ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Od czego zależy pojemność godzinowa akumulatora ??
Autor Wiadomość
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Pią 03 Lut, 2012   

Wracając do pierwszego postu i postawionego w nim pytaniu "dlaczego?" - nie potrafię odpowiedzieć. Ale jak już napisałem poprzednio, zawsze budujemy sobie "model" rzeczywistości. Uproszczony, ale wystarczający.
I czasem na pytanie to trzeba odpowiedzieć "bo tak jest!", aby nie tracić niewspółmiernie wiele czasu na odpowiedź.

Pytanie o zależność od Rw rozumiem jako próbę stworzenia METODY oceny pojemności aku za pomocą pojedynczego pomiaru - w odróżnieniu od czasochłonnego mierzenia energii oddawanej przez akumulator.

W wątku były linki do Wikipedii - czy ktokolwiek "przestudiował" prawo Peukerta? Ja niestety nie. A może trzeba?
Tu drobne ostrzeżenie: tłumacz Googla już na końcu pierwszego zdania "discharged" tłumaczy na "wprowadzana"!!!!!
Dla dociekliwych: w linkach do tego hasła jest "dogłębna analiza"(google go nie tłumaczy!?) oraz kalkulator.
Kalkulator znalazłem też na stronie
http://www.samochodyelekt...topic.php?t=229
Ciekawy wydaje mi się artykuł w EdW:
http://www.edw.com.pl/pdf/k01/10_15.pdf
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 03 Lut, 2012   

Przypominam, że Rw tutaj praktycznie nie ma znaczenia, nie jest parametrem wpływającym i nie da się tu go zastosować jak do prawa Ohma; głównie dlatego, że ilość energii rozładowanej równa się ilości energii potem naładowanej; chociaż ładujemy wszystkie przypadki załóżmy prądem dziwsięciogodzinnym.
Czyli jeśli akumulator calkowicie rozładujemy 225Ah przy prądzie dwudziestogodzinnym , to potem prądem 22,5Ah naładujemy 225Ah do pełna, ale jeśli całkowicie rozładujemy prądem 73A (dwugodzinnym), więc wyjmiemy 146Ah, to potem do pełna naładujemy tylko 146Ah chociaż prądem 22,5A.
To były wartości lekko przybliżone.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
maniakev2 
młodzik


Dołączył: 30 Lip 2011
Posty: 78
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 04 Lut, 2012   

Prawo Peukerta (wersja angielska )
Cytat:

"Prawo Peukerta uwzględnia opór wewnętrzny i szybkość odzyskiwania baterii"

Trochę nieudolnie tłumaczy ale to odzyskiwanie baterii to chyba chodzi o mieszanie elektrolitu - przy dużym prądzie do/z występuje rozrzedzenie/zagęszczenie elektrolitu przy elektrodach.
Tak więc najwięcej zależy od producenta/konstrukcji no i jak o aku dbamy.
Jeśli producent poda w danych katalogowych współczynnik Peukerta można dokładnie policzyć pojemność przy różnych prądach. wzory (opublikował to w 1897 roku :) )

Zbyszek Kopeć napisał/a:

Czyli jeśli akumulator calkowicie rozładujemy 225Ah przy prądzie dwudziestogodzinnym , to potem prądem 22,5Ah naładujemy 225Ah do pełna, ale jeśli całkowicie rozładujemy prądem 73A (dwugodzinnym), więc wyjmiemy 146Ah, to potem do pełna naładujemy tylko 146Ah chociaż prądem 22,5A.
To były wartości lekko przybliżone.


Wyciągasz z niego 146Ah, a z aku "znika" więcej bo są straty!
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 04 Lut, 2012   

Coś przekręcasz moje słowa, przeczytaj jeszcze raz.
Jakieś malutkie straty tu są pomijalne, bo chodzi o porównanie 146Ah i 225Ah, przypominam, że ponowne naładowanie włoży do aku . odpowiednio np. 146Ah, lub 225Ah.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 04 Lut, 2012   

Straty są w żarówce na włóknie, ale to daje i tak energię potrzebną do ogrzewania mieszkania.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
maniakev2 
młodzik


Dołączył: 30 Lip 2011
Posty: 78
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 04 Lut, 2012   

Prawo Peukerta jest znane od 115 lat i jest niepodważalne! Gdyby nie było strat pojemność byłaby stała np. 225Ah -> 225A 1h lub 1A 225h bez znaczenia ale tak nie jest!
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Sob 04 Lut, 2012   

Czy wiecie, że:
...between two different metals connecting the poles
oznacza:
...między dwoma różnymi metalami łączących Polaków!!!!

http://translate.googleus...xS_kFWqaMTXTnDQ
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 04 Lut, 2012   

Toż ja całkowicie o innych sprawach piszę.
Przypominam, ile się wyładuje amperogodzin to tylko tyle się da naładować amperogodzin, a te różnice nie stanowią strat.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Geberut 
początkujący


Dołączył: 10 Lut 2017
Posty: 2
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

Pojemność godzinowa w tym samym akumulatorze zależy jednak od RW, a RW przy różnych prądach rozładowania zależy od fizyki przepływu elektrolitu wewnątrz czynnych mas i pomiędzy płytami. Zwiększając prąd jednocześnie skracamy czas w którym kwas ma możliwość spotkać swój kryształ PbO2. W efekcie otrzymujemy rozwarstwienie elektrolitu (między płytami o niskiej zawartości kwasu, a nad płytami i pod nimi o wysokiej). Masa czynna z tego samego powodu w warstwach zewnętrznych jest "rozładowana", a w głębi nie. Kolejnym czynnikiem jest fakt, że masa czynna rozladowuje się od elementów kratki do wnętrza okna kratki. Siarczan ołowiu który powstaje w efekcie reakcji izoluje jeszcze nie rozładowane części mas czynnych jak od elektrolitu, tak i od kratek. W efekcie rośnie RW i maleje pojemność.
Akumulatory o różnej pojemności godzinnej różni budowa tzn, ilość płyt i ich grubość, zastosowany separator i nośnik elektrolitu.
 
 
pepelito 
kierownik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 30
Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 386
Skąd: ropczyce
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

To żeś odkopał temat sprzed 5lat:D
 
 
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1740
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

pepelito napisał/a:
To żeś odkopał temat sprzed 5lat:D


I to pierwszym swoim postem :mrgreen:
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

Bardzo popieram odkopywanie trupów bo to świadczy że ludzie szukają a nie tylko pytają co jakiś czas o to samo . Brawo Ty również za to że czegoś rzeczowego więcej się właśnie dowiedziałem (czyli jak to wygląda od strony technicznej ,chemicznej , fizycznej).
 
 
Geberut 
początkujący


Dołączył: 10 Lut 2017
Posty: 2
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 12 Lut, 2017   

Zarejestrowałem się specjalnie, bo uważałem, że znam odpowiedź na tytułowe pytanie, a po przeczytaniu okazało się, że kilku było blisko, ale nikt nie odpowiedział.
Więcej o procesach w akumulatorze (rosyjski) http://adopt-zu.soroka.org.ua/history.html tam w różnych miejscach jest sporo ciekawych informacji o ładowaniu, o zasiarczeniu, o PbO2 w wersji alfa i beta. A tu bardzo prosta i skuteczna odsiarczarka (niebezpieczna) http://shyza.ru/forum/viewtopic.php?f=15&t=50
Swoją wykonałem na postawie schematu że strony 8 na BTW 69.

Dodam jeszcze swoje doświadczenia z prądem godzinowy. Akumulator 3 lata TopDrive (dla Tesco Exide) 50Ah
Q 20h 37,54Ah, Q 10h 30,49 Ah. Teraz trwa kolejny test Q 20h, ale akumulator stał jescze jedna dobę więcej pod odsiarczarką. Wynik dodam później.

IMG_20170128_012729-1040x780.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 310 raz(y) 198 KB

 
 
radasss 
dyrektor
Radosław



Pomógł: 7 razy
Wiek: 55
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 413
Skąd: Luboń/k.Poznania
Wysłany: Czw 16 Lut, 2017   

Bawiłem się różnymi desulfatorami. Ten jest jednak najskuteczniejszy.
_________________
warsztatmotocykli.pl
 
 
zbychci 
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 49
Skąd: Suwałki
Wysłany: Czw 23 Lut, 2017   

A już tak fajnie się rozczytałem i chciałem dołączyć :cry:
A kto by tam patrzył na daty.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group