|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Spadająca moc z baterii żelowych. |
Autor |
Wiadomość |
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017
|
|
|
Na swoim akumulatorze powinieneś mieć podobny opis jak na zdjęciu niżej;
W twoim przypadku patrzysz na wyższe napięcie (tu "Cycle use" 14.4 - 15V).
To jest maksymalne napięcie na baterii przy minimalnym prądzie. Aby sprawdzić czy ładowarka prawidłowo ładuje baterię, włącz w szereg "amperomierz" i łąduj akumulatory min 10godz. Do ~41 - 42V prąd powinien być stały (2A). Po osiągnięciu wspomnianego napięcia prąd powinien zacząć wyraźnie spadać. Napięcie powinno dalej rosnąć, lecz już minimalnie (maksymalnie do ~43.5), po czym ładowarka (jeżeli jest dedykowana do żeli) powinna przejść do trybu "Standby" (13.5 - 13.8V). Ta faza jest Tobie niepotrzebna.
W pełni sprawny 15Ah akumulator powinien przy ~4.5A/0.3C świecić 2.5godz (testowa żarówka 55W), do minimalnego napięcia 10.5V. |
|
|
|
|
Kaemus
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Maj 2014 Posty: 65 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: Pon 20 Mar, 2017
|
|
|
Sprawdziłem ładowanie, odcina przy osiągnięciu 43V.
Na mojej baterii:
cycle use: 13.5-15V
Piszą też, że "initial current" max 4.5A, co mnie trochę martwi, bo
pewnie bywa na początku większy. Ile trwa ten czas "initial", czyli kiedy
zaczyna się "normalne" użytkowanie?
Ogólnie, to widzę, że chyba źle pojmowałem proces zużycia się baterii.
Myślałem, że w miarę postępującego zużycia będzie spadała ich pojemność,
ale zakładałem, że przez jakiś rozsądny czas (powiedzmy 2 lata) ich funkcjonalność
na krótkim dystansie będzie taka sama.
KM. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 20 Mar, 2017
|
|
|
Jeżdżę na starych żelach już 4 rok i ich pojemność jest na poziome 60 % od nowości. Zazwyczaj robię 15 - 25 km po lesie na jednym ładowaniu i jakoś trzymają się do dziś.
Miałem kiedyś gościa, który narzekał, że po 5 latach przejeżdża już tylko niecałe 10 km Na jakichś chińskich żelach 12V 12Ah. |
|
|
|
|
Kaemus
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Maj 2014 Posty: 65 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: Pon 20 Mar, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Jeżdżę na starych żelach już 4 rok i ich pojemność jest na poziome 60 % od nowości. Zazwyczaj robię 15 - 25 km po lesie na jednym ładowaniu i jakoś trzymają się do dziś.
Miałem kiedyś gościa, który narzekał, że po 5 latach przejeżdża już tylko niecałe 10 km Na jakichś chińskich żelach 12V 12Ah. |
Tak, ale zasięg to jedna sprawa.
Druga to ta, na której w moim górzystym terenie bardziej mi zależy - moc na podjazdach.
A ta ewidentnie spadła w porównaniu z początkiem użytkowania baterii (3 miesiące!).
Na sterowniku mam prąd ograniczony do 18A, mógłbym go zwiększyć, ale z tego co wiem,
to żele nie będą w stanie długo podawać większego prądu.
KM. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 20 Mar, 2017
|
|
|
Teraz żele trzeba kupować od sprawdzonego sprzedawcy, bo jest wiele badziewia na rynku. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Pon 20 Mar, 2017
|
|
|
Kaemus napisał/a: | Sprawdziłem ładowanie, odcina przy osiągnięciu 43V.
Na mojej baterii:
cycle use: 13.5-15V
Piszą też, że "initial current" max 4.5A, co mnie trochę martwi, bo
pewnie bywa na początku większy. Ile trwa ten czas "initial", czyli kiedy
zaczyna się "normalne" użytkowanie?
Ogólnie, to widzę, że chyba źle pojmowałem proces zużycia się baterii.
Myślałem, że w miarę postępującego zużycia będzie spadała ich pojemność,
ale zakładałem, że przez jakiś rozsądny czas (powiedzmy 2 lata) ich funkcjonalność
na krótkim dystansie będzie taka sama.
KM. |
Czyli napięcie ładowania na pojedynczym akumulatorze masz 14.3V - OK.
"initial current" max 4.5A - to jest maksymalny prąd ładowania. Ładowarka daje 2A - OK, tyle że musisz dłużej ładować. Zaleta 2A, większa trwałość akumulatora.
Zwykłe żele przy dużych prądach mają dosyć duży spadek napięcia (mocy). Dodatkowo masz aktualnie niskie temperatury które dodatkowo zmniejszają moc. Ratunek Li-xxx |
|
|
|
|
Kaemus
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Maj 2014 Posty: 65 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: Wto 21 Mar, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Teraz żele trzeba kupować od sprawdzonego sprzedawcy, bo jest wiele badziewia na rynku. |
Wiem. Znam wątek o żelach na pamięć, ale niestety ostatni wniosek był tak, że
nie wiadomo gdzie kupować.
Coś się zmieniło, jest jakiś pewniak? |
|
|
|
|
Kaemus
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Maj 2014 Posty: 65 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: Wto 21 Mar, 2017
|
|
|
Cytat: | Zwykłe żele przy dużych prądach mają dosyć duży spadek napięcia (mocy). Dodatkowo masz aktualnie niskie temperatury które dodatkowo zmniejszają moc. Ratunek Li-xxx :grin |
Założenie jest takie, że żele są formą przejściową, tak na początek przygody z e-bike.
Dodatkowo silnik kosztował niemało (2 500PLN), nie chciałem na starcie podwajać kosztów : )
KM. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 21 Mar, 2017
|
|
|
Na razie nie mam pewnego źródła. Coś sprowadzili do Grodziska, ale jeszcze nie testowałem. |
|
|
|
|
Kaemus
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Maj 2014 Posty: 65 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: Wto 21 Mar, 2017
|
|
|
Ja kupiłem coś takiego:
photo
Kierowałem się pozytywną opinią ze wspomnianego wątku.
Na razie testuję.
Mam nadzieję, że się wyświetli, jeszcze niczego tu nie linkowałem. |
|
|
|
|
pepelito
kierownik
Pomógł: 6 razy Wiek: 30 Dołączył: 04 Gru 2016 Posty: 386 Skąd: ropczyce
|
Wysłany: Wto 21 Mar, 2017
|
|
|
Musisz dać link do bezpośredniego zdjęcia czyli:
o tak (trzeba usunąc gwiazdkę )
[*img]https://docs.zoho.com/docs/prv/1vl7ifdfb0714408744d892b3531e85e36661?_t=1490104668652[/img] |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Wto 21 Mar, 2017
|
|
|
Tu masz parametry swojego akumulatora.
Katalogowe parametry są przyzwoite. Być może któryś akumulator jest "rąbnięty". Spróbuj rozładowania większym prądem (2 - 3 żarówki równolegle) i porównaj czas z tabeli. |
|
|
|
|
Kaemus
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Maj 2014 Posty: 65 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: Wto 21 Mar, 2017
|
|
|
tkoko napisał/a: |
Katalogowe parametry są przyzwoite. Być może któryś akumulator jest "rąbnięty". Spróbuj rozładowania większym prądem (2 - 3 żarówki równolegle) i porównaj czas z tabeli. |
Dzięki za pomysł, przetestuję.
Czy to różnica, czy użyję jednej mocniejszej żarówki, czy kilku równolegle? |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Wto 21 Mar, 2017
|
|
|
Nie ma znaczenia byle prąd był wyższy ~15A (1C). Chodzi o to by sprawdzić czy wszystkie akumulatory pod takim prądem mają jednakowy czas rozładowania. Wg tabeli czas powinien wynieść ~30min, przy minimalnym napięciu 9-10V pod obciążeniem. |
|
|
|
|
Kaemus
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Maj 2014 Posty: 65 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: Śro 22 Mar, 2017
|
|
|
9-10 V?
Myślałem, że nie powinienem rozładowywać poniżej ok. 10,5V... |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|