ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Test jazdy w pełnym trybie elektrycznym EV priusa
Autor Wiadomość
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Śro 04 Lip, 2012   Test jazdy w pełnym trybie elektrycznym EV priusa

Dzisiaj przeprowadziłem kolejny test jazdy na samym prądzie w priusie 2000. Wcześniej była jazda po polnych drogach z małą prędkością. Tym razem wyjechałem na ulice Olsztyna, córka robiła film, ale niestety coś popsuło się w komórce.
Więc opis:
Najpierw pojechaliśmy z mojej wsi do Olsztyna , na stacji benzynowej shell w Dajtkach poczekałem na pełne naładowanie akumulatora , czyli aż wyłączy się silnik spalinowy...........

cały test na moim blogu tutaj:
http://rudzik6.blogspot.c...-samochodu.html
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 04 Lip, 2012   

Już wywal ten silnik spalinowy i jego osprzęt (już zbędny), zrób małe korekty i będziesz wreszcie miał chyba fajny EV.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Śro 04 Lip, 2012   

Hybryda też przydatna, np. jako agregat prądotwórczy.
A o 17:00 jestem umówiony na jazdę testową nową hybrydą yaris, ciekawe jak się sprawuje :)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 04 Lip, 2012   

Hybryda YARIS też pali na 100km, a tylko samo EV jest faktycznie ekologiczny.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Wto 10 Lip, 2012   Re: Test jazdy w pełnym trybie elektrycznym EV priusa

rudzik6 napisał/a:

Najpierw pojechaliśmy z mojej wsi do Olsztyna , na stacji benzynowej shell w Dajtkach poczekałem na pełne naładowanie akumulatora , czyli aż wyłączy się silnik spalinowy...........

A ile wychodzi średnio zużycie (cena 1km) w tym Priusie, bo co jakis czas pewnie acu do wyrzucenia i do wymiany? Więc to chyba podraża cenę 1km? Bo cos kiedyś o 3l/100km chyba pisałeś?
Mi wychodzi 0.27 PLN/km licząc obecne ceny ropy w 1.4HDI 75KM-czyli spokojnie jadąc przy obrotach ok. 2100 obr/min w okolicy 100km/h jakieś 4.5l/100km. Ostatnio za 60PLN spokojnie ponad 200km zrobiłem przy tych "drakońskich cenach" ropy...w pagórkowatym terenie na południu Polski w trasie...
Ale jak czasami jadę sam, to i tak wydaje mi się za dużo i cel to zejść do ok. 1l/100km w innym wehikule EV oczywiście ;)
Właśnie oglądałem generator 650W za 440 PLN w Castoramie dzisiaj...ciekawe ile zużywa benzyny i oleju na 1kW-nawet nie próbowałem obsługi o to pytać z wiadomych wzgledów ;)
Być może hybryda póki co to najtańsze i najbardziej praktyczne rozwiązanie jednak...
No chyba że zbuduję FES na magnesach neodymowych wcześniej zanim acu będzie lżejsze i tańsze ;)
Tak z ciekawości w tym Priusie, to jak chodzi silnik, to on jako generator prądu działa i tak czy inaczej ten pojazd napedzany jest elektrycznie-chodzi mi o to czy ma silniki elektryczne w kołach i żadnych przekładni, czy w trybie "spalinowca" tak jak w klasycznym mechanicznie energia jest z silnika przenoszona na koła? Dlaczego na stacji musiałeś czekac na naładowanie acu? Przecież chyba ten silnik spalinowy i tak ma sporą nadwyżkę energii i spokojnie w czasi ejazdy mógłby jako generator pracować i nadmiar do acu ładować?
Np. te 75KM z tego silnika 1.4HDI to... aż 55kW, więc wychodzi mi ze być może taniej by było z generator a niż z elektrowni opalanej węglem-i drożejącym prądem- ładować te EV?

1l benzyny czy ropy ok. 38 MJ/litr = ok. 10kWh energii.
cena 1kWh energii 0.70 PLN w dzień w Tauronie, w nocy 0,29 PLN, ale w trasie czy dla acu lepiej ładować jak rozładowany albo kiedy potrzeba, bo jechac dalej trzeba zcasami, wiec nie zawsze w nocy się da doładować, wiec średnio wychodzi ok. 0.50 PLN/kWh, a sprawność ładowani aacu tez nie jest 100%....
więc nie wiem jak to wpraktyce wygląda bo hybrydą nie jeździłem, ale cenowo podobnie wyglada wytwarzanie enrergii z generatora a z gniazdka, z przewagą generatora gdy nie mozna liczyc na taryfe nocną...
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 11 Lip, 2012   

Tu poglądowo trochę wyjasili:
http://techon.nikkeibp.co...0090519/170321/
A silniki w kołach na jedną oś do prawdziwego samochodu kosztują ok. 100 tyś na jedną oś.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Lip, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:

A silniki w kołach na jedną oś do prawdziwego samochodu kosztują ok. 100 tyś na jedną oś.

Czyli nie ma zadnych silników elektrycznych w kole ten Prius. Dzieki za linka, to trochu rozjaśnia sprawę.
Wygląda na to że do mojego (min. 3 kołowca) wystarczy mi spokojnie silnik 500W i przy każdym kole w pobliżu zestaw kilkuacu acu i sterownik, żeby ograniczyć straty z przesyłem niskiego napięcia na dłuższe odległości i cenę okablowania. Dałoby to 1.5kW i powinno być wystarczające przy niewielkiej masie do pokonywania nawet pagórkowatego terenu.
Ciekawy jestem ile może zużywać benzyny ten prosty generator 230VAC za ok. 440 PLN z Castoramy na wyprodukowanie 1kWh? :)
Miał tez oprócz 230V wyjście na 12V 5amperowe-akurat do zasilenia ledów do jazdy dziennej. No i jakis wiatrak od chłodnicy do chłodzenia tego generatora akurat by starczyło ;) No i oczywiście uruchamiany w piekny sposób poprzez pociągnięcie za sznur jak w kosiarce :D
Taka hybryda powinna być wystarczająca na początek-dodatkowo oczywiście coś do pedałowania by się do generatora podłączyło (może jakiś altek ze złomu) i ten w miarę lekki generator jako ostateczność byłby załączany, ale powinien być wystarczający i zaspokoić potrzeby energetyczne w kryzysowych sytuacjach albo po prostu wyeliminować potrzebę szukania gniazdka 230V do podłaczenia się do podładowania na postoju, ale zakładam że będę miał możliwość doładowywania w czasie jazdy z nadwyżek wyprodukowanej energii z tego generatora i altka na pedały :D
Za to żadnych przekładni mechanicznych i... jazda z górki bez żadnych oporów poza tarciem tocznym i małym oporem powietrza bolidu...
PS: W razie czego benzynę pewnie dałoby radę zastąpić "wyprodukowanym" w domowych warunkach etanolem i przy zużyciu 1L alkoholu na 100km mogłoby to być opłacalne i ekologiczne ;)
Jeżeli 5 osób na ok. 4.5L ropy jedzie ponad tonowym pojazdem ze sredio 100km/h, to 5 razy mniej osób powinno co najmniej 5 razy mniej energii zuzywać (energia jest proporcjonalna do masy zarówno kinetyczna jak i potencjalna) więc intuicja i szacunkowe wyliczenia pokazują, że powinno dać radę zejść poniżej 1 litra/100km spokojnie :D
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 11 Lip, 2012   

Spalinowym da się zejść poniżej 1 litra na 100km, ale jak cały czas będzie z dużej górki, bez żadnych korków lub innych zatrzymać i na wszelki wypadek na wyłączonym silniku (czyli jakieś specjalne auto z innymi urządzeniami kontrolującymi trakcję).
Do tego większość aut pali średnio po ponad 10l/100km, a przy v=100km/h to jeszcze dużo więcej - pomiar się robi lejąc do pełna potem jazda i znowu do pełna, zaś elektronika na wyposażeniu jest marketingowa.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Lip, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Spalinowym da się zejść poniżej 1 litra na 100km, ale jak cały czas będzie z dużej górki, bez żadnych korków lub innych zatrzymać i na wszelki wypadek na wyłączonym silniku (czyli jakieś specjalne auto z innymi urządzeniami kontrolującymi trakcję).

Klasycznym spalinowcem wiedomo nierealne, ale aerodynamiczna hybryda bez przekładni mechanicznej, to już co innego ;)
Nie wiem, ale awaryjnie jak w trasie braknie prądu w acu, albo nie będzie sił pedałować, to może taki tani agregat by starczył do podładowania acu podczas postoju nawet:
Agregat prądotwórczy ok. 500W mocy ciągłej
W okolicach 300PLN sa do dostania na "wcale nie tak drogo . PL" ;) Waża ok. 15kg, ale zasięg już praktycznie nie ograniczony do kilku litrów benzyny z olejem w proporcji 1:50 i ok. 0.5l/h przy tych 500W, której i tak nie trzeba wozic ze sobą-byle do najblizszej stacji podpedałować w razie czego :D

Zamiast klasycznych pedałów, łańcucha i zębatek alternator Boscha na pasku klinowym z kołem zamachowym nieiwlkim albo wiekim FES (pdobno te starsze są lepsze bardziej niezawodne) za ok. 100PLN uzywane w warsztacie samochodowym są do dostania w okolicy-14V z regulatorem tylko 2a kabelki-prosty w podłaczeniu: jeden kabel do acu, masa na minus, i jeden cienki wzbudzający alternator-przez żarówkę...
Normalnie założenie w tylne koło silnika BLDC powoduje że te przerzutki na ośce z tyłu i tak jak się nie pedałuje, to spory opór generują-trochu mniejsza sprawność będzie z alternatorem, ale bardziej uniwersalnie-żadnych łancuchów i załozenie jest takie że nic mechanicznie nie ma hamować koła zorpędzonego "bolidu" z silnikiem BLDC-jedynie na postoju blokada hamulca tarczowego... albo elektrodynamiczne hamowanie silnikiem z odzyskiem podczas jazdy...

Pozostaje tylko kwestia doboru odpowiedniego silnika BLDC-ale to już w innym wątku, bo nie za bardzo podobaja mi się te GoldenMotory i inne z uzwojeniem stojana w środku... a te co poznałem do tej pory i mają stojan na zewnatrz z kolei przekładnie mają plastikową, a j anie chcę żadnych przekładni-jak coś jedno koło więcej z silnikiem w środku aby mieć spory nadmiar chwilowej mocy.... Pojedyńczy silnik w każdym kole 300W-500W starczy..

PS: Ni mniej ni więcej, alby na zlot Ev dojechać to tak czy inaczej na jednym ładowaniu acu nie da rady-chyba że wystarczy trochu podpedałować i kilka autostopowiczek pomoże dojechać-będą mieć lepszy trening niż na siłowni na tym nudnym rowerze ;) To bedzie fun niesamowity-"łatwostopowiczki" zatrzymają pędzącego "bolida" , a tu... trzeba będzie w nim pedałować aby jechać :D
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Lip, 2012   

Jakoś nie wyobrażam sobie silnika BLDC direct z magnesami w środku a stojanem na zewnątrz. Bo niby jak ma się wtedy koło obracać? Cewki mają się kręcić? A jak z doprowadzeniem przewodów? Pierścienie? To znów szczotki potrzebne.
 
 
nanab 
brygadzista
Elektronik


Pomógł: 2 razy
Wiek: 28
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 265
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Śro 11 Lip, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Do tego większość aut pali średnio po ponad 10l/100km, a przy v=100km/h to jeszcze dużo więcej

To dziwne, bo u mnie prawie 15-toletni opel pali po mieście <8l przy dość agresywnej jeździe. Przy 100km/h nie sprawdzałem ale przy 80 po płaskim na ostatnim biegu to 4-4,5l/100km.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 11 Lip, 2012   

Czy sprawdzałeś lejąc w bak do pełna i po trzystu kilometrach znowu do pełna ?
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Lip, 2012   

zeeltom napisał/a:
Jakoś nie wyobrażam sobie silnika BLDC direct z magnesami w środku a stojanem na zewnątrz.

No jakoś o tym zapomniałem, że może być problem z zasilaniem wtedy, bo te BLDC do CNC tak ładnie się prezentowały ;)
Wygląda na to, że chyba dlatego może być problem z takim silnikiem w kole, a użycie złacza obrotowego może jest kłopotliwe nieco, ale nie wiem czy awykonalne?
Złącza obrotowe CNC
Niektóre z tych złącz mają RPM do 500 obr/min ale chyba są też na większe prędkości obrotowe ponad 1000 RPM.
Ciekawe-nie ma takich silników rowerowych wplatanych w koło ze stojanem na zewnątrz i wirnikiem w środku?
Interesuje mnie moc 300W-500W.
Może cenowo to by było zaporowe, bo technicznie chyba wykonalne na takich złączach obrotowych...
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Lip, 2012   

To by się mijało z celem. Bezszczotkowy ze szczotkami? :D Nawet płynnymi ;)
To już lepiej założyć zwykły DC. Efekt będzie ten sam.
Takie złącza komplikują budowę silnika. Wątpię, bu komuś się chciało coś takiego produkować.
Jeśli chodzi o odprowadzanie ciepła można pokombinować z kilkoma ukośnie wywierconymi otworami w deklach, by podczas kręcenia koła zaciągał do środka powietrze z jednej strony a z drugiej wypychał. Tyle, że trzeba by to jakoś uszczelnić przed pyłem na drodze.
 
 
nanab 
brygadzista
Elektronik


Pomógł: 2 razy
Wiek: 28
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 265
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Czw 12 Lip, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:

Czy sprawdzałeś lejąc w bak do pełna i po trzystu kilometrach znowu do pełna ?

średnie spalanie tak i zgadzało się z tym co pokazuje komputer. Chwilowe niestety nie miałem okazji sprawdzić-nie dysponuje prostą o długości 300km ze stacjami benzynowymi na obu końcach :D
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group