|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Aktywna (i automatyczna) regulacja mocy sterownika |
Autor |
Wiadomość |
Dlugas
dyrektor Bob budowniczy :)
Pomógł: 10 razy Wiek: 47 Dołączył: 06 Gru 2015 Posty: 439 Skąd: Cz-wa
|
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017 Aktywna (i automatyczna) regulacja mocy sterownika
|
|
|
Panowie, zastanawiam się nad wykonaniem aktywnej regulacji sterownika w miarę wzrostu temperatury silnia . Gdyby silnik uzyskał temperaturę 120st.C napięcie manetki malałoby proporcjonalnie w dół by sterownik nie dawał za dużo prądu na silnik ale dawałby na tyle by móc jechać. Jeśli temperatura urosła by do krytycznej 150 st.C - odcinałoby możliwość jazdy. Potencjometrem można by ustalić precyzyjniej jak regulacja miała by się zachowywać.
Myślę nad prostym układem na jednym tranzystorze który sterowany byłby przez element PTC w silniku. Umożliwiłoby to wykluczenie elementu bimetalicznego co często komplikuje sprawę-trzeba dodawać przewody a często są dwie pary halli z których można wykorzystać zasilanie jednej pary do elementu PTC
Co o tym myślicie? |
_________________ Spark Super Hadron 654 |
Ostatnio zmieniony przez Dlugas Sob 28 Sty, 2017, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017
|
|
|
Skoro masz dwie pary hali, to co za problem dać bimetal? |
|
|
|
|
Dlugas
dyrektor Bob budowniczy :)
Pomógł: 10 razy Wiek: 47 Dołączył: 06 Gru 2015 Posty: 439 Skąd: Cz-wa
|
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017
|
|
|
Bo chcę zrezygnować z zasilania jednej pary-odzyskać 2 przewody na potrzeby elementu PTC a odpiętą parę zasilić z drugiej. Elementem PTC miałby być jakiś termistor - nie lm... choć może dlaczego nie? Zasilanie lm-a można by wziąć z zasilania halli.
Z tym że można by zrezygnować z bimetalu bo termistor załatwiałby sprawę.
Zeeltom, a co, uważasz że to niebezpieczne dla silnika rezygnowanie z bimetalu?
Ps. jakie stan daje lm? |
_________________ Spark Super Hadron 654 |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017
|
|
|
Długas, robienie tego wynalazku z regulowaną mozą z praktycznego punktu widzenia jest kompletnie bez sensu. Serio.
Byłem już wiele razy na wypadach z ludkami co mają adapto z tym mechanizmem ograniczania mocy względem temperatury, ja mam sabvotona i ZERO sprawdzania temperatury tylko wyłącznik termiczny na 150 i tyle.
Wiesz jak wyglądają takie wycieczki z kimś, kto ma ten mechanizm?
Ja:
Pełny ogień wszędzie, zero troski o temperaturę, każda kolejna przeszkoda to wyzwanie, 100% beztroski. Jak przegrzeję to 10 min przerwy, która i tak jest potrzebna, ponieważ...
Adapto:
... adapto jest 2km za mną... Bo już jest 125st i już ogranicza moc, bo już rośnie temperatura, bo już właściciel musi przeliczać, kalkulować, a czy wjadę, czy muszę kręcić na 100%, a może ta górka to za dużo, może tutaj przejadę spokojnie, o kawałek prostego to tutaj muszę wolniej to wiatr zbije temperaturę, bo jeszcze z 10 stopni i się wyłączy....
Jaki w tym jest sens się pytam, no jaki
Bimetal wyłączy parę razy to wyłączy i tyle, a pozostałe 98% czasu spędzonego w terenie to jest z intensyfikacją 100%, a nie 60% albo i mniej i co 2 sekundy kalkulowania. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
Ostatnio zmieniony przez tas Sob 28 Sty, 2017, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017
|
|
|
Właśnie przerabiałem silnik i LM zasiliłem z 5V hallotronów. LM daje ci jakieś napięcie w zależności od temperatury.
W moich silnikach nie mam nigdzie w środku czujników temperatury. W słoneczniku mam wywierconą dziurkę wzdłuż osi i tam wkładam sondę termometru. Działa naprawdę prawidłowo, bo temperatura cewek dość szybko się przenosi na ośkę i daje to jakiś pogląd na temperaturę wewnętrzną. Przy 90 stopniach na termometrze silnik jest na tyle gorący, że parzy łapska i dla mnie jest to już ostrzeżenie by więcej go nie męczyć. Typowa temperatura w czasie jazdy pokazywana na osi, to około 50-60 stopni.
Oczywiście, jeśli masz wyprowadzone 2 komplety halli, to możesz je zasilić z jednego źródła 5V a dwa przewodziki wykorzystać do swoich celów. Pamiętaj też, że na dobrą sprawę wystarczy ci jeden przewód do czujnika, bo drugi podłączasz do masy, a jeden cienki zawsze się da jakoś wsadzić dodatkowo
W tym przerabianym silniku weszły 3 grube fazowe i 8 cienkich. Pozdejmowałem z nich izolację i włożyłem w koszulki termokurczliwe. Średnica przewodów spadła o jakieś 50% i z pewnymi oporami, ale udało się to przepchać przez dziurę w osi. Pomaga mydło, olej itp.
W ten sposób wyprowadziłem 5 do halli, dwa do termika i jeden sygnałowy z LM (LM zasilany z 5V halli). |
Ostatnio zmieniony przez zeeltom Sob 28 Sty, 2017, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017
|
|
|
A jeżdżą tak bo źle mają ustawione adaptto :p skoro ty masz wyłącznik na 150 który zapewne działa przy 155-160. A oni mają szybki czujnik na 125 to czemu tu się dziwić? Ja na początku również gdzieś tak ustawiłem a potem dopiero ogarnąłem że każdy to ustawia na 130-145stopni i wtedy jest ok i można jechać ile się chce bez ryzyka że ci w jakimś ważnym momencie wyłączy silnik. A to że moc limituje co jakiś czas z 7kw na 3kw to tylko mnie cieszy bo dalej mogę jechać.
Ja bym to porównał do samochodu, zazwyczaj jest miernik temperatury silnika i każdy jakoś tam zwraca na niego uwagę i woli spokojnie zjechać na pobocze zanim kompletnie stanie na środku drogi. W samochodzie jednak takie sytuacje dzieją sie niesamowicie rzadko i zazwyczaj w połączeniu z awarią czegoś. A w ebajku jest codziennością trzymanie wysokiej temperatury więc dlaczego ktoś woli aby mu się rower wyłączył zamiast poinformować o wysokiej temp to nie rozumiem. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017
|
|
|
Atomek, to może reaktywować ten temat z optymalnymi ustawieniami sterownika (także albo i szczególnie z punktu widzenia temperatury) bo da się zauważyć pewne zagubienie użytkowników w tej masie opcji |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017
|
|
|
atomek1000 napisał/a: | . A w ebajku jest codziennością trzymanie wysokiej temperatury więc dlaczego ktoś woli aby mu się rower wyłączył zamiast poinformować o wysokiej temp to nie rozumiem. |
Szczególnie na przejeżdzie przez skrzyżowanie, albo podczas wyprzedzania... |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
ap0f1s
prezes
Pomógł: 15 razy Wiek: 36 Dołączył: 02 Paź 2014 Posty: 757 Skąd: Kęty
|
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017
|
|
|
Temat ciekawy, sam miałem okazje jeździć na sapku i adaptto. Ale mam wrażenie, że na adaptto silnik grzeje się szybciej, być może jest kwestia ustawień odcięcia temp jak i ustawień silnika. Jeździłem nie na swoim bajku, także nie mam pojęcia jak to było ustawione.
W dodatku sabek jest bardziej rozpracowany tutaj na forum i jest go prościej ustawić.
Druga sprawa, że na adaptto silnik chodzi ciszej w porównaniu z sapkiem przynajmniej według mnie.
Zobaczymy sam buduję dwa bajki na adaptto będą testował. Na pewno porównam to z sabkiem.
Na youtubie są filmiki jak ustawić adaptto.
Także atomek jak masz chęci można zrobić temat co do ustawień adaptto na rożnych silnikach i ustawieniach temp. Wiem, żę pisałeś w rożnych tematach jak co ustawiać, trzeba to połączyć to w jedno i zrobić jeden główny. |
_________________ Kilka moich konstrukcji:Gordon 6kW (Adaptto)
Hatak 6kW (Sabvoton)
Kross level a6 3kw |
|
|
|
|
maniekrox
prezes maniekrox
Pomógł: 22 razy Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 909 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017
|
|
|
CA3 ma możliwość ustawienia wszystkich progów i prądów. Tzn prosta sprawa: ma on pomiar temperatury. Można więc ustawić że przy 150*C odlacza nam zasilanie, a przy np 140 stopniach ogranicza prąd np do 30A. Wszystkie te wartości można ustawiać. Dzięki temu nie trzeba otwierać silnika i montować bimetalika.
Ogólnie to ma jeszcze sporo bardzo ciekawych ustawień (m.in. Regulowane hamowanie regeneracyjne) , jak je dobrze rozpracuje to coś napiszę jak to dziala;) |
|
|
|
|
KrzysiekEV
stażysta KrzysiekEV
Pomógł: 14 razy Wiek: 48 Dołączył: 23 Kwi 2013 Posty: 148 Skąd: Częstochowa
|
|
|
|
|
Dlugas
dyrektor Bob budowniczy :)
Pomógł: 10 razy Wiek: 47 Dołączył: 06 Gru 2015 Posty: 439 Skąd: Cz-wa
|
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017
|
|
|
Krzychu, dokładnie o to mi chodziło! Po przekroczeniu pewnej temperatury będzie ograniczona moc do pewnego poziomu - takiego by temperatura nie wzrastała zbyt szybko, najlepiej by już powoli spadała. Oczywiście wszystko bardzo zależy od temp zewnętrznej jaka jest na dworze. Po przekroczeniu jakiegoś progu - by następowało odcięcie możliwości jazdy.
Tas, dzięki takiemu zastosowaniu można by zrezygnować z bimetalu bo nie byłoby potrzeby. Oczywiście progi zastosować dość wysoko by nie było takich przypadków o których piszesz.
Oczywiście bardzo ważną sprawą byłoby wyskalowanie odpowiednio układu by nie okazało się że spaliliśmy silnik
Jaki zakres pracy ma ten Lm? do 5V?
Rozumiem że 1V to 100st.C....dobrze rozumiem? |
_________________ Spark Super Hadron 654 |
|
|
|
|
KrzysiekEV
stażysta KrzysiekEV
Pomógł: 14 razy Wiek: 48 Dołączył: 23 Kwi 2013 Posty: 148 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Sob 28 Sty, 2017
|
|
|
Tak 100 stopni to 1V , 60 to 0,6V , 150 to 1,5V
Zasilanie od 4 do 20V |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|