ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Rower elektryczny raty 0% sklep E-biker.pl

Poprzedni temat «» Następny temat
Lekki rower z silnikiem BBS02 do turystki górskiej
Autor Wiadomość
borsuk 
prezes



Pomógł: 22 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 621
Skąd: Sudety
Wysłany: Wto 30 Mar, 2021   Lekki rower z silnikiem BBS02 do turystki górskiej

Opiszę tu lekki rower z silnikiem centralnym Bafang BBS02 przeznacznony do turystyki górskiej. Rower złożyłem sam i przejechałem na nim ok. 1400 km z sumą podjazdów ponad 16000 m.
Zamontowałem silnik centralny (napęd korbowy) gdyż jest to jedyny sensowny rodzaj wspomagania w górach, w którym napęd na tylne koło przenoszony jest za pośrednictwem przerzutki.
Części zostały dobrane pod kątem niskiej wagi, niskiej ceny oraz przydatności do jazdy w górach. Starałem się zminimalizować wagę, gdyż najbardziej lubię jazdę w nieznane i często pakuję się w teren, gdzie trzeba przenosić rower przez powalone drzewa, przeciagać pod elektrycznym pastuchem (coraz częściej ustawianym w poprzek dróg) itp.
Silnik wykorzystuję tylko do wspomagania, głównie na podjazdach.

Silnik
Bafang BBS02B 500W 36V
Ograniczona moc zapewnia większy zasięg, a niskie napięcie obniżoną kadencję korzystną na podjazdach. Omówienie parametrów tego silnika w porównaniu do innych można zobaczyć tutaj.
A tu mój sposób na mocowanie silnika, umożliwijący przepuszczenie pod nim linki do przerzutki. Wykorzystałem jako dystans trzy odcinki płaskiego kabla energetycznego przyklejone taśmą.

Bateria
Własnej roboty mały Hailong 10S5P (52 ogniwa) wyjmowana, waga 3 kg.
Ogniwa lutowane, szczegóły wykonania baterii można znaleźć tutaj.
Zastosowałem małą baterię ze względu na niewielki rozmiar ramy 18".

Baterię bidonową typowo montuje się wykorzystując nitonakrętki M5 i wiercąc w ramie otwory o średnicy 7,1 mm (do zaciśnięcia nitonakretek wystarczy śruba i zwykła nakrętka, zaciskarka to zbędny wydatek). W przypadku małej ramy wywiercenie takich otworów wiertłem 7,1 z nasadką kątową jest trudne więc zastosowalem inny sposób mocowania. Wykorzystuję dwa oryginalne otwory pod bidon oraz, dodatkowo, uchwyt do mocowania koszyka bidonu Elite VIP. Taki jak np ten.
Do wyrównania poziomu i amortyzacji baterii zastosowałem okrągłe odboje do drzwi 60 mm. Bateria jest zdejmowana i ładowana w domu.
Rama
Ramę należy dobrać odpowiednio do własnych potrzeb. Moja 18" ma niski przekrok, istotny w górach oraz wysoką kierownicę, co w górach przeszkadza, ale związane jest z moją chorobą kręgosłupa. Rama przeznaczona dla suportu na kwadrat 68 mm.
Widelec
Widelec z amortyzatorem powietrznym RST FIRST PLATINUM, rura sterowa alu, waga ok. 1,5 kg. Stary model, który przeleżał u mnie kilka lat, ale sprawuje sie dobrze. Poprzedno używałem tanich amortyzatorów sprężynowych i różnica na plus jest większa niż przypuszczałem.
Tarcza (blat)
Oryginalna Bafanga 44T.
Najmniejszy rozmiar tarczy, który zapewnia dobrą linię łańcucha i brak problemow z przerzucaniem to 42T dla 7 biegów. Taka tarcza powinna mieć offset, conajmniej 10 mm.
Kaseta
Shimano Claris HG50-8SPL 8rz 11-34 CS-HG50
Ilość zębów 11-13-15-18-21-24-28-34
Przerobiona na 7 rzędową przez zdjęcie najmniejszej zębatki.
8 biegów nie chciało mi dobrze wchodzić, a teraz nie mam najmniejszych problemów z przerzucaniem. Na piastę należy założyć podkładkę dystansową 3mm oraz dać większą nakrętkę. Nakrętka T12 trzyma wystarczająco.
Na strome podjazdy przełożenie jest rochę za duże i planuję założenie największej zębatki 40T albo nawet 42T.
Przerzutka
Przerzutka tylna Shimano Acera RD-M360 7/8rz.34T.
Chodzi niezawodnie.
Łańcuch
HG40. Taki tani łańcuch wystarcza na ok. 1500 km przebiegu w górach przy nowych zębatkach. Zużycie zębatek wpływa na szybsze zużycie łańcucha.
Jeżeli ktoś robi w sezonie znacznie dłuzsze przebiegi powinien stosować lepszy łańcuch. Tylko skąd taki wziąć? Jeździłem na HG71 i nie zuważyłem różnicy w trwałości.
Pedały
AUTHOR APD-315 waga 290g komplet.
Mostek
Kalloy AS-009 25.4/60mm 35* waga 128g, krótki i wysoki (dlaczego patrz rama).
Kierownica
Xtasy 680mm 25,4 obcięta na 620mm, wygięcie 12 stopni w tył, wznios 50mm.

Chwyty
RITCHEY True Grip 125mm, zapewniają pewny mocny chwyt.
Hamulec przedni
Tarczowy mechaniczny Avid BB7 MTB, bardzo dobrze się sprawdza (tani Shimano, np. BR-M375, który kiedyś używałem duużo gorszy).
Hamulec tylny
V-brake SHIMANO BR-T4000, klocki Author ABS-3CC. To moim zdaniem najlepsze klocki sprawdzające się we wszystkich warunkach.
Klamki
Accent Lite XC. Oryginalne klamki Bafanga nie nadają się na długie zjazdy, kiedy trzeba ciągle hamować i jednocześnie pewnie trzymać kierownicę. Polecam klamki pod dwa palce. Te wybrałem, ponieważ mają otwory umożliwijące łatwe zainstalowanie magnesów od czujników hamowania. Magnesy te można przymocować bez klejenia za pomocą trytytek.

Manetka przerzutki
SHIMANO TOURNEY SL-TX50 7 rzędowa (prawa). Bardzo prosta manetka, która zajmuje mało miejsca na kierownicy.
Lusterko
LUSTERKO ROWEROWE JY-9 mocowane w kierownicy. Najlepsze lusterko jakie miałem.
Raz ustawione pewnie się trzyma. Przykładowy link.
Koła
Kola 26", do takiego rozmiaru się przyzwyczaiłem. Oczywiście mogą być dowolne, które wejdą w ramę.
Opony
MAXXIS CrossMark 60 TPI 2,1" zwijane. Opony zwijane mają niższą wagę od drutowych oraz ułatwiają zdejmowanie i zakładanie w terenie przy przebiciu dętki.
Crossmark znacznie lepiej sprawują się w terenie (kamienie, strome szutry) od Race King, których używałem przez kilka lat. Nie używam opon typowo terenowych, ponieważ do gór muszę często dojechać spory odcinek po asfalcie.
Dętki
CONTINENTAL MTB 26x1,75-2,50 AV 40mm
KELLYS 26x1,75-2,125 AV 48mm
Ta druga na koło tylne z obręczą stożkową, gdyż Continental ma trochę za krótki wentyl.
Siodełko
WITTKOP MEDICUS TWIN 2.0 ŻELOWE TREKKING
Niedrogie i wygodne.
Bagażnik
Aluminiowy waga 770g. Przykładowy link.
Jest to najlżejszy z bagażnikow o obciążeniu do 25kg.
Sakwa
SAKWA NA BAGAŻNIK KROSS ROAMER TRIPLE REAR BAG, waga 850g.
Pojemna lekka sakwa, górna komora ładowana od przodu. Miałem do tego obiekcje, ale okazało się bardzo wygodne.
Sakwa jest dla mnie niezbędna, gdyż jeżdzę sam, często na zupełne odludzie i mogę liczyć tylko na siebie. Wożę komplet narzędzi, zapasową dętkę i łatki, odzież, jedzenie, picie, folię od deszczu, pokrowiec na baterię, aparat fotograficzny.
GPS
Sigma ROX 7.0. GPS służy mi tylko do rejestracji trasy. Nie znoszę być prowadzony za rękę, psuje mi to całą przyjemność wycieczki. Schodziłem całe polskie góry (i znaczną część słowackich) w epoce przedkomórkowej i GPSowej, więc z orientacją w terenie na ogół nie mam problemów. Sigma rejestruje trasę z wystarczającą dokładnością, w starszych wersjach były problemy z dokładnym pomiarem wysokości, ale to zostało poprawione.

Waga roweru
Waga roweru z silnikiem 17,6 kg.
Całkowita waga roweru z bagażnikiem, sakwą i baterią 22,3 kg.

Przykładowa wycieczka
Karkonosze - Droga na dwa mosty:
https://www.strava.com/activities/4109265607

Zdjęcia z różnych tras:




P.S. Okazało się, że obrazki widoczne są tylko w Firefoxie, inne przeglądarki całkowicie i bez śladu je wycinają.
W związku z tym umieszczam linki do obrazków:
Mój rower
Przepust pod silnikiem
Mocowanie baterii
Kierownica
Uchwyt hamulca
Zdjęcia z różnych tras: foto1, foto2, foto3, foto4

Dodane 17.04.21:
Tak jak planowałem zmodernizowałem rower zakładając chińską kasetę 8- rzędową, Ilość zębów 11-13-16-20-24-28-34-40, z której usunąłem najmniejszą zębatkę 11T.
Zastosowałem chińską przerzutkę marki microNEW oraz przedłużkę do niej, która dostarczana jest wraz z kasetą.

Jak to będzie się sprawować okaże się wkrótce. Koszt takiej przeróbki - kaseta z przedłużką ok. 80 zł, przerzutka 38 zł, przesyłki dotarły po niecałych dwóch tygodniach.

Wymieniłem też tarczę (blat) na 42T aluminiową chińską Eunorau. Tu już koszt znacznie wyższy bo 250 zł, w dodatku trzeba dać dłuższe śruby M5 16mm oraz dołożyć podkładki od środka, gdyż tarcza trze o plastiki. Offset tarczy 10 mm (jak oryginalnej Bafanga), a grubość 5 mm.
Trwałość takiej tarczy to ok. 5000 km, więc nad sensem zakupu trzeba się dobrze zastanowić.


Jeszcze jedno uzupełnienie – na przejazdy szosą warto się zaopatrzyć w dobre oświetlenie roweru i nie chodzi wcale o nocne przejazdy. Takie migające oświetlenie w dzień powoduje, ze rower jest traktowany przez kierowców z większym szacunkiem i wyprzedzany dużym łukiem. W dodatku w miejscach zacienionych rower bez oświetlenia potrafi być niewidoczny.
Z przodu założyłem lampkę Spanninga Arco 80 lumenów z diodami COB, z akumulatorkirm li-ion ładowanym przez USB, czas pracy 10 godzin.


Z tyłu lampkę Balckburn Dayblazer 125 lumenów, potrójna, czas pracy w zależności od ustawienia do 6 godzin. Bije to tak po oczach, że trzeba uważać przy włączaniu.
Ponieważ używam tylnych sakw do zamocowania lampki do bagażnika wykorzystałem kawałek rurki PCV, dwa korki gumowe oraz dwie trytytki.


Dla tych, którzy nie widzą obrazków w tekście, gdyż nie używają Firefoxa, dodatkowe linki do obrazków:
przerzutka
rower po zmianach
lampka przód
lampka tył
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group