ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Niekonwencjonalne ładowanie Li-Ion'ów
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 26 Mar, 2017   

Pytam, bo ładowarki do żeli mają praktycznie takie same napięcia, jak do litów, a są tańsze.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Nie 26 Mar, 2017   

zeeltom napisał/a:
No to jaka powinna być dopuszczalna tolerancja zasilacza? Dokładnie do 0.01V? Czy może być więcej? Pytam, bo ładowarki które miałem nie były identyczne napięciami. Z reguły miał nieco mniej, niż wypadkowa 4,2V na ogniwo.


Nie da się to jednoznacznie określić tych parametrów, gdyż ten sam zasilacz z baterią innej pojemności będzie się zachowywał inaczej. Jak pisałem wcześniej mam 2 zasilacze Magmy na 36V, oraz kilka baterii o różnej pojemności (2 po 7.8Ah, 12Ah oraz 11Ah/28V). Przy bateriach 7.8Ah ładowarka przechodzi z trybu CC (3A) w CV przy napięciu ~41V, i prąd spada poniżej 10mA przy maksymalnym napięciu ~42V (aktualnie, bo wcześniej było ~41.8V). Dla baterii 12Ah napięcie CV to już ~41.15V. Tą samą ładowarką ładuję również baterię 28V przez odpowiednio dobrane diody (ok 10szt) tak by końcowy prąd ładowania CV był zgodny ze specyfikacją Samsunga (50mA na ogniwo), przy maksymalnym napięciu 33.6V. Za mała ilość diod powoduje że ładowarka nie wchodzi w tryb CV i BMS odcina ładowanie. Zbyt duża ilość diod sprawia że bateria nie osiąga optymalnego napięcia.
Ponieważ ładowarki różnią się napięciem końcowym (jedna ma ~42V, druga ~42.2V) ma to wpływ na jeden z BMS'ów w baterii 7.8Ah wyłączając ładowanie przy CV na poziomie ~100mA. Ponieważ w ładowarce mam na wyjściu diody do równoczesnego ładowania 2 akumulatorów, to włączając diodę uzyskuję CV poniżej 10mA przy 42V.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Nie 26 Mar, 2017   

zeeltom napisał/a:
Pytam, bo ładowarki do żeli mają praktycznie takie same napięcia, jak do litów, a są tańsze.


Testowałem i taką ładowarkę z Magmy (2A). O ile przy doładowaniu akumulatora naładowanego przez ładowarkę Li-Ion do 41.17V ładowarka weszła w tryb CV i prąd spadał w miarę optymalnie przy ~42V, to już przy akumulatorze rozładowanym, ładowarka nie weszła w tryb CV nawet przy 42V.
Co do ceny jest to kilka zł. lecz masz w zamian większy prąd.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 26 Mar, 2017   

tkoko napisał/a:
.., to już przy akumulatorze rozładowanym, ładowarka nie weszła w tryb CV nawet przy 42V.
Co do ceny jest to kilka zł. lecz masz w zamian większy prąd.

Prawdopodobnie dlatego, że był stale (za) duży prąd, doszlo szybko do 42V i wyłączył.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Wto 28 Mar, 2017   

Zeeltom, specjalnie dla Ciebie, porównanie ładowarki Li-ion (HGSPCHAONFF) 36V / 3A, z ładowarką do żeli (LB32) 36V / 1.5A (obie z Magmy), przy ładowaniu baterii Li-Ion 36V / 7.8Ah / 280Wh.

Ładowanie ładowarką do żeli, baterii rozładowanej do zadziałania BMS'a; 28.9V (po ostygnięciu ~34V).
5godz; prąd cały czas ~1.4A, napięcie początkowe 34.58V, końcowe 42.2V (zadziałanie BMS'a), ~257Wh.
(Dokładniej; po 2godz = 39.13V / 104Wh, po 3godz = 40.05V / 160Wh, po 4godz = 41.15V / 215Wh)
Ładowarka do końca ładowała 1.4A, a dioda nie zmieniła koloru na zielony, mimo napięcia powyżej 42V (41.2V). Dopiero odłączenie akumulatora i ponowne włączenie zmienia stan diody, i przejście ładowarki w tryb CV.

Rozładowanie tak naładownej baterii; początkowe napięcie po ustabilizowaniu (1godz) ~41.2V.
1godz; prąd od 6.3 do 5.6A / 32.1V / 203Wh.
dalsze 4min; prąd 5.4A / 28.9V (zadziałanie BMS'a) łącznie ~216Wh.

Ładowanie ładowarką do Li-Ion, baterii rozładowanej do zadziałania BMS'a; 28.9V (po ostygnieciu ~34V).
1g 40min; prąd ~2.97A (prąd CC), napięcie od 35.8V do 41.33V / 200Wh
50min; spadek prądu z 2.97A do 1.02A (prąd CV), przy 41.9V / 263Wh, zapalenie się zielonej diody (80 - 90% pojemności).
dalsze 3godz; z 1.02A do 0.03A (CV), napięcie końcowe 41.95V / 17Wh

Rozładowanie tak naładownej baterii; początkowe napięcie po ustabilizowaniu (1godz) ~41.93V.
1godz; prąd od 6.3 do 5.7A / 33.2V / 205Wh.
dalsze 15min; prąd 5.3A / 28.9V (zadziałanie BMS'a) łącznie ~246Wh.

Jak widzisz od biedy można naładować akumulator z BMS'em ładowarką do żeli. Pytanie tylko czy dla 23 - 35zł warto to robić.
Równie dobrze możesz wziąć dowolny transformator 30 - 35V / 3-5A, który za mostkiem prostowniczym i kondensatorem daje maksymalnie 42V przy prądzie 50 - 200mA, i będziesz miał "pseudo" CC/CV do Li-Ion.
Ostatnio zmieniony przez Wto 28 Mar, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 28 Mar, 2017   

Taki brak zapalenia się zielonej diody przy ładowaniu żeli zauważyłem przy ładowaniu mocno zużytych żeli. Nie wyłączało się i ładowało, aż do nagrzania i spuchnięcia akumulatorów. Może to ma coś wspólnego z litami?
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Wto 28 Mar, 2017   

zeeltom napisał/a:
Taki brak zapalenia się zielonej diody przy ładowaniu żeli zauważyłem przy ładowaniu mocno zużytych żeli. Nie wyłączało się i ładowało, aż do nagrzania i spuchnięcia akumulatorów. Może to ma coś wspólnego z litami?


Raczej jest to inna charakterystyka napięć żeli i Li-Ion, pod koniec ładowania. Obie ładowarki "testują" co jakiś czas baterię (prąd zaczyna "skakać"). Sprawne żele jak wiesz, naładowane np. do 14.5V po odłączeniu ładowarki od razu "spadają" do nominalnego napięcia ~13V. Porównawczo Li-Iony ten spadek napięcia mają minimalny, a po "nasyceniu" prawie żaden.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 28 Mar, 2017   

Cyt: "Ładowarka do końca ładowała 1.4A,"
Przyjmując że Twój pakiet jest 5P, pod koniec prąd ładowania wynosił 300 mA na ogniwo.
6-7 razy za dużo, czyli doszło zapewne na niektorych segmentach do przekroczenia 4,20 na ogniwo, ogniwa w takich warunkach są nierówno ładowane, nie działa praktycznie BMS.
Czyli dłuższa taka eksploatacja odbije się na jakości pakietu.
Absolutnie nie warto.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Śro 29 Mar, 2017   

Z wagi i parametrów, bateria 7.8Ah/15A to zapewne samsung ICR18650-26A - 2600mAh/5.2A w układzie 3P.
Czas ładowania dla baterii (2600mA/0.2C = 520mA) przy prądzie 0.47A na ogniwo (1.4A : 3P), wg poniższej tabeli to;
520mA : 470mA * 270min = ~300min (5godz), (270min = czas CC w tabeli dla prądu 0.2C i napięcia 4.2V).
Jak więc widać BMS wzorcowo wyłączył ładowanie w stosunku do aktualnej pojemności baterii, przy braku przejścia w CV przez Ładowarkę.


Bateria 26A, 2600mAh


Zeeltom po analizie testu ładowania, myślę że dla "twoich emerytów", dla których czas ładowania nie ma znaczenia, użycie ładowarki o prądzie ~1.5A do baterii (z BMS'em!!!) powyżej 10Ah (12-15Ah), może być "sensowne". Czas ładowania będzie długi (7 - 10godz, taki jak przy żelach), ale nawet odliczając CV, który przy tym prądzie ma już niewielkie znaczenie (kilka procent), to i tak sumaryczna pojemność powinna być identyczna lub większa (wg tabeli).
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group