|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
wymyślili koło na nowo ;) |
Autor |
Wiadomość |
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Wto 22 Lis, 2016
|
|
|
Pokazali tylko, że jakieś takie koło istnieje. Zero informacji na jakiej zasadzie to działa, niby że inne tego typu koła zmieniają miejsce "środka osi" podczas jazdy. A tutaj nie? Jeżeli te amorki pracują to muszą to zmienić. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Wto 22 Lis, 2016
|
|
|
Mechano napisał/a: | ..Zero informacji na jakiej zasadzie to działa, niby że inne tego typu koła zmieniają miejsce "środka osi" podczas jazdy. A tutaj nie? Jeżeli te amorki pracują to muszą to zmienić. |
Nie zmienia się "środek osi", bo wszystkie "amory" uginają się jednakowo i tylko felga/opona obraca się mniej lub więcej wokół piasty do przodu lub tyłu, w zależności od ugięcia amortyzatorów. |
|
|
|
|
Pavyan
kierownik
Pomógł: 7 razy Dołączył: 17 Kwi 2015 Posty: 383 Skąd: Mazowsze
|
Wysłany: Wto 22 Lis, 2016
|
|
|
Tkoko, co Ty opowiadasz... że niby wszystkie amory uginają się jednakowo? [w danym momencie, podczas udaru]
Tu musi się zmieniać położenie osi osi ( ) w stosunku do osi felgi, dzięki temu jest amortyzacja - tzn. nie pokrywają się cały czas, a tylko w spoczynku, bez obciążenia.
W praktyce nawet gdy usiądzie na siodełku rowerzysta, powinny się przesunąć - choć wielkość przesunięcia obu osi zależeć będzie oczywiście od twardości amortyzatorów.
W ogóle nie śledziłem tego, co mówią na filmie (zresztą nie znam angielskiego na tyle, by dokładnie załapać "gadany"), ale zobacz 1:35, wtedy to widać.
PS: W tym rozwiązaniu, boję się o boczną dynamiczną sztywność koła - czyli ciągłe zachowanie prostopadłości osi koła zamocowanej w widelcu do płaszczyzny felgi podczas jazdy, a więc i nieuniknionych bocznych obciążeń.
To się nie da idealnie utrzymać przy tej konstrukcji na amortyzatorach - tak sądzę, chyba nie bez podstaw.
Szprychy to zupełnie co innego, dwa płaskie stożki z nich ułożone ciągną z takimi samymi - i dużymi - siłami w lekko przeciwnych bocznych kierunkach i to daje olbrzymią sztywność samej felgi, a także układu felga/oś, również dynamiczną.
ED: Poprawka pierwszego zdania, dla jasności.
EDII: O, teraz dopiero zauważyłem, że nawet gadają na filmiku po polsku - najlepszy dowód, że wcześniej nie słuchałem |
Ostatnio zmieniony przez Pavyan Wto 22 Lis, 2016, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Wto 22 Lis, 2016
|
|
|
tkoko,
W sensie, że piasta miała by być w bliższej, jednakowej, odległości od obręczy? To musiałby się zmieniać obwód koła (bo zmieniałby się promień) co jest raczej niewykonalne a na pewnie nie w tym kole. |
|
|
|
|
Pavyan
kierownik
Pomógł: 7 razy Dołączył: 17 Kwi 2015 Posty: 383 Skąd: Mazowsze
|
Wysłany: Śro 23 Lis, 2016
|
|
|
Raczej w sensie, że przy "skracaniu" lub "wydłużaniu" wszystkich naraz amortyzatorów piasta wykonuje ruch kątowy w stosunku do felgi; nieznacznie "cofa się" lub nieznacznie "wyprzedza" felgę (oczywiście chwilowo, prawie natychmiast wraca do położenia "neutralnego", wyznaczonego punktem >zerowym< amortyzatorów). |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|