ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Watomierz LCD V02
Autor Wiadomość
jszk 
stażysta
jszk


Pomógł: 4 razy
Wiek: 53
Dołączył: 14 Mar 2016
Posty: 128
Skąd: Szczecin
Wysłany: Sob 15 Paź, 2016   

watomierza zasadniczo nie powinno się podłaczać pod zasilanie halli bo jest ono wypuszczone ze sterownika przez rezystor (przynajmniej w tych sterownikach co rozbierałem tak było) 51R.
Większy prąd płynący przez rezystor może go upalić no i mamy niższe napiecie na watomierzu i hallach. Nie powinno to uszkodzić halli ale ogólnie i sterownik i watomierz bedzie sie zachowywał niestabilnie. Jak sie rezystor upali to tylko halle działać nie bedą.
_________________
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=4852
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob 15 Paź, 2016   

Może właśnie zwiększony prąd, przez podłączenie watomierza, uwala tylko część sekcji niskiego napięcia, przez to napięcie siada i hale przestają działać. Trzeba by zajrzeć do karty katalogowej jakiegoś czujnika hala i zobaczyć zakres napięć zasilających. Pytanie tylko, czy po uszkodzeniu sterownika, hale w silniku działały dalej czy też zostały uszkodzone?
 
 
michal214 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Paź 2014
Posty: 144
Skąd: radom
Wysłany: Sob 15 Paź, 2016   

Uszkodzenie sekcji niskiego napięcia jest prawdopodobne przy podłączeniu watomierza bezpośrednio do zasilania halli. Jeżeli chodzi o same halle tutaj już kompletnie tego nie rozumiem.

Popularny czujnik halla A3144:
- maksymalne napięcie wejściowe 28V
- prąd ciągły wyjściowy z pinu pomiarowego 25mA

Niskie napięcie nie uszkodzi halla, moim zdaniem żeby go uszkodzić trzeba by podać na niego napięcie większe od 28V.

Nawet jeżeli procesor watomierza by zrobił zwarcie takie, że na każdym pinie procesora jest masa to prąd pobrany z czujnika halla:
I=5V / 1500ohm = 3,4mA jest dużo niższy niż maksymalny czujnika halla 25mA.
Nie mówiąc już o tym że watomierz też by przestał działać.

Niemniej jednak coś musi być na rzeczy.
 
 
Dlugas 
dyrektor
Bob budowniczy :)



Pomógł: 10 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 439
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Sob 15 Paź, 2016   

Zastosuj separację galwaniczną pomiędzy zasilaniem watomierza a odczytem sygn. z halla.
Jeden transoptor załatwi sprawę.
_________________
Spark Super Hadron 654
 
 
michal214 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Paź 2014
Posty: 144
Skąd: radom
Wysłany: Sob 15 Paź, 2016   

Tak jak mówisz separacja galwaniczna to jedno z rozwiązań dla nowych urządzeń. Chociaż dioda nadawcza również pobiera mA i stanowiła by obciążenie.
Dołożenie dodatkowego tranzystora o którym wspominał Arczi76 też rozwiąże problem.

Rozwiązaniem dla obecnych użytkowników jest podłączenie zasilania z zewnętrznej przetwornicy, żeby nie obciążać sterownika.
Dodatkowo pomiar prędkości lepiej dla pewności zrealizować na zewnętrznym kontaktronie przy kole.
 
 
jszk 
stażysta
jszk


Pomógł: 4 razy
Wiek: 53
Dołączył: 14 Mar 2016
Posty: 128
Skąd: Szczecin
Wysłany: Nie 16 Paź, 2016   

Michał, a co bedzie z watomierzej jak na wejście od sygnału z halli podamy napięcie baterii np jakieś 48V? (może najpierw mamy zwarcie przewodu fazowego z sygnałowymi halli a potem sie dopiero robi armagedon)
_________________
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=4852
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 16 Paź, 2016   

W tych przypadkach, o których wiem nie było przebicia faz-halle, zresztą nie zawsze halle się palą
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
michal214 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Paź 2014
Posty: 144
Skąd: radom
Wysłany: Nie 16 Paź, 2016   

jszk
w takim wypadku procesor się spali i będzie robił zwarcie. Piny zasilające watomeirz czyli +5V i GND nie będą robiły zwarcia, ale tak spalony watomeirz będzie pobierał zwiększony prąd nawet do 100mA.
 
 
lydkamen 
początkujący


Dołączył: 06 Wrz 2016
Posty: 36
Skąd: Bialystok
Wysłany: Nie 16 Paź, 2016   

[quote="michal214"]Jak możesz to opisz czy to się stało od razu po podpięciu. Czy jeździłeś tak jakiś czas.
Czy mógłbyś narysować prowizoryczny schemat jak instalacja z watomierzem wygląda u Ciebie? Czy Sabvoton 72080. Po podpieciu kompa bez podpietych hali we wtyczece powinny w zakladce głównej "error list" wyświetlane błąd na czerwono 13"Hall fault"?]
_________________
Paweł
 
 
michal214 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Paź 2014
Posty: 144
Skąd: radom
Wysłany: Nie 16 Paź, 2016   

Nie miałem do czynienia z sabvotonami. Może ktoś kto ma taki model odpowie.
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Nie 16 Paź, 2016   

Mam jeszcze jeden pomysł, może przez zbliżenie do siebie przewodów od hali i faz wpływa jakoś na indukowanie wysokiego napięcia na halach i ich uszkodzenie? To napięcie trafia również do sterownika co może trafiać na sterowanie bramek i uwalenie tranzystorów. Mało prawdopodobne, żeby tylko dołożenie tego watomierza takie cuda powodowało ale może to jakiś trop?
 
 
radasss 
dyrektor
Radosław



Pomógł: 7 razy
Wiek: 55
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 413
Skąd: Luboń/k.Poznania
Wysłany: Czw 20 Paź, 2016   

Ja co prawda mam ten watomierz , ale pomiar prędkości jest robiony z dedykowanego wyprowadzenia Sabvoton'a. Zasilanie brane z zasilania hallotronów, ok 10 mA. Jedyne zakłócenia jakie się pojawiają występują w pomiarze temperatury silnika podczas poboru/odzysku prądu. Przy poborze wskazanie temperatury się zwiększa, przy odzysku zmniejsza.
_________________
warsztatmotocykli.pl
 
 
lydkamen 
początkujący


Dołączył: 06 Wrz 2016
Posty: 36
Skąd: Bialystok
Wysłany: Sob 22 Paź, 2016   

radasss napisał/a:
Ja co prawda mam ten watomierz , ale pomiar prędkości jest robiony z dedykowanego wyprowadzenia Sabvoton'a. Zasilanie brane z zasilania hallotronów, ok 10 mA. Jedyne zakłócenia jakie się pojawiają występują w pomiarze temperatury silnika podczas poboru/odzysku prądu. Przy poborze wskazanie temperatury się zwiększa, przy odzysku zmniejsza.



Mam to samo .Tylko zasilanie watomierza z osobnej przetwornicy. Pewnie coś sie indukuje.
_________________
Paweł
 
 
michal214 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Paź 2014
Posty: 144
Skąd: radom
Wysłany: Nie 23 Paź, 2016   

Nie wiem co może być przyczyną, ale moim zdaniem najbardziej prawdopodobne to:
-Czujnik LM35 ma 3 wyprowadzenia.
-Najlepiej gdyby wszystkie trzy przewody wyprowadzić niezależnie od innych obwodów np halli bezpośrednio do tasiemki watomierza.

Wiem, że niektórzy żeby zaoszczędzić dwa przewody brali masę i np. zasilanie z halli które i tak już były w silniku.

Podczas poboru prądu tworzą się na przewodach masowych spadki napięć co skutkuje przesunięciem poziomu wyjścia czujnika względem masy watomierza.

Jak to wygląda u Was?
 
 
Szymon645 
stażysta


Pomógł: 6 razy
Wiek: 29
Dołączył: 28 Mar 2015
Posty: 157
Skąd: Pabianice
Wysłany: Nie 23 Paź, 2016   

Ja mam lm35 zasilanego z halli i tylko podczas postoju dobrze pokazuje. Jak ruszam to 100-15O°C
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group