|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
ZIMA - JAK PRZECHOWYWAĆ BATERIE LI-ION I POCHODNE ? |
Autor |
Wiadomość |
Elektrotonus
prezes Łukasz R
Pomógł: 17 razy Wiek: 47 Dołączył: 17 Lip 2016 Posty: 820 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 11 Lut, 2017
|
|
|
Jak pisałem przewód żelazka już od miesiąca był przy wejściu do żelazka bez bawełnianego ? oplotu. Zabierałem się do naprawy jak pies do jeża. W końcu po podpięciu żelazka testowo na chwilkę dobiło go to. Wieczorem pod 220V zauważyłem iskrzenie, natychmiast odłączyłem od zasilania. Skróciłem go o 15 cm, dolutowałem do istniejącej wewnątrz, żelazko prasuje
Dziś zakupiłem żarówkę 100W i ponowiłem próbę rozładowania akumulatora do 48.5V. Efekt żarówki mizerny, ledwo się jarzy, dosyć ciepła. Watomierz pokazywał 0.5W i 0.02A. Przerobiłem instalację pod naprawione wcześniej żelazko. Prąd podskoczył do ok 2A i moc ok 100W. Wyssał z baterii 377 Wh ( z max dostępnych 940 Wh ). Przy okazji nie wiem czemu ale watomierz ten zawyża napięcie o ok 0.15-0.2 V w stosunku do pomiaru dwoma innymi miernikami. Również bez obciążenia.
|
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Nie 12 Lut, 2017
|
|
|
Elektrotonus napisał/a: | Jak pisałem przewód żelazka już od miesiąca był przy wejściu do żelazka bez bawełnianego ? oplotu. Zabierałem się do naprawy jak pies do jeża. W końcu po podpięciu żelazka testowo na chwilkę dobiło go to. Wieczorem pod 220V zauważyłem iskrzenie, natychmiast odłączyłem od zasilania. Skróciłem go o 15 cm, dolutowałem do istniejącej wewnątrz, żelazko prasuje
|
Dramatyczna historia, żelazko się grzeje, żarówka świeci |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
Elektrotonus
prezes Łukasz R
Pomógł: 17 razy Wiek: 47 Dołączył: 17 Lip 2016 Posty: 820 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 12 Lut, 2017
|
|
|
borsuk napisał/a: |
Dramatyczna historia, żelazko się grzeje, żarówka świeci |
... bateria na pysk z napięciem leci |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 02 Sie, 2017
|
|
|
Tomas napisał/a: | .. Wywraca wcześniejszą ideologię. |
Nie wywraca, z mojej strony 100% poparcia dla praktycznej porady, by utrzymywać PAKIET aku jak najbliżej max naładowania. Im nizsze napięcie pakietu, im częściej będzie 'katowany' na min napięcia, tym napięcia segmentów będa się coraz bardziej rozjeżdzaly.
Szanujemy zalecenia producentów aby POJEDYNCZE ogniwa przechowywać w okolicach 3,7 V, bo nie mają one kontaktu z innymi ogniwami, które na siebie wzajemnie oddziaływują. A poza tym to są zalecenia magazynowe,dotyczące ogniw jeszcze 'nie wzbudzanych' ładowaniem i obciązeniem oraz założeniem by było w nich jak najmniej energi w razie pożaru lub zwarcia.
Reasumując : nie traktujmy pakietu aku jak baku w samochodzie spalinowym, gdzie nie ma znaczenia czy jeżdzimy na pełnym czy prawie pustym. Dla aku ma to duże znaczenie. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Czw 03 Sie, 2017
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | .......Reasumując : nie traktujmy pakietu aku jak baku w samochodzie spalinowym, gdzie nie ma znaczenia czy jeżdzimy na pełnym czy prawie pustym. Dla aku ma to duże znaczenie. |
Ma to znaczenie i to duże. W lecie pusty bak pełen oparów benzyny, to potencjalne niebezpieczeństwo wybuchu, a w zimie może skroplić się woda blokując układ paliwowy |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 03 Sie, 2017
|
|
|
Co mam rozwinąć, przecież przez kilka minut tłumaczę dlaczego tak, a nie inaczej. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Cezar
początkujący
Wiek: 64 Dołączył: 28 Kwi 2020 Posty: 11 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 19 Maj, 2020
|
|
|
Charge level *(V/cell)
Discharge cycles
Available stored energy **
Table 4: Discharge cycles and capacity as a function of charge voltage limit. Every 0.10V drop below 4.20V/cell doubles the cycle but holds less capacity. Raising the voltage above 4.20V/cell would shorten the life. The readings reflect regular Li-ion charging to 4.20V/cell.
Guideline: Every 70mV drop in charge voltage lowers the usable capacity by about 10%.
Note: Partial charging negates the benefit of Li-ion in terms of high specific energy.
* Similar life cycles apply for batteries with different voltage levels on full charge.
** Based on a new battery with 100% capacity when charged to the full voltage.
[4.30] [150–250] [110–115%]
4.25 200–350 105–110%
4.20 300–500 100%
4.15 400–700 90–95%
4.10 600–1,000 85–90%
4.05 850–1,500 80–85%
4.00 1,200–2,000 70–75%
3.90 2,400–4,000 60–65%
3.80 See note 35–40%
3.70 See note 30% and less
Czyli ładowanie pakietu np. 48V (nominał ) do 52V ( 13s x 4,0V = 52V ) czterokrotnie wydłuża jego żywotność, baterię o nominale 52V - powinno się ładować do 56V (14s x 4V = 56V ) rozładowanie odpowiednio do 41V i 44V ... |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Pią 22 Maj, 2020
|
|
|
Cezar napisał/a: |
..Table 4: Discharge cycles and capacity as a function of charge voltage limit. Every 0.10V drop ... |
Zamiast przepisywać tabelki chyba lepiej podać do nich link.
Jak interesujesz się tym tematem to dyskusje już były wielokrotnie np. tu:
https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=7288& |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|