ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Wymiana bateri gazelle
Autor Wiadomość
Lukasz22 
początkujący


Dołączył: 22 Maj 2021
Posty: 3
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: Sob 22 Maj, 2021   Wymiana bateri gazelle

Witam wszystkich jako nowy na forum.
Posiadam rower Gazelle easy glider.

Z racji że bateria już dość leciwa i kiepsko z nią,chciał bym ją wymienić tylko na mocniejszą.

Obecną bateria to NKY203B02. Pomierzyłem i myślę że uda mi się w to wcisnąć pakiet 10s4p. Moje pytanie.. Nic się nie uszkodzi nie spali jak wloze baterie o większym napięciu? Jak z prędkością max? Będę musiał zamontować jakiś osobny wskaźnik naładowania baterii? Z góry dziękuję za odpowiedzi
 
 
slow 
kierownik


Pomógł: 20 razy
Dołączył: 02 Lut 2018
Posty: 336
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: Sob 22 Maj, 2021   

Cytat:
Moje pytanie.. Nic się nie uszkodzi nie spali jak wloze baterie o większym napięciu?

Generalnie jeśli dowolne urządzenie zasilisz wyższym napięciem niż jest przez producenta zaprojektowane to jest wielka szansa że coś się spali.
Lepiej zrób taką samą tylko pojemniejszą
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 22 Maj, 2021   

A skąd przekonanie, że do Gazelle włożysz niefirmowy akumulator nawet o takich samych parametrach ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Lukasz22 
początkujący


Dołączył: 22 Maj 2021
Posty: 3
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: Nie 23 Maj, 2021   

Nie mam pewności dlatego też jestem tu i pytam. Nie mam możliwości żeby to sprawdzić czy tylko ori bateria nic więcej. To dość stary rower, nie wydaje się żeby był aż tak zaawansowany technologicznie:). Jakieś pomysły?
 
 
andypip 
prezes


Pomógł: 50 razy
Wiek: 63
Dołączył: 06 Kwi 2019
Posty: 641
Skąd: Legnica
Wysłany: Pon 24 Maj, 2021   

gdzieś w necie widziałem ogłoszenie firmy, która regeneruje baterie gazelle. Polega to na wymianie ogniw z zachowaniem istniejącej elektroniki. Pewnie ktoś ogarnięty może to sam zrobić.
_________________
Starość to stan umysłu
 
 
Lukasz22 
początkujący


Dołączył: 22 Maj 2021
Posty: 3
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: Pon 24 Maj, 2021   

andypip napisał/a:
gdzieś w necie widziałem ogłoszenie firmy, która regeneruje baterie gazelle. Polega to na wymianie ogniw z zachowaniem istniejącej elektroniki. Pewnie ktoś ogarnięty może to sam zrobić.


Właśnie tego chce się dowiedzieć czy ta elektronika z bateri jest ważna. Bo jeśli wstawię nowe ogniwa z bms to na moje oko powinno śmigać. Chyba że ta elektronika z baterii to nie tylko bms i licznik ładowań
 
 
Pavyan 
kierownik


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 383
Skąd: Mazowsze
Wysłany: Pią 29 Paź, 2021   Re: Wymiana bateri gazelle

Lukasz22 napisał/a:

[...] Posiadam rower Gazelle easy glider. [...] Obecną bateria to NKY203B02 [...] Jak z prędkością max? [...]

Odkopuję starszy temat, ogólnie bardzo mało tu informacji na temat tego ładnego roweru - a mam podobny problem - więc może warto coś dodać.
Prędkość maksymalna się nie zmieni, a możesz coś wyższym napięciem coś palić - jak już napisali poprzednicy.
Ten rower ma niestety kretyńską charakterystykę wspomagania - mianowicie pełna moc jest tylko do 16km/h, a odtąd liniowy spadek do zera w punkcie 25km/h.
Podobno to odpowiada prawnym regulacjom e-bike w Japonii - a napęd to produkt PANASONIC. Tylko że - do diabła - powinni oprogramować silnik dla Gazelle, a to Europa.
W zasadzie jedyną*) drogą naprawy tej głupoty - niedoskonałą, ponieważ mechanicznie przeciąża silnik - jest zmiana jego koła zębatego (oryginał to 8 zębów) na większe. I takie oferuje Wippermann/Connex, są dostępne 9, 10 i 11 zębów. Żeby zmienić też kadencję, trzeba zmienić na mniejszą tylną zębatkę (oryginał to 23 zęby), dla piasty Shimano są dostępne od 16 zębów. To planuję, kilka kółek już zamówiłem.
Dobranie kombinacji ilości zębów silnik/tył pozwala na prawie dowolne dopasowanie napędu, według swoich preferencji - niestety, z pewnym przeciążeniem silnika. Ale spokojne jeżdżenie nie powinno go zbyt stresować, w dodatku piasta tylna ma 8 przełożeń, więc można raczej zawsze dopasować bieg do sytuacji.
Drugi krok to wymiana ogniw w baterii 7s4p na 3500mAh, ale tu trochę obawiam się procedury odłączania od BMS-a "starych" i podłączenia "nowych".
Nie wiem, jaką kolejność zastosować - czy np. najpierw od starej "zgrzewki"odłączyć główny "+", potem kolejno "w dół" przewody pomiarowe/balansera i na koniec główny "-"? Zaś podłączać zestaw zgrzanych nowych ogniw w odwrotnej kolejności?
Czy może zrobić to inaczej? Jak?
Czy któryś z Kolegów może mi coś podpowiedzieć?
Zakładam lub ufam, że bateria nie ma procesora który "pamięta "stare" ogniwa - to stary rower, chyba lata 2005-2011.
Pogadałem sobie mailowo z bardzo miłą babką z centrali Gazelle, pomogła ile mogła - ale prośby o materiały/schematy dot. ładowarki, baterii i obwodów mocy silnika nie mogła spełnić. Jak napisała, spytała przełożonych i zabronili jej takich praktyk :wink: Tego się spodziewałem - jednak warto było spróbować :grin:

*) Co prawda, jest jeszcze jedna metoda - z tego co znalazłem w sieci, w niektórych starszych typach silników Panasonic można wydłubać co drugi magnes z impulsatora PAS, wykorzystanego również do pomiaru prędkości. Ale to wiadomo dopiero po otwarciu silnika.

PS: W sprawie silników Panasonic warto tu zajrzeć: http://www.flecc.uk/p/panindex.html

EDYTA: Ponieważ nikt nic nie dopisał, mogę dodać istotne informacje - częściowo rozdłubałem jedną baterię, która wydawała mi się zrypana.
Dobrze że częściowo, ponieważ po głębszym pomiarze okazało się że ogniwa (7s) trzymają jeszcze ponad 26V i firmowa ładowarka po podłączeniu odblokowała i naładowała baterię.
Niestety, ogniwa w baterii tego roweru to nietypowe ogniwa pryzmatyczne, w dodatku jest tam układ elektrycznie bardzo dziwny, bo na jednej płytce są dwa bliźniacze (prawdopodobnie) BMS-y, a same ogniwa są połączone w dwa zestawy - czyli 2x 7s2p.
Z płytki do ogniw idą dwie pary głównych przewodów o większym przekroju "+"i "-", a oprócz nich do dwóch zestawów ogniw wychodzą wiązki 2x po osiem cieńszych przewodów pomiarowych, i być może jednocześnie balansujących (tego nie wiem).
Jak mnie najdzie lub przyciśnie, to - jak pisałem - prawdopodobnie spróbuję wywalić ogniwa pryzmatyczne i podłączę zespoły 18650, ale oczywiście w oryginalnym układzie elektrycznym - jednak zastosuję paluszki 3500mAh.
Z tego co się dowiedziałem, niektóre firmy w Holandii przerabiają stare zdechłe oryginalne baterie z tymi dziwnymi układami całkowicie, stosując inny BMS (już bez linijki diodowej LED wskazującej postęp ładowania/poziom naładowania) i prawdopodobnie układ 7s4p zestawiony z ogniw 18650 - trafiła do mnie również taka bateria i po małym rozszyfrowaniu biegunowości gniazda naładowałem ją ładowarką 29,4V/3A.
Oczywiście fakt naładowania obu baterii jest bardzo miłą niespodzianką, choć ich obecnej realnej pojemności jeszcze nie miałem okazji sprawdzić, natomiast oryginalny zdechlak który siedzi w kupionym rowerze daje "aż" 10km zasięgu (właśnie tego mam zamiar "zoperować" w nieokreślonej przyszłości).

Charakterystyka wspomagania Easy Glider.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 159 raz(y) 29,47 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group