumulatorów w zaleznosci od potrzeb oraz przenoszenia/wnoszenia roweru.
Ciekawi mnie tylny aku, czy przy 80 ogniwach było miejsce na BMS ? Nie sądzę.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1897
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 26 Lip, 2016   

Fajnie wyszło! Zamiast jak niektórzy pakować cały ciężar na bagażnik to masz dobry kompromis ze środkiem ciężkości.
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 17 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 564
Skąd: Sudety
Wysłany: Wto 26 Lip, 2016   

WojtekErnest napisał/a:
...
Ciekawi mnie tylny aku, czy przy 80 ogniwach było miejsce na BMS ? Nie sądzę.

BMS zmieścił się na styk. To BMS 13s 30A o wymiarach ok.80x60mm (wykorzystane 10s).
Baterie tego typu już wychodzą z użycia, ale może komuś przydadzą się te obrazki:
_________________
Moje rowery: BBS02B, BBS01, hub 250W.
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1749
Skąd: Gliwice
Wysłany: Śro 27 Lip, 2016   

Super rowerek. Zgrabny lekki cichy i dzięki przełożeniu wystarczająco silny. Jaki w max osiągają? Mógłbyś bardziej naswietlic o co chodzi żyta kaseta i zębatki? Ile już w sumie rzejechales z tym napedem
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 17 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 564
Skąd: Sudety
Wysłany: Śro 27 Lip, 2016   

toft napisał/a:
Super rowerek. Zgrabny lekki cichy i dzięki przełożeniu wystarczająco silny. Jaki w max osiągają? Mógłbyś bardziej naswietlic o co chodzi żyta kaseta i zębatki? Ile już w sumie rzejechales z tym napedem

Maksymalna moc jaką zanotowałem to 614W.
Im mniejsza tarcza a większa zębatka z tyłu tym lepiej wspomaga pod stromą górę, ale przerzutka przestaje się już wyrabiać. Tarcza musi być specjalna dla BBS ze względu na linię łańcucha. W BBS tarcza jest w większej odległości od ramy niż w zwykłym rowerze.
Przebieg to około 2400 km, tym rowerem jeżdżę tylko na wycieczki.
_________________
Moje rowery: BBS02B, BBS01, hub 250W.
 
 
Przemek 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 12 Lip 2015
Posty: 758
Skąd: Katowice
Wysłany: Pią 09 Gru, 2016   

sory pomyliłem temat
przeniosłem tu
http://forum.arbiter.pl/v...p?p=90236#90236
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 35
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1116
Skąd: Wadowice
Wysłany: Pią 09 Gru, 2016   

Jak sprawuje się rowerek? a raczej napęd? Były już jakieś problemy? Ile nabiłeś kilometrów?
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 17 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 564
Skąd: Sudety
Wysłany: Pią 09 Gru, 2016   

Eryk1000 napisał/a:
Jak sprawuje się rowerek? a raczej napęd? Były już jakieś problemy? Ile nabiłeś kilometrów?

Mojego BBS01 350W używam tylko na wycieczkach w terenie górskim do delikatnego wspomagania. Mój przebieg w ciągu 3 lat to 3020 km , suma podjazdów w pionie 35,7 km. (wspomaganie całkiem wyłączone na ok. 40% tego przebiegu). W tym roku tylko 700 km, dopadła mnie choroba serca.
Żadnych awarii oprócz skrzywienia korby przy walnięciu w kamień.
Teraz przechodzę na wersję 36V 500W, bo, niestety, będę musiał częściej korzystać z silniejszego wspomagania. Gdyby nie to, że złożyłem 2 nowe baterie 36V to zakupiłbym Bafanga BBS02 48V 750W. Cena obecnie 410 USD z przesyłką do Polski za wersję z displayem, który mierzy napięcie baterii i pobieraną moc (sam taki display kosztuje 75 USD).
Dla mnie BBS to rozwiązanie idealne, w dodatku można go łatwo dowolnie przeprogramować, jak jest ktoś chętny to mogę dokładnie opisać jak to się robi.
Jeżeli chodzi o rowerek, to też go usprawniam. Planuję wymianę widelca na lepszy i przedniego hamulca na tarczowy (na razie mechaniczny Avid BB7). Mimo małego przebiegu zdarłem w tym roku obręcze (Alexrim for Merida, niezłe badziewie).
_________________
Moje rowery: BBS02B, BBS01, hub 250W.
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 35
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1116
Skąd: Wadowice
Wysłany: Pią 09 Gru, 2016   

boruk dzięki za odpowiedź, jak możesz wrzuć link do proponowanego zestawu bo też się przymierzam do bbs02 750W. Twój przebieg nie jest jakoś kosmicznie duży ale daje dobre światełko na zestaw. Co do programowania to świetna sprawa, masz może link do kabelka home made? :) Życzę dużo zdrowia, pewnie się jeszcze nieraz odezwę.
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 17 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 564
Skąd: Sudety
Wysłany: Pią 09 Gru, 2016   

Eryk1000 napisał/a:
boruk dzięki za odpowiedź, jak możesz wrzuć link do proponowanego zestawu bo też się przymierzam do bbs02 750W. Twój przebieg nie jest jakoś kosmicznie duży ale daje dobre światełko na zestaw. Co do programowania to świetna sprawa, masz może link do kabelka home made? :) Życzę dużo zdrowia, pewnie się jeszcze nieraz odezwę.

Dzięki, link jest tu, ostatni post:
http://forum.arbiter.pl/v...=bbs02&start=60
O kabelku napiszę jutro, muszę poszukać.
_________________
Moje rowery: BBS02B, BBS01, hub 250W.
 
 
ecounibike75 
początkujący


Dołączył: 10 Gru 2016
Posty: 1
Skąd: Szczecin
Wysłany: Sob 10 Gru, 2016   

Cześć, bardzo fajny opis.. właśnie "zachorowałem" na takiego moda.
Rozumiem że te bafangi mają sterowniki wewnątrz zintegrowane z silnikiem?
Napisz proszę od kogo kupowałeś obudowę na aku? Jest ktoś na forum kto to produkuje? Czy wszystko kupujecie z made in prc?
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1749
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sob 10 Gru, 2016   

Czy w tym lub inych tego typu bafangach jest możliwość regulacji napięcia cut - off? Lub inaczej zapytam. W specyfikacji wyswiatlacza ktora wkleiles jest napisane że chodzi z 24V??? Problem w tym że mam bterie albo 8s albo 12 z lipoli. W obu przypadkach jest to za malo do wersji 36 lub 48V? Czy wersja 48 będzie chodzilo z baterią 12s lipo?
Borsuku a rozważaleś te nową wersję HD?
Czy jak się weźmie wersje na suport 68 mm to jest opcja (no nie wieme np przez wymianę tylko osi suportu na szerszy i ewentalnie przeróbkę mocowania) montażu w szerszym suporcie np 83 lub 100??
Pozdrawiam:)
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 17 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 564
Skąd: Sudety
Wysłany: Sob 10 Gru, 2016   

ecounibike75 napisał/a:
Cześć, bardzo fajny opis.. właśnie "zachorowałem" na takiego moda.
Rozumiem że te bafangi mają sterowniki wewnątrz zintegrowane z silnikiem?
Napisz proszę od kogo kupowałeś obudowę na aku? Jest ktoś na forum kto to produkuje? Czy wszystko kupujecie z made in prc?

Tak, w sieci znajdziesz dużo opisów Bafanga BBS, również pod nazwą 8Fun.
Obudowy baterii możesz kupić na Aliexpress, w tej chwili chyba nikt na forum ich nie sprzedaje.
Linki do takich jak moje:
https://pl.aliexpress.com/item/36V-lithium-battery-box-E-bike-battery-case-For-DIY-36V-li-ion-battery-pack-With/32717040490.html?isOrigTitle=true
https://pl.aliexpress.com/item/36V-Electric-bike-battery-rear-rack-case-and-48V-rear-rack-battery-aluminum-case-houser-of/32288891669.html?scm=1007.13339.60109.0&pvid=dbfe1152-0837-46af-bccc-2f000814ecb6&tpp=1
Jak kupujesz to przez kilka dni sprawdzaj ceny, bo ta sama bateria może kosztować raz 48 USD, a innego dnia 32 USD.
Ta pierwsza obudowa ma wadę, trzeba się mocno narzeźbić, żeby zmieścić w niej BMS, ale jest niska, dlatego ją wziąłem. Dla 36V się nadaje, ale przy 48V to naprawdę może być ciężko.
_________________
Moje rowery: BBS02B, BBS01, hub 250W.
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 17 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 564
Skąd: Sudety
Wysłany: Sob 10 Gru, 2016   

toft napisał/a:
Czy w tym lub inych tego typu bafangach jest możliwość regulacji napięcia cut - off? Lub inaczej zapytam. W specyfikacji wyswiatlacza ktora wkleiles jest napisane że chodzi z 24V??? Problem w tym że mam bterie albo 8s albo 12 z lipoli. W obu przypadkach jest to za malo do wersji 36 lub 48V? Czy wersja 48 będzie chodzilo z baterią 12s lipo?

Tak, można zaprogramować cut-off dla 12S, wersja 48V.
toft napisał/a:
Borsuku a rozważaleś te nową wersję HD?
Czy jak się weźmie wersje na suport 68 mm to jest opcja (no nie wieme np przez wymianę tylko osi suportu na szerszy i ewentalnie przeróbkę mocowania) montażu w szerszym suporcie np 83 lub 100??
Pozdrawiam:)

HD dla mnie za bardzo prądożerny.
Są wersje na suport 83 i 100, ale sporo za nie trzeba dopłacać.
O programowaniu niedługo napiszę więcej.
Pozdrawiam :)
_________________
Moje rowery: BBS02B, BBS01, hub 250W.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group