ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
E-biker.pl zestawy do konwersji rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Awaria hulajnogi - opór przy toczeniu
Autor Wiadomość
jacek_cyc 
początkujący


Dołączył: 01 Lis 2018
Posty: 14
Skąd: Cyców
  Wysłany: Pią 03 Kwi, 2020   Awaria hulajnogi - opór przy toczeniu

Niecały rok temu kupiłem sobie hulajnogę elektryczną, chociaż to bardziej mini skuter, bo ma siodełko. Szyki pojazd, rozpędzała się nawet do 50 km/h (silnik 1200W).
Wszystko było dobrze do czwartku, kiedy wybrałem się na krótką przejażdżkę. W pewnym momencie poczułem jakbym hamował (a nie hamowałem) i hulajnoga zatrzymała się. Nie reagowała na manetkę gazu, musiałem wrócić do domu piechotą. Co gorsza przy toczeniu hulajnogi wyczuwalny jest spory opór.
Dostałem się do pojemnika z baterią i elektroniką. W środku plątanina kabli w nieładzie, na sterowniku są jakieś napisy po chińsku i bateria LiOn 10Ah. Wszystko przyklejone taśmą dwustronną, poodklejało się.
Do silnika idą 3 przewody prądowe (żółty, niebieski i zielony) i kilka przewodów sygnałowych. Jak zewrę którekolwiek dwa i próbuję kręcić kołem napędowym to wyczuwam spory opór. Przy rozwartych przewodach koło kręci się swobodnie. Mierzyłem, że przy pokręceniu kołem płynie prąd 2 - 3 A (wszystkie przewody odłączone od sterownika).
Jak włączę zasilanie na kontrolerze i ruszę manetką, to wyświetla on czerwoną kostkę - jakby awaria sterownika. Sam sterownik też rozkręcałem - kilka tranzystorów mocy i elementy towarzyszące, żadnych śladów spalenia czegokolwiek.
Zauważyłem też, że jeden w przewodów od silnika (żółty) ma przetartą izolację, być może w ten sposób doszło do zwarcia.
Hulajnoga jest teoretycznie na gwarancji, ale sprzedała mi ją jakaś mała firma 500 km ode mnie, nie wiem czy jeszcze istnieje i przetrwa tą wirusową histerię - może powołać się na siłę wyższą i pozamiatane.
Rozkręciłem sterownik jeszcze raz - jeden z tranzystorów mocy ma ślady przegrzania.
Kontroler to: NJAX-T, na silniku jest napisane: CW1200W19061051.
Pytanie: padł silnik czy sterownik? Można to jakiś sprawdzić? Jak sterownik, to OK, jestem skłonny kupić nowy. Będę wdzięczny za pomoc.
Ostatnio zmieniony przez jacek_cyc Sob 11 Kwi, 2020, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 580
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Pią 03 Kwi, 2020   

opór silnika sugeruje zwarte fazy pytanie czy zwiera je sterownik bo ma jakaś usterke czy doszło do jakiejs awarii w samym silniku tego z inaczej jak empirycznie nie da sie sprawdzic wiec obejrzyj sterownik czy nie ma jakis oznak uszkodzenia jak i wnetrze silnika
 
 
jacek_cyc 
początkujący


Dołączył: 01 Lis 2018
Posty: 14
Skąd: Cyców
Wysłany: Sob 04 Kwi, 2020   

Silnika nie dam rady otworzyć, bo pokrywy są uszczelnione jakąś masą, nie chcę tam "włamywać" się na siłę. Jak silnik jest odłączony od sterownika, to kręci się swobodnie. Jak zewrę przewody fazowe to stawia opór. Tak samo się dzieje jak podłączę silnik do sterownika, tylko przewody fazowe - stawia opór, więc wygląda na to, że zwarcie jest w sterowniku.
Kwestia, jak dobrać sterownik, który będzie pasował do manetki...
 
 
jacek_cyc 
początkujący


Dołączył: 01 Lis 2018
Posty: 14
Skąd: Cyców
Wysłany: Sob 04 Kwi, 2020   

Już wiem - mam uwalone tranzystory od fazy przewodu żółtego.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 75 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3350
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 04 Kwi, 2020   

Trzeba poznac PRZYCZYNE. Bo wymiana tranzystorow moze dac efekt na krotko.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
jacek_cyc 
początkujący


Dołączył: 01 Lis 2018
Posty: 14
Skąd: Cyców
Wysłany: Sob 04 Kwi, 2020   

Przetarty przewód idący od sterownika do silnika (żółty). Na przetarciu widać ślady nadpalenia izolacji, więc musiał zaiskrzyć jak dotknął do masy. Szkoda, że sterownik nie ma zabezpieczenia przeciwzwarciowego.
 
 
jacek_cyc 
początkujący


Dołączył: 01 Lis 2018
Posty: 14
Skąd: Cyców
Wysłany: Wto 07 Kwi, 2020   

Sprawdziłem czujniki Halla i silnik w sposób opisany na stronach Nexun. Jedno i drugie jest sprawne.
Zamówiłem tranzystory IRFB4410 i spróbuję wymienić. Jak się nie uda, to cóż, nowy sterownik.
 
 
jacek_cyc 
początkujący


Dołączył: 01 Lis 2018
Posty: 14
Skąd: Cyców
Wysłany: Sob 11 Kwi, 2020   

Temat opanowany :-) Wymieniłem uszkodzony tranzystor (tylko jeden) na IRFB4410 i silnik ruszył. Jeszcze nie jeździłem, bo muszę zaizolować przetarty przewód, umocować sterownik i baterię. Wtedy zrobię próby drogowe.
Koszt to ok. 8 zł za tranzystor :-)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 75 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3350
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 14 Kwi, 2020   

Powinno sie wymieniac wszystkie na identyczne. Zamienniki maja pewnie rozna rezystancje w nasyceniu, a to oznacza ze w normalnej pracy, większej mocy, Sterownik moze się dziwnie zachowywac, a nawet uszkodzić.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
jacek_cyc 
początkujący


Dołączył: 01 Lis 2018
Posty: 14
Skąd: Cyców
Wysłany: Sob 02 Maj, 2020   

Luzik, hulajnoga zrobiła już 100 km na tym wymienionym tranzystorze w pagórkowatym terenie, więc często jest maksymalne obciążenie. Brak problemów póki co.
Dołożyłem jeszcze drugą baterię, żeby powiększyć zasięg (z przełącznikiem). Jadąc spokojnie mogę przejechać 50 km :-)
 
 
carlos4225 
początkujący
Carlos4225


Wiek: 39
Dołączył: 25 Lut 2019
Posty: 11
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 10 Lip, 2020   

U mnie podobna przygota dwa dniu temu , latałem po mazurach , niestety w deszczu.
Po przejechaniu ok 30 km praktycznie pod domem awaria , identyczna jak u ciebie .
i również zółty przewód na izolacji posiada przepalenie .
Jak wróce do domu to zobacze czy może problem podobny jak u ciebie , mam taką nadzieje .
Hulajka na dopiero przejechane 1100 km a juz coś padło , kiszka .
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group