ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Budowa pasowanej baterii 10s8p
Autor Wiadomość
Dolce 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Kwi 2021
Posty: 126
Skąd: Polska
Wysłany: Śro 21 Lip, 2021   Budowa pasowanej baterii 10s8p

Rozpocząłem przeróbkę drugiego roweru na elektryka. Niestety miejsca na akumulator bidonowy jest za mało bo to damka. Dlatego postanowiłem wykonać pasowaną obudowę. Niespecjalnie lubię prace z klejeniem żywicy więc wybór padł na aluminium. Pierwotnie miałem to wykonać z blachy 2mm. Powginać itp. Jednak udało mi się kupić w cenie złomu ładny kawałek alu więc ostatecznie postanowiłem nadać temu odpowiedni kształt poprzez frezowanie. Ostatecznym argumentem za takim wyborem był fakt, że nie mam dużego doświadczenia w głębokim frezowaniu aluminium i chciałem się przekonać czy uda mi się to wykonać.
Wadą obudowy wykonanej z aluminium jest większa waga a zaletami większe bezpieczeństwo oraz lepsze odprowadzanie ciepła w porównaniu z tworzywem.
Prace rozpocząłem w zeszłym tygodniu. Poniżej kilka zdjęć oraz filmików. Po wydłubaniu skorup nałożyłem podkład żywiczny pod przyszły lakier.
1
2
3

01.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 129 raz(y) 2,76 MB

02.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 123 raz(y) 4,83 MB

03.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 122 raz(y) 5,02 MB

04.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 129 raz(y) 3,34 MB

05.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 136 raz(y) 2,18 MB

Ostatnio zmieniony przez Dolce Śro 21 Lip, 2021, w całości zmieniany 5 razy  
 
 
Dolce 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Kwi 2021
Posty: 126
Skąd: Polska
Wysłany: Śro 21 Lip, 2021   

Kolejnym etapem była budowa pakietu, ogniwa Samsunga INR18650-29E 2900mAh zakupiłem miesiąc wcześniej. Zdecydowałem się na nie ze względu na dobrą cenę i rocznik 2020. Korciło mnie kupić coś o większej pojemność ale akurat nic ciekawego nie było na horyzoncie. Pierwotnie planowałem wykonać pakiet 10s6p ale ostatecznie stwierdziłem, że można upchnąć 10s8p.
Przed zgrzewaniem ogniwa zostały podładowane oraz sprawdzone pod obciążeniem. Tyle mogłem zrobić na swoich "przyrządach". Jedno ogniwo odstawało pojemnością więc poszło na bok. Pozostałe miały bardzo wyrównane napięcia oraz prąd, który przyjęły podczas ładowania.
Postanowiłem wyfrezować boczki z POMu w ten sposób, by na zewnętrznym obrysie utworzyć rant przetrzymujący pakiet. Poniższe zdjęcia to ilustrują.
Przed zaklejeniem całości taśmą duck wykonałem wyprowadzenia dla bmsa oraz zasilania, które zostały zabezpieczone taśmą kaptonową.

02.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 114 raz(y) 2,98 MB

03.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 103 raz(y) 3,83 MB

04.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 132 raz(y) 3,26 MB

05.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 122 raz(y) 2,75 MB

06.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 117 raz(y) 3,18 MB

07.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 122 raz(y) 2,79 MB

08.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 115 raz(y) 3,04 MB

09.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 106 raz(y) 3,32 MB

10.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 108 raz(y) 3,62 MB

 
 
Dolce 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Kwi 2021
Posty: 126
Skąd: Polska
Wysłany: Śro 21 Lip, 2021   

Po dopasowaniu pakietu w obudowie przyszedł czas na ulokowanie bmsa oraz montaż gniazd ładowania oraz zasilającego. Pierwotnie miałem wyprowadzić kable zasilania na zewnątrz ale stwierdziłem, że gniazdo xt60 też może być dobrym rozwiązaniem. Jedyny problem jest taki, że dostępne są jedynie gniazda montażowe tego typu "męskie", przynajmniej mnie się nie udało znaleźć "żeńskich". Na zewnątrz gniazda wykonałem ramkę, która ma je ochronić, gdyby bateria została wyjęta z roweru i położeniu na stole gniazdem w dół. BMS posiada radiator w formie płytki aluiminiowej. Ponieważ obudowa jest z metalu pomyślałem, że warto przykręcić bmsa w ten sposób, by radiator przylegał do obudowy w celu lepszego odprowadzenia ciepła. Radiator nie ma połączenia z elektroniką bmsa więc nie ma ryzyka zwarcia.
W tej chwili czekam na bezpieczniki oraz włącznik zasilania.

1.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 127 raz(y) 3,3 MB

2.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 120 raz(y) 2,41 MB

3.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 109 raz(y) 3,02 MB

4.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 122 raz(y) 3,22 MB

5.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 111 raz(y) 2,19 MB

6.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 106 raz(y) 2,82 MB

7.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 128 raz(y) 3,07 MB

8.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 128 raz(y) 2,4 MB

9.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 143 raz(y) 1,91 MB

 
 
andypip 
prezes


Pomógł: 50 razy
Wiek: 63
Dołączył: 06 Kwi 2019
Posty: 641
Skąd: Legnica
Wysłany: Czw 22 Lip, 2021   

wow. sztuczna szczęka mi z rozdziawionej kopary wypadła :shock:
pracownia spacelab. obudowa kosmos.
wielkie gratki. widzę, że "stara szkoła" jeszcze żyje. jak robić - to porządnie :smile:
_________________
Starość to stan umysłu
 
 
Dolce 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Kwi 2021
Posty: 126
Skąd: Polska
Wysłany: Czw 22 Lip, 2021   

Dzięki. Obawiałem się krytyki a tu miła niespodzianka. Choć konstruktywna krytyka pomaga. Dotarły bezpieczniki, może uda mi się do jutra złożyć całość i psiknąć pistoletem. Przy okazji wyszedł problem z bmsem. Wyprowadziłem kabelki do wyłącznika z pól na płytce ale okazało się, że to działa w ten sposób, jakby odłączyło się złącze balansera. Niefajnie by było w terenie, gdyby przypadkiem wyłączyło się zasilanie tym wyłącznikiem. Tak więc ostatecznie w wykonany otwór wstawię zaślepkę a włącznik schowam pod nią. Przy dłuższym postoju warto odłączyć końcówkę balansera a na co dzień musi wystarczyć zamykanie systemu z wyświetlacza.
 
 
Dolce 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Kwi 2021
Posty: 126
Skąd: Polska
Wysłany: Wto 10 Sie, 2021   

Ostatni post w tym temacie.
Bateria została wykonana, całość zamknięta w obudowie - pakiet odpowiednio zabezpieczony elektrycznie, mechanicznie i "przeciwdeszczowo" (uszczelka silikonowa zamontowana po obwodzie w wyfrezowanym rowku, zdjęcie zamieszczone w poprzednim poście). Bms został przetestowany pod kątem poprawności działania, elektronikę zabezpieczona dwoma bezpiecznikami. Na zewnątrz widoczne gniazdo ładowania z klapką oraz hermetyczny przełącznik zamontowany w specjalnie wykonanej oprawie - by wszedł nieco głębiej do obudowy.
Bateria siedzi już w rowerze i została przetestowana w praktyce czyli po wertepach, pod górkę i z górki :) Działa i jest wydajna :)
Kolejny elektryk w rodzinie, tym razem bateria wykonana od podstaw przeze mnie. Mam nadzieję, że będzie służyła długo i bezawaryjnie.
Pozdrawiam serdecznie wszystkich zapaleńców rowerów elektrycznych, szerokiej drogi.

1.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 121 raz(y) 5,84 MB

2.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 110 raz(y) 5,44 MB

3.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 119 raz(y) 5,03 MB

4.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 108 raz(y) 2,86 MB

5.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 98 raz(y) 3,11 MB

6.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 107 raz(y) 2,99 MB

7.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 115 raz(y) 8,16 MB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group