ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Ogniwa peltiera zamiast chłodnicy w Priusie.
Autor Wiadomość
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Nie 09 Paź, 2011   Ogniwa peltiera zamiast chłodnicy w Priusie.

Witam, tak sobie czytałem o stratach energii na pokonanie oporu powietrza. Duże straty są na chłodzenie silnika, klimy i w wypadku Priusa chłodzenie przetwornicy. Gdyby całkowicie zamknąc przepływ powietrza w komorze silnika i uporządkować przepływ pod spodem auta (robiono już taki eksperyment na tym modelu Priusa co mam ja, zysk ok 7%, ja mam już przygotowane ładne panele od Audi). Całkowite zamknięcie przepływu grozi zagotowaniem sie płynów chłodzacych. A gdyby przekierować te płyny do chłodnicy zbudowanej z ogniw peltiera i uzyskiwać prąd do ładowania akumulatora? Nie znam dokładnie tematu, ale chyba kupię jedno ogniwo i poeksperymentuję z gorąca wodą. Zysk byłby ogromny, podobno przepływ powietrza w komorze silnika powoduje ok 20-30% straty energii. A tu jeszcze możemy uzyskać prąd ładowania. Kolejne ogniwa mozna by zamontować na kolektorze wydechowym.

Pozdrawiam

Wiesiek
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Nie 09 Paź, 2011   

Wydaje mi się że ogniwo żeby zchlodzic nagrzewa się z drugiej strony.
Dodatkowo żeby to działało to potrzeba energii i to chyba nie mało a na energii najbardziej nam zależy. W sumie to się nie znam za bardzo na tym i dlatego życzę powodzenia w budowie.
_________________
Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Nie 09 Paź, 2011   

MixhaL napisał/a:
Wydaje mi się że ogniwo żeby zchlodzic nagrzewa się z drugiej strony.
Dodatkowo żeby to działało to potrzeba energii i to chyba nie mało a na energii najbardziej nam zależy. W sumie to się nie znam za bardzo na tym i dlatego życzę powodzenia w budowie.


Już mi nie zależy na tym aby uzyskiwać prąd (byleby nie zasilać tego modułu, bo byłoby to bez sensu). Tak, chyba z drugiej strony ogniwa byłoby cieplej? Możnaby radiator np. aluminiowy umieścic wzdłuż strug powietrza pod spodem samochodu. Właśnie zakupiłem jeden moduł, jak otrzymam zrobie testy. Najłatwiej z gorąca wodą, czas chłodzenia itp.

Wiesiek
 
 
maniakev2 
młodzik


Dołączył: 30 Lip 2011
Posty: 78
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 09 Paź, 2011   

Najsensowniejsza do tego jest pompa ciepła (mogły by to być heat pipes takie jak w coolerach do proca tam chyba najczęściej stosują aceton ) ma o wiele wyższą sprawność ale jest trudniejsza w budowie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pipe
 
 
rudzik6
[Usunięty]

Wysłany: Nie 09 Paź, 2011   

maniakev2 napisał/a:
Najsensowniejsza do tego jest pompa ciepła (mogły by to być heat pipes takie jak w coolerach do proca tam chyba najczęściej stosują aceton ) ma o wiele wyższą sprawność ale jest trudniejsza w budowie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pipe

To tez ciekawe, trudnośc polega też na tym, że mam trzy chłodnice (w zasadzie jedna- skraplacz klimy)
 
 
czarodziej 
młodzik


Wiek: 55
Dołączył: 14 Maj 2010
Posty: 69
Skąd: Nowa Wieś Ujska
Wysłany: Pią 14 Paź, 2011   

Ogniwa Peltiera to swego rodzaju pompa cieplna. Pobiera ciepło z jednej strony i przesyła na drugą. Do pracy potrzebuje jednak prądu i to sporego. Zastosowanie jedynie tam gdzie trzeba szybko coś schłodzić, podkrecone komputery, przenośne lodówki. W samochodzie nie wydoli, musiałbyś mieć ich kilkadziesiąt, a i tak bez dużego radiatora by się nie obeszło.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 18 Paź, 2011   

rudzik6 napisał/a:
Już mi nie zależy na tym aby uzyskiwać prąd (byleby nie zasilać tego modułu, bo byłoby to bez sensu).


Wytworzenie prądu z ciepła jak dotąd jest nie wykonalne lub totalnie nieekonomiczne bo sprawność takich urządzeń sięga do max 2%.... czysta fizyka....
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group