ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Rower elektryczny raty 0% sklep E-biker.pl

Poprzedni temat «» Następny temat
DIY - Samochodzik elektryczny 800W 36V
Autor Wiadomość
SylwekK 
młodzik


Dołączył: 01 Paź 2015
Posty: 58
Skąd: Lipsko
Wysłany: Śro 26 Paź, 2016   DIY - Samochodzik elektryczny 800W 36V

Wreszcie po roku poszukiwania i kompletowania części (i tak jeszcze wszystkich nie mam), 174 zmianach koncepcji, 259 podejściach aby zacząć coś robić... zacząłem coś robić :)
No dobra teraz już na trochę bardziej poważnie. Będę w tym temacie zamieszczał foty z postępów w składaniu mojego pojazdu (to takie spełnianie marzeń z dzieciństwa, bo zawsze chciałem taki mieć). Może w międzyczasie ktoś jakiś pomysł podsunie (będzie kolejna zmiana koncepcji :lol: ), a może komuś się przyda jakieś moje rozwiązanie.
Do konstrukcji użyłem silnika 800W 36V, którego docelowo będę chciał pogonić z 10s8p lub 10s10p tak żeby zasilanie wyszło około 20-25Ah. Przekładnia aktualna to 1:3,7 i nie do końca mi się to podoba choć wg wyliczeń na prostej drodze do około 45km/h powinien rozwinąć jednak będzie mułowato ruszał i w planach mam dorobienie zębatki odbiorczej tak aby uzyskać przekładnię w granicach 1:5 do 1:6. Wolę prędkość w granicach 25-30km/h i nie martwić się, że pod małą górkę nie podjadę. Oryginalne przekładnie (około 1:7) zakupione z silnikiem poszły praktycznie do kosza, bo ten łańcuszek maleńki do maleńkiej zębatki to potraktujmy jako żart producenta. W zaprzyjaźnionej firmie wycięto mi na laserach zębatkę pod łańcuch 420, a ten już robi wrażenie w porównaniu z poprzednikiem.
Zdecydowałem, że zrobię napęd bez dyfera (choć taki kupiłem od jakiegoś samochodu) z połączonymi kołami i zobaczę jak się to będzie zachowywać. Zawsze jedno koło mogę przerobić na swobodne (tylko wstawiam łożyska zamiast specjalnej tulejki zaciskającej), bo nie ingerowałem w konstrukcję kół. Nie wykluczam, że koncepcja znowu się zmieni i powstanie coś na wzór trójkołowca (oba tylne koła będą obok siebie po środku dzięki czemu poślizg będzie minimalny), ale to dopiero po testach podejmę decyzję.
Pierwszy test czy to w ogóle uciągnie już mam za sobą - przejechałem prawie 2m :cool: na dwóch starych i niedeołądowanych żelówkach 4,5Ah 12V, a co ciekawego na jednym aku też ruszył z miejsca (choć był bardzo powolny), w co szczerze mówiąc nie uwierzyłbym gdybym nie siedział w tym czasie na konstrukcji - w sumie było to jakieś 100kg.
Zastosowałem tu hamulec tarczowy od jakiegoś roweru - może wystarczy - będzie za słaby to będę się nad kolejnym zastanawiał. Właściwie całą konstrukcja powstaje bez planu, a ewentualne potrzebne części dorabiane są na bieżąco.
Koła - 30cm na prawdziwej gumie, nie takie pseudo-gumo-plastiki jak z marketu. Wymiar obrysu pojazdu to około 160x95 [cm]. Przy układzie kierowniczym uwzględniłem promień skrętu (wg ackermana), ale bez pochylania osi, a same osie pracują w tulejach ślizgowych z brązu łożyskowego. Tylna oś 20mm będzie miała docelowo po bokach niewielkie kanały wzdłużne aby dociski kół, tulejek, itd. miały pewny zaczep.
Sterownik całego ustrojstwa robię samodzielnie. Właściwie to część elektroniczna jest zrobiona i testowy program wrzucony , ale jak będzie mechanika cała to zajmę się wtedy właściwym programem.
Uff, jak o czymś zapomniałem to pytajcie :)

(niestety nie widzę tu opcji dodawania obrazka bezpośrednio na forum, a jest tylko z adresu dlatego fotki umieszczam jako archiwum .zip)

FOTO.zip
Pobierz Plik ściągnięto 468 raz(y) 2,68 MB

 
 
LAZY 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Wiek: 42
Dołączył: 08 Sty 2016
Posty: 56
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 27 Paź, 2016   

Witaj, obejrzałem zdjęcia i powiem ci że przy takiej masie to hamulec powinien być priorytetem.To maleństwo co tam wstawiłeś będziesz reanimował co chwilę, nie wspomnę o tym że ma małą siłę hamowania. Dobrze by było by hamulce były po obu stronach dla bezpieczeństwa twojego i gapiów.

Jestem ciekaw jak to ci dalej poleci :wink:
 
 
SylwekK 
młodzik


Dołączył: 01 Paź 2015
Posty: 58
Skąd: Lipsko
Wysłany: Pią 28 Paź, 2016   

Masz rację. Sam mam obawy o ten hamulec czy nie będzie za delikatny, ale tak jak mówiłem wyjdzie w praniu. Jak po pierwszych testach się okaże, że nie daje rady to jakimś motorowym się zainteresuje - te są dużo mocniejsze.
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 28 Paź, 2016   

A jaki prąd sterownika przewidujesz?
Jeżeli sterownik będzie miał możliwość pracy na wyższym napięciu to ten silniczek spokojnie można przewoltować do 50V zasilania przy prądzie 30A.
Moim skromnym zdaniem warto dobrać tak przełożenie aby przy napięciu 36V i obrotach znamionowych sprzęt osiągał prędkość 25-30km/h czyli dokłądnie tak jak piszesz.
Przewoltowanie da dodatkową prędkość jeżeli będzie taka potrzeba i w praktyce pozwoli ocenić jak termicznie to silnik znosi.
W swoich sprzętach męczę silniki DC znamionowo 24V podłączając do nich 12S (50,4V max) i wciąż działają ;-)
 
 
SylwekK 
młodzik


Dołączył: 01 Paź 2015
Posty: 58
Skąd: Lipsko
Wysłany: Pią 28 Paź, 2016   

Przewoltowanie raczej nie wchodzi w grę, bo dobrałem takie elementy w sterowniku, że mam co prawda margines, ale nie aż tak wielki, a nie chciałem ładować się w koszty.
Przełożenie na 90% będzie zmienione tylko żebym wiedział jakie zrobić to muszę wiedzieć co oferuje to aktualne :-)
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 30 Paź, 2016   

Jaki prąd sterownika (prąd z aku) planujesz i jakie funkcje ma mieć sterownik że zdecydowałeś się go stworzyć specjalnie do tego zastosowania?
 
 
SylwekK 
młodzik


Dołączył: 01 Paź 2015
Posty: 58
Skąd: Lipsko
Wysłany: Nie 30 Paź, 2016   

Prąd ciągły tego silnika wg katalogu to około 28A. Sterownik pozwoli na jakieś 25-30A dla normalnej pracy (programowane w menu). W sterowniku będzie opcja dowolnie ustawianego "kagańca" np. na 5-6km/h (dla dzieci) i być może zabezpieczę to pinem. Przewiduję też opcję, że taki PIN będzie trzeba podać aby w ogóle ruszyć z miejsca (opcjonalnie wyłączany w menu). Prędkość będzie stabilizowana proporcjonalnie do wciśniętego "gazu" (dzięki pomiarowi obrotów silnika) - taki tempomat. Dzięki temu czy po prostym czy pod górkę po wciśnięciu gazu na 1cm zawsze będzie jechał z tą samą prędkością. Będzie też ogranicznik prądowy - jeszcze nie wiem na ile ustawię, ale będzie to prawdopodobnie na 40-50A w ciągu np. 2s od startu - powiedzmy że to turbo gdyby mu ciężko było ruszyć (wyjdzie w praniu). Oczywiście takie rzeczy jak prędkość jazdy, aktualne napięcie aku, pobór prądu i być może szacunkowy zasięg też uwzględnię. No i drobniejsze fiuczery typu automatyczne odcięcie zasilania silnika po wciśnięciu stop (dodatkowy przycisk będzie przy pedałku) i miganie tego światła stop; może przy okazji jakiś gotowy migacz dla kierunkowskazów. Program będzie można rozwijać. Samo sterowanie gazem będzie na halotronie, bo potencjometry lubią się częściej psuć/przerywać, itp.
 
 
Dlugas 
dyrektor
Bob budowniczy :)



Pomógł: 10 razy
Wiek: 43
Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 434
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Śro 02 Lis, 2016   

W tym ukł. kierowniczym jest słabo-przedostatnie zdjęcie. Tylko jeden drążek kolumny. Ok jeśli będziesz skręcał w lewo-drążek będzie ciągnął ale jak gwałtownie będziesz chciał skręcić w prawo to może się okazać że drążek z pręta się skrzywił i pojazd zamiast skręcić - pojechał prosto... :)
_________________
Spark Super Hadron 654
 
 
SylwekK 
młodzik


Dołączył: 01 Paź 2015
Posty: 58
Skąd: Lipsko
Wysłany: Śro 02 Lis, 2016   

Zrobiłem w ten sposób, bo sporo konstrukcji tak miało i jakoś jeździło :) Użyłem tu pręta-śruby M8 utwardzanej, a jej długość to około 30cm. Prawdę mówiąc wątpię żeby się zgięła lub złamała, ale testy przeciążeniowe zrobię jak już będzie wszystko gotowe ;)
 
 
Dlugas 
dyrektor
Bob budowniczy :)



Pomógł: 10 razy
Wiek: 43
Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 434
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Śro 02 Lis, 2016   

Oczywiście nie chciałbym być odbierany jako hejter ;)
Pojazd będzie bardzo ciekawy, jak coś się będzie gięło to zawsze można poprawić :)
_________________
Spark Super Hadron 654
 
 
SylwekK 
młodzik


Dołączył: 01 Paź 2015
Posty: 58
Skąd: Lipsko
Wysłany: Śro 02 Lis, 2016   

Nie no, spoko :) Świadomie zamieszczam foty z prac aby w razie czego coś, za radą bardziej doświadczonych, zmienić gdybym przedobrzył z kombinowaniem :lol:
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 51
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1337
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 02 Lis, 2016   

A dla czego nie ma dwóch krótszych drążków? W wielu pojazdach jest tak, że są dwa krótkie drążki np .
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
SylwekK 
młodzik


Dołączył: 01 Paź 2015
Posty: 58
Skąd: Lipsko
Wysłany: Śro 02 Lis, 2016   

Bo tak mi wygodniej było ackermana zrobić i poza tym miała być przekładnia na listwie zębatej, ale nie znalazłem nic sensownego i w końcu zrobiłem najprościej bez komplikacji.
 
 
SylwekK 
młodzik


Dołączył: 01 Paź 2015
Posty: 58
Skąd: Lipsko
Wysłany: Wto 08 Lis, 2016   

Tarcza enkodera do mierzenia i stabilizacji prędkości już gotowa. Zrobiona z blachy nierdzewnej 1,5mm - wycięta laserowo. Nie wiem czy jej jeszcze nie przerobię na ciut mniejszą (ta ma 18cm średnicy) ale zależało mi na wyraźnych impulsach (tu ząb ma 3mm) i dzięki temu większej odporności na zanieczyszczenia. Jak będzie działać to zrobię test na 1mm'owy ząb. Póki co fazę testowania będę miał łatwiejszą :) Tarcza ma 90 zębów, ale program będzie badał zmianę zbocza czyli faktyczna rozdzielczość to 2 stopnie (180 impulsów) co przy teoretycznej maksymalnej prędkości będzie generować sygnał z częstotliwością blisko 2,5kHz.

3.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 325 raz(y) 68,73 KB

2.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 267 raz(y) 68,53 KB

1.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 303 raz(y) 58,3 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group