ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
ZIMA - JAK PRZECHOWYWAĆ BATERIE LI-ION I POCHODNE ?
Autor Wiadomość
4x4Offroad 
początkujący



Wiek: 49
Dołączył: 09 Paź 2016
Posty: 37
Skąd: KATOWICE
  Wysłany: Pon 10 Paź, 2016   ZIMA - JAK PRZECHOWYWAĆ BATERIE LI-ION I POCHODNE ?

Witam wszystkich.

Jestem nowy ale tylko na forum. W rowerkach elektrycznych siedzę już od ponad roku a od marca 2016 jestem szczęśliwym posiadaczem A2B Hybride 26 i tej samej marki modelu Metro. Oprócz tego mam customowego Crossa fulla z silniczkiem Bionx350 więc zwracam się z zapytaniem do fachowców odnośnie bateryjek które z racji nadchodzącej pory roku nie będą już tak często używane jak to było dotychczas. Wszystkie baterie jakie posiadam w rowerkach to ogniwa Li-Ion o napięciu 36V lecz różnych pojemności zbudowane rzecz jasna na bazie 18650

Na rowerkach jeździ cała rodzina bo sam bym nie objechał 3 maszyn jednocześnie. Rowerkiem metro trzeba zrobić 75km na jedno wyjście żeby baterie zeszły do 10% pojemności :razz: tak więc jest to całkiem konkretna wycieczka którą trzeba jakoś zaplanować. Na dzień dzisiejszy z racji aury wszystkie rowerki stoją z rozładowanymi do 10% pojemności bateriami :roll: Po zmierzeniu miernikiem mają 32-34V

W jakim stanie należy pozostawiać baterie Li-Ion i pochodne jeśli zakładam że nie będę z nich korzystał przez okres dłuższy niż 1 miesiąc ???

[center]
_________________
w posiadaniu A2B Hybride 26, A2B Metro USA 1Kw
Często brykam na Pogorii :)
Ostatnio zmieniony przez 4x4Offroad Nie 11 Gru, 2016, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 10 Paź, 2016   

Do dłuższego przechowywania zaleca się rozładowanie do 60% pojemności.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 10 Paź, 2016   

Zalecane napięcie do dłuższego przechowania li-ion to ok 3,7 V
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
kaneclan 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 26 Sie 2016
Posty: 56
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 10 Paź, 2016   

I zalecane jest przechowywanie w chłodnym miejscu.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 10 Paź, 2016   

Zalecane jest użytkowanie ebajka cały rok :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Pon 10 Paź, 2016   

A co z braniem prądu przez podłączony BMS (podczas zimowego snu - oczywiście)?
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Pon 10 Paź, 2016   

BMS pobiera go tak mało że można powiedzieć że nic ;) przy 50% baterii może stać latami z wpiętym BMSem
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
4x4Offroad 
początkujący



Wiek: 49
Dołączył: 09 Paź 2016
Posty: 37
Skąd: KATOWICE
Wysłany: Pon 10 Paź, 2016   

Dzięki za zainteresowanie tematem, sądzę że z tym problemem spotyka się każdy posiadacz elektrycznego wehikułu nie tylko rowerka. Jako ciekawostka dodam tylko iż w nowoczesnych dronach typu DJ Phantom IV bateria Li-Po ma wbudowany taki układ z odczytem w postaci diod który jeśli ona długo leży samoczynnie rozładowuje chyba do połowy ale nie jestem pewien. Latam trochę z kolegą i on ma właśnie Phantoma więc o tym mi mówił. Pewnie za jakiś czas takie układy znajdą się i w bateriach rowerowych :roll: żeby nie trzeba było pamiętać o tym. Zostawiasz naładowaną do pełna , przychodzisz za dwa tygodnie a po naciśnięciu przycisku nie palą się już wszystkie diody tylko połowa na pasku. Ciekawe rozwiązanie :wink:
_________________
w posiadaniu A2B Hybride 26, A2B Metro USA 1Kw
Często brykam na Pogorii :)
 
 
LAZY 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Wiek: 46
Dołączył: 08 Sty 2016
Posty: 56
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 10 Paź, 2016   

W moim Fischerku, po roku nieładowania w sumie niewiele się musiał rozładować bo wskaźnik na akumulatorze pokazywał cały czas full. Czytając temat teraz nie wiem czy mam go nieco wyjeździć czy się tym nie przejmować i na zimę chować go tylko w domu.
 
 
mario78 
początkujący


Dołączył: 30 Sie 2016
Posty: 7
Skąd: Łaszczów
Wysłany: Śro 12 Paź, 2016   

kaneclan napisał/a:
I zalecane jest przechowywanie w chłodnym miejscu.
Czyli przechowywanie zima w nieogrzewanym garażu byłoby lepsze niż przechowywanie w domu ?!
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 13 Paź, 2016   

Eryk1000 napisał/a:
BMS pobiera go tak mało że można powiedzieć że nic ;) przy 50% baterii może stać latami z wpiętym BMSem

Pewny jesteś? Miałem kilka akumulatorów, gdzie sekcje były w części rozładowane przez BMS a nie stały latami.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 13 Paź, 2016   

Tak, BMSy zużywają jakieś tam nano ampery.
Rozjazdy na celach są spowodowane tym, że ludziom się wydaje, że rower elektryczny się ładuje raz na 2 tyg jak już się wyczerpie do 0, a na zimowe leżakowanie koniecznie dobić do pełna.
Ja mam nagminnie taki przypadki "bo mnie się wydawało, że tak trzeba" no to mają i trzeba naprawiać po pół roku albo roku.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Nie 16 Paź, 2016   

Ja bym zalecił tak:
Ładowanie do pełna ( odpowiednio długie żeby bms miał jak wyrównać cele)
Odczekać kilka godzin ( bms może jeszcze wyrównywać w tym czasie )
Rozładowanie do poziomu 3,8V na celę.
Aku do " piwnicy" ( tam gdzie jest obniżona temp, nie 20 st. ale i nie na minusie)
Na wiosnę ładowanie do pełna ( odpowiednio długie żeby bms miał jak wyrównać cele)
W zimie sprawdzać co jakiś czas czy nie spada napięcie
 
 
ap0f1s 
prezes


Pomógł: 15 razy
Wiek: 36
Dołączył: 02 Paź 2014
Posty: 757
Skąd: Kęty
Wysłany: Nie 16 Paź, 2016   

Rowerem jade cały rok, a jak juz zdarza mi sie przerwa to robie tak jak napisal Adam.
Przy instalacji 16s staram sie po prostu naładować akus(sprawdzam czy cele są równe) i rozładować akus kolo 60-61v i niech sobie stoi. Wiadomo coś sterownik bierze prądu, ale nie jest to dużo. Zresztą można go odłączyć.
 
 
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Śro 28 Gru, 2016   

tas napisał/a:
Tak, BMSy zużywają jakieś tam nano ampery.
Rozjazdy na celach są spowodowane tym, że ludziom się wydaje, że rower elektryczny się ładuje raz na 2 tyg jak już się wyczerpie do 0, a na zimowe leżakowanie koniecznie dobić do pełna.
Ja mam nagminnie taki przypadki "bo mnie się wydawało, że tak trzeba" no to mają i trzeba naprawiać po pół roku albo roku.



mi się wydaje że li-ion lepiej ładować rzadziej niż częściej

jeżeli po każdej jeździe aku będzie ładowany do pełna to większość czasu on przejedzie ze swoim napięciem 4,2 na cele (zakładam że jeździmy co drugi dzień) i połowe czasu będzie stał naładowany.

Jak się to ma do tej zasady że najlepiej przechowywać baterie naładowane do 3,7 V

nawet w laptopach jest opcja wydłuż żywotność baterii i nie ładuj do pełna tylko do 80%
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group