ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Pierwsza konwersja roweru - potrzebna garść porad
Autor Wiadomość
Dzynek 
początkujący


Dołączył: 09 Sie 2019
Posty: 5
Skąd: Berlin
Wysłany: Pią 09 Sie, 2019   Pierwsza konwersja roweru - potrzebna garść porad

Cześć.

Jako nowy na forum wrzucam temat do działu dla początkujących (na ten moment tutaj najbardziej pasuje)

Krótko o mnie i mojej "wiedzy" (bo umiejętności w tej kwestii na razie brak):
Jestem całkowitym nowicjuszem w temacie Ebike-ów i elektryfikacji ogólnie.
W ciągu ostatnich kilku tygodni przecztałem i obejrzałem kolejno:
filmiki ebikera (brzmią bardziej marketingowo, ale to one mnie zachęciły do elektryfikacji, więc podaję)
Wiele wątków oznaczonych jako "powinieneś przeczytać" na tym forum.
Właściwie cały blog https://ebike.nexun.pl/
80% filmików Tas-a na youtube (głównie Pogadanki o...)
Właściwie cały blog Glebor-a (m.in. dlatego, że mieszkałem w Łodzi i tam pewnie rower będzie użytkowany od czasu do czasu :) ) https://epojazdy.blogspot.com/
EbikeSchool na youtube


Rower, który mam zamiar zelektryfikować:
http://www.bikekatalog.pl...rowery&pid=1916

Profil użytkowania:
Codzienne dojazdy do pracy ~15km w dwie strony - płasko.
~2x w tygodniu wypady na piwko/planszóweczki/spotkanie na drugą stronę miasta (~35km w dwie strony) - max 5% nachylenia.
Weekendowe wypady do pobliskich lasów na wycieczki - niewielkie przewyższenia, nie będę używał roweru do downhill-u.
Baterię chcę odpinać i ładować nawet codziennie - ze względów logistycznych, nie mam jak inaczej podpinać roweru do prądu.
Testowałem rowery z hub-em i mid-drivem i na ten momen bezprzekładniowy hub mi osobiście bardziej pasuje.
Na ten moment ~1000 wat mi wystarczy, ale znając życie apetyt rośnie w miarę jedzenia, stąd wybór padł na potencjalnie "rozwojowy" silnik.

Dobrane komponenty:
Bateria (tylko taka lub w hard-case Hailong 1 wysuwana bokiem mieści mi się w ramie, a nie chcę customowej na pierwszy zakup)
https://enerprof.de/en/ebike-batteries/softpacks-in-bags/akkus-48v-13s/347/softpack-battery-48v-15ah-m50-in-roswheel-bag?c=101
Zestaw do konwersji (czytając opinie o tym, że nawet jako laik lepiej samemu złożyć coś żeby wiedzieć "mniej więcej" jak, nie chcę zlecać składania trzecim osobom, ale nie mam pomysłu jak złożyć komplet. Zależy mi na kontrolerze w takim lub podobnym opakowaniu, bo będzie trzymany poza torbą)
https://www.e-biker.pl/pl...Rapid-S-2100/46


Nadal mam problem z odpowiedzią na główne pytanie oraz kilka pobocznych:
    Czy to co sobie "wymyśliłem" ma rację bytu?
    Czy czegokolwiek brakuje w powyższym zestawie?
    Czy kontroler C2100 od ebikera jakoś przez wyświetlacz LCD można ograniczyć do 20A ciągłego i np. 1400 wat krótkiego wykorzystania? (tyle wg producenta "wytrzyma" bateria)
    Czy jak najdzie mnie potrzeba na przykład za rok, żeby zmienić część komponentów (sterownik/wyświetlacz np. na Bafang) to nie będzie się coś tu gryzło?
    Czy mam prosić producenta baterii o zastosowanie jakiegoś konkretnego BMS-a? (sugerowali, że mogą podmienić w razie potrzeby).
    Czy nie rzucam się z motyką na Słońce?


Postaram się prostować niejasności w razie potrzeby.

Dzięki,
Dzynek
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Nie 11 Sie, 2019   

Rama wygląda fajnie ale słabo sie nadaje pod baterie bidonowa/wypinaną ze wzgledu na włażacy w trójkat w połowie dumper( pomysł z torba odradzałbym ze wzgledów bezpieczeństwa może się źle skończyć bo pakiet swoje wazy i w torbie nie jest unieruchomiony wiec obija i ociera się o torbę wcześniej czy później dojdzie do przetarć rozerwania i moze wypaśc w czasie jazdy grozi to tez zwarciem które może doprowadzic do pożaru )podejrzewam ze fizycznie sie niezmiesci . druga rzecz do silnika "rozwojowego o mocy ciagłej minimum 1000W ( mxus 30H ?? )bateria musi byc adekwatnie duża w tym przypadku zależnie od użytych ogniw pakiet minimum 13S5p na ogniwach wysokopradowych .
tak naprawde na te dystanse i wycieczki w terenie jaki deklarujesz nie potrzeba ci silnika o mocy 1000W spokojnie wystarczajacy był by przekładniowy hub o mocy 500-750W który bedzie o połowe lzejszy od huba 1000-3000W i ma mniejsze wymagania co do rozmiaru baterii wiec kolejne kilka kg z masy spada do tego sterownik wyswietlacz KT + sterownik.
jesli najdzie checna wymiane sterownika na mocniejszy to i baterie trzeba odpowiednio duz a miec oraz silnik który zdoła przyjac wieksza moc bez szwanku dlatego elektryfikacje sie raczej robi docelowo a nie rozwojowo gdy ci sie znudzi to co masz lub stwierdzisz że jest za słabe to zdobyte doswiadczenie pomoze ci nastepna elektryfikacje przeprowadzic tak jak trzeba
 
 
Dzynek 
początkujący


Dołączył: 09 Sie 2019
Posty: 5
Skąd: Berlin
Wysłany: Nie 11 Sie, 2019   

Hej Inc0, dziękuję za odpowiedź.

W przekładni wkurza mnie dźwięk, więc zrezygnuję na rzecz wagi.
Co do torby i baterii - jest zrobiona na wcisk i się nie powinna ruszać w torbie, ale wezmę to pod uwagę i jeśli zaobserwuję przetarcia to coś customowego zlecę za jakiś czas.

Jeśli chodzi o MXUSA 30H właśnie to rozważałem jako alternatywę i chyba się zdecyduję jak piszesz żeby budować docelowo a nie rozwojowo.
Czy bateria którą mam (13s3p) będzie ok na ogniwach Li-ion: LG Chem INR21700-M50?
Jaki do tego dobrać sterownik KT, który pasowałby pod ten kolorowy wyświetlacz LCD (LCD6?)?
I ostatnia kwestia. Czy sterowniki są wodoodporne czy są jakieś opakowania na nie?

Pozdrawiam,
Dzynek
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Nie 11 Sie, 2019   

sterowniki z reguły sa w pewnym stopniu wodoodporne tzn odporne na zachlapania utopiony raczej ulegnie zalaniu i zniszczeniu są dostepne na aliexpres obudowy sterowników ale te wieksze sterowniki wnich sie niezmieszcza , zreszta wiele osób ma strowniki ulokowane na zewnatrz dla lepszego chłodzenia . bateria 13S3p pod obciążeniem ciągłym 1000W musi dawać około 20A co powoduje że na ogniwo wypada około 7A jest to graniczna wartość obciazenia pradowego na pojedyńcze ogniwo w celi dlatego zaryzykuje prognoze iz ta bateria traktowana takim obciążeniem bedzie sie mocno nagrzewać i szybko ulegnie degradacji lub samozapłonowi w skrajnych przypadkach. sterowniki KT sa kompatybilne z wyswietlaczami KT sterownik i silnik dobieraj według zgodnosci mocy znamionowych/nominalnych ofc nie musza sie zgadzac co do joty zgrubsza jesli beda miec te wartosci zblizone bedzie ok
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 14 Sie, 2019   

Li-ion: LG Chem INR21700-M50
Standardowy ciągły prąd rozładowania: 970mA
Maksymalny ciągły prąd rozładowania:
-30 ~ -20° C: 970mA
-20 ~ +5° C: 1455mA
+5 ~ +45° C: 7275mA
To oznacza ze w pakiecie dla 20A musisz mieć ogniw 2 razy więcej czyli nie 3P ale 5-6P.
Tak radzę..
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Dzynek 
początkujący


Dołączył: 09 Sie 2019
Posty: 5
Skąd: Berlin
Wysłany: Śro 14 Sie, 2019   

Dziękuję za cenne uwagi.

Chyba się w takim razie pospieszyłem z zakupem pakietu.
Baterii "na szybko" nie zmienię, bo to dość duży koszt dodatkowy, ale wezmę poradę WojtkekErnest pod uwagę podczas budowy następnej wersji z (mam nadzieję) customową baterią w skrzynce.

Co do ogniw, wzorowałem się na wyliczeniach podanych tutaj (na dole strony jest też wideo)
https://electricbike.com/forum/forum/batteries/18650/68165-top-21700-cells-lg-m50-5000mah-vs-samsung-48g-4800mah

Które potencjalnie wskazują, że LG zaniżyło realny maksymalny ciągły prąd rozładowania z ~10A do ~7A dla tych konkretnych ogniw. Spróbuję potwierdzić u dostawcy czy używają ogniw Grade A czy Grade B.

Zakładam, że stałe wysokie obciążenie jak Inc0 wspomniał będzie powodowało nadmierne nagrzewanie się pakietu.
Czy macie jakiś pomysł jak to dodatkowo monitorować podczas jazdy? A może nawet jak zapobiec przegrzaniu (jakieś dodatkowe odprowadzanie ciepła)?


EDIT:
Firma składająca baterie używa ogniw ze specyfikacją:
https://www.batteryspace.com/prod-specs/11514.pdf

Czyli 2C ~10A, w piku dojdzie nawet do 13.
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Czw 15 Sie, 2019   

możesz obnizyc moc pobierana do 500W wystarczy odpowiedni sterownik zapodac ale to sie troche mija sie z celem przy mxuus 30Hchyba żeby go zastapic jakąś przekłądniówka o mocy znamionowej 500W ,
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 15 Sie, 2019   

Prawdą jest, że nie mamy praktycznego doświadczenia z tym konkretnie modelem ogniw. Ale trudno pojąć dlaczego własnie wybrano takie ogniwa a nie sprawdzone modele z rodziny 18650. To ogniwo ma katalogowo RW (AC) ok 25 mR, wiec trudno go obecnie uznać za rzeczywiście wysokoprądowe, więc bardzo prawdopodibny będzie problem z ich temperaturą.
Tak mały pakiet ma tylko 1 zaletę tzn że jest mały.
Dla porównania typowe ogniwa uźywane w ebajkach mają raczej 20A max, RW ok 12-15 mR a i wtedy staramy się nie przekraczać 5-6A na ogniwo w pakiecie.
Na LG Chem INR21700-M50 będzie raczej gorzej.
No cóż jesli ten pakiet ma posłuzyć dłużej niż rok, staraj się kontrolować prąd max sterownika i temperaturę tych ogniw.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Dzynek 
początkujący


Dołączył: 09 Sie 2019
Posty: 5
Skąd: Berlin
Wysłany: Czw 15 Sie, 2019   

Taki może "głupi" pomysł:
Czy wbić jakoś w pakiet (między ogniwa) termometr elektroniczny?
Czy to powinien ogarniać mi BMS?

Może jest coś na rynku łączące watomierz i termometr w jednym :twisted:
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Czw 15 Sie, 2019   

najprostse rozwiazanie to termik w srodku pakietu odcinajacy sterownik gdy osiagnie pakiet temperature mu (termikowi) własciwa cos na zasadzietermika montowanego w uzwojeniach silników. sa sterowniki i wyswietlacze/watomierze które maja opcje monitorowania temperatury czasem na kilku kanałach jednoczesnie
 
 
andypip 
prezes


Pomógł: 50 razy
Wiek: 63
Dołączył: 06 Kwi 2019
Posty: 641
Skąd: Legnica
Wysłany: Sob 17 Sie, 2019   

Tak sobie poczytałem Twoje założenia w 1 poście / używam mida 350w praktycznie w identyczny sposób/ i mam takie przemyślenia: ten hub do miasta to porażka - żenujący moment obrotowy przy tej mocy. Wielokrotne ruszanie dosyć dynamiczne /światła/ obniży ci zasięg i rozgrzeje silnik. Co dobre na szosę, niekoniecznie da radę w mieście. Ja mam jakąś chińską baterię 15 Ah i hulam sobie do 50 km po mieście aż mnie kciuk boli :wink: średnia prędkość 30 km/h i to jest duża przesada biorąc nasze realia. Za miastem spoko 2x więcej zasięgu. Oczywiście nie jest to demon na 2 kołach ale jeżdzić się da :lol:
_________________
Starość to stan umysłu
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Sob 17 Sie, 2019   

andypip napisał/a:
ten hub do miasta to porażka - żenujący moment obrotowy przy tej mocy. Wielokrotne ruszanie dosyć dynamiczne /światła/ obniży ci zasięg i rozgrzeje silnik. Co dobre na szosę, niekoniecznie da radę w mieście
no z praktyki to mi wychodzi cos zgoła przeciwnego dojeżdżam do pracy co dziennie jesli pogoda pozwala ( brak intensywnych opadów bo mżawka czy przelotne opady mnie nie powstrzymuje) 20km w jedna strone z czego 10km przez Rzeszów z jednego końca przez centrum na drugi koniec jakos nie udało mi sie silnika nigdy w takim użytkowaniu zgrzać. na światłach samochody podziwiają moja tylna chińska lampke jak ładnie mruga :P wiec daruj sobie mowę jaki mid jest wspaniały a hub do 4liter w mieście bo tak sie skłąda że jest dokłądnie na odwrót mid jest super w terenie gdzie strome podjazdy i kręte ścieżki po miescie hub DD nie odstaje od mida . moment obrotowyto mid ma ale na papierze w realnym użytkowaniu to juz tak d..y nie urywa jak z papirologi wynika bo do dynamicznej jazdy sam moment to nie wszystko potrzebna jest jeszcze moc tak poza końkursem w midach producenci mierzą moc silnika na podstawie poboru pradu po uwzglednieni współczynnika efektywnosci wynik podaja i to jest oki ale moment obrotowy nie mierza na wale silnika lecz na wale zebatki zdawczej przekłądni wstepnej gdyby go zmierzyc bezpośrednio na wale silnika okazałoby sie że jest go tyle razy mniej ile wynosi redukcja przełożenia wstępnego ot taki chwyt marketingowy to teraz sobie policzile z tych twoich Nm na papierze zostaje po uwzglednieniu tego co napisałem ..25% czy 20% ?

a tu masz praktyke hub dd z żałosnym momentem vs mid
https://youtu.be/cDAuZWQa_zc?t=1160

Oskar jedzie na midzie
 
 
andypip 
prezes


Pomógł: 50 razy
Wiek: 63
Dołączył: 06 Kwi 2019
Posty: 641
Skąd: Legnica
Wysłany: Nie 18 Sie, 2019   

W którym miejscu napisałem, że mid jest wspaniały? proszę nie przypisywać mi słów, których nie używam. to nie wiec pis-u. :lol:
moment obrotowy: liczy się wartość użyteczna dla rowerzysty a nie miejsce jego pomiaru.
napisałem o wielkości momentu w stosunku do mocy, a co co za tym idzie - zużycia energii.
brak przekładni, brak przełożeń czyli brak elastyczności. oczywiście można to "nadrobić" mocą silnika tylko po co skoro jest rozwiązanie praktyczniejsze?
każdy kto pojeździł na ebiku wie co oznacza maks. pobór mocy. bateria to nie elektrownia, nie da się dosypać do pieca :smile:
Taba jest trendmakerem ebikera.
_________________
Starość to stan umysłu
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Nie 18 Sie, 2019   

Proszę nie przypisywać mi przypisywania czyli fake newsów jak to w zwyczaju maja POsłowie znanej partii wyciągam wnioski z twojej wypowiedzi nie wiem czy praktyczniejsze jest rozwiązanie potencjalnie bardziej awaryjne bo konstrukcyjnie bardziej skomplikowane dodatkowo obciążające napęd roweru w sposób i z siła do jakiego nie został zaprojektowany od bezawaryjnego, sorry jeśli ma to być pojazd do użytku codziennego dojazdy do pracy i takie tam to sorry( po raz drugi) ale niezawodność to podstawa a mid w założeniu został zaprojektowany do robienia funu ,na weekend w góry do lasu tak będzie rewelacyjny chyba że ktoś pragnie bardziej motocrossu niż turystyki rowerowej to wtedy znowu ten przebrzydły hub ze swoimi kilowatami będzie lepszy :P mida słabo sie sprawdzi jako napęd roweru użytkowego/miejskiego/turystycznego, do nawijania tysięcy kilometrów, bo po co w drodze do pracy zamartwiać się dziś czy nie dziś strzeli mi łańcuch. Porównywanie pod względem mocy czy momentu czy stosunku jednego do drugiego na papierze ma się ni jak do rzeczywistości , Taba możne i siedzi w kieszeni e-bikera ale Oskar już niekoniecznie i na filmie wyraźnie przegrał na swoim midzie z hubami odwracaj kota ogonem jak chcesz i tak każdy widzi że ten kot jest czarny. Tak masz racje w jednym huby nadrabiają ten "brak " momentu mocą podobnie jak midy brak mocy momentem :P a chcąc porównywać dwa silniki to trzeba w sposób rzetelny i uczciwy bo sory moc mierzymu na wale a moment po przekładni żeby było uczciwie moc tez po przekładni zmierz albo moment przed i wtedy wiesz co ci wyjdzie? że silnik mida ma bardzo podobny stosunek momentu do mocy :P i co z tego wynika bez przekładni wstępnej i bez przełożeń roweru ten silnik ( 250W) może gramofon napędzać a nie rower, hub gdyby miał 250 W podobnie byłby użyteczny :P
 
 
andypip 
prezes


Pomógł: 50 razy
Wiek: 63
Dołączył: 06 Kwi 2019
Posty: 641
Skąd: Legnica
Wysłany: Nie 18 Sie, 2019   

Robi się ciekawie:
całe lato jeżdżę do pracy i niczym sie nie zamartwiam. 1200 km, łańcuch za 29,90 i 0,7 na linijce nie chce wpadać :lol:
Ja też mam filmik Taby:

https://www.youtube.com/watch?v=3yrkqBAkZV8

polecam szczególnie fragment od 23 minuty :lol:
_________________
Starość to stan umysłu
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group