ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Aktywna (i automatyczna) regulacja mocy sterownika
Autor Wiadomość
Dlugas 
dyrektor
Bob budowniczy :)



Pomógł: 10 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 439
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017   Aktywna (i automatyczna) regulacja mocy sterownika

Panowie, zastanawiam się nad wykonaniem aktywnej regulacji sterownika w miarę wzrostu temperatury silnia . Gdyby silnik uzyskał temperaturę 120st.C napięcie manetki malałoby proporcjonalnie w dół by sterownik nie dawał za dużo prądu na silnik ale dawałby na tyle by móc jechać. Jeśli temperatura urosła by do krytycznej 150 st.C - odcinałoby możliwość jazdy. Potencjometrem można by ustalić precyzyjniej jak regulacja miała by się zachowywać.
Myślę nad prostym układem na jednym tranzystorze który sterowany byłby przez element PTC w silniku. Umożliwiłoby to wykluczenie elementu bimetalicznego co często komplikuje sprawę-trzeba dodawać przewody a często są dwie pary halli z których można wykorzystać zasilanie jednej pary do elementu PTC
Co o tym myślicie?
_________________
Spark Super Hadron 654
Ostatnio zmieniony przez Dlugas Sob 28 Sty, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 28 Sty, 2017   

Skoro masz dwie pary hali, to co za problem dać bimetal?
 
 
Dlugas 
dyrektor
Bob budowniczy :)



Pomógł: 10 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 439
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017   

Bo chcę zrezygnować z zasilania jednej pary-odzyskać 2 przewody na potrzeby elementu PTC a odpiętą parę zasilić z drugiej. Elementem PTC miałby być jakiś termistor - nie lm... choć może dlaczego nie? Zasilanie lm-a można by wziąć z zasilania halli.
Z tym że można by zrezygnować z bimetalu bo termistor załatwiałby sprawę.
Zeeltom, a co, uważasz że to niebezpieczne dla silnika rezygnowanie z bimetalu?
Ps. jakie stan daje lm?
_________________
Spark Super Hadron 654
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017   

Długas, robienie tego wynalazku z regulowaną mozą z praktycznego punktu widzenia jest kompletnie bez sensu. Serio.
Byłem już wiele razy na wypadach z ludkami co mają adapto z tym mechanizmem ograniczania mocy względem temperatury, ja mam sabvotona i ZERO sprawdzania temperatury tylko wyłącznik termiczny na 150 i tyle.
Wiesz jak wyglądają takie wycieczki z kimś, kto ma ten mechanizm?

Ja:
Pełny ogień wszędzie, zero troski o temperaturę, każda kolejna przeszkoda to wyzwanie, 100% beztroski. Jak przegrzeję to 10 min przerwy, która i tak jest potrzebna, ponieważ...

Adapto:
... adapto jest 2km za mną... Bo już jest 125st i już ogranicza moc, bo już rośnie temperatura, bo już właściciel musi przeliczać, kalkulować, a czy wjadę, czy muszę kręcić na 100%, a może ta górka to za dużo, może tutaj przejadę spokojnie, o kawałek prostego to tutaj muszę wolniej to wiatr zbije temperaturę, bo jeszcze z 10 stopni i się wyłączy....

Jaki w tym jest sens się pytam, no jaki :)

Bimetal wyłączy parę razy to wyłączy i tyle, a pozostałe 98% czasu spędzonego w terenie to jest z intensyfikacją 100%, a nie 60% albo i mniej i co 2 sekundy kalkulowania.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Sob 28 Sty, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 28 Sty, 2017   

Właśnie przerabiałem silnik i LM zasiliłem z 5V hallotronów. LM daje ci jakieś napięcie w zależności od temperatury.
W moich silnikach nie mam nigdzie w środku czujników temperatury. W słoneczniku mam wywierconą dziurkę wzdłuż osi i tam wkładam sondę termometru. Działa naprawdę prawidłowo, bo temperatura cewek dość szybko się przenosi na ośkę i daje to jakiś pogląd na temperaturę wewnętrzną. Przy 90 stopniach na termometrze silnik jest na tyle gorący, że parzy łapska i dla mnie jest to już ostrzeżenie by więcej go nie męczyć. Typowa temperatura w czasie jazdy pokazywana na osi, to około 50-60 stopni.
Oczywiście, jeśli masz wyprowadzone 2 komplety halli, to możesz je zasilić z jednego źródła 5V a dwa przewodziki wykorzystać do swoich celów. Pamiętaj też, że na dobrą sprawę wystarczy ci jeden przewód do czujnika, bo drugi podłączasz do masy, a jeden cienki zawsze się da jakoś wsadzić dodatkowo ;)
W tym przerabianym silniku weszły 3 grube fazowe i 8 cienkich. Pozdejmowałem z nich izolację i włożyłem w koszulki termokurczliwe. Średnica przewodów spadła o jakieś 50% i z pewnymi oporami, ale udało się to przepchać przez dziurę w osi. Pomaga mydło, olej itp.
W ten sposób wyprowadziłem 5 do halli, dwa do termika i jeden sygnałowy z LM (LM zasilany z 5V halli).
Ostatnio zmieniony przez zeeltom Sob 28 Sty, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017   

A jeżdżą tak bo źle mają ustawione adaptto :p skoro ty masz wyłącznik na 150 który zapewne działa przy 155-160. A oni mają szybki czujnik na 125 to czemu tu się dziwić? Ja na początku również gdzieś tak ustawiłem a potem dopiero ogarnąłem że każdy to ustawia na 130-145stopni i wtedy jest ok i można jechać ile się chce bez ryzyka że ci w jakimś ważnym momencie wyłączy silnik. A to że moc limituje co jakiś czas z 7kw na 3kw to tylko mnie cieszy bo dalej mogę jechać.

Ja bym to porównał do samochodu, zazwyczaj jest miernik temperatury silnika i każdy jakoś tam zwraca na niego uwagę i woli spokojnie zjechać na pobocze zanim kompletnie stanie na środku drogi. W samochodzie jednak takie sytuacje dzieją sie niesamowicie rzadko i zazwyczaj w połączeniu z awarią czegoś. A w ebajku jest codziennością trzymanie wysokiej temperatury więc dlaczego ktoś woli aby mu się rower wyłączył zamiast poinformować o wysokiej temp to nie rozumiem.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017   

Atomek, to może reaktywować ten temat z optymalnymi ustawieniami sterownika (także albo i szczególnie z punktu widzenia temperatury) bo da się zauważyć pewne zagubienie użytkowników w tej masie opcji :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017   

atomek1000 napisał/a:
. A w ebajku jest codziennością trzymanie wysokiej temperatury więc dlaczego ktoś woli aby mu się rower wyłączył zamiast poinformować o wysokiej temp to nie rozumiem.

Szczególnie na przejeżdzie przez skrzyżowanie, albo podczas wyprzedzania...
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
ap0f1s 
prezes


Pomógł: 15 razy
Wiek: 36
Dołączył: 02 Paź 2014
Posty: 757
Skąd: Kęty
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017   

Temat ciekawy, sam miałem okazje jeździć na sapku i adaptto. Ale mam wrażenie, że na adaptto silnik grzeje się szybciej, być może jest kwestia ustawień odcięcia temp jak i ustawień silnika. Jeździłem nie na swoim bajku, także nie mam pojęcia jak to było ustawione.
W dodatku sabek jest bardziej rozpracowany tutaj na forum i jest go prościej ustawić.
Druga sprawa, że na adaptto silnik chodzi ciszej w porównaniu z sapkiem przynajmniej według mnie.
Zobaczymy sam buduję dwa bajki na adaptto będą testował. Na pewno porównam to z sabkiem.
Na youtubie są filmiki jak ustawić adaptto.
Także atomek jak masz chęci można zrobić temat co do ustawień adaptto na rożnych silnikach i ustawieniach temp. Wiem, żę pisałeś w rożnych tematach jak co ustawiać, trzeba to połączyć to w jedno i zrobić jeden główny.
_________________
Kilka moich konstrukcji:Gordon 6kW (Adaptto)
Hatak 6kW (Sabvoton)
Kross level a6 3kw
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017   

CA3 ma możliwość ustawienia wszystkich progów i prądów. Tzn prosta sprawa: ma on pomiar temperatury. Można więc ustawić że przy 150*C odlacza nam zasilanie, a przy np 140 stopniach ogranicza prąd np do 30A. Wszystkie te wartości można ustawiać. Dzięki temu nie trzeba otwierać silnika i montować bimetalika.

Ogólnie to ma jeszcze sporo bardzo ciekawych ustawień (m.in. Regulowane hamowanie regeneracyjne) , jak je dobrze rozpracuje to coś napiszę jak to dziala;)
 
 
KrzysiekEV 
stażysta
KrzysiekEV


Pomógł: 14 razy
Wiek: 48
Dołączył: 23 Kwi 2013
Posty: 148
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017   

Można by mój stary schemacik do dławienia mocy spróbować , w miejsce Shunt - bocznika podać z LM35
sygnał temperatury 0-1,5V (0-150`).
http://forum.arbiter.pl/v...ighlight=#75827
 
 
Dlugas 
dyrektor
Bob budowniczy :)



Pomógł: 10 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 439
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017   

Cytat:

Można by mój stary schemacik do dławienia mocy spróbować , w miejsce Shunt - bocznika podać z LM35
sygnał temperatury 0-1,5V (0-150`).
http://forum.arbiter.pl/v...ighlight=#75827


Krzychu, dokładnie o to mi chodziło! Po przekroczeniu pewnej temperatury będzie ograniczona moc do pewnego poziomu - takiego by temperatura nie wzrastała zbyt szybko, najlepiej by już powoli spadała. Oczywiście wszystko bardzo zależy od temp zewnętrznej jaka jest na dworze. Po przekroczeniu jakiegoś progu - by następowało odcięcie możliwości jazdy.
Tas, dzięki takiemu zastosowaniu można by zrezygnować z bimetalu bo nie byłoby potrzeby. Oczywiście progi zastosować dość wysoko by nie było takich przypadków o których piszesz.
Oczywiście bardzo ważną sprawą byłoby wyskalowanie odpowiednio układu by nie okazało się że spaliliśmy silnik ;)
Jaki zakres pracy ma ten Lm? do 5V?
Rozumiem że 1V to 100st.C....dobrze rozumiem?
_________________
Spark Super Hadron 654
 
 
KrzysiekEV 
stażysta
KrzysiekEV


Pomógł: 14 razy
Wiek: 48
Dołączył: 23 Kwi 2013
Posty: 148
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017   

Tak 100 stopni to 1V , 60 to 0,6V , 150 to 1,5V
Zasilanie od 4 do 20V
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group