ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
A2B hybrid
Autor Wiadomość
pisiorek 
początkujący


Wiek: 49
Dołączył: 28 Maj 2020
Posty: 2
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Pią 29 Maj, 2020   A2B hybrid

Na wstępie witam się z wszystkimi użytkownikami tego forum z racji, że to mój pierwszy post. A teraz do rzeczy, dostałem od znajomego rower jak w tytule postu, jest uszkodzony i chciałbym znaleźć usterkę. Podejrzewam na dzień dobry, że chodzi o akumulator, z informacji jakie otrzymałem od znajomego dioda pod przyciskiem na baterii powinna świecić po naciśnięciu przycisku, niestety nie zapala się mimo ładowania przez noc. Z multimetrem jestem za pan brat więc chciałbym sobie pomierzyć ten akumulator, ale nie wiem jakich napięć się spodziewać na jego wyjściu. To co teraz zmierzyłem, na żółtej wtyczce - tej która łączy się z rowerem, na pinach jest napięcie 2,6V. Przypuszczam, że to stanowczo za mało. Jakie powinno być napięcie na tej wtyczce i od czego zacząć ewentualną diagnostykę ?
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pią 29 Maj, 2020   

Dobrze rozumujesz,od baterii trzeba zacząć ale nie od wejścia-wyjścia a od środka.Bateria wewnątrz składa się z szeregowo-równolegle połączonych ogniw-cel (gdy są ogniwa tzw.pryzmatyczne-koperty to tylko szeregowo) przy czym każda cela powinna mieć napięcie min.ok 3V.Gdy to napięcie na dowolnej celi jest niższe od pozostałych o ok.0.4V to wówczas baterii nie naładujesz gdyż nie dopuści do tego "strażnik-nadzorca " baterii,BMS (batery management system) który odpowiada za stan poszczególnych cel.Dlatego też aby coś uruchomić musisz baterię rozebrać,pomierzyć napięcia na celach i doładować je (każdą celę) do napięcia min.2.8V i to tak by między sobą (celami) różnica nie była większa niż 0.4V i dopiero wówczas możesz próbować ładować całość.Gdy tego nie zrobisz albo zrobisz a któraś cela będzie uszkodzona (np.zwarcie wewnętrzne ogniw w celi) to baterii nie naładujesz z powodów j/w. Należy wówczas wymienić uszkodzone cele a w twoim przypadku podejrzewam, że należy wymienić wszystkie cele-ogniwa zostawiając jedynie BMS z przynależnościami.
Uważaj przy robiórce baterii jak i przy pomiarach gdyż każde zwarcie może doprowadzić do poważnego pożaru którego wodą nie da się ugasić a praktycznie niczym się nie da prócz zasypania piaskiem.
 
 
pisiorek 
początkujący


Wiek: 49
Dołączył: 28 Maj 2020
Posty: 2
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Pią 29 Maj, 2020   

@wibi
Dzięki za odpowiedź. Idąc za Twoją poradą wyciągnąłem baterię z obudowy i widzę, że sporo zabawy z tym będzie żeby rozpiąć te ogniwa do pomiarów. Są to ogniwa 18650 łączone szeregowo-równolegle. Pomierzyłem na dostępnych wyprowadzeniach część tych pakietów. Wygląda, że są w miarę naładowane. Są spięte po 10 sztuk, i po jednej stronie zmierzyłem cztery pakiety, na których uzyskałem wielokrotność mniej więcej wartości 4.12V. Zmierzyłem na poszczególnych wyprowadzeniach kabli 4.12V potem 8.24, kolejno 12.34 i 16 z groszami, więc ładowarka coś podładowała. Pisałeś, że BMS nie pozwoli na ładowanie jeśli będzie gdzieś zwarcie, a tutaj jednak coś weszło do niego, czy nie świadczy to zatem, że problem leży gdzie indziej ? Zastanawiam się, czy nie wrzucić tu na forum zapytania, czy ktoś z forowiczów nie ma takiego roweru gdzieś w okolicach śląska, małopolski, bo wtedy bym podjechał z tym moim i sprawdził na jakiejś działającej baterii, czy aby na pewno to bateria.
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pią 29 Maj, 2020   

Nie musisz rozpinać baterii do pomiarów,taki pomiar jaki podałeś w poście jest wystarczający i wiarygodny.Zapisz sobie te poszczególne napięcia i "rozłóż" na poszczególne cele-segmenty które następnie porównaj.Staraj się mierzyć jak najdokładniej do setnych volta, możesz też mierzyć obciążając baterię np.żarówką 220V lub żelazkiem. Nie popłynie wtedy duży prąd ale zawsze segmenty będą pracować. Ze dwa-trzy lata temu pojawił się ktoś na forum mający A2B z Dąbrowy Górniczej ale nie udało mi się z nim spotkać.I jeszcze jedno, rower A2B jest zewnętrznie b.ładny ale to wszystko,reszta w tym bateria bardzo awaryjna o czym w różnych wątkach ludzie wspominali.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 30 Maj, 2020   

Piszesz ze "Są spięte po 10 sztuk". Tam jest chyba 50 szt ogniw, co oznacza ze zgrzane jest 5 minusow z 5 plusami kolejnego segmentu. Czyli pakiet 10S5P.
Jesli ogniwa/segmenty równoległe mają po ok 4,12 V no to usterka jest raczej w stykach lub BMS. O ike pamietam tam jest jednak szyna komunikacyjna aku/rower. Jesli tak to sytuacja się komplikuje.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group