ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
napięcie baterii <-> moment obrotowy - jest zależność?
Autor Wiadomość
krzysztof_EV_fan 
początkujący


Dołączył: 02 Lip 2019
Posty: 5
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: Pią 30 Sie, 2019   napięcie baterii <-> moment obrotowy - jest zależność?

Hej,
z reguły dla osiągnięcia jak najwyższej prędkości maksymalnej stosuje się baterię o jak najwyższym napięciu,
z kolei przy określonej dostępnej objętości baterii zwiększanie napięcia powoduje konieczność zmniejszenia ilości cell równoległych.
Pomijając (a może nie pomijając) kwestię dopuszczalnego pobieranego prądu z ogniw i zasięgu zależnego od ilości cell równoległych
mam następujące pytanie:

Która wartość (prąd czy napięcie ze sterownika) decyduje o uzyskaniu jak największego przyspieszenia i "mocy"
(a nie prędkości maksymalnej), (przy tym samym uzwojeniu silnika)?
Czy wartość napięcia baterii wpływa TYLKO na wartość maksymalnej prędkości obrotowej możliwej do uzyskania,
czy także jednak na wartość możliwego do uzyskania momentu obrotowego (głównie przy przyspieszeniu od zera)?

Bo zwykle w parametrach silników (i w dyskusjach o nich) podaje się głównie jego moc [W], współczynnik [V]/[km/h] oraz moment obrotowy [Nm],
natomiast zupełnie nie mówi się o zależności (wpływie) napięcia zasilania na moment obrotowy (dodatkowo zależny od prędkości)?
Czy zatem moment obrotowy zależy TYLKO od wartości prądu dostarczonego do silnika?

Innymi słowy, przykładowo: czy w systuacji, gdy do tego samego sterownika/silnika zastosujemy:
a) w pierwszym przypadku akumulator np. o napięciu 36V i wydajnosci 50A (tyle pójdzie ze sterownika)
oraz
b) w drugim przypadku akumulator np. o napięciu 72V i także o wydajności 50A (tyle pójdzie ze sterownika)
to czy praktyczna różnica pomiędzy nimi będzie tylko w uzyskanej prędkości maksymalnej,
czy także w możliwym do uzyskania momencie obrotowym, przyspieszeniu przy starcie, inaczej "mocy"?

Intuicyjnie rzecz biorąc, zasilenie silnika napieciem 72V powinno dać więcej "kopa",
ale to zupełnie nie wynika z opisu parametrów silnika, gdzie głównie zwraca się uwagę
na maksymalną jego prędkość (obrotową) zależną od napięcia zasilania,
a nie maksymalizację jego momentu obrotowego parametrami zasilania.

Proszę o wyjaśnienie tej kwestii.

Pzw
K.
 
 
wiedzmin44 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Cze 2019
Posty: 64
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 31 Sie, 2019   

Moment obrotowy zależy od prądu dostarczanego, ale też od konstrukcji silnika wielkości magnesów ilości cewek grubości uzwojeń itd. Większe napięcie zwiększa moc układu ale też większy prąd zwiększa moc układu.
 
 
krzysztof_EV_fan 
początkujący


Dołączył: 02 Lip 2019
Posty: 5
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: Sob 31 Sie, 2019   

Hej,
oczywiście wszystko się zgadza.
Kwestia została dość dogłębnie omówiona na sąsiednim forum :)
Pzw
K.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group